Kirjoittaja Aihe: Kaasari, taikka kaasutin, nyt myös ryyppy  (Luettu 604683 kertaa)

Poissa vanadoo

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 281
Vs: Kaasari, taikka kaasutin, nyt myös ryyppy
« Vastaus #1530 : 08.05.18 - klo:23:10 »


joo on yhteydessä tohon ylimääräiseen putkeen. pistin ilmaa putkesta niin puhaltaa  yhdestä kanavasta ilmanottoaukkoon vai miksi tota nyt sanotaan.. ;D eli tyhmä reikä horii extra ilmaa jos ei pistä umpeen, mielenkiintoista vaan että ton putken päässä on semmonen kiristyspanta tms klemmari niinku näiden putkissa yleensä on, että johonki se on ajateltu kiinnitettäväksi. tarkistin ebaysta vielä niin pd18j:nä ostin ja kuvat ei vastaa kyllä tuotetta,kuvissa ei oo tota letkua ja ryypynkansi normaalin näkönen..  ;D
Löysin pitkän hakemisen jälkeen aliexpressistä vastaavia kaasareita nimeltään yetaha, mtsooning  :)
Voisiko olla mahdollista, että tuo ylimääräinen putki liitettäisiin jotenkin kampikammiokaasujen ohivirtausputkeen.
Jos tuo letku johtaa samaan järjestelmään, mistä ruitataan extra bensaa kaasariin kiihdytettäessä, niin voitaisiinko paineella tulevan lisäilman avulla saada polttoaine virtaamaan vauhdikkaammin kaasuttimen kurkkuun?

Poissa villain

  • Jäsen
  • **
  • Viestejä: 78
Vs: Kaasari, taikka kaasutin, nyt myös ryyppy
« Vastaus #1531 : 09.05.18 - klo:07:32 »
Tollahan voisi tehdä vaikka mitä.
Kytkentä lämpöhaistelijaan, joka sulkee koneen oleessa kylmänä?

Tai sitten toinen lähestymistapa, että kytketään paineanturiin(tai mekaaniseen vastikkeeseen) ja sillä tehdään jotain.

Tai sitten se on Noxi putki  ;D

« Viimeksi muokattu: 09.05.18 - klo:07:37 kirjoittanut villain »
Kymco Agility 4t 12" (GY6) 2011

Poissa jwalk

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1994
  • Kotkan poikii
Vs: Kaasari, taikka kaasutin, nyt myös ryyppy
« Vastaus #1532 : 14.05.18 - klo:20:47 »
Jaahas, tommoseen mainokseen törmäsin.
Elektronisesti ohjattu kaasari kinkissä? :o
Onkos tietoa, mitä tuo niinkus käytännön tasolla tarkoittaa, tässä tapauksessa?
https://www.kone-glans.fi/mopot-ja-skootterit/glanspower-znen-zn50qt-y-cruise-moposkootteri/
tehot ainakin paperilla laskenut, kuin myös kierrokset, joilla ne saavutetaan
« Viimeksi muokattu: 14.05.18 - klo:20:49 kirjoittanut jwalk »

Poissa joni_k

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2913
Vs: Kaasari, taikka kaasutin, nyt myös ryyppy
« Vastaus #1533 : 14.05.18 - klo:21:09 »
oisko ruisku voi veljet  ;D

EDIT:

kaasaripeli se on. aika erikoinen tapaus..tästä voi selata varaosia.. lambda on ja ecu vaikka on kaasari...? https://www.kone-glans.fi/znen-4-tahti-moottorin-osat-2018-/
« Viimeksi muokattu: 16.05.18 - klo:10:26 kirjoittanut Samppa »

Poissa konenikkari

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5861
  • Professional mechanic 50V NITROX
Vs: Kaasari, taikka kaasutin, nyt myös ryyppy
« Vastaus #1534 : 15.05.18 - klo:18:27 »
Sym symphonyssä ja fidle3:ssa on myös pakoputkessa labdaanturi, en tiedä miksi.

Ko laitteet, kait siten täyttävät €3 normit, ha sanon minä  ::)
« Viimeksi muokattu: 15.05.18 - klo:18:37 kirjoittanut konenikkari »
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Poissa andy the man

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 39
Vs: Kaasari, taikka kaasutin, nyt myös ryyppy
« Vastaus #1535 : 15.05.18 - klo:19:00 »
Voisin veikata että rikastimen tilalla käytetään PWM ohjattua suutinta jolla pidetään seos optimina. Kaasuttimessa varmaankin vakiona alimitoitettu suutin. kaasuläpän asentoa ja pakkaasuja seuraamalla ecu laskeskelee optimaaliset seokset.
Tuo voisi olla kokeilemisen arvoinen juttu omassakin, jäisi tuo säätely ja kaasuttimen kanssa värkkäys vähemmälle...
Olisihan tuolla joutilas megaruutta hilppeineen valmiina, kun vain saisi jostain riittävän pienen ruiskun...

- Anssi
Vaihtelevalla menestyksellä jo useita tuhansia kilometrejä...
SFR ajossa, Super8 työn alla...

Poissa joni_k

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 2913
Vs: Kaasari, taikka kaasutin, nyt myös ryyppy
« Vastaus #1536 : 15.05.18 - klo:19:03 »
onko noihin päästöihin nyt tullut jotaki uusia vaatimuksia kun monkey on ruiskuna jne ja jos skootteritki alkaa ole tämmösiä kusetus "ruiskuja"  ;D

Poissa andy the man

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 39
Vs: Kaasari, taikka kaasutin, nyt myös ryyppy
« Vastaus #1537 : 15.05.18 - klo:19:48 »
Päästövaatimukset varmaan tiukentuneet tuolla aasian seudulla, onhan noita aika paljon siellä savuttamassa.
hyvä se vain on että tekniikka paranee, tulis kunnon ruiskuja noihin.

- Anssi
Vaihtelevalla menestyksellä jo useita tuhansia kilometrejä...
SFR ajossa, Super8 työn alla...

Poissa konenikkari

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 5861
  • Professional mechanic 50V NITROX
Vs: Kaasari, taikka kaasutin, nyt myös ryyppy
« Vastaus #1538 : 15.05.18 - klo:19:56 »
Hondan ja yamahan patentoimat ruiskut ovat toistaiseksi liian kalliita,
asentaa itämaisiin 50cc kulkimiin.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Poissa Coastside

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 18269
Vs: Kaasari, taikka kaasutin, nyt myös ryyppy
« Vastaus #1539 : 15.05.18 - klo:20:25 »
Arduinoruisku olisi jo haarukassa. Voihan se lambda olla tarkistuksiakin varten?
Ihmisen elämä on täynnä muiden valintoja.
Use fat to loose fat  (;

Poissa andy the man

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 39
Vs: Kaasari, taikka kaasutin, nyt myös ryyppy
« Vastaus #1540 : 15.05.18 - klo:21:02 »
Arduinoruisku olisi jo haarukassa. Voihan se lambda olla tarkistuksiakin varten?

minkäslainen ruiskusuutin, mistä ja jne..
Vaihtelevalla menestyksellä jo useita tuhansia kilometrejä...
SFR ajossa, Super8 työn alla...

Poissa Coastside

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 18269
Vs: Kaasari, taikka kaasutin, nyt myös ryyppy
« Vastaus #1541 : 15.05.18 - klo:22:33 »
Joku auton ruiskuyksikkö romiksesta.
Ihmisen elämä on täynnä muiden valintoja.
Use fat to loose fat  (;

Poissa helkama sc-r

  • Konkari
  • *****
  • Viestejä: 1538
Vs: Kaasari, taikka kaasutin, nyt myös ryyppy
« Vastaus #1542 : 15.05.18 - klo:23:34 »
Arduinoruisku olisi jo haarukassa. Voihan se lambda olla tarkistuksiakin varten?

minkäslainen ruiskusuutin, mistä ja jne..

Auton 1 pisteruiskusuutin sopisi hyvin tarkoitukseen, joka on pieni magneettiventtiili, mikä ei vaadi välttämättä edes painetta avautuakseen.
Sähköinen bensapumppu tarvii silti tietysti olla että syntyy painetta ja yksinkertaisimmillaan se voisi toimia pickupcoilin ohjaamana ja muilla antureilla säädellään sitten myös ajoitusta ja suuttimen aukioloaikaa.
En kyllä arduinoja käyttäisi tarkoitukseen, vaan suunnittelisin CPU:n itse jos ruiskumopedin väsäisin.

Poissa Meisselix

  • Seniori
  • ****
  • Viestejä: 441
Vs: Kaasari, taikka kaasutin, nyt myös ryyppy
« Vastaus #1543 : 31.05.18 - klo:23:03 »
Siihen taas kävisi atmelin stk600 esimerkiksi ohjelmointilaitteeksi. Arduinossa on tosin kattava kirjasto tukena valmiita koodeja joista suuren osan saisi copy/paste periaatteella hyödynnettyä.  Arduino forumilla on asiasta ollut keskustelua. Iso projekti ja vie aikaa.. https://forum.arduino.cc/index.php?topic=213700.0

Tässä valmiita kirjastoja:
https://www.monocilindro.com/2016/03/19/arduino-software-for-the-fuel-injection-controller-version-1/
« Viimeksi muokattu: 31.05.18 - klo:23:08 kirjoittanut Meisselix »
** Parempi ämpärillinen hämäävää vaikutelmaa kuin lusikallinen todellista osaamista **

Poissa andy the man

  • Tulokas
  • *
  • Viestejä: 39
Vs: Kaasari, taikka kaasutin, nyt myös ryyppy
« Vastaus #1544 : 05.06.18 - klo:20:15 »
Itsehän olisin tuon megaruutan jo tuonne istuttanut, mutta kun ei löydy tuotoltaan riittävän pientä suutinta.
Tuommoisesta litrasesta nelipisteruiskumoottorista napattu suutin on aivan liian suuri tuotoltaan.
Tuolla mopon saisi varmaan käymään kohtalaisesti täyskaasulla, muttei osakaasulla saatika tyhjäkäynnillä. Ongelmaksi tuossa tulee se kun suuttimen sääätöalue jää kapeaksi / pieneksi, ja sekin on siellä aivan alkupäässä, alta 10%.
Suutinluetteloita selaillessa on vastaan tullut vain muutamia alle 100cc/min tuottavia suuttimia, noissakin on vielä puolet liikaa.
Joku 40 - 45 cc/min voisi olla aika soppeli, säätövaraa jäisi riittävästi suuntaa jos toiseen...

Koodiksi kantsii katsella varmaan aikalailla valmista pakettia, jossa on kunnollinen käyttöliittymä / säätösofta. Säätöjen teko suoraan koodiin voi olla tekemätön paikka kokeneellekkin...

Jos jostain tuon pikkuruikan löydän, niin rupeaa hilppeet olemaankin kasassa ja samalla rakentelen myös sytkät uusiksi.
Vaihtelevalla menestyksellä jo useita tuhansia kilometrejä...
SFR ajossa, Super8 työn alla...