Kirjoittaja Aihe: Takuuhuoltojen ja muiden huoltojen toimivuus (moposkootterit ja skootterit)  (Luettu 104307 kertaa)

Poissa vilkkuvalo

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 42
Ja edelleen jatkoa Joensuun Motor Naumasen huoltokertomukseen.

Kävin tänään iltapäivällä kysymässä joko laakeri olisi tullut. No nyt osa on tullut, mutta taas on kiireitä ja tuli siihen väliin vielä joku venehommakin hoidettavaksi ... Eli huomenna katsotaan olisiko jo vihdoinkin valmista. Katsotaan vielä miten käy maksupolitiikan kanssa. Eikös yleensä takuuhuollossa työtkin kuulu takuun piiriin?

Edit: 7.8.09 klo 16:01

Ja vielä jatkuu tämä surkuhupaisa takuuhuoltokertomus. Enää ei tiedä pitäisikö itkeä vai nauraa.

Tänään korjaaja soitti ja kertoi vaihtaneensa laakerin, mutta mutta - sieltä kuuluu vieläkin rohinaa, ja ilmeisesti toinen sisempi laakerikin on hajalla. Eli taitaa mennä osa tilaukseen, ja taas vaihteeksi viikko odottelua.

Pitäisiköhän ostaa toinen skootteri, jotta pääsisi tänä kesänä vielä ajelemaankin? Luojan kiitos kulkeminen ei ole pelkän skootterin varassa.

Miten yleisiä tällaiset kolmen viikon korjaussessiot oikein ovat? Onko muilla samoja kokemuksia?

Voiko vtukseen kuolla?
« Viimeksi muokattu: 13.08.09 - klo:10:26 kirjoittanut Samppa »

Poissa Samppa

  • Ylläpitäjä
  • *****
  • Viestejä: 5794
  • Piaggio, Vespa, Suzuki
Niin. Tossahan oli takuuta vielä.. Itsellä oli uusi auto takuukorjauksesa ja sain kyllä siksi aikaa laina-auton käyttööni kun korjaus (tai vian etsiminen) kesti muutaman päivän. Toki olivat aluksi hieman nihkeitä tämän kanssa, mutta kun uhkasin ottaa kuluttaja-asiamieheen yhteyttä, alkoi palvelu pelaamaan erinomaisesti.

Niinkuin Walle sanoi, kannattaa alkaa purnaamaan ja kysyä vaikka sitä toista skootteria siksi aikaa käyttöön. Korjaamisenhan on tapahduttava "kohtuullisessa ajassa", mutta tietysti tuon ajan määritteleminen on hankalaa. Tiedä sitten onko mopopuolella ollut näistä oikeudenpäätöksen ennakkotapauksia joista tuota aikamäärettä voisi tarkastella. Kuitenkin, skootterin tyypillinen ajokausi on kesä ja jos se makaa siellä huollossa yhden kuukauden, on se aika suuri osa koko kesästä. Voisit ottaa oman paikkakuntasi kuluttaja-asiamieheen yhteyttä ja kysyä hänen mielipidettään ja kantaansa. Nämä kannat eivät ole juridisesti velvoittavia, mutta toimivat hyvänä todistelisänä jos asian haluaa vaikkapa riitauttaa.

Kai olet jo valittanut maahantuojalle heidän valtuuttamansa huoltoliikkeen hitaudesta?

Jos tuon kanssa tappeleen jaksaisi alkaa (välittämättä loppuseuraamuksista) ottaisin skootterin pois kyseisestä huoltoliikkeestä ja veisin johonkin muuhun huoltoliikkeeseen. Laskun maksaisin, mutta alkaisin vaatia rahoja takaisin joko maahantuojalta, tai sitten suoraan tuosta toimimattomasta huoltoliikkeestä.  ::)

Valitettavasti meillä suomalaisilla on usein liian pitkä pinna tällaisissa tapauksissa. Toisaalta, kyllä täällä Suomessa asiat nopeasti ja asiallisesti tapahtuvat verrattuna vaikkapa Etelä-Eurooppaan.
« Viimeksi muokattu: 08.08.09 - klo:16:50 kirjoittanut Samppa »
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Poissa vilkkuvalo

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 42
Takuuhuoltokertomus Joensuun Motor Naumaselta jatkuu edelleen. Nyt on siis 19. päivä siitä kun skootteri on viety huoltoon.

Eilen korjaaja soitti toistamiseen. Oli kuulemma toinen laakerikin tullut ja laitettu paikalleen, mutta nytkään ei ole kunnossa. Ilmeisesti on akseli vääntynyt. Pitää siis tilata uusi osa ...

Tuleeko muillekin mieleen se Speden rautakauppavitsi: yksi ruuvi, toinen ruuvi, kolmas ruuvi ...

Kysyin korjaajalta, että eikös nyt olisi pikkuhiljaa aika saada toinen tilapäisskootteri, jotta pääsisi tänä kesänä vielä ajelemaankin? Siihen hän tokaisi, että eipä hän tiedä mitään sellaisista.

Odotellaan siis.

Edit:

Päivä 20.

Lähetin eilen Motor Naumasen myymäläpäällikölle viestin koskien takuuhuoltoa.

"Toin Benelli Pepe LX skootterin takuuhuoltoon liikkeeseenne 19 päivää sitten. Skootteri on EDELLEEN korjattavana siellä. Tämä alkaa olla jo kohtuuttoman pitkä huoltoaika, varsinkin kun en ole saanut mitään lainaskootteria huoltoajaksi. Jo ennen skootterin hankkimista varmistin maahantuojalta (Keeway Motor Finland), että onhan Joensuussa takuuhuolto, ja he nimesivät teidän liikkeenne takuuhuoltopaikaksi. Kävin vielä paikan päällä teillä kysymässä huoltopuolella, että onhan asia näin, ja näin todettiin olevan.

Ostin skootterin ja sitten siihen tuli vika variaattoripuolelle. Toin skootterin huoltoon ja siellä se on edelleen odottamassa osia. Taitaa olla jo kolmas kerta kun tilataan osia maahantuojalta. Jostain syystä ei voida kerralla katsoa kuntoon.

Olen kirjoittanut huoltokokemuksesta skootterini.com sivustolle, josta voitte katsoa asian etenemisen nimimerkillä vilkkuvalo tehdyt viestit:

http://www.skootterini.com/foorumi/index.php?topic=189.msg20783#msg20783

Jatkokertomustakin seuraa kunnes tämä huoltoasia selviää.

Toivottavasti tämä asia saadaan pian pois päiväjärjestyksestä. Ajattelin informoida teitä, jotta huoltopuolen asiakaspalvelu ja asioiden priorisointi tulisi asialliselle tasolle. Nyt se on ala-arvoista. Muut työt tuntuvat tulevan aina väliin ennen takuuhuoltoani."


Vastausta ei ole kuulunut. Siis odotellaan.

Päivä 21. Ei kontaktia. Vain parta kasvaa odotellessa.

Päivä 23.

Kävin eilen liikkeessä ja sinne oli tullut skootteriin tarvittavat osat. Puhuin huoltopäällikön kanssa ja hän antoi ymmärtää, että skootteri korjattaisiin samana päivänä. Minulla oli jo mukana kuluttajaviraston sivuilta kopioitu ja täytetty lomake virallisesta valituksesta toimituksen viivästymisestä, mutta en antanut sitä koska oletin saavani skootterin takaisin samana päivänä. Lupasivat soittaa kun olisi valmis. Kuten arvata saattaa soittoa ei kuulunut, joten taas tulee yksi viikonloppu ilman ajopeliä.

Samaan aikaan huoltopuolelle oli ilmestynyt runsaasti luovutushuollossa olevia uusia mopoja ja skoottereita. Tästä näkee ettei Motor Naumasta kiinnosta muu kuin saada uutta tavaraa ihmisille. Vanhat odottakoot vaikka tuomiopäivään asti.

Maanantaina menen liikkeeseen enkä lähde sieltä ennen kuin skootteri tulee mukaan korjattuna. "Pohja se on perkele miunkin säkissä" - kuten jo Antero Rokka totesi. Tämä pohja on ollut jo liian syvällä.

Maanantaina on kulunut jo kolme ja puoli viikkoa takuuhuollon alkamisesta. Joko alkaa olla ennätyslukemia?

Liikkeen Motor Naumanen Joensuu myymäläpäällikkö ei ole vaivautunut edes vastaamaan yhteydenottooni koskien huollon viivästymistä. Todellista asiakaspalvelun aatelia!

Arvatkaapa vienkö enää koskaan mitään tuohon liikkeeseen korjattavaksi?
« Viimeksi muokattu: 15.08.09 - klo:12:44 kirjoittanut vilkkuvalo »

Poissa A_sentaja

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3155
Toivotaan parasta ja pelätään pahinta,, olisikohan heti alussa kannattanut ottaa itse pomoon yhteyttä. Aikoinaan siinä firmassa missä itse olin töissä, yamahan ja suzukin maahantuojan valtuuttamassa vielä. Työt rullasi pitkälti osien saatavuuden mukaan, normaali varoaika oli päivä tilauksesta, eli 2 päivää kun peli tulee huoltoon. Ainoastaan jos maahantuojan varastossa ei sattunut olemaan kyseistä osaa, se tilattiin keskusvarastolta. Silloin meni noin viikko yleensä.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Poissa vilkkuvalo

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 42
No niin, tänään oli se suuri päivä kun viimeinkin sain skootterini huollosta Motor Naumaselta Joensuussa, jossa se oli ottanut viimeiset kolme ja puoli viikkoa valohoitoa.

Sanallakaan ei pahoiteltu viivästymistä. Itse purin hammasta, etten olisi puhunut rumia. Enkä puhunut.

Huollon tulos:

Variaattorin taka-akseli ja kaksi kuulalaakeria vaihdettiin. Laitettiin uudet peräöljyt. Variaattorin hihna ja rullat vaihdettiin.

Näistä jouduin maksamaan rullat ja hihnan. Kuulemma kuluvia osia, jotka eivät kuulu takuuseen. Tämän nyt vielä voi ymmärtää. Mutta hintaa pelkillä osilla 69,08€. Aika kallista(?) Työstä ei sentään laskutettu.

MUTTA, nyt käynnistäessä kuuluu edelleen rolinaa variaattorikopasta, se kuulemma johtuu startista, joka jää jotenkin rattaille. En aivan ymmärtänyt tätä. Se ei kuulemma ole vaarallista.

Mutta sitä ihmettelen mihin hävisivät tehot skootterista? Nyt kun ajoin kotiin n. 20 km - viimeiset viisi kilometriä tehot hävisivät ja vauhti hyytyi pienessäkin ylämäessä alle neljäänkymppiin ja isossa mäessä se jaksoi hädin tuskin kahtakymppiä ylämäkeen. Ennen sama mäki meni ylös viittäkymppiä!

Kun tulin kotiin kiinnitin huomiota siihen että variaattorin koppa oli tulikuuma. En muista että se olisi ennen noin kuumentunut, vai enkö ole kiinnittänyt huomiota, mutta pitäisikö sen ylipäätään kuumentua?

Johtuuko tämä hihnan ja rullien vaihdosta? Pitääkö variaattorin rullien hioutua ennen kuin ne toimivat kunnolla? Onko niissä jokin "sisäänajomatka"?

Eli onko tämä takuuhuoltoepisodi tässä, vai vieläkö joutuu reklamoimaan?

Poissa Coastside

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 18269
"MUTTA, nyt käynnistäessä kuuluu edelleen rolinaa variaattorikopasta, se kuulemma johtuu startista, joka jää jotenkin rattaille. En aivan ymmärtänyt tätä. Se ei kuulemma ole vaarallista."

Moottorista ei saa kuulua mitään sivuääntä huollon jäljiltä.

Koppa saa kuumeta vain niin paljon että kädellä kärsii kosketella.
Ihmisen elämä on täynnä muiden valintoja.
Use fat to loose fat  (;

Poissa Pyrres

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 873
Plussana startti ei saa jäädä rattaille pyörimään, edes hipomaan. Meinaan hyvin nopeasti entinen startti. Ja mitkä rullat ne sinne laittoivat? Meinaan jos olit rullat vaihtanut ja laittoivat vakiorullat kevyempien tilalle tai jotain?
Ajovälineet:
VW Kupla -65 rakenteilla vielä pirteämmällä koneella
Solifer SM -77 projektina kuplan rinnalle hiukan rauhallisempi kruiseri
CPI XS250 -10 TL-mönkijä työmatkakulkineena ja leikkikaluna

Poissa tommi

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1979


MUTTA, nyt käynnistäessä kuuluu edelleen rolinaa variaattorikopasta, se kuulemma johtuu startista, joka jää jotenkin rattaille. En aivan ymmärtänyt tätä. Se ei kuulemma ole vaarallista.


Siis se "rolina" kuuluu vain startatessa, ei ajossa? Silloin siitä ei kannata olla niin huolissaan koska kyllähän näissä kiinalaisissakin bendix saattaa tovin jäädä rullaamaan startin jälkeen. Se ei ole mitenkään vaarallista.

Mutta tuo varin kuumeneminen ja tehojen hyytyminen on jo sen verran vakavaa että ehdottomasti se vaatii lisäselvitystä, mopo ei tule kestämään pitkäänkään jos se käy noin kuumana. Jotain on nyt pahasti pielessä. Ei muuta kuin takaisin huoltoon, niin ikävää kuin se onkin.

Tuo ylämäkeen hyytyminen viittaisi siihen että mopo on käynyt todella kuumana. Mites tasasella, tuntuiko että otti normaalia enemmän kierroksia? Vai vähemmän? Et kysynyt minkä painoiset rullat laittoivat?

Poissa Coastside

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 18269
Olisi hyvä että joku skootterit hyvin tunteva kokeilisi sen ja tekisi perustarkastuksetkin, jotta maahantuojalle voi esittää perusteet uusiin takuuhuoltoihin, koska tuo vikamäärä uudessa ajoneuvossa ei ole normaalia.
Ihmisen elämä on täynnä muiden valintoja.
Use fat to loose fat  (;

Poissa A_sentaja

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 3155
Jep, samaa mieltä. Asiakkaan pitää saada huollosta peli jolla uskaltaa ajaa, jos tuo ääni ilmaantui vasta korjauksen jälkeen, niin äkkiä reklamaatiota huollosta vastaavalle henkilölle. Tuohon koneen kuumenemiseen liittyen, olisiko rasva-apina laittanut sinne vahingossa kevlar hihnan... Ainakin hinnasta päätellen. Se meinaan vakiovariaattorissa luistaa niin pirusti, että palikat kuumenee ja meno käy vaikeaksi.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Poissa vilkkuvalo

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 42
No, niin. Kävin tänään takuuhuoltoliikkeessä ja yllätyksekseni sain palvelua. Skootteri otettiin heti työn alle ja seurasin vierestä kun purkivat takaosaa. Paljastui, että tehohäviön syynä oli liian painavat rullat. Vanhat olivat 4g ja nämä uudet 6g. Vanhat rullat olivat vielä tallessa ja ne laitettiin paikalleen. Se rolina variaattorikopassa johtuu ilmeisesti (olikohan tämä nyt oikea termi) "vapaalle vaihtajasta". Tosin eilen vaihdettuja rullia eivät suostuneet ottamaan palautuksena takaisin. Miksi rullien painoa ei tarkistettu ennen tilausta?

Lisäksi tyhjäkäynti oli liian pienillä kierroksilla, jolloin skootteri pysyi käynnissä, mutta heikosti. Tämän kierrosten säädön jälkeen rolina väheni, mutta ei poistunut kokonaan.

Ajoin tänään lähes 100 km, ja skootteri kulki normaalisti ylämäetkin. Kiihtyvyys on ehkä jonkin verran aiempaa heikompi, mutta se johtunee uudesta hihnasta(?) Nyt pitää huomenna mennä tilauttamaan se "vapaalle vaihdin", mutta sen ajan kunnes osa tulee aion ajaa skootterillani, vaikka varsinkin kylmänä käynnistäessä tätä rolinaa kuuluu edelleen.

Tämä oli ensimmäinen positiivinen kokemus koko huoltoepisodin aikana. Liikkeestä luvattiin jopa sijaisajoneuvo loppuviikosta, jos omallani ei pystyisi ajamaan. Miksi tällaista ei voitu tehdä jo heti kättelyssä? (Olivatko käyneet lukemassa tätä viestiketjua?)

Eli kertomus jatkuu vielä, mutta astetta paremmalla mielellä.


edit:
Nyt on vielä käynnistyvyys huonontunut. Kylmänä sähköstarttia saa vinguttaa tosissaan, jalkakäynnistystä en ole kokeillut. Tänään en ehtinyt käydä liikkeessä tilauttamassa osaa, mutta huomenna sitten. Rolinaa kuuluu edelleen sekä kylmänä että lämpimänä.

edit:
Vein skootterin takaisin takuuhuoltoon ja osa on nyt tilattu. Sain tilapäisajoneuvoksi Yamaha Majesty 250cc skootterin! Nyt en valita, vaan ajelen sillä tyytyväisenä kunnes oma ajopelini on korjattu. Nyt olen jo ajellut toista viikkoa lainapelillä. En aio soitella perään. Koeajoaikaa on vielä melkein viikko jäljellä.
« Viimeksi muokattu: 27.08.09 - klo:18:00 kirjoittanut vilkkuvalo »

Poissa Mester

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 88
Hei
Itsellä tuli kymcon mittariin 10tkm täyteen jotein vein sen Oulun Ls-motoriin huoltoon. Mopossa oli pakoputki miltein irti omien mokien takia ja käynnistinpoljin rikki.
Huoltaja sanoi heidän vaihtavansa siihen männän. Seuraavana päivänä huollosta soitettiin että sylinteri pitää porata kuluneisuuden vuoksi. Mopo oli yhteensä 8 päivää huollossa.
Huollon jälkeen mopo on toiminut kuin unelma ja pakoputken kaikki kiinnikkeetkin oli korjattu. Koko huollolle tuli hintaa 267e.
Muihin Oulun huoltopaikkoihin verrattuna Ls-motorissa on ollut paras palvelu ja nopeimmat huollot joten suosittelen paikkaa kaikille.

Poissa vilkkuvalo

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 42
Huomenna on taas kulunut viikko siitä, kun hain lisäkoeajoaikaa lainaskootterille. Oma Benelli Pepe on siis edelleen huollossa Joensuun Motor Naumasella. Huomenna on siis haettava TAAS lisää aikaa lainavehkeelle.

Omalla skootterillani olen ajanut tasan kaksi päivää heinäkuun lopun jälkeen. Nyt on jo syyskuu käynnissä. Ei taida maahantuoja Keewayn varaosatoimituksetkaan toimia. Pitää ottaa myös sinne yhteyttä ja antaa palautetta surkeasta palvelusta. Tässä ajassa olisin jo itse KÄVELLYT Italiaan ostamaan osia! Eikö teistäkin ala olla kohtuutonta että jos lasketaan skootterin ajoajaksi puoli vuotta vuodesta, että skootteri makaa huollossa neljäsosan tästä ajasta. Siis tähän mennessä. Luoja yksin tietää kuinka kauan se vielä siellä viipyy.

Joka tapauksessa varokaa kuin ruttoa Motor Naumasen huoltoa ja Keewayn varaosapalvelua Benellille! Taisi sittenkin olla paska ostos koko Benelli. Mukava sillä olisi ajaa jos vain pystyisi.

Poissa karkulainen

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2098
Aika kohtuuton on, pakko myöntää. Kun jo valmiiksi lyhyestä ajokaudesta napsaistaan iso osa pois, v*tuttaa se varmasti. >:(
EX; Solifer xtr50. Nyk. VW Golf IV Variant 1.9TDI
Mikä näyttää helpolta, on hankalaa. Mikä näyttää hankalalta, on mahdotonta.

Poissa vilkkuvalo

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 42
Eilen vihdoin viimein sain skootterini takaisin. Jos kahta päivää ei lasketeta mukaan jolloin ajoin viallisella skootterilla, niin huoltopäiviä kertyi yhteensä 42. Eli prosentteina yli 23 % ajokaudesta (6kk mukaan). Eli karkeasti neljäsosa ajokaudesta meni harakoille.

Tämä episodi ei todellakaan ole hyvää mainosta Motor Naumaselle Joensuussa - Eikä myöskään Keewayn varaosatoimituksille. Niitäkin jouduttiin odottamaan todella pitkään.

Nyt toivon hartaasti, että skootteri kestää takuuajan loppuun, jonka jälkeen tiedän ainakin minne EN VIE ajopeliäni huoltoon.

Paljon jäi hampaankoloon sanottavaa, mutta antaa nyt olla. Eniten ärsyttää muiden töiden kiilaaminen skootterihuollon väliin, jolloin henkilökunnalla ei ollut mitään kiinnostusta jouduttaa asioita. Sekä se, että kerralla ei voitu tutkia vikaa huolellisesti, jolloin uusia viallisia osia paljastui sitä mukaa kuin tilattuja osia saapui.

Tämä koko kertomus on todellakin tosielämän Spedeä parhaimmillaan.

Toivottavasti kuitenkin vielä riittää hyviä ajokelejä loppusyksyksi. Joensuu kuittaa ja kiittää yleisöä mielenkiinnosta.