Kirjoittaja Aihe: Iso pytty (vai ei?) + isot venat ja kaasarit (GY6 , 139QM*)  (Luettu 680422 kertaa)

Poissa Coastside

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 17501
Vs: Iso pytty (vai ei?) + isot venat ja kaasarit (GY6 , 139QM*)
« Vastaus #2505 : 02.01.19 - klo:21:34 »
Olen vaihtanut autoon kumit paineilman avulla. Oli viikonloppu eikä kansipahvia saanut. Tein paineliittimen tulpasta ja painetta vasten kumit esille ja vaihto. Jouset oli hyvin raskaat puristella ilman pihtejä.
« Viimeksi muokattu: 02.01.19 - klo:21:55 kirjoittanut Coastside »
Ihmisen elämä on täynnä muiden valintoja.
Use fat to loose fat  (;

Poissa MORPA

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 622
Vs: Iso pytty (vai ei?) + isot venat ja kaasarit (GY6 , 139QM*)
« Vastaus #2506 : 11.01.19 - klo:03:22 »
Mä olen Opel 1,6OHC koneeseen vaihtanut kunnan mettässä kansipahvin ja purin kannen muutenkin, mutta venttiilit jätin jousineen ihan simmottiis. Koneen rakenne mahdollisti tuommosen toiminnan, mutta niitä venttiilinjousia ei kyllä keskikoista isompi apinakaan olisi saanut painettua pohjaan.

Kansipahvikaupassa eivät meinanneet millään myydä mulle nolla pahvia, kun noi kannet kuulema aina vääntyy ja pitää suoraksi hiota. Piti melkein hermostua ja ryhtyä raivoamaan ennen kun myivät. Varmaan yrittivät opettaa, mutta kun se oli suora niin se oli.

Mopedin kansi ei vaan sillain väänny, se on mittasuhteissaan semmonen rakenne, että se menee rikki ennenku vääntyy.
Liikennesika.

Poissa joni_k

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2493
Vs: Iso pytty (vai ei?) + isot venat ja kaasarit (GY6 , 139QM*)
« Vastaus #2507 : 11.01.19 - klo:09:57 »
kansissa taitaa olla se ero että mopossa yleisesti ottaen on vaan yksi sylinteri niin se ei vääntyile. autossa kun on kolme, neljä niin se on aika pitkä ja on näitä lämpö vääntö jännitteitä ja momentteja tms  ;D mopossa vaikka oliski vähän kiero se taitaa pitää kumminkin.

Poissa MORPA

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 622
Vs: Iso pytty (vai ei?) + isot venat ja kaasarit (GY6 , 139QM*)
« Vastaus #2508 : 05.02.19 - klo:04:15 »
kansissa taitaa olla se ero että mopossa yleisesti ottaen on vaan yksi sylinteri niin se ei vääntyile. autossa kun on kolme, neljä niin se on aika pitkä ja on näitä lämpö vääntö jännitteitä ja momentteja tms  ;D mopossa vaikka oliski vähän kiero se taitaa pitää kumminkin.

Jotain tuonkaltaista kai yritin selittää. Ketä se nyt haittais jos mopedin kantta vähän laskeekin.

Tommosessa kasivenasessa kaasarikoneessa jossa kuitenkin on se sata hv, niin homma on vähän tarkempaa. Nykyään opelin 1.4 l koneesta riivitään se 145hv, mutta on venttiileitä tuplamäärä, ahtimet sun muut kikottimet. Noita nykyisiä DOHC kansia ei edes saa purkaa. Menee yleensä sellaisenaan kiinni ja nokka-akselien laakeroinnitkin pysyy linjassaan. Teoriassa jos kansi pitää oikaista niin nokka-akslien laakerointikin pitää ainakin mitata ja mahdollisesti hioa ja uusia, mutta käytännössä ketään ei kiinnosta ;D

Noita kansirakennelmia on muutamia, ja niihin ei mielellään kajoa kukaan, ne perseestä. Yhteen Volvoon vaihdettiin VVT-pyörä, no otettiin venttiilikoppa irti kun ei muustakaan mitään tiedetty. Saatais sieltä ne ajotukset kohilleen. No se venakoppa oli osa nokka-akselien laakerointia. Homma kusas, mutta ei tässä mitään ammattimekaanikkoja ollakkaan ;)
Liikennesika.