Kirjoittaja Aihe: Talviajo (kaikki asiaan liittyvät asiat)  (Luettu 293958 kertaa)

Poissa Coastside

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 17991
Vs: Talviajo (kaikki asiaan liittyvät asiat)
« Vastaus #855 : 06.03.18 - klo:14:59 »
Alaläppä ja etuaukon osin tukkiminen aiheuttaa pakokaasujen kierron jalkasuojaan. Haju tuntuu selvästi vaatteissa. Kuran suhteen ei kuivalla saa selvää.

Kurakeli osoitti että alaläppä suojaa käyrää ja muutenkin moottorin etupäätä. Takapyörän kotelointi olisi tarpeen.
« Viimeksi muokattu: 11.03.18 - klo:16:04 kirjoittanut Coastside »
Ihmisen elämä on täynnä muiden valintoja.
Use fat to loose fat  (;

Poissa Coastside

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 17991
Vs: Talviajo (kaikki asiaan liittyvät asiat)
« Vastaus #856 : 12.04.18 - klo:19:50 »
Alakuraläppä suojaa käyrää mutta putki ruostuu silti. Pönttöön ei kura pala kiinni. Lähtee harjapesulla. Asfalttikuran vaaleus minua hämmästyttää. Hirmuinen pölinä kun niitä harjasin pois.
« Viimeksi muokattu: 13.04.18 - klo:07:45 kirjoittanut Coastside »
Ihmisen elämä on täynnä muiden valintoja.
Use fat to loose fat  (;

Poissa Coastside

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 17991
Vs: Talviajo (kaikki asiaan liittyvät asiat)
« Vastaus #857 : 09.05.18 - klo:05:49 »
Keulaputket on kura-arat. Haitarikumien saaminen voi olla vaikeaa. Kokeilen 50 mm kutistesukkaa, jonka saan kutistettua sisäputkeen ja sopii alaputkien päälle. Veikkaan että se pääsyy miksi stefat menee on jäinen kura joka rikkoo pölysuojan ja kura pääsee stefaan. Kun sen pääsyn estää tupella, se kestää.

https://www.ebay.co.uk/itm/1-Pair-Universal-Rubber-Motorcycle-Fork-Cover-Dustproof-Gators-Boots-Gaiter-27mm-/222514152494

Löytyi sittenkin :)

Saapui ja mitta onkin 29 mm. Saan nipparilla kiristettyä.
« Viimeksi muokattu: 23.05.18 - klo:19:15 kirjoittanut Coastside »
Ihmisen elämä on täynnä muiden valintoja.
Use fat to loose fat  (;

Poissa Coastside

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 17991
Vs: Talviajo (kaikki asiaan liittyvät asiat)
« Vastaus #858 : 12.09.18 - klo:18:46 »
Liian pitkät ovat mutta pohjaavat pemeästi kun kumia ovat. Alhaalta irtonaisena suoja olisi heikko, jos vain katkaisisin liiat pois. Voi olla että se laajenee puristuksessa sivulle ja joustovaraa ei mene pajoa.
« Viimeksi muokattu: 12.09.18 - klo:19:02 kirjoittanut Coastside »
Ihmisen elämä on täynnä muiden valintoja.
Use fat to loose fat  (;

Poissa konenikkari

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5699
  • Professional mechanic 50V NITROX
Vs: Talviajo (kaikki asiaan liittyvät asiat)
« Vastaus #859 : 12.09.18 - klo:19:02 »
Miksi skootterin keulaputkissa pitäisi olla haitarikumit, kun motocross ja enduro ym. pyörissä niistä luovuttiin jo 25V sitten.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Poissa Coastside

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 17991
Vs: Talviajo (kaikki asiaan liittyvät asiat)
« Vastaus #860 : 12.09.18 - klo:20:05 »
Löysin syyn miksi stefat menee. Loska jäätyy putkiin ja rikkoo pölysuojan ja kura pääsee stefaan ja menee väliin. Ainoa keino on estää kuran pääsy putkiin.

Tuohon tuli hondan pölysuojat mutta silti.

Maastopyörillä ajetaan jouset koko skaalalla toimien ja se estää kuran kertymisen putkiin. Eikä se käyttämättömyys merkitse ettei niistä hyötyä olisi. Moottoripyörissä yleensä on vain kesäajoa, joten jää ei koskaan tule ongelmaksi joten vanhantyylisiä kumeja ei laiteta. Kumit katosivat sen myötä kun hyötyajo väheni.
« Viimeksi muokattu: 12.09.18 - klo:20:36 kirjoittanut Coastside »
Ihmisen elämä on täynnä muiden valintoja.
Use fat to loose fat  (;

Poissa konenikkari

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5699
  • Professional mechanic 50V NITROX
Vs: Talviajo (kaikki asiaan liittyvät asiat)
« Vastaus #861 : 12.09.18 - klo:20:36 »
Perinteiset haitariputket joita muinoin käytettiin, keräsi sisälleen pölyä ja kosteutta.
Kun keula purettiin huollossa, haitariputken sisällä oli pölyä ja kosteutta,
joka nopeutti keulaputkien ruostumista ja kertynyt pöly söi putkia kuin juustoa.
Jossain vaiheessa kokeiltiin haitarikumeja joissa oli ns. ilmastointiputki joka johti stongan yläpuolelle.
Parhaiten kestää nykyisin tavalliset pölysuojalla varustetut täysin avoimet keulaputket, pakkasellakin.
Ehkä nykyisissä keulaputkissa on pinnoite korkealaatuisempaa kromia.
Vanhemmissa taitaa olla vain läpiruostuvaa nikkeliä.
Kaverini teetti seitkytluvun keulaputkiin uuden pinnoituksen ja tiivisteet rupes kestään.

- Hapotus
- Vanhan pinnan poisto
- Kolme hiontaa
- Kuparointi
- Kuparin kiilloitus
- Niklaus
- Kromaus
Jos keulaputken tiiviste on oikein suunniteltu, ei siihen putkeen jää tartu,
tiiviste luovuttaa joka kerta kun putki liikkuu siihen ohuen öljykalvon.
Jos kapineessa on hyvälaatuiset pölysuojat, niitä kuuluu aikaajoin puhdistaa, ja uusia viimeistään stefan vaihdon yhteydessä.
« Viimeksi muokattu: 12.09.18 - klo:20:51 kirjoittanut konenikkari »
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Poissa Coastside

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 17991
Vs: Talviajo (kaikki asiaan liittyvät asiat)
« Vastaus #862 : 12.09.18 - klo:21:11 »
Täytyy keväällä katsoa mitä kumit vaikuttivat. Laitoin vaseliinia pölysuojan alle mutten ylemmäs kun ne asensin. Nytkään sitä ei ylemmäs tullut.
Ihmisen elämä on täynnä muiden valintoja.
Use fat to loose fat  (;

Poissa kkossc2

  • Täysjäsen
  • ***
  • Viestejä: 124
Vs: Talviajo (kaikki asiaan liittyvät asiat)
« Vastaus #863 : 21.09.18 - klo:12:25 »
Nastallisia talvirenkaita tuntuu olevan nihkeästi markkinoilla 16" kokoisina. Olisiko jollain vinkkejä saatavuudesta/ostopaikoista?

Kitkarenkaita näkyy tuossakin kokoluokassa olevan paremmin saatavilla. Mitenhän noilla mahtaa pärjätä jäisemmillä keleillä?

Poissa joni_k

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2724
Vs: Talviajo (kaikki asiaan liittyvät asiat)
« Vastaus #864 : 21.09.18 - klo:14:58 »
ite lähes aina ajin jälkeen riippuen kelistä öljyän iskarin putket. hyvänä pysyny stefat.

Poissa Coastside

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 17991
Vs: Talviajo (kaikki asiaan liittyvät asiat)
« Vastaus #865 : 07.10.18 - klo:10:16 »
Sain sähköpyörän hyvään talviajokuntoon. Nastarenkaat, tuulisuoja, tehovalot, eristeet satulassa ja käsikahvoissa. Akussa on myös eriste päällä. Sähköapu antaa helpotusta kylmänjäykkään ajoon. Hyviä huppuja on kaksi ja jopa karvahattu. Rukkasetkin löytyy.
Ihmisen elämä on täynnä muiden valintoja.
Use fat to loose fat  (;

Poissa joni_k

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2724
Vs: Talviajo (kaikki asiaan liittyvät asiat)
« Vastaus #866 : 07.10.18 - klo:10:38 »
pitäishä tuo nastakumit alle laitella. toissa aamuna pääsi yllättämään hyvä ettei käyny todella pahasti. kotona oli +5 lämmintä mutta tuolla notkelmissa oliki ollu pakkasta. mäessä painoin kaasua niin takapyörä suttas tyhjää ja melkein lähti alta.

Poissa Valkyrie

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 11
Vs: Talviajo (kaikki asiaan liittyvät asiat)
« Vastaus #867 : 09.10.18 - klo:13:02 »
Talviajokysymys... Piaggio 50 ja vm 2010. Sopiiko sen alle 12 tuuman vanteet? Orkkikset ovat 11 ja 10.

Tarjolla kun ois Vespa Sprintin 2017 vanteet jotka ovat 12 tuumaiset. Ken tietää sopiiko ne 2010 Piaggioon?

« Viimeksi muokattu: 09.10.18 - klo:13:13 kirjoittanut Valkyrie »

Poissa Coastside

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 17991
Vs: Talviajo (kaikki asiaan liittyvät asiat)
« Vastaus #868 : 09.10.18 - klo:13:11 »
Voi riippua renkaan profiilista siis korkeudesta ja leveydestä.
Ihmisen elämä on täynnä muiden valintoja.
Use fat to loose fat  (;

Poissa Valkyrie

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 11
Vs: Talviajo (kaikki asiaan liittyvät asiat)
« Vastaus #869 : 09.10.18 - klo:13:35 »
Toki toki mutta enemmän merkkaa käykö vanteet ristiin vai nou, se ois nastaa tietää.