Kirjoittaja Aihe: Maadoitus  (Luettu 20439 kertaa)

Poissa konenikkari

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5918
  • Professional mechanic 50V NITROX
Maadoitus
« : 18.12.12 - klo:18:18 »
Yhtäkään moposkootteria en ole tavannut jossa olisi liikaa maadoituksia.
Tyypillisesti yksi maadoitus menee moottorille akulta, yleensä startin läheisyyteen.
Toinen maadoitus on yleensä tuosta johtimesta, haara, johtosarjassa, joka on kiinnitetty runkoon.
Pahitteeksi ei ole yhdistää moottoria ja runkoa useammallakin johtimella.
Suurin osa lataussäätimien ja CDIboxien vikautumisista johtuu, puutteellisista maadoituksista.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Poissa Juissi

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1003
  • Ammutaan sanoi eläinlääkäri.
Vs: Maadoitus
« Vastaus #1 : 18.12.12 - klo:19:22 »
Komppaan täysin.
Omissa skoottereissa on kaikissa tehty lisämaadoituksia.  ::)
Akulta runkoon tulevan kaapelin olen vaihtanut.
Tästä maadoituspisteestä on sitten viety paksu maakaapeli moottorille startin korvaan ja skootterin etupäähän jossa on helppo haaroittaa tarvittaville laitteille lisämaadoitus.

Kyllästyin metsästämään oudosti vilkkuvia jarruvaloja ja muita vikoja, jotka oli selviä maavikoja, mutta hankalia paikallistaa.

Lisäksi startti pyöritti heikosti ja muutakin pientä kranttua oli.
Loppuivat kertaheitolla ja maavikoja ei ole vähään aikaan tarvinnut korjata.

lisäksi ainakin omissa kiinalaisissa on maajohtojen haaroitukset tehty rennosti kolvaamalla ja jätetty johdot paljaaksi, näitä olen myös suojannut.


Lisäksi Bellassa vein startin releeltä myös +johtimen starttimoottorille.

Myös alkuperäisten maajohtojen liittimet on heikkolaatuisia.
Liitosten sähkönjohtavuutta ei ainakaan paranna itseltäkin löytynyt umpeen maalattu maadoituspiste.
« Viimeksi muokattu: 18.12.12 - klo:19:27 kirjoittanut Juissi »
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten, että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.

Poissa Samppa

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Viestejä: 5797
  • Piaggio, Vespa, Suzuki
Vs: Maadoitus
« Vastaus #2 : 19.12.12 - klo:09:49 »
Aika ajoin kannattaa tsekata myös, kuinka paljon löytyy ruostetta maapiuhan alta. Ruosteisina eivät lisäpiuhatkaan auta.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Poissa ko2610

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 559
Vs: Maadoitus
« Vastaus #3 : 19.12.12 - klo:22:10 »
Aika ajoin kannattaa tsekata myös, kuinka paljon löytyy ruostetta maapiuhan alta. Ruosteisina eivät lisäpiuhatkaan auta.
Tähtiprikka väliin ja vaseliinia päälle, niin pysyy toimivana joka säällä.

Poissa Coastside

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 18390
Vs: Maadoitus
« Vastaus #4 : 20.12.12 - klo:09:56 »
Aika ajoin kannattaa tsekata myös, kuinka paljon löytyy ruostetta maapiuhan alta. Ruosteisina eivät lisäpiuhatkaan auta.
Tähtiprikka väliin ja vaseliinia päälle, niin pysyy toimivana joka säällä.
Liitin puristusliitoksella, ei juotoksia ja rasvaa senkin. Johto katkeaa juotoksen vierestä.
Ihmisen elämä on täynnä muiden valintoja.
Eikä se vapaa tahtokaan niin vapaa ole (;

Poissa willwill

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 31
  • Peugeot SV Executive -96
Vs: Maadoitus
« Vastaus #5 : 23.01.13 - klo:18:57 »
Kuis paksua johtoa johtoa kannattaa laittaa lisämaadoitukseen?
Pysyäkseen järjissään on oltava vähän hullu.

Poissa Juissi

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1003
  • Ammutaan sanoi eläinlääkäri.
Vs: Maadoitus
« Vastaus #6 : 23.01.13 - klo:19:22 »
Riippuu tietysti, mihin vedät sitä maadoitusta, mutta päämaadoitusjohtojen rinnalle mä olen vetänyt 6-10 mm2 kaapeleita..
Ylempänä onkin ohjeet, miten ne kannattaa suojata ja liittää.

Jos sulla on vain ohutta piuhaa, vedä monta rinnaikkain, ne voi punoa yhteen, niin ei sotkeennu.
Meillä teoria ja käytäntö ovat sekoittuneet siten, että mikään ei toimi ja kukaan ei tiedä miksi.

Poissa InsOmnia

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3202
Vs: Maadoitus
« Vastaus #7 : 23.01.13 - klo:19:28 »
Tämän voisi joku moderaattori laittaa stickyksi?
Sen verran tärkeä asia, joka varsinkin kiinalaisissa valmisteissa järjestään retuperällä.

Poissa Coastside

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 18390
Vs: Maadoitus
« Vastaus #8 : 14.03.14 - klo:09:22 »
Venttiilikopan ruuvin alta löytyy paras maadoituspaikka. Se on lähellä akkua ja helppo puhdistaa.
Toinen, pikkuluukun kautta näkyvä, on imukauhlan mutterin alle.

Nuo ovat suojaisissa paikoissa jo muutenkin.
« Viimeksi muokattu: 14.03.14 - klo:10:03 kirjoittanut Coastside »
Ihmisen elämä on täynnä muiden valintoja.
Eikä se vapaa tahtokaan niin vapaa ole (;

Poissa helkama sc-r

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1538
Vs: Maadoitus
« Vastaus #9 : 26.04.14 - klo:09:50 »
Venttiilikopan ruuvin alta löytyy paras maadoituspaikka. Se on lähellä akkua ja helppo puhdistaa.
Toinen, pikkuluukun kautta näkyvä, on imukauhlan mutterin alle.

Nuo ovat suojaisissa paikoissa jo muutenkin.

Johtoja ei kannata kiinnittää mihinkään kuumaan paikkaan, muovit voi sulaa, eikä polttoainelaitteiden yhteyteen, missä ne löystyessään/kipinöidessään voi sytyttää mopon palamaan.

Poissa Coastside

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 18390
Vs: Maadoitus
« Vastaus #10 : 01.10.17 - klo:16:09 »
Työkaluksi mieltyvä johto kannattaisi tehdä. Katsoo ensin helpot maadoituspaikat moottorista ja rungosta jotta voi sen mitoittaa ja kytkeä nopesti. Usein sähkövian syy on maadoitusvika ja tuolla se syylliseksi voi tuomita jos vika tuolla johdolla korjautuu.

Venttiilin koppa on edelleen helppo ja turvallinen koska se ei kuumene niin ettei kärsi koskettaa. Roikkuvia asennuksia vältettävä yleensäkin. Letku ja nippusiteet auttaa suojaamaan.
Ihmisen elämä on täynnä muiden valintoja.
Eikä se vapaa tahtokaan niin vapaa ole (;

Poissa Sepi6

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 305
Vs: Maadoitus
« Vastaus #11 : 02.10.17 - klo:12:48 »
Kannattaa myös huomioida etupää ( haarukka, ohjaustanko, etuvalo) erillistä maadoitusta ei monesti ole vaikka runkoputkessa olisikin. Tällöin esim ohjaustanko maadoittuu ohjauslaakerriden läpi.
****************************************
Derbi DRD -03
Piaggio Fly 50 4Tempi -07
Harley 1000 XL -78
Suzuki VX800 -93
=====================
EX Yamaha Jog R, Boatian, Honda Monkey, Aprilia SR50, Derbi Atlantis x2, Tuntsa SuperSport, pappa, Peugeot SV 50.

Poissa MORPA

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 737
Vs: Maadoitus
« Vastaus #12 : 30.06.19 - klo:00:41 »
Mitä minä olen kaksipyöräisten kanssa touhunnut, niin aina on ollut ns. apumaa johdolla vedetty jokaiseen maadoitusta vaativaan kohteeseen. Pappatuntureista nyt en muista tälläisiä, kuten en muidenkaan suljettujen talouksien tuotteista. Suzuki PV meni ohut maajohto joka paikkaan, Kymcoissa nyt ainakin menee.

Minkäänlaisen laakeroinnin läpi ei voi viedä virtaa läpi. En muista eläissäni nähnyt sellaista ratkaisua, mikä ei tietenkään tarkoita etteikö sellaista olis. Kontakti on erittäin epävarma, ja lisäksi tietenkin tuhoaa joko nopeasti tai hieman hitaammin laakeroinnin.

Skootterissa laittaisin lisämaan moottorista runkoon, startin kiinnityspultti ja siitä sitten vaikka johonkin starttireleen maadoituspisteeseen. Venakoppa on luultavasti ihan hyvin maadoitettu pinnanpulttien kautta ja jos ei se sieltä maadoitu niin venttilikoneiston kautta tai männän kautta sylinteriin ja siitä sitten kampiakselin kautta lohkoon. Kannattaa vähän miettiä mitä tekee eikä vaan tehdä. Sähköllä on aina tapana kulkea pääasiassa sitä helpointa reittiä, eli sitä jossa on vähiten vastusta (ohmeja) mutta se tekee varsinkin maadoituksissa erilaisia virranjakokytkentöjä tilanteen mukaan. Sähköä siis kulkee muutakin reittiä kuin sitä suunniteltua ja suorinta pitkin ja näin varsinkin jos alkuperäinen maadoituskytkentä on pettänyt.

Paras tapa parantaa maadoituksia on parantaa niitä alkuperäisiä kytkentöjä riittävä paksuisella kaapelilla ja hyvillä liitoksilla. Sen alkuperäisen voi vaikka jättää paikalleen ja laittaa sen rinnalle oman kaapelin jos se on mekaanisesti mahdollista. Pelkkiä puristusliitoksia, eli liittimiä ei tinata kiinni johtoon. Tinalla tehdyt juotokset eivät kestä pitkäaikaisesti kosteutta ellei niitä ole suojattu täysin kosteudenpitävästi.
Liikennesika.

Poissa Coastside

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 18390
Vs: Maadoitus
« Vastaus #13 : 06.11.19 - klo:15:44 »
Skode tärisee paljon. Unohdin kolikoita muovipussissa satulakoteloon. Vuoden ajojen jälkeen pussi on musta sisältä kun kolikot siihen hankasivat. Se selittää miksi johdotkaan ei aina kestä. Lisäksi on sähkökemiallinen korroosio.
Ihmisen elämä on täynnä muiden valintoja.
Eikä se vapaa tahtokaan niin vapaa ole (;