Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Honda FJS ja SW-T omistajat huom!

Aloittaja arla_m6, 14.07.17 - klo:21:20

« edellinen - seuraava »

arla_m6

Tarkkana miehenä kiinnitin uuden SW-T600 skootterini hyvin pieneen sivuääneen huomiota paikallaan ollessa ja moottori käynnissä. Ääni paikallistui kytkinpakettiin. Ääntä ei kuulu ajossa mutta kun pysähtyy esim liikennevaloihin, tuo pieni sivuääni ilmestyy noin 20 sekunnin päästä pysähtymisestä. Käytin kytkinpakettia irti ja totesin että neulalaakerihan se siellä ääntelee. Oheisella videolla näytetään miten laakerin kunnon pystyy testaamaan. Parhaiten ääni tulee esiin kun irroittaa variaattorin kopan.

https://www.youtube.com/watch?v=CrLKA5-9wQY

Ajattelin vinkata tee-se-itse miehille, että jos viallinen neulalaakeri turmelee vetoakselin, niin sit tuleekin vähän kalliimpi remppa eteen. Nimittäin ulosvetäjä jolla kytkinrummun saa irti, maksaa 200€ ja mitä maksaa tuo vetoakseli. Vaihteistoa ei saa auki, ellei kytkinkelloa ota edestä pois. Uusi neulalaakeri ei 20€ enempää maksa joten se kannattaa vaihtaa ennalta jos vähänkään kuuluu sivuääniä. Tilasin itselle uuden laakerin jo ja vaihdan sen ajoissa. 

-arska-

viisnelonen

Valitettavasti en kuulu ko skodun omistajiin mutta aihe kiinnostaa silti .
http://www.silverwing600.com/t5211-bearing-in-the-final-drive-assembley
Linkin perusteella ymmärsin että ko laakeri kuluu kun kone käy mutta takapyörä ei pyöri , esim liikennevaloissa seistessä.

Yksi syy taitaa olla riittävän voitelun puute, tuskin väärä laakerin mitoitus.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

Coastside

Jos ulosvetäjästä saisi kuvan, voisi korvaavaa välinettä miettiä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

arla_m6

Tässä videossa kaveri tehnyt itse ulosvetäjän. Holkki, jonka päissä on kierteet sisäpuolella. Joku M40X1 on kierre. Kytkinkellon juuressa on kierteet ulosvetäjää varten.
https://www.youtube.com/watch?v=3kobgwV91jk




konenikkari

Ei ehkä tarvi kytkinkelloa irroittaa tuon ääntävän laakerin vaihdossa.
Se laakeri (neula) taitaa sijaita kytkinpaketin sisäreiässä.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Coastside

#5
Kytkinkellossa on reikiä joihin saa koukkuja kiinni vetää.  Tavallisen sorkkavetimen voi muuntaa siihen sopivaksi. Reikiä vastaava määrä koukkuja ja niille kiinnityslaippa. Perustyökalut riittää. Koukut voi tehdä paksusta lattaraudasta sahaamalla ja viilaamalla. S- mallisia koukkuja saa ja muokkaaminen on helpompaa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

konenikkari

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 15.07.17 - klo:11:10
Kytkinkellossa on reikiä joihin saa koukkuja kiinni vetää.  Tavallisen sorkkavetimen voi muuntaa siihen sopivaksi.

Nonni,  ;D eikös sorkkarauta ja rautakankikin kävisi
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Coastside

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 15.07.17 - klo:11:17
Lainaus käyttäjältä: Coastside - 15.07.17 - klo:11:10
Kytkinkellossa on reikiä joihin saa koukkuja kiinni vetää.  Tavallisen sorkkavetimen voi muuntaa siihen sopivaksi.

Nonni,  ;D eikös sorkkarauta ja rautakankikin kävisi

Ylläpito saa pian noottia tuosta veetuilusta. Pysy asialinjalla.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

konenikkari

#8
07ZMC-MCT0100 PULLER
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Coastside

#9
Jos löytää sopivan mutterin voi siihen tehdä  pulteista korvakkeita vetää ketjuilla. Vetimeen samanmoinen ja kahva estää pyöriminen. Porakone ja kierteytysvälineet riittää. Ketjun koukkujen hitsaaminen mutteriin on helppo työ sekin jos on hitsi.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

arla_m6

Joo, neulalaakerin saa vaihdettua ilman kytkinkellon irroitusta. Kello tarvii irroittaa vain silloin jos kellon takana oleva stefa vuotaa tai joutuu uusimaan laakereita vaihteiston sisään tai jos voiman sisääntuloakselin laakeripinta on vaurioitunut.
Pohdin itsekkin tuota vaihtoehtoa, että saisiko noista reijistä vetämällä kellon irti. On ilmeisen lujaa kiinni tuo kello akselilla.


Coastside

#11
Neulalaakerin irroitus taas on oma huolensa. Ainakin mopovareissa se on todella lujassa. Voi joutua rikkomaan se taltalla. Kellon aukot on edullisessa paikassa vetää kunhan vetää kaikista. Kuumentaminen löysää paljon ja voimsntarve pienenee. Reikä laajenee enemmän kuin akseli. Akselia voi jäähdyttää märällä rätillä kuumennuksen ajan.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

konenikkari

#12
Lainaus käyttäjältä: Coastside - 15.07.17 - klo:11:19
Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 15.07.17 - klo:11:17
Lainaus käyttäjältä: Coastside - 15.07.17 - klo:11:10
Kytkinkellossa on reikiä joihin saa koukkuja kiinni vetää.  Tavallisen sorkkavetimen voi muuntaa siihen sopivaksi.

Nonni,  ;D eikös sorkkarauta ja rautakankikin kävisi

Ylläpito saa pian noottia tuosta veetuilusta. Pysy asialinjalla.

Olen pahoillani, kun loukkasin, mutta aikuisten oikeesti ei ole syytä ulosvetää mitään tiukassa olevia vauhtipyöriä, eikä kytkinkelloja millään virityksillä.
Oikea tarkoitukseen tehty ulosvedin säästää uuden kellon tai vauhtipyörän ostamiselta.
Ja loukkasin ehkä vähän tarkoituksellakin, ettei lukijat tekisi kellohinsa mitään isompaa vahinkoa.
Kaikki nuo vauhtipyörät ja kytkinkellot on tarkoitettu ulosvedettäväksi, navastaan.
Rakenne ei kestä pienintäkään vääntöä, hyväksyy vain sen navasta vedon.
Pysyin mielestäni asiassa, pysyitkö sinä
Joskus vaan on ihan pakko huomauttaa asiasta, josta on kokemusta.
Neulalaakerin vaihtoonkin on olemassa oma helposti kotioloissa tehtävä työkalu.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

arla_m6

Jahans.

Löysin jenkeistä tuollaisen ulosvetoholkin, jonka toisessa päässä on kytkinkelloon sopiva kierre. 58€ postikuluineen.

Sit vaan ootteleen tonne postilaatikon viereen.  ;D ;)

-arska-

PappaSkootteri

Kerro uteliaille että mikä se kierre on jotta tulevaisuudessa ei tarvitse etsiä tietoa...
Dacia Duster 4WD 1,5D
Harley-Davidson Dyna
Vespa LX 50 2T
Vespa PX 150
Vespa Sprint
Piaggio Fly 50 4T
Peugeot Elystar 50 2T