Kirjoittaja Aihe: Maxiskoottereiden renkaat  (Luettu 38842 kertaa)

Paikalla konenikkari

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5589
  • Professional mechanic 50V NITROX
Vs: Maxiskoottereiden renkaat
« Vastaus #75 : 13.05.19 - klo:13:32 »
Eilen sitten rengas takaisin paikalleen. Akselit ja holkit pyyhkästiin puhtaiksi, uudet vaseliinit pintaan ja kasaamaan. Holkit vanteeseen, pyöritellään pikkasen että vaselinit leviää stefan juureen kunnolla, akseli pumpun päähän hollille ja rengasta sovittelemaan paikalleen. Jarrupalat kun oli levitelty max. auki, niin helpostihan tuo meni. Muovivasaralla naputeltiin akseli pohjaan saakka ja kiristettiin tuon pään kuusiokoloruuvi, jolloin akseli lukittui tuohon oik. pumppuun. Akselin vas. päätyyn 22mm pultti paikalleen ja kiristys. Lopuksi tuon vas. pumpunkin kuusiokoloruuvi kiinni ja näiltä osin homma valmis. Vielä molemmilla kahvoilla pumpattiin jarrupalatkin takaisin paikoilleen, varmistettiin kädellä että rengas lukittuu jarrutettaessa ja vapautuu kun jarrukahvoista päästää, niin homma olikin sitten jo siinä kokonaisuudessaan 8)

Ne kuusiokolot kannattaa kiristää vasta kun on pyöritellyt etupyörää ja pumpannut palat kiinni jarrulevyyn.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Poissa Coastside

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 17789
Vs: Maxiskoottereiden renkaat
« Vastaus #76 : 13.05.19 - klo:13:57 »
https://www.dailymotion.com/video/x2ylloo

pyörän irroitus. Kannattaa rasvata ettei jumi.
Ihmisen elämä on täynnä muiden valintoja.
Use fat to loose fat  (;

Poissa HiTec

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 718
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Maxiskoottereiden renkaat
« Vastaus #77 : 13.05.19 - klo:14:05 »
Ne kuusiokolot kannattaa kiristää vasta kun on pyöritellyt etupyörää ja pumpannut palat kiinni jarrulevyyn.
Jaa miksi näin? ???

Oma perusteluni tuolle omalle tavalleni on lukitus. Eli kun se akseli on jo paikallaan, kunnolla pohjassa, niin se oik.puoleisen 6-kolon kiristys tarjoaa lukitteen akselin pyörimiselle ja näin tuon päätypultinkin saa tuskattomasti kiinni. Sama siis kuin avatessakin, ensin päätypultti ja vasta sitten nuo 6-kolot. Akselissahan se pumppu puristuu holkkia vasten, joka laakerin sisäkehään, joka laakereiden välissä olevaan putkeen vanteen sisällä, joka toisen puolen laakerin sisäkehään, joka puslaan, joka toisen puolen pumppuun = pumppujen välissä on "yhtenäinen" putki, joka tuolla päätypultilla puristetaan nippuun. Vas. 6-kolon ollessa vielä löysä päätypultin kiristyksen ajan, sallii tuon pumpun mahd. liikkeen akselia pitkin pultin kiristyksen aikana. Ja mitä jarruihin tulee, niin ne palathan liikkuu satulassa, joka edelleen liikkuu ieksessä, joka vasta on pyörässä kiinni = vaikka se levy olisi millin siellä/täällä, niin se satula paloineen asettuu kuitenkin aina paikoilleen 8)

pyörän irroitus. Kannattaa rasvata ettei jumi.
Samaisen videon katselin minäkin ensin YouTube-versiona ennen koko hommaan ryhtymistä ;D Ei sillä etteikö tuo(kin) olisi muutenkin onnistunut, mutta on helpompaa kun tietää asiat jo valmiiksi detail-tasolla, niin ei tuhraannu aikaa pähkimisessä ja työkalujen hakemisessa 8)

Nyt vimosimmaksi katselin tuon nokka-akselin rakennetta, millainenkohan homma tuo olisi venttiilit säätää, mutta varsin työläältä näytti ja loppuen lopuksi ovat kuitenkin palasäätöiset, niin se siitä säädöstä sitten = helpompaa on säädättää ja kärvistellä sen laskun kanssa sitten :-[
Honda NTV650 Revere -92 > Suzuki AN400 Burgman -99 > Kawasaki ZR-7S -02 > Honda FJS600 Silverwing -02