Kirjoittaja Aihe: Kadonneen kipinän metsästystä (yleisiä ohjeita vian paikantamiseen)  (Luettu 127416 kertaa)

Poissa l4t3z11

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 15
Sähkövioissa pätkii terävästi ja bensaongelmissa röpöttää (liikaa) tai booaa (llian vähän). Tulppakin voi olla painevikainen. Veikkaan bensaa.

neljää eri tulppaa on kokeiltu kipinän metsästyksessä, akku paikalleen ja kappas kipinä tulee, se on sellanen terävä katkos.. :D

Poissa Aaaatu

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 4
Mikäköhän mahtaa olla hukatun kipinän syy. Skootterina baotianin jeesuksen vanha kiinapommi. Virrat tulee puolalle, mutta puolalta eteenpäin johdolle/tulpanhatulle ei enään virtoja tule. Puola, johto, tulpanhattu ja tulppa uusittu. Voiko vika olla CDI boksissa? Kipinän antoi vielä paripäivää sitten, ja vähäksi aikaa koneen sai jopa käymäänkin. Sitten hävisi mystisesti... Saisiko täältä apua onnettomalle?

Poissa Coastside

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 18390
Maadoitus? Tarkista myös moottorin maadoitus, se menee näistä kaikista.
Ihmisen elämä on täynnä muiden valintoja.
Eikä se vapaa tahtokaan niin vapaa ole (;

Poissa Aaaatu

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 4
Kiitos vastauksesta. Mistäköhän näistä löydän maadoitukset?

Poissa Coastside

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 18390
Vihreät tai mustat johdot. Voit tehdä uudet akulta runkoon ja moottoriin. Johtosarjan sisällä on väliliitoksia jotka katkeilevat.
Ihmisen elämä on täynnä muiden valintoja.
Eikä se vapaa tahtokaan niin vapaa ole (;

Poissa miccomus

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 107
Ja ainakin tuossa omassa baotianin sukulaisessa oli sivujalassa tappokytkin mikä hukkasi kipinän. Hämää pirullisesti kun starttaa kyllä mutta kipinä puuttuu.

Poissa Coastside

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 18390
Minunkin baotianissa oli ja kun tarpeeksi harmia tuotti, kytkin sen estämään starttaamisen. Käyntiongelmissa johtosarja on joskus pääsyy. Sytytysjohdot voi ohittaa tekemällä omat johdot sen ohi.
Ihmisen elämä on täynnä muiden valintoja.
Eikä se vapaa tahtokaan niin vapaa ole (;

Poissa Aaaatu

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 4
Kiitoksia vastauksista! Pitänee nämä tsekata iltasella. Sitä vain ihmettelen kovasti että virta tulee puolalle täysin normaalisti, mutta sen matka tyssää siihen. Eli puolan läpi ei tule virtoja ollenkaan. Päivää ennen kuin vika ilmeni niin antoi kipinän ja virrat hatulle ihan normaalisti. Sitten hävisi kuin seinään. Voikohan maadoituksen paikantaa jostain vai kerralla katsoa kaikki lävitte?
« Viimeksi muokattu: 18.10.19 - klo:09:22 kirjoittanut Aaaatu »

Poissa Coastside

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 18390
Akun vieressä. Tee se maadoitus ennen mitään muuta ettet haaskaa aikaa ja rahaa turhaan. Sen sivujalan kutkimen voit ohittaa sen liittimessä hyppylangalla vihreästä kokeillen.
« Viimeksi muokattu: 18.10.19 - klo:09:33 kirjoittanut Coastside »
Ihmisen elämä on täynnä muiden valintoja.
Eikä se vapaa tahtokaan niin vapaa ole (;

Poissa konenikkari

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5918
  • Professional mechanic 50V NITROX
Maadoitus pisteitä on yleensä useita, starttimoottorin maadoitus löytyy yleensä,
startin läheisyydestä, paksu kaapeli, joka on tärkeä myös kipinän muodostuksessa.
Muut lähinnä runkoon yhdistetyt löytyy yleensä,
lataussäätimen tai sytytyspuolan läheltä, ja kiinalaisissa useinkin läheltä varikopan kiinnityspultteja,
Kaikki kannattaa tarkistaa ne avaamalla ja hieromalla puhtaaksi,
myös takavalojen läheisyydestä saattaa löytyä,
kuin myös etukatteen sisältä, maadoitus, joka ohittaa ohjauslaakerin.
Jos skotu seisoo pitkään, varsinkin kosteissa olosuhteissa, kannattaa akun kaapelit irroittaa,
akun miinuksen puoleisiin johtimiin kerääntyy valkoista oksidia, joka ei johda sähköä.
http://skootterini.com/foorumi/index.php?topic=4457.msg70859#msg70859
Helpoimmin hapettuvat liitokset joissa on useita eri metalleja,
esim alumiiniin rautaruuvilla kiinnitetty messinki tai kupariliitin

Tässä tapauksessa kannattaa ekana poistaa se sivujalan kytkin käytöstä,
samoin voi tehdä, mahdollisesti, kahvan juuresta löytyvälle tappokatkatkaisimelle.
Noissa vanhemmissa kun kipinän katkaisee myös se kahvassa oleva katkaisin,
joka kastuttuaan särkyy.
« Viimeksi muokattu: 18.10.19 - klo:11:21 kirjoittanut konenikkari »
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Poissa Aaaatu

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 4
Vikahan löyty maadotuksista, nyt röpöttää täysillä ;D Suurkiitos teille vinkeistä ja ohjeista, ilman niitä tämmönen kädetön keijo ei olisi ehkä selvinnyt...

Poissa Coastside

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 18390
Hyvä että ratkesi pian. Johdoista näiden viat usein löytyvät.
Ihmisen elämä on täynnä muiden valintoja.
Eikä se vapaa tahtokaan niin vapaa ole (;

Poissa l4t3z11

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 15
Jogr ei vieläkään toimi, käynnistyy hyvin, käy tyhjäkäyntiä mutta kierroksilla katkoo sytytystä!

Vaihdettua vielä lisää osia:
Uus staattori + uus magneetto / Kiila.
lohkon tiiviste uusittu, kannentiiviste myös.
Cdi boksia vaihdettu, vanhalla ei edes käynnisty.
jännitteen säätimen kun ottaa irti, ei vaikutusta käyntiin.

 ::) ::)

« Viimeksi muokattu: 22.10.19 - klo:10:48 kirjoittanut l4t3z11 »

Poissa Coastside

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 18390
Liittimet tai johdot voi pätkiä sytytystä? Jos se on terävästi katkovaa, muuten se on bensaongelma.
Ihmisen elämä on täynnä muiden valintoja.
Eikä se vapaa tahtokaan niin vapaa ole (;

Poissa konenikkari

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5918
  • Professional mechanic 50V NITROX
Jogr ei vieläkään toimi, käynnistyy hyvin, käy tyhjäkäyntiä mutta kierroksilla katkoo sytytystä!

Vaihdettua vielä lisää osia:
Uus staattori + uus magneetto / Kiila.
lohkon tiiviste uusittu, kannentiiviste myös.
Cdi boksia vaihdettu, vanhalla ei edes käynnisty.
jännitteen säätimen kun ottaa irti, ei vaikutusta käyntiin.

 ::) ::)

Akulta lähtevissä paksuissa johdoissa taitaa olla jatkoliitin, yhdistääkö se varmasti,
toimiiko laitteessa normaalisti jarruvalo ja esim äänimerkki, vai katkooko nekin käydessä.
Pistä kuva laitteen CDI:stä
« Viimeksi muokattu: 22.10.19 - klo:18:45 kirjoittanut konenikkari »
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)