Kirjoittaja Aihe: Automaattiset ylläpitolaturit  (Luettu 34978 kertaa)

Poissa yari67

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 95
  • Skootteri on lälläripyörä, siksi sopii mulle ;-)
Vs: Automaattiset ylläpitolaturit
« Vastaus #15 : 24.03.13 - klo:09:05 »
Siinä on sulfaatin poisto, ja kolme lataustilaa että kai se on sitä älyä. Akkuhan vaatii muuten pientä tärinää että sulfaatti irtoaa mutta toi laturi hoitaa sen, ei tarvi enää itse käydä talvella koputtelemassa kumivasaralla akkuja mitkä ei ole käytössä.
Yamaha TMax 2011
Piaggio NRG 2005
Kymco MXU 50
Derbi Senda 50
Honda monkey Z50J
ex Piaggio Zip-1997
ex Kymco Downtown 300i-2012
ex Kymco People S 250i -2010
Ex Kymco People S 200
Ex Kymco Agility 50

Poissa Partanen

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4225
  • Vespaatko sä?
Vs: Automaattiset ylläpitolaturit
« Vastaus #16 : 24.03.13 - klo:09:47 »
Innostuin lukemaan ohjekirjaa. Eikä edes ole ensimmäinen kerta, mutta kertauksen vuoksi. Sen mukaan latausvaiheita on neljä. Desulfatointi, bulk, absorption ja puls. Ymmärsin niin, että sulfatoinnin poisto tapahtuu vain silloin, kun lataus aloitetaan. Ylläpitotilassa ei sulfatoinnin poistoa ole. Samalla tapaa toimii malli MXS 5.0, jollaista olen harkinnut hankkivani. Veisin tämän 3600 mallin mökille veneen ajoakun laturiksi.

Selvisi sekin, että kun laturi polttaa vihreää valoa, on laturi ns. ylläpitotilassa. Eli laturin ei ilmeisesti kuulukaan muuttaa latausohjelmaa "stanby"-tilaan.
Vespa Gts 2019
Vespa PX200 E 2003
Gilera Typhoon 50 1994

Poissa yari67

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 95
  • Skootteri on lälläripyörä, siksi sopii mulle ;-)
Vs: Automaattiset ylläpitolaturit
« Vastaus #17 : 25.03.13 - klo:12:09 »
Joo ei se muuta sitä standby-tilaan missään vaiheessa, ainakaan 7 kk aikana ei muuttanut mitä oli moponkuva-asennossa mulla koko ajan latauksessa.
Yamaha TMax 2011
Piaggio NRG 2005
Kymco MXU 50
Derbi Senda 50
Honda monkey Z50J
ex Piaggio Zip-1997
ex Kymco Downtown 300i-2012
ex Kymco People S 250i -2010
Ex Kymco People S 200
Ex Kymco Agility 50

Poissa Partanen

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4225
  • Vespaatko sä?
Vs: Automaattiset ylläpitolaturit
« Vastaus #18 : 28.03.13 - klo:00:55 »
Kävi semmoinen mielessä, että poistaako sittenkin sulfaattia joka kerralla kun kytkee itse latauksen päälle. Ctek:hän ei lataa silloin kun vihreä valo palaa, mutta ehkä se sulfatointia poistaa joka kerran kun jännite tippuu alle 12.90, eli silloin kun lataus alkaa uudelleen. Tiiä näistä sitten.
Vespa Gts 2019
Vespa PX200 E 2003
Gilera Typhoon 50 1994

Poissa lehtijussi

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1000
Vs: Automaattiset ylläpitolaturit
« Vastaus #19 : 29.03.13 - klo:22:01 »
Jaahas, tarvii hommata kans tuollainen ylläpitolaturi.
Xcitingin akku on ny vailla virtaskaa, täysin tyhjä. Aukasin korkit, niin eipä ole nesteitäkään näkyvissä. :(
Ei ny ainakaan ole akku muuttanu muotoaan, joten toivon mukaan ei jäätynyt piloille. Tarvii huomenissa hakea akkuvettä ja pistää Bilteman halppislaturi hommiin.

...onkohan se ens viikolla akun osto eessä... ???

Poissa Partanen

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4225
  • Vespaatko sä?
Vs: Automaattiset ylläpitolaturit
« Vastaus #20 : 29.03.13 - klo:22:10 »
Lyijyakku tykkää kyttyrää aina kun tyhjenee. Jos on syväpurkautunut, niin voi olla ettei edes tokene. Mahdollinen jäätyminen on voinut aiheuttaa sisäisiä vaurioita. Voihan se olla, että uusi akku kannattaa hankkia varmuuden vuoksi.

Kattelin juuri viikolla kaupassa Ctek:in 5.0 mallia. Siinä on kunnostustoiminto. Tiiä sitten pystyykö sekään ihmeisiin.
Vespa Gts 2019
Vespa PX200 E 2003
Gilera Typhoon 50 1994

Poissa lehtijussi

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1000
Vs: Automaattiset ylläpitolaturit
« Vastaus #21 : 30.03.13 - klo:00:21 »
Ei hitto, onneks guugletin GTX14-BS.sän Aattelin että mikähän Kiinalainen halppis-akku tääkin, joka sivu täynnä ihme harakanvarvasta... toi googlettamani teksti oli ainoa mitä oli ihmisen kielellä.

Hyvä ettei kotona ollut akkuvettä! Toi on geeliakku ja laadukaskin vielä, verollinen hinta monessa paikka satkun verran.

Ja minä kun ihmettelin, kun joka kenno kuivunu nesteistä... ;D
Se on ny ollu kolmisen tuntia latauksessa, alkuun näytti 5.8 volttia ny 8.2

Geeliakkua ei vissiin saisi ladatakaan muuta kun näillä älylatureilla? Enpä uskalla jättää yöksi tuohon Bilteman halvimpaan peruslaturiin...

Poissa PappaSkootteri

  • Yleisvalvoja
  • *****
  • Viestejä: 1998
  • Vespa...
Vs: Automaattiset ylläpitolaturit
« Vastaus #22 : 30.03.13 - klo:08:02 »
naapuri soitti eilen hädissään että hänen laturinsa olisi rikki eikä saa talven jäljiltä MP3:n akkua ladattua... no ennen kuin vein omani hälle lainaan okeilin vielä jotta toimiiko oma ja hyvi ruesi lataamaan... no vietyäni laturin hälle pyysin että kokeiltaiisiin samoin tein mutku piaggio olikin kesäpaikalla jossa olut koko talven kylmässä... ounastelin jo silloin että taitaa olla kuolema edessä (akun)..
kotiin palattuani kokeilin vielä kaerin "rikkinäistä" laturia omaan akkuuni ja vot hyvin pelasi... joten tod.näk. kaverin akku jäässä/kuollut... soitin ja kerroin omat huomioni selittäen että hautajaiset hällä tulossa tai uuden akun osto kuitenkin ehkä... illalla tietää kun kokeilee uudemman kerran toisella laturilla...
laitoin hälle kyl mukaan myös kaapelit jotta saa kuitenkin käyntiin pelinsä vaikka akku olisikin mahd. loppu... joskus itelle käynyt niin että muuten ihan kuolut akku herääkin eloon kun sitä käyttää ja lataa vehkeen omalla tsydeemillä, mistähän moinen on johtunut?
Dacia Sandero 1,5D
Harley-Davidson Dyna
Vespa LX 50 2T
Vespa PX 150
Vespa GTS 300

Poissa InsOmnia

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3202
Vs: Automaattiset ylläpitolaturit
« Vastaus #23 : 30.03.13 - klo:09:56 »
joskus itelle käynyt niin että muuten ihan kuolut akku herääkin eloon kun sitä käyttää ja lataa vehkeen omalla tsydeemillä, mistähän moinen on johtunut?
Hyvin usein saa kuolleen akun tekohengitettyä henkiin, mutta se ei oikein tahdo älylaturilla onnistua. Älylaturi ei suostu täysin tyhjää akkua lataamaan, kun se ei tunnista tyhjää akkua johdonpäissä. Eli tässä kohdin älylaturi onkin älytön. Helppo keino onkin ensin antaa apuvirtaa tyhjälle akulle, vaikkapa auton akusta ja ladata se vasta sitten älylaturilla täyteen. Lyyjyakku ei tosin koskaan tule täyteen teräänsä, täysin tyhjennyttyään, mutta saattaa se yhden kesän toimia.

Partasen mainitsemat Ctec:in sulfaatinpoisto ja elvytystoiminto tekevät kumpainenkin lähes saman asian, syöttävät 15 voltin sykäyksiä akulle, joka saa sulfaatit liikkeelle ja akun voimaan paremmin. Tuossa elvyttämistoiminnossa on eliminoitu tuo edellämainittu laturin älyttömyys ja se kykenee herättämään myös täysin tyhjäksi menneen lyijyakun.

Poissa lehtijussi

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1000
Vs: Automaattiset ylläpitolaturit
« Vastaus #24 : 30.03.13 - klo:15:59 »
Muistin että kaveri osti mönkijäänsä joskus laturin. Kehui, että se voi olla kaiken aikaa kiinni ja latailee itekseen silloin ku tarvetta ilmenee.
En pysty kyseleen kaverilta tuosta laturista, mutta poikkesin sen lesken juttusille. Sieltähän sen sitten löysin tallin pöydältä... :(

Onko kellään kokemuksia tästä: Deltran Battery Tender


Vesitiivis, ja kait ny sitten näitä automaattisia latureita edustava yksilö, 800mA näkyy lukevan pohjassa.

Mitähän tuollainen on maksanut? Jotain pitäis siitä maksaa leskelle...?

Poissa InsOmnia

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3202
Vs: Automaattiset ylläpitolaturit
« Vastaus #25 : 30.03.13 - klo:16:19 »
Noita oli joskus venetarvikeliikkeissä myynnissä vajaaseen viiteen kymppiin. Ymmärtääkseni ihan pätevä laite.
http://www.batterystuff.com/battery-chargers/12-volt/marine-chargers/BTW022-0150.html

Poissa purgiaali

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1480
Vs: Automaattiset ylläpitolaturit
« Vastaus #26 : 30.03.13 - klo:18:43 »
Puuilossa kävin tänään ensimmäistä kertaa. Nettisivulta myöhemmin bongasin tämän bentonin.

http://www.puuilo.fi/cat/product_details.php?p=3668

Poissa lehtijussi

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1000
Vs: Automaattiset ylläpitolaturit
« Vastaus #27 : 31.03.13 - klo:10:00 »
15h latauksessa, niin Deltran meni ylläpitotilaan. Saas nähdä, saiko sillä akusta vielä toimivan virtapesän...

Poissa Partanen

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4225
  • Vespaatko sä?
Vs: Automaattiset ylläpitolaturit
« Vastaus #28 : 31.03.13 - klo:11:58 »
Nyt jos annat akun olla vaikka kuusi tuntia ilman latausta, ja mittaat jännitteen navoista, niin saadaan jonkinlaista suuntaa akun kunnosta. Saisi olla lepojännite siellä 12.7 voltin paikkeilla.
Vespa Gts 2019
Vespa PX200 E 2003
Gilera Typhoon 50 1994

Poissa lehtijussi

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1000
Vs: Automaattiset ylläpitolaturit
« Vastaus #29 : 31.03.13 - klo:13:22 »
No juu, mittari löytyy, mutta se kuoli eilen. En tiedä mikä tuli, ei toiminu uudella patterillakaan enää.
Tarvii laittaa akku paikalleen ja ihan vaan koittaa käytännössä, toimiiko.

Tallissa oli toinen akku, ollu joskus kaikuluotaimen virran lähteenä ja ny tallissa useamman vuoden käyttämättömänä. Kun toi mittari toimi vielä, niin näytti muutaman voltin virtaa.
Laitoin kokeeks tohon laturiin... Mitähän se meinaa, kun laturin valo vilkuttaa keltaista? Kymcon akku oli latauksessa, niin keltainen paloi koko ajan ja vaihtu vihreäksi kun lopetti latauksen.