Kirjoittaja Aihe: Olkaa tarkkana renkaiden kanssa  (Luettu 33786 kertaa)

Poissa Coastside

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 18696
Vs: Olkaa tarkkana renkaiden kanssa
« Vastaus #30 : 25.03.13 - klo:14:42 »
Paineiden tarkkuus on kaksipyöräisissä pienempi kuin autoissa koska kaksipyöräisissä ei ole sortumaa kaarteissa ts. rengas ei väänny vanteelta sivuun, vaan litistyy kaarteessa. Paineen laskun huomaa ajaessa yleensä vain kun se on niin pieni että ajosta tulee ravistavaa ja tiukoissa käännöksissä ohjauksen tarkkuus heikkenee. Ne oireet saavat kiinnittämään asiaan huomiota. Ehkä ääriharvoin renkaiden paineet ovat olleet pääsyy onnettomuuteen. Yleensä kun pito alkaa olemaan merkittävässä roolissa on ajotilanne ollut nopeudeltaan jo hallitsemattoman kova.
Qingqi Zoner, Baotian, Kymco Filly
Ihmisen elämä on täynnä muiden valintoja.
Eikä se vapaa tahtokaan niin vapaa ole (-;

Poissa Partanen

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4226
  • Vespaatko sä?
Vs: Olkaa tarkkana renkaiden kanssa
« Vastaus #31 : 25.03.13 - klo:15:34 »
.. Ehkä ääriharvoin renkaiden paineet ovat olleet pääsyy onnettomuuteen. ...

Emme saa varmaan koskaan tietää.

Ällöttää sellainen välinpitämättömyys, kun näkee joskus metrien päästä että rengas on lähes tyhjä. Kumi on mustana koko kulutuspinnan alueelta, ja samalla se koko kulutuspinta ottaa asvalttiin kiinni suoraan ajaessakin.

Väärä rengaspaine kuluttaa rengasta väärällä tavalla, ja siten renkaan käyttöikä lyhynee. Mutta sitä tärkeämpää on turvallisuus, joka voidaan varmistaa vain oikeita rengaspaineita käyttämällä.

Ei ole liitoittelua tarkistaa rengaspaineita 2-3 viikon välein. Silmämääräinen tarkastus ei riitä, varsinkin jos skootteri on malliltaan sellainen, ettei renkaita näy kun kuski istuu skootterin selässä.
Vespa Gts 2019
Vespa PX200 E 2003
Gilera Typhoon 50 1994

Poissa pugt200

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2596
  • Suzuki GSX600F
Vs: Olkaa tarkkana renkaiden kanssa
« Vastaus #32 : 25.03.13 - klo:17:20 »
Pojan Derbissa eturengas ei pitänyt oikeaa painetta kuin 3-4 viikkoa mutta onneksi se ilmoitti asiasta ohjauksen "jäykistymisenä". Heti kun oire ilmeni, niin paineet vaan kohdalleen. Jostain syystä paine aleni nopeammin kun pyörällä ei ajettu?

Kone

  • Vieras
Vs: Olkaa tarkkana renkaiden kanssa
« Vastaus #33 : 25.03.13 - klo:22:38 »
Tekeekö noilla renkailla mitään talviajossa? Ainakin vuonna nakki, en muista, että kovin hirveesti oisin kaatuillu. Tietysti helppo käsitellä tuommonen, kun "normaali" mopo.

http://www.motorpower.fi/kaksipyoraiset/skyteam_monkey50.php

Poissa InsOmnia

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3202
Vs: Olkaa tarkkana renkaiden kanssa
« Vastaus #34 : 25.03.13 - klo:22:43 »
Tekeekö noilla renkailla mitään talviajossa? Ainakin vuonna nakki, en muista, että kovin hirveesti oisin kaatuillu. Tietysti helppo käsitellä tuommonen, kun "normaali" mopo.

http://www.motorpower.fi/kaksipyoraiset/skyteam_monkey50.php
Tekeehän niillä. Jäinen alusta myrkkyä, mutta lumessa ja sohjossa, pito kohtuullinen.

Poissa Partanen

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4226
  • Vespaatko sä?
Vs: Olkaa tarkkana renkaiden kanssa
« Vastaus #35 : 26.03.13 - klo:14:59 »
Varsin päteviä skoottereita valmistava Piaggio-konserni oli sittenkin valinnut Vee Rubber renkaat tuotteeseensa. Nimittäin piikki supermoto Derbi:ssä oli Vee Rubber renkaat. Oli ne ainakin mustat, ja ihan asiallisen näköiset, taikka siis semmoiset katurengas tyyppiset.
Vespa Gts 2019
Vespa PX200 E 2003
Gilera Typhoon 50 1994

Poissa viisnelonen

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1935
  • jos kiristäs vielä vähän .. naks !
Vs: Olkaa tarkkana renkaiden kanssa
« Vastaus #36 : 08.05.15 - klo:13:06 »
Jatkanpa tätä..  Tuolla toisaalla katselin kuvia Juzan kuluneista renkaista ja totesin ne toispuoleisesti kuluneiksi kuten itsellänikin, varsinkin takakumi. Skoottereissa joissa vain toisella puolella takana joustinyksikkö tämä on selviö mutta että nämä stereoperäisetkin kuluttaa ilmeisen usein enemmän sitä vasenta puoliskoa kulutuspinnasta. Oletteko huomanneet samaa ilmiötä
Tuossa Juzan maxissahan on kait tuo takahaarukka MP-tyyppinen yhdellä keskellä olevalla joustinyksiköllä.
Vai voiko osavaikuttimena olla että vasemman puolen kaarteet ajetaan aina vähän lujempaa..   Ulkokurvi ja ei pelkoa ajautumisesta vastaantulijan kaistalle, näin eräs MP-kuski perusteli kummankin renkaan lievää toispuoleisuutta kulumisessa.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman400 ja Satelis250 ajokkina, x9 125 jouten..

Poissa Coastside

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 18696
Vs: Olkaa tarkkana renkaiden kanssa
« Vastaus #37 : 08.05.15 - klo:13:26 »
Kuskeilla voi olla parempi ja huonompi kääntösuunta ja parempaan kiihdytetään rohevammin. Vasemmalle kääntäessä kahva etääntyy ja kaasua tulee väännettyä enemmän sen vuoksi.
Qingqi Zoner, Baotian, Kymco Filly
Ihmisen elämä on täynnä muiden valintoja.
Eikä se vapaa tahtokaan niin vapaa ole (-;

Poissa juza

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 475
Vs: Olkaa tarkkana renkaiden kanssa
« Vastaus #38 : 11.05.15 - klo:15:56 »
Rengas tosiaan oli epäkeskeisesti kulunut. Rengasta vaihdattaessa liikkeen ukko epäili, sillä on ajettu jossain vaiheessa liian pienellä painella. Takarengas on myös kulunut vasemmalta puolelta hiukan enemmän. Menee vaihtoon pian. Molemmat renkaat on vaihdettu 10 000km sitten, ei kauaa eturengaskaan kestänyt.

Poissa Vespister

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 388
Vs: Olkaa tarkkana renkaiden kanssa
« Vastaus #39 : 11.05.15 - klo:20:54 »
Suomessa renkaat kuluvat toispuoleisesti siten, että vasen syrjä kuluu nopeammin.
Tämä johtuu tien kaltevuudesta. Tie on kuin katto, jossa harja on korkeammalla kuin reunat. Vesi valuu näin pois tieltä.

Epäilijöille sanon vielä, että kuulemma Brittein saarilla kuluu oikea reuna nopeammin.

Poissa Partanen

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4226
  • Vespaatko sä?
Vs: Olkaa tarkkana renkaiden kanssa
« Vastaus #40 : 11.05.15 - klo:21:36 »
Varmaankin noin, jos tiet olisivat kunnossa. Usein kuitenkin ovat niin uraisia, etten ihan suoraan osta tuota teoriaa. Mutta en siis täysin tyrmääkään.

Entä onko skootterit tasapainossa, vai onko painojakauma toispuoleinen kuten PX Vespassa? Mulla otti aikansa havaita, että PX kulkee vähän kallellaan. Tai sitä tulee alitajuisesti kuljetettua vähän kallellaan vasemmalle. Olin asiasta jostain lukenut, mutta piti ajella vähän pdempään ennenkuin sen huomasi.

Nyt en muista kuluttaako GTS rengasta tasaisesti, vai enemmän sivulta ja kummalta sivulta.

Lisäys klo 0.03 Arvelen silti, että suurin ongelman aiheuttaja on väärä rengaspaine. Ei ole väärin tarkastaa paineita vaikkapa kolmen viikon välein. Ja mittarin luotettavuudesta kannattaa varmistua jollain tapaa. Polttoaineen jakeluasemien mittarit ovet sen verran kovassa käytössä, että niihin voi vain harvoin luottaa.
« Viimeksi muokattu: 12.05.15 - klo:00:03 kirjoittanut Partanen »
Vespa Gts 2019
Vespa PX200 E 2003
Gilera Typhoon 50 1994

Kone

  • Vieras
Vs: Olkaa tarkkana renkaiden kanssa
« Vastaus #41 : 12.05.15 - klo:11:48 »
Vaikuttaa varmaan moni asia siihen renkaan kulumiseen toiselta puolelta. Rengaspaine, nyt ainakin. Tien kaltevuus. Liikkeelle lähtö vasempaan. Tuskin uukkareita, niin paljoo tehdään, että sekin vaikuttaa?

Poissa Coastside

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 18696
Vs: Olkaa tarkkana renkaiden kanssa
« Vastaus #42 : 12.05.15 - klo:11:54 »
Kadunkulmissa on vasemmalle suurempi kääntösäde ja voimaa tarjotaan enemmän.
Qingqi Zoner, Baotian, Kymco Filly
Ihmisen elämä on täynnä muiden valintoja.
Eikä se vapaa tahtokaan niin vapaa ole (-;

Poissa Vespister

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 388
Vs: Olkaa tarkkana renkaiden kanssa
« Vastaus #43 : 12.05.15 - klo:18:02 »
Aika hyviä täydentäviä selitysmalleja tuli esille.

Niinhän se on, että harvoin asialle kuin asialle on vain yhtä syytä. Mieleeni tulee vielä ainakin legendana kulkeva totuus, että Moto Guzzit ja bokseri-Bemat kulkevat pitkittäisen kampiakselin aiheuttaman väännön vuoksi hienokseltaan vinossa.
Itse en moista koskaan ole huomannut tai sitten väännön voi kumota istumalla satulassa hieman toisella syrjällä, ei keskellä. Tämmöisiä kuskeja olenkin bongannut boksereiden päältä.

Poissa Partanen

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 4226
  • Vespaatko sä?
Vs: Olkaa tarkkana renkaiden kanssa
« Vastaus #44 : 12.05.15 - klo:19:29 »
Moto Guzzia koeajoin viime kesänä. Se kyllä kampesi sivusuunnassa, kun paikallaan kaasutteli. Ajossa ei vastaavaa vääntämistä huomannut.

Alitajuisista toimista tuli tämäkin mieleen: Mulla oli edellisessä Gts Vespassa ohjaustanko vähän vinossa heti uutena. En sitä heti huomannut. Vasta kun aloin katsomaan missä kohtaa satulaa istuin, niin huomasin istuvani vähän sivussa. Siten molemmilla käsillä oli sama etäisyys ohjaustankoon, ja siten ohjaustangon huonoa säätöä ei huomannut. Kun sain tangon säädettyä, huomasin pian istuvani keskellä satulaa taas.  :P
Vespa Gts 2019
Vespa PX200 E 2003
Gilera Typhoon 50 1994