Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

probleemia käynnistyksessä (Neos)

Aloittaja sc00ter, 20.08.09 - klo:18:00

« edellinen - seuraava »

JBJ

#15
Vian etsintää on myös hankaloittanut se seikka, että käynnityspoljin ei toimi kunnolla. Eilen sain sen kuitenkin sen verran toimimaan, että ainakin lämpimänä kone käynnistyy helposti käynnistyspolkimella, joten tätä kautta vika olisi sähköihin liittyvä. No käyn joka tapauksessa hakemassa uuden akun (edellisen iästä ei tarkkaa tietoa) ja varmuudeksi myös uuden tulpan, vaikka edellinen onkin vain kuukauden vanha. Ja jatkan testauksia.

JBJ

Ja etsintä jatkuu. Uusi akku ja uusi tulppa ei tuonut apuja. Maadoitus kunnossa. Käynnistyy helposti polkemalla.  Starttimoottorin napajännite putoaa merkittävästi käynnistysyrityksen yhteydessä. Pyörittää, mutta raskaasti. Ilman starttimoottoria syöttöjännite startille ok. Kokeiltu toista (uutta) starttimoottoria, ei muutosta. Joopa joo...

alm623

Dodii.. Jos raskaasti pyörittää ja napajännite putoaa merkittävästi, tuonne 9v tai alle, on se merkki siitä että starttimoottori ottaa liikaa virtaa.  Mutta jos pyörii raskaasti ja napajännite ei laske 10v alemmas, on se merkki huonosta kontaktista maan tai plussan puolella.   Olihan tuo ns. uusi starttimoottori  varmasti kunnossa.  Mistä mittasit startin napajännitteen startatessa.  Mittaa jännitehäviö startatessa seuraavasti.  Yleismittarin toinen johto akun plusnapaan ja toinen johto starttimoottorin plusjohtoon. Näin yleismittarin ei pitäisi näyttää, startatessa,  isompaa lukemaa kun korkeintaan 0.5V. Jos mittari näyttää suurempaa lukemaa, jää plusjohdossa osa virrasta jonnekin. Siellähän on välissä se startin solenoidi, jonka kärjet saattaa olla kuluneet ja hävittää sen johdosta suurimman osan starttivirrasta huonoihin kärkiin. Teet saman mittauksen miinuspuolelle. Toinen johto akun miinukseen ja toinen johto vaikka startin runkoon. Maapuolella kun ei ole mitään solenoideja välissä, silloin virta ei voi hukkua muualle kuin huonoihin liitoksiin joko akun navalla tai moottorin maadoituksessa. 

Yksi konsti testata startin solenoidi on, kiinnittää apukäynnistyskaapelit solenoidin molempiin napoihin, eli toinen kaapeli toiseen ja toinen toiseen. Sit menet käynnistyskaapeleiden toiseen päähän ja lyöt ne lujasti yhteen, napakasti. Iskee pienen kipinän tuolloin, mutta ollaan ainakin kaukana akusta, ettei räjähdä :D :D.  Näin skode lähtee starttaamaan ja kun se käynnistyy, jos se käynnistyy, niin vapautat kaapelit heti toisistaan. Jos skode käynnistyy, marssit ostamaan siihen uuden solenoidin.

Se on selvää, että jonnekin se virta hukkuu, eli sähkö puutetta se on.