Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Takuuhuoltojen ja muiden huoltojen toimivuus (moposkootterit ja skootterit)

Aloittaja Samppa, 02.08.07 - klo:17:46

« edellinen - seuraava »

Irkku

Tuo on totta tuo virhevastuu. Minä kun olen melko kriittinen ja  tietoinen näistä jutuista ( asiakaspalvelussa olleena) menin erääseen isoon kodinkoneketjuun kopion kanssa joss tuo kyseinen suositus ja laki on jotka kopsasin kuluttaja sivuilta kun ei meinattu pari kuukautta umpeutuneen takuun jälkeen mitenkään reagoida kun vaadin korjausta hajalle  menneeseen digiboxsiin. Myyjä hiukan aikaa nikotteli mutta kun olin jo pyytämässä myymäläpäälikölle käyntiä alkoi tapahtua ja laite meni valmistajan ( finluxsin) korjaamoon Vantaalle ja tuotiin jopa kotiovelle saakka sitten valmistajan piikkiin :)

Annoin isolle kauppaketjulle palautetta siitä että kouluttaisivat myyjänsä paremmin tietoisiksi kuluttajan oikeuksista ja myyjän vastuusta hoitaa asiakkaansa ongelmia sillä eihän se ole heiltä pois mutta parantaa asiakkaan luottamusta liikkeeseen. Siinä tarvii hiukan näpytellä konetta ja mahdollisesti soitella tai ottaa muullatavoin yhteyttä valmistajaan tai maahantuojaan myyjän joka saa siltä ajalta palkkansa :)

A_sentaja

No voi kerpele,,,, olisinpas tuon silloin selvittänyt niin ei olisi tarvinnut maksaa itseään kipeäksi. >:( Itseasiassa minulle sanottiin korjaamolla näin. Maahantuojan on pakko vetää raja takuun alaiselle ajalle ja kun takuu on loppunut, se on silloin loppunut, johonkin on raja vedettävä. Olisin itsekkin voinut sen mötikän vaihtaa, mutta olin siinä uskossa että takuuseen menee. Maahantuojan kanta tietysti selvisi vasta kun työ oli jo tehty..
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Samppa

Lainaus käyttäjältä: Kenzy - 14.11.07 - klo:18:16
tuotteen maahantuojalla/valmistajalla on tuotteen toiminnan kannalta kriittisten osien osalta korvausvelvollisuus tuotteen OLETETUN ELINIÄN ajan, joka tuollaisellakin osalla käsittääkseni on kolmisen vuotta. Tästä virhevastuupykälästä ei kaikki ole tietoisia, mutta siihen kuitenkin pitäisi osata vedota ko. tapauksissa.
Tuo aikarajaveto on aina ongelma. Kodinelektroniikalla on tyypillisesti vahvistettuja virhevastuuaikoja, mutta mopo-/autopuolella asia ei ole noin yksinkertainen. Toisaalta, mikäli korvauksia ei makseta, tulisi myyjän kyetä tilanteessa osoittamaan, että vika on aiheutunut esim. asiakkaan huolimattomasta käytöstä, välinpitämättömyydestä, tai muusta osan toimintaan vaikuttavasta seikasta.  Koko prosessi ei ole yhtään niin yksinkertainen, kuin voisi kuvitella (jos myyjä alkaa kenkuksi) ja muutaman euron osien suhteen en ainakaan itse jaksa nähdä vaivaa tappelemiseen.  Jos asiasta on olemassa vahvistettuja ennakkoratkaisuja, on tietysti helpompaa. Näitäkin autopuolella on ainakin jonkin verran.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Kenzy

Kyllä, se on täysin tilannekohtaista ja tulkinnanvaraista, mutta kuluttaja-asiamiehet auttavat ja antavat veloituksetta lausunnon asiaa koskien, jonka kanssa voi myyjää mennä hätyyttelemään. Esimerkiksi elektroninen laite (jos ei kestä kosteutta) tulee olla sellaisessa paikassa, johon kosteus ei pääse, tai kosteuden mahdollista tunkeutumista varottavia lausahduksia tulee ohjekirjassa olla mainittuna, muuten ei pystytä mitenkään vierittämään syytä kuluttajan niskoille. Männän, sylinterin, laakereiden yms virhevastuupolitiikka on hankalampaa, joskin laakereillekin on laakerivalmistajan määrittämät kestoiät tietynlaisella kuormituksella, johon on helppo vedota. Aina kannattaa kokeilla.
Baotian BT49QT-12 vm. '07

A_sentaja

Aivan, ja minun tapauksessani kyseessä oli staattori joka jostain syystä oli rikki ja huollon kaveri vain sanoi, että magneeton sisällä oli hieman vettä. Todistettavasti en sillä ainakaan uinut missään järvessä, :) ja kun sähköosasta oli kyse niin se mikä sen rikkoi olikin jo vaikeaa osoittaa todeksi. Ja vielä lisäksi tuosta huollosta,, laskun mukaan asentaja teki töitä 2 tuntia... Itse olen paikallistanut vian ja vaihtanut vastaavan osan 30minuuttiin, tiedän kyllä kokemuksesta, että korjaamolla on tuntilaskutus ja ennen pienin aikaraja oli tuo 30min josta voi laskuttaa. Taisi kaverilla olla pitkä lounas siinä välissä.. 8)
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

jalat

Oma tarina Tampereen Konekolmikko Oy:stä, joka on myllymäen maahantuojan valtuuttama takuuhuoltopiste Tampereella Fude skoottereilleen. (ja ilmeisesti muillekin myllymäeltä ostettavalle tavaralle).

Skootteri on Fude Elegance. Käytettynä ostettu, vajaa vuoden vanha ja alle 1000km ajettu. Eli takuun alainen. ja siitä hajosi sähköstartti. Lopulta syynä oli akku. Mutta tässä siis tarina tuosta huoltopisteestä, jossa kävin kyselemässä joskos heillä olisi ideaa mistä se starttivika johtuisi.


Polkemalla skootteri käyntiin ja ajelin toiselta about 15-20km takuuhuoltofirmaan ja sain suoraan sanoen vain pelkkää vi**uilua päin näköä. Homma meni jotakuinkin näin. (ihan tarkkoja lauseita en muista, mutta kuitenkin jotenkin näin)

Korjaaja: Millä asioilla liikun?
Minä: Ostin tuossa jokin aika sitten käytetyn kiinalaisen skootterin. Ja nyt siinä lakkasi startti toimimasta.
Korjaaja: (pyörittelee päätään) Mitä!!! Ostit kiinalaisen skootterin ja vielä käytetyn!!! (pyörittelee lisää päätään)
Minä: Joo niin ostin, kun tuli hyvä vähänajettu yksilö vastaan halvalla.
Korjaaja: Ei olis kannattanut. Paljonko sä siitä maksoit?
Minä: x00e ja siinä on takuuta vielä jäljellä ja ajettu vajaa 1000km.
Korjaaja: Mitä!!! Maksoit x00 euroa. Ei niistä kannata maksaa 100 euroa enempää.
Minä: No eihän niitä kukaan edes myy sillä hinnalla.
Korjaaja: No ei niistä kannata enempää maksaakaan. Ja takuu muuten loppuu niissä vehkeissä siihen, kun omistaja vaihtuu. Se takuu on vain ensimmäiselle omistajalle.
Minä: Ei se nyt niin voi mennä! Ei kai sitä takuuta omistajalle anneta, vaan sille laitteelle joka on kauppana.
Korjaaja: Ei kyllä se niin menee. Takuu loppui samantien kun ostit sen pois.
Minä: No ei varmana loppunut. Ei autoissakaan ja muissakaan tuotteissa takuu lopu jos omistaja vaihtuu.
Korjaaja: Ne onkin eri asia (ja kääntää selkäänsä minulle ja lähtee huoneen takaosaan, ikäänkuin jatkamaan hommiaan). Huutaa vielä että lueppa ne takuuohjeet vielä uudelleen läpi.
Minä: (huikkaan kovaan ääneen että hän jatkaisi vielä keskustelua) VEIKKAAN ETTÄ SE VOI OLLA TUO AKKU VAAN SÖKÖ! Voisko sitä testata.
Korjaaja: (kääntyy takaisin) Ei meillä ole mitään akkutestereitä, eikä vara-akkuja millä voisi testata. Ja sitäpaitsi akku ei kuuluisi muutenkaan takuun piiriin.
Minä: Joo tiedän, että akku ei kuulu takuuseen, mutta olisi kiva testata tuota että tietäisi onko se siitä kiinni.
Korjaaja: Mene tuonne 200m päähän Yamaha centeriin, Fixtremeen tai Motor Poweriin kysymään jos niillä on.
Minä: Selvä ja kiitosta vaan.
Korjaaja: (mitään sanomatta kääntyy ja menee jatkamaan hommiaan)


Ei siinä äijällä kyllä ollut motivaatiota yhtään auttaa. Luulisi että raha kiinnostaisi. Pistin vielä huomiolle että paikassa oli äkkiä katsottuna ainakin yksi skootteri, joku mönkijä sekä jotain mitälie ruohonleikkureita jne. purettuna puoliksi. Niistä olisi helposti voinut ottaa akun irti ja käydä testaamassa siinä pihalla parissa minuutissa onko ongelma skootterin akusta kiinni.

Kävin kysymässä motor powerissa ja fixtremessä niin siellä tuli heti vaikka mitä neuvoja ja ystävällistä palvelua.

Onneksi starttausongelma ratkesi kun juttelin siitä täällä keskustelupalstalla. Ostin uuden akun neuvojen mukaan ja homma oli sillä selvä. Eli siellä takuuhuoltamossa se olisi selvinnyt parissa minuutissa. Mutta kun ei vaan viittitä ja piruillaan asiakkaalle. Tarkoitukseni oli vaan kysyä siltä jos oltais koitettu startata tuota ennen kuin menen ostamaan uutta akkua.


No luin myllymäen sivuilta takuuohjeet/säännöt läpi ja siellä ei todellakaan puhuta että takuu raukeaa kun omistaja vaihtuu. Pistin huollosta palautetta myllymäelle, joskos miettivät kannattaisiko vaihtaa takuuhuoltamoa Tampereella, jos siellä huoltamossa ei kerran työ maistu. Ja pistin Konekolmikolle mailissa linkin takuuohjeisiin ja pienen palautteen.
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

samil

Moikka!
Jos löytyy positiivisia tai negatiivisia kokemuksia ajopelien huolloista niitä voi jakaa tänne.
Itsellä on vain positiivisia kokemuksia Turkulaisesta Kunun pyörästä. Huolto toimii nopeasti (aina ollut seuraavana päivänä valmis!) ja osat tulleet nopeasti. Myös sähköposteihin vastataan nopeasti. Jos arvosana pitäisi antaa niin se olisi kyllä 10

Coastside

Kerro nyt ihmeessä mitä ovat seuraavaksi päiväksi tehneet, kun muut jonotuttavat ja tilaavat osia ja niidenkin tulo kestää yleensä viikon.

"Hyvä palvelu oli" ei täytä palstan erittelevän ja keskustelevan tyylin vaatimuksia.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

samil

- Ensimmäisessä 1000km huollossa tekivät kaiken tarvittavan mitä huoltokirja neuvoo. Vaihtoivat myös veloituksetta suuremman suuttimen, jotta mopo toimii viileämmillä keleillä.

- Tilasin kalliimman racing mallin takavilkut (hienommat) ja ne tulivat muutamassa päivässä. Myös niiden hinnasta sai ihan hyvän alennuksen.

- Yksi letkunpätkä vaihdettiin, tuli päivässä ja vaihto tapahtui odottaessa

- Mittariston temppuilu korjattu, nopea mittaristonjohdon vaihto. Johto oli juuri samana päivänä saapunut (joku oli tilannut), mutta se varattiinkin mulle.. En tiedä miksi näin, mutta eipä haittaa.

OH2KV

#24
Perjantai, pakko laittaa, sen verran taas nyppii, vaikkei ole autosta kysymys, eikä edes omasta kulkineesta. Eikä edes itse maksetusta.

Ukki osti pojilleni pari kiinanskootteria synttärilahjaksi. Kone-Glansilta.
Kummankaan ei voi sanoa toimineen päivääkään. Toisessa silti enemmän murheita, kävi takuuhuollossa 31 km ajettuna, kun ei käynnistynyt sähköllä, eikä polkimesta. Huollosta tullessa ei edelleenkään lähtenyt kertaakaan sähköistä, mutta polkimella sentään. Hieman alle ensimmäisen takuuhuollon 270 km halkesi variaattorinkoppa kuvan osoittamalla tavalla:
http://i19.photobucket.com/albums/b198/JuhaAnttila/Kuva021.jpg

Tästä uudesta kopasta tuli lasku ukille. Myös uusista akuista, jotka tarvittiin molempien skoottereiden toistuvien käynnistysvaikeuksien takia.

No, uudellakaan, hitaasti ladatulla akulla, ei tuo toinen lähde nappulasta käyntiin, vaan pitää polkea, ja kauan. Nyt, aika tasan 300 km ajettu P....A seisoo taas pihassa vetämättömissä.

Mopolla ei ole kaaduttu, eikä niitä ole mitenkään muutettu.

Ostakaa Kinroad Windbell, viikon päästä saatte irto-osista todellisen tuulikellon pihaanne.

Kaikki irto-osat vain sopivan mittaisen narun päähän roikkumaan vaikka tukevaan pyykkitelineeseen.

Tai saahan tuosta tukevan verkonpainon, menee vain joku litra lisää vähemmän huomiota herättävän väristä maalia. >:(

Vaihdoin siihen vieläpä öljyt jo paljon ennen tätä . Kun on noista kiinaöljyistä kuulunut vähän juttua...
Solifer SM rossimopo, Tunturi ajomopo, muut mopot Datsun 100A ja käyttis Datsun Violet 160J

Area 51

#25
Vein Apriliani 21.7 Fixtremeen korjattavaksi koska variaatorista oli jonkilainen kytki osa (en tiedä nimeä) hajonnut. No olen tässä nytten viikon odotellut eikä moposta ole kuulunut mitään. Muut ovat kehuneet liikkeen nopeutta ja ovat saanet moponsa jo seuraavana päivänä  :-\ Uskoisin että siihen uuden osan vaihtamiseen menisi vain ehkä kolmisen tuntia mutta on kyllä onnettoman hidas paikka....

Tälläine osa on kyseessä
http://www.mopo-osa.com/kauppa/images/FLY_CLUTCH.jpg

jalat

#26
Lainaus käyttäjältä: OH2KV - 28.07.08 - klo:19:54
Ukki osti pojilleni pari kiinanskootteria synttärilahjaksi. Kone-Glansilta.
Kummankaan ei voi sanoa toimineen päivääkään.

Major Virhe! Kone-Glans tuo ukottajien kantaisä. Jo Hannu Karpo taisi aikoinaan tehdä tästä firmasta ohjelman. Netistä saa lukea aika paljon skeidaa tästä firmasta. Laitteita saa halvalla, mutta ongelmia sitten sitäkin enemmän. Takuuhuollot taisi pelata vain heidän firmassaan ja huoltojono on useita viikkoja ellei parhaimmillaan kuukausia. Siinä menee kesän kauniit ajelusäät jo pelkästään huoltoa odotellessa. Tiedä silti mikä on oikea totuus?
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

Coastside

Merkkiliikkeet, kuten sattui paikallinen Kymco-huolto :-*, naureskelevat Kiinalaisille, vaikka monet osat ovat vaihtokelpoisia, moottorin esikuvan ollessa Japanilainen suurvalmistajan vanha malli. Eivät tajua että määrällisesti ne valtaavat markkinat ja ovat huollontarpeessa usein. Potentiaalinen asiakas naureskellaan ulos... ::)
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

jalat

Tuo on kyllä niin järjetöntä. Varmasti määrällisesti löytyy hyvinkin paljon näitä kiinan skootterin omistajia, joilla ei ole yhtään tietoa ja taitoa huoltaa skootteriaan. Itselläkään ei ollut, mutta kokoajan yritän kartuttaa sitä :)

Vai onko näissä niin paljon ja mystisiä ongelmia, että työn mielekkyys laskee ja siksi eivät halua huoltaa näitä. Vaikka huollosta rahaa saisikin. Täytyyhän työn maistua mielekkäältä.

Mene ja tiedä. Mutta älytöntä tuo on että huoltopaikkoja on niin vähän.
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

FrozenCorpse

Itellä oli aikoinaan tosi paha kokemus Tuusmotorin huolloista.. Huollon tyypit eivät ymmärtäneet vikaa, jota yritettiin selittää ja takaisin tuli kummalliseksi rassattu, hetken toimiva kone.. Ja taas hajosi... Nyt liikkeen omistajan vaihduttua käytin sitä 10 000km huollossa ja kaikki oli laitettu, oli rengaspaineet ja öljyt, kaikki. Eilen kun kävin kyselemässä paikan päällä aikaa regasvaihdolle, sain sen täksi päiväksi ja renkaat vaihdettiin parissa tunnissa.  Nyt siellä hommat toimii.
"Frozen. Sä olet kyllä pessimistisin foorumilainen.  :o "