Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Sytytystulppa

Aloittaja keijopel, 05.09.07 - klo:02:29

« edellinen - seuraava »

keijopel

Kiinnostaisi tietää mikä vaikutus sillä on moottorin toimintaan jos käyttää "kuumempaa" tai "kylmempää tulppaa? ???

http://www.ngkspark.co.nz/sparkplug.php
http://www.gsparkplug.com/shop/spark-plug-heat-range

Enkuksi hyviä esittely tulpista.

Samppa

Nyt on sen verran kiire, etten valitettavasti ehdi kirjoittaa aiheeseen. Laitan kuitenkin linkin, jossa asiaa on selitetty. Joku muu voisi vaikka referoida.

http://www.ngk.fi/Sytytystulpan_laempoearvo.1657.0.html
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

A_sentaja

Laitanpa selkokielellä esimerkin, ihan omaan kokemukseen perustuen. Vuonna  98 huolsin uutta aprilia rx mopoa, jota silloin vielä tuotiin maahan pienellä pakoaukolla. Tuosta pakoaukon pienuudesta ja putkiston ylimitoituksesta johtuen kone kävi viileänä varsinkin talvella, maahantuojan ohje oli laittaa pykälää kuumempi tulppa koneeseen jotta käyntilämpötila nousisi. Kesällä sillä ei ollut merkitystä, mutta talviajossa kyllä, mistä johtuen myös syyläriä piti peittää. Tämä kaikki siis huollon suosituksesta. ;) Ja kansankielellä vielä: kovaan ajoon tuppi pohjassa, kylmempi tulppa, ja tasen rauhallisessa kaupunkiajossa vakio tai hieman kuumempi kelistä riippuen.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

OH2KV

#3
Moottorin käyntilämpötilaan tulpan lämpöarvon merkitys on vähäinen, varsinkin jos moottori käy normaalisti sekä kuumemmalla että kylmemmällä tulpalla.

Tulpan käyttöikään ja varmaan käynnistyvyyteen vaikuttaa eniten, oikean lämpöarvon tulppa pysyy puhtaampana.

Terve ajetun tulpan eristeen väri on se kahvinruskea.
Tumma,(nokinen) liian rikas seos, liian kylmä  tulppa
Vaalea, jopa halkeillut eriste, tai sulaneet elektrodit, liian kuuma tulppa. Tai laiha seos.

Lisäyksenä aeroxtuningin asialliseen vastaukseen.

EDIT. Päissään ei sais tänne kirjoitella, kun näköjään menee senat sakaisin, korjasin promillemokani. ;D Kylmä- kuuma väärissä lauseissa vielä hetki sitten.
Solifer SM rossimopo, Tunturi ajomopo, muut mopot Datsun 100A ja käyttis Datsun Violet 160J

Samppa

Lisäsin tuollaisen pienen artikkelin viikonloppuna siitä, mitä tulpan väri kertoo. Ei täydellinen, mutta "perusjuttuja".

http://www.skootterini.com/joomla/index.php?option=com_content&task=view&id=67&Itemid=71
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

FrozenCorpse

#5
Tuo oli hyvä, silloin kun viimeksi vakuutuskorjauksen yhteydessä tulppa vaihettiin, se oli aivan mustaksi karstoittunut.. Ei ihme, jossei oikein toiminut..
"Frozen. Sä olet kyllä pessimistisin foorumilainen.  :o "

FrozenCorpse

#6
Kerava on niin huono paikka, ettei täällä ole juurikaan sellasia huoltoasemia, jotka myisivät kunnon osia. Mopostani hajosi taas jälleen kerran tulppa, se pitäisi vaihtaa, avain löytyy mutta itse jatkokappale, eli joka pujotetaan avaimen reikien läpi väännön saamiseksi, puuttuu.. Mistä niitä saisi? Tulppakin pitäsi jostki saada, mutta en viittis koko keravaa läpi kävellä sen saamiseksi.

Edit: Kiitos, faijani onkin jo hoitamassa tulppaa  minulle.
"Frozen. Sä olet kyllä pessimistisin foorumilainen.  :o "

A_sentaja

Siihen hommaan kelpaa aivan mainiosti vaikka isän sopivankokoinen ristipääruuvari,, ;) sen kun tuikkaat reijistä läpi ja kunnon vääntöä perään.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Samppa

Kannattaa etsiä vika tuohon hajoamiseen jos sitä tapahtuu usein. Jos kyseessä on oikean lämpöarvon tulppa, niin liian rikas polttoaineseos ainakin aiheuttaa ennenaikaista hajoamista. Pientä tulppa-avainta ja varatulppaa pidän itse aina mukana pidemmillä matkoilla.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Zeta

Kysympä nyt tässä. Tulppani on (keraaminen sydän) täysin vitivalkoinen. Artikkelin mukaan kone siis käy liian laihalla. Kumpaan suuntaan seosruuvia käännetään, jotta se menisi rikkaamalle? Ikävä kyllä en äsken asiaa tarkistaessani tajunnut ottaa tulpan merkintää (NGK...jotain) ylös. Skootteri on Helkama SC1 nelari, ja ajeltu on 750km. Alkuperäinen tulppa on käytössä.

T:Zeta

Kenzy

Seosruuvia myötäpäivään, eli kireämmälle perinteisesti sanottuna. Puoli kierrosta kerrallaan, ajoa 50km ja taas tarkistus. Seosruuvia kiristetään, jolloin ilman määrä pienenee suhteessa bensan määrään.
Baotian BT49QT-12 vm. '07

Zeta

Kiitos! Käänsin nimittäin neljänneksen lisää auki ;D. Täytynee korjata säätö. Lähden tästä köröttelemään kotia kohti, joten kiitos paljon että kerkesit vastata. Matkalla tuskin olisi ongelmia tullut?, mutta kun on jo liian laihalla.

T:Zeta

Kenzy

Tuskin siinä ongelmia olisi tullut, liian laihalla ajaminen pitemmän päälle polttaa venttiilit. Tuohan tosin on vain joutokäynnin seossäätö, joten mikäli tuo säätö ei tuo tulppaan väriä, on vika jossakin muualla, esimerkiksi kaasuttimen imukaula vuotaa, jolloin kaasuttimelle tulee liikaa ilmaa yms.
Baotian BT49QT-12 vm. '07

A_sentaja

Jep samoilla linjoilla Kenzyn kanssa, tsekkaappa mahdolliset vuodot ja toinen seikka vaikuttaa myös tulpan väriin. Nimittäin miten ja millaista ajoa olet viime aikoina ajellut. Se keraaminen sydän ottaa herkästi itseensä, jos ajelet vain laijia kilometri baariin ja takaisin  ;D ;D Jolloin diagnoosi ei ole oikea, vetäiseppä kokeeksi kunnon lenkki, niin että kone todella käy tehoalueella pitkän aikaa ja jos väri ed sama, niin silloin otta raitista ilmaa muualtakin kuin putsarilta. ;)
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Zeta

#14
Tuskin vuotoa on, koska on uusi skootteri. Ajellut olen työmatkoja 40km päivässä. Kyllä tossa täysillä saa mennä nuo matkat, kun liikenteen mukana ajelen. Sen verran ainakin parannusta tuli, että kun päästää kaasun pois, ja antaa moottorin jarruttaa esim. liikenneypyrään saavuttaessa, niin ennen kun taas avasi kaasun niin kone mietti muutaman sekunnin ennenkun alkoi taas ottamaan kierroksia. Nyt tuo ongelma katosi, kun kiristin seosruuvia puoli kierrosta.

T: Zeta

Edit: Kirjoitusvirheitä poistettu. Tuossa vaimoni skootterissa ei ole miettimis-ongelmaa, mutta tyhjäkäyntikin on kyllä suuremmalla. Täytyy vielä tarkistaa tulpan väri (kun saapuu huollosta), ajovalot & parkit & takavalot meni kaikki pimeeksi.