Kirjoittaja Aihe: Maxiskoottereiden renkaat  (Luettu 40430 kertaa)

Poissa konenikkari

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5811
  • Professional mechanic 50V NITROX
Vs: Maxiskoottereiden renkaat
« Vastaus #75 : 13.05.19 - klo:13:32 »
Eilen sitten rengas takaisin paikalleen. Akselit ja holkit pyyhkästiin puhtaiksi, uudet vaseliinit pintaan ja kasaamaan. Holkit vanteeseen, pyöritellään pikkasen että vaselinit leviää stefan juureen kunnolla, akseli pumpun päähän hollille ja rengasta sovittelemaan paikalleen. Jarrupalat kun oli levitelty max. auki, niin helpostihan tuo meni. Muovivasaralla naputeltiin akseli pohjaan saakka ja kiristettiin tuon pään kuusiokoloruuvi, jolloin akseli lukittui tuohon oik. pumppuun. Akselin vas. päätyyn 22mm pultti paikalleen ja kiristys. Lopuksi tuon vas. pumpunkin kuusiokoloruuvi kiinni ja näiltä osin homma valmis. Vielä molemmilla kahvoilla pumpattiin jarrupalatkin takaisin paikoilleen, varmistettiin kädellä että rengas lukittuu jarrutettaessa ja vapautuu kun jarrukahvoista päästää, niin homma olikin sitten jo siinä kokonaisuudessaan 8)

Ne kuusiokolot kannattaa kiristää vasta kun on pyöritellyt etupyörää ja pumpannut palat kiinni jarrulevyyn.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Paikalla Coastside

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 18164
Vs: Maxiskoottereiden renkaat
« Vastaus #76 : 13.05.19 - klo:13:57 »
https://www.dailymotion.com/video/x2ylloo

pyörän irroitus. Kannattaa rasvata ettei jumi.
Ihmisen elämä on täynnä muiden valintoja.
Use fat to loose fat  (;

Poissa HiTec

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 735
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Maxiskoottereiden renkaat
« Vastaus #77 : 13.05.19 - klo:14:05 »
Ne kuusiokolot kannattaa kiristää vasta kun on pyöritellyt etupyörää ja pumpannut palat kiinni jarrulevyyn.
Jaa miksi näin? ???

Oma perusteluni tuolle omalle tavalleni on lukitus. Eli kun se akseli on jo paikallaan, kunnolla pohjassa, niin se oik.puoleisen 6-kolon kiristys tarjoaa lukitteen akselin pyörimiselle ja näin tuon päätypultinkin saa tuskattomasti kiinni. Sama siis kuin avatessakin, ensin päätypultti ja vasta sitten nuo 6-kolot. Akselissahan se pumppu puristuu holkkia vasten, joka laakerin sisäkehään, joka laakereiden välissä olevaan putkeen vanteen sisällä, joka toisen puolen laakerin sisäkehään, joka puslaan, joka toisen puolen pumppuun = pumppujen välissä on "yhtenäinen" putki, joka tuolla päätypultilla puristetaan nippuun. Vas. 6-kolon ollessa vielä löysä päätypultin kiristyksen ajan, sallii tuon pumpun mahd. liikkeen akselia pitkin pultin kiristyksen aikana. Ja mitä jarruihin tulee, niin ne palathan liikkuu satulassa, joka edelleen liikkuu ieksessä, joka vasta on pyörässä kiinni = vaikka se levy olisi millin siellä/täällä, niin se satula paloineen asettuu kuitenkin aina paikoilleen 8)

pyörän irroitus. Kannattaa rasvata ettei jumi.
Samaisen videon katselin minäkin ensin YouTube-versiona ennen koko hommaan ryhtymistä ;D Ei sillä etteikö tuo(kin) olisi muutenkin onnistunut, mutta on helpompaa kun tietää asiat jo valmiiksi detail-tasolla, niin ei tuhraannu aikaa pähkimisessä ja työkalujen hakemisessa 8)

Nyt vimosimmaksi katselin tuon nokka-akselin rakennetta, millainenkohan homma tuo olisi venttiilit säätää, mutta varsin työläältä näytti ja loppuen lopuksi ovat kuitenkin palasäätöiset, niin se siitä säädöstä sitten = helpompaa on säädättää ja kärvistellä sen laskun kanssa sitten :-[
Honda NTV650 Revere -92 > Suzuki AN400 Burgman -99 > Kawasaki ZR-7S -02 > Honda FJS600 Silverwing -02

Poissa viisnelonen

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1807
  • jos kiristäs vielä vähän .. naks !
Vs: Maxiskoottereiden renkaat
« Vastaus #78 : 18.07.19 - klo:18:07 »
Burgmanin takumi, Citygrip, alkaa tulla tiensä päähän. Nyt vajaa 6tkm ajettu ja on kyllä vaihdettava ennen syksyä. Kun aloitin tuon Citygripin käytön niin nostin paineet tasolle 2,5 - 2-8 bar kun edellisen kumin, Conti Twist, kuluminen oli niin voimakkaasti toispuoleista ja laikuttavaa. Kuluminen on nyt ollutkin vähäisempää ja tasaisempaa tosin alla on eri rengasmallikin..

Kävin motonetissä kysymässä noita Dunlop ScootSmarteja kun netti näyttää aina joka koolle eioota ? Myyjä soitteli jonneen ja kertoi että tilaamalla pitäis tulla ainakin tuota mun 130/70-13 63P kokoa, kertoi viipyvän 3-4 päivää. Tilasin ja lähdin meneen, ei mennyt montaa tuntia kun tuli tekstari että kumi tulee viiden työpäivän jälkeen.. ok sekin ajattelin ja jo seuraavana päivänä tuli viesti että rengas on noudettavissa myymälästä   :D :D
Hain kumin ja kotona ensitöikseni mittailin urasyvyyttä koska edellisessä ostamassani Scootsmartissa (120/70-14 Satelis eteen) oli keskikohdan suurin urasyvyys vain 4,5 mm..   ilokseni mittasin 7 milliä kulutuspinnan keskeltä, se on mp katurenkaaseen nykyään harvinaisen paljon.

Mites HiTec ?? Mittasitko sun dunlopin urasyvyyttä uutena ? Tuntuu olevan vaihtuvuutta koon mukaan.

Niin ja tää oli siis vahvistettu takakumi kun taas 14 tuumanen oli etu/taka yleiskumi. ( merkitty kaksi pyörimissuuntaa ja tekstit front&rear)
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman400 ja Satelis250 ajokkina, x9 125 jouten..

Poissa HiTec

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 735
  • Eipä turhia höttyillä :)
Vs: Maxiskoottereiden renkaat
« Vastaus #79 : 18.07.19 - klo:19:41 »
Mites HiTec ?? Mittasitko sun dunlopin urasyvyyttä uutena ? Tuntuu olevan vaihtuvuutta koon mukaan.

En mitannut kun tuppaa noita km kuitenkin kertyvän sen verta nihkosesti, jotta tuo gummi varmaan kestää sen mitä tuo moppe talossa vielä on = vuosia :-[
Honda NTV650 Revere -92 > Suzuki AN400 Burgman -99 > Kawasaki ZR-7S -02 > Honda FJS600 Silverwing -02

Poissa viisnelonen

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1807
  • jos kiristäs vielä vähän .. naks !
Vs: Maxiskoottereiden renkaat
« Vastaus #80 : 29.07.19 - klo:23:25 »
Continentalilta tullut uusi rengasmalli skoottereille, ContiScoot.   
https://blobs.continental-tires.com/www8/servlet/blob/2757648/18980599d0bf69afe5c3a5453854b30f/news-flyer-2019-data.pdf

Valitettavasti ei näytä olevan suurimpia kokoja maxiskoduihin.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman400 ja Satelis250 ajokkina, x9 125 jouten..

Poissa viisnelonen

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1807
  • jos kiristäs vielä vähän .. naks !
Vs: Maxiskoottereiden renkaat
« Vastaus #81 : 04.08.19 - klo:13:29 »
Nyt on hiukan yli 6tkm tuossa takapyörän Citygripissä ja alkaa pinta olla siinä millin paikkeilla minimissään. 
https://www.motouutiset.fi/fi/moottoripyorat/uutiset/7217/Suomalaisten-motoristien-edunvalvoja-sai-l%C3%A4pi-motoristeille-t%C3%A4rkeit%C3%A4-asioita-tieliikennelain-uudistuksessa.htm
Laitoin ton linkin kun tämän tästä on juttua urasyvyyden minimistä skootterin renkaassa. Taisin sen kerran Finlex:istäkin tarkistaa.

Edit    Kylläpä vaan 8tkm tuli täyteen citygripillä kun vaan sinnikkäästi piti kumin alla ja paineet liki kolmea. Edellinen omistaja kertoi ettei ollut päässyt yhdelläkään takakumilla juuri yli 5 tkm kuten loppui se alla ollut Contitwistikin kun olin skodun ostanut. Kuiteista näin että oli hänellä ollut myös citygrippikin takana. Oliskohan sillä paineella oleellinen osuus tähän ?
Painan n puolet enemmän kuin tämä ed, omistaja.. ja silti ajoin samanlaisella renkaalla yli puolet pitemmälle.
Nyt on sitten alla Dunlop ScootSmart ja koko siis 130/70-13
« Viimeksi muokattu: 16.08.19 - klo:18:18 kirjoittanut viisnelonen »
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman400 ja Satelis250 ajokkina, x9 125 jouten..

Poissa viisnelonen

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1807
  • jos kiristäs vielä vähän .. naks !
Vs: Maxiskoottereiden renkaat
« Vastaus #82 : 20.08.19 - klo:09:04 »
Vasta vajaa 100 kilsaa taajamassa olen tällä takadunlopilla ajanut ja hyvältä tuntuu ja tais tulla vielä vuotamatonkin kun rengasasentajalle vein jotta pistävät kumin paikalleen  ns vanneliiman kans (bead sealer, sivellään kauttaaltaan vanteen olkaan ennen asennusta).
Asentaja väitti että ko tökötti ei kumma kyllä vaikeuta kumin irroittamista vanteelta sitten kun sen aika taas on.
Sitä myydään n kilon ja 1/4 kilon purkeissa mutta myyjää voi olla vaikea löytää. Ebayssä tosin oli muutama myyjä mutta koska aineen käyttö on hiukan hankalaa/sottaista diy asennuksissa kun rengasrautojen kanssa vääntää niin luovuin tässä tapauksessa omatoimisuudesta.
Eikä tuo mitään halpaakaan ole..   ::)
Suosittelen käyttämään jos ilmat pyrkii vuotamaan vanteen ja kumin välistä. Myös spraypullo-paikkaus aineita voinee soveltaa ko hommaan.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman400 ja Satelis250 ajokkina, x9 125 jouten..

Paikalla Coastside

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 18164
Vs: Maxiskoottereiden renkaat
« Vastaus #83 : 20.08.19 - klo:09:34 »
Sileät vanteen reunat ja tuorehko kumi pitää ilmat. Vulkanoitiaineella (paikkaliimalla) saa kumia pehmenemään. Paikkavaahdolla näkee mistä vuotaa, mutta se sottaa. Partavaahdolla voi etsiä päältä.

ebay.com/itm/20g-Tyre-Puncture-Sealant-Glue-for-Bike-Car-Tire-Patch-Repair  https://tinyurl.com/y2svpsta

kumiliimaa pikkupullo 4 eeroa
« Viimeksi muokattu: 20.08.19 - klo:10:04 kirjoittanut Coastside »
Ihmisen elämä on täynnä muiden valintoja.
Use fat to loose fat  (;

Poissa viisnelonen

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1807
  • jos kiristäs vielä vähän .. naks !
Vs: Maxiskoottereiden renkaat
« Vastaus #84 : 20.08.19 - klo:10:15 »
Sileät vanteen reunat ja tuorehko kumi pitää ilmat. Vulkanoitiaineella (paikkaliimalla) saa kumia pehmenemään. Paikkavaahdolla näkee mistä vuotaa, mutta se sottaa. Partavaahdolla voi etsiä päältä.

Tän kyseisen vanteen olat on täysin sileät ja virheettömät mitä rengasasentajakin hämmästeli kun hän tietää mun diy rengasrautahommelit.
Käytän ns vannesuojia kun kumeja asentelen ja yleensä teetän liikkeessä vain tasapainoituksen. 
Tommonen vain hiukan tihkuva vuoto vaatii vesiastiassakin useamman tunnin liottamisen jotta ehtii huomata hitaasti syntyvät mikrokuplat jotka kyllä sitten suurentuu kun sitä jatkaa esim yön yli.  Tuo kumin tuoreus on tosiaankin merkittävä tekijä.

Jokaviikkoinen paineenlisäys otti pattiin kun yritin pitää paineet vakiona juuri tuon renkaan kulumisen  seurannan mahdollistamiseksi.
Etukumit on yleensä noin äkkiä arvioiden olleet paremmin paineensa pitäviä.. nyt kun muistelen kaikkia skoduja/motoja mitä mulla on ollut. Kait siihenkin selitys on tai sitten on vaan mun väärää mutua. :D



taisin lukea rivien välitkin..

Burgman400 ja Satelis250 ajokkina, x9 125 jouten..