Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Baotian BT125T-2 Smart Rider -virittelyä - Big Bore kit

Aloittaja Typhoon, 08.12.15 - klo:11:03

« edellinen - seuraava »

Typhoon

Tuli ostettua tuommoinen 2007 mallinen Baotian GY6 BT125T-2 jolla on ajettu 1000km.
Moottori on BT152QMI, 4.7 kW/7000 1/min. Mäntä 52.4 mm, isku 57.8 mm.

Näyttää tältä:


Pitäisi saada vähän kilowatteja lisää, jotta ei jää jalkoihin. Tiedän että helpointa olisi ollut ostaa suoraan isompi pyörä, mutta nyt mennään tällä.

Näihin myydään halvalla isompia ns. Big Bore kittejä 150-180cc, mutta mikä sylinteri tähän käy? Tuossa olisi kattava setti 76mm pulttivälillä, mutta sopiiko? Pitääkö lohkoa koneistaa jotta sylinteri mahtuu? 80 taalaa rahteineen:

http://www.aliexpress.com/item/GY6-125cc-150cc-upgrade-to-GY6-180cc-add-power-at-least-30-Racing-Camshaft-CDI-Muffler/32509114902.html







Keeway F-ACT 50 EVO
Vespa Cosa GS200
Baotian BT125T-2
Solifer SFR 139qma (Baotian) 50
Piaggio Typhoon 50

Typhoon

Tilasin tämän 58.5mm sylinterin kun sen pitäisi mahtua lohkon reikään koneistamatta. 38€
http://www.ebay.com/itm/281358852485?_trksid=p2057872.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

Otin vielä uuden nokka-akselinkin. Liekö sitten korkeampi kuin vakio, ainakin se kehutaan "High Angle Performance A9". 14€
http://www.aliexpress.com/item/AT-MOTOR-GY6-125cc-150cc-High-Angle-Performance-A9-Camshaft-152QMI-157QMJ-Scooter-Moped-Light-Weight/983917439.html

Hinnat postikuluineen. ebayhin maksoin Paypallin kautta, Alille annoin visan numeron.

Keeway F-ACT 50 EVO
Vespa Cosa GS200
Baotian BT125T-2
Solifer SFR 139qma (Baotian) 50
Piaggio Typhoon 50

Palosella

Kyllä on halpaa osaa  ;D itellä ei kyllä pinna riitä rassata noita kiinalaisia pätkääkään.

Typhoon

#3
Jep, halpojahan nuo kiinalaiset ovat, kun vain tietäisi mikä sopii mihinkin. Myyjät ovat laiskoja mittailemaan osia. Toimitukset ovat myös hitaita, varmaankin kuukausi menee odotellessa. Mutta onhan tässä talvi aikaa.

Kiinalaisten rassailu on kyllä helppoa, kun kerran purkaa GY6 moottorin, niin sitten sen osaa unissaankin. Kaikilla merkeillä vieläpä samanlainen moottori, vain kuutiotilavuus muuttuu.
Keeway F-ACT 50 EVO
Vespa Cosa GS200
Baotian BT125T-2
Solifer SFR 139qma (Baotian) 50
Piaggio Typhoon 50

Palosella

Eipä noissa koneissa mitään ihmeellistä olekaan. Itse en vaan ole saanut noita ikinä toimimaan kunnolla, vaikka puolet koneesta on uutta ym. Tai sitten mulle on sattunut vaan maanantaikappaleita, joissa mikään ei ikinä toimi suunnitellusti  ;D

pera8x

mulla on toimineet kaikki hyvin, kunhan vaan vaihtaa tarvittavat osat ehjiin ja jaksaa säätää. tai mikä on hyvin. rikki noi viritetyt pelit on jossain kohtaa menneet. mutta niin on menneet kaikki muutkin, mitä on viritellyt. autoista lähtien. ;D

Midland

JÄRKYTTÄVÄN pieni teho vakiona- miten toi on edes mahdollista?? Ilman muuta isompaa palikkaa kehiin!

Typhoon

Onhan tuo tosi pieni teho. En tiedä kuinka se sitten pitää paikkaansa, kun se kulkee kuitenkin 80-90 kmh mittarin mukaan. Mahtaisiko tuo 6,3 hv riittää siihen? Tuon voisi varmaan laskeakin jollain kaavalla?

Tarkoitus on kuitenkin kohta vaihtaa tuo 155cc pytty ja nokka-akseli, katsotaan sitten miten kulkee.
Keeway F-ACT 50 EVO
Vespa Cosa GS200
Baotian BT125T-2
Solifer SFR 139qma (Baotian) 50
Piaggio Typhoon 50

Typhoon

Nyt on 155cc sylinteri ja nokka-akseli vaihdettu. Nokka-akselissa en työntömitalla mittailemalla ja silmämääräisesti tarkastelemalla huomannut mitään eroa alkuperäiseen. Vaihdoin senkin silti. Sylinteri oli aivan samankorkuinen kuin alkuperäinen ja mäntäkin päästä tapinreikään mitattuna samankorkuinen. Männässä on reilut upotukset venttiileille, jota ei vanhassa männässä ollut.

Mutta kone ei käy enää kunnolla. Ei ota kunnolla kierroksia ja kilkattaa. Otin sen jo kerran toisen kerran aukikin kun pelkäsin että venttiilit osuvat mäntään. Männässä ei näy kuitenkaan mitään jälkiä. Sääsin venttiilin välykset toisen avaamisen jälkeen pienemmäksi, ne ovat nyt noin 0.08mm molemmat.

Täytyy se vielä kerran avata ja tehdä purkkatesti kuinka lähellä venttiili käy mäntää. Vai mikä tuossa nyt on?

Video käynnistä:
https://youtu.be/LhNb9G6Me3s
Keeway F-ACT 50 EVO
Vespa Cosa GS200
Baotian BT125T-2
Solifer SFR 139qma (Baotian) 50
Piaggio Typhoon 50

openflow

#9
Videon perusteella arvioisin, että sytytyksen ajoitus on täysin metsässä (Kymmeniä asteita). Menikö nokan ajoitus varmasti kohdalleen ?

Edit: Nokan ajoitus ei varsinaisesti vaikuta sytytykseen, mutta katso se nokan ajoitus. Melkein kokeilisin alkuperäisellä nokalla varmuuden vuoksi.

Viallinen tulppakin saattaisi olla osa syynä.

helkama sc-r

Olikohan oikean paksuinen männäntappi?
Sylinterin vaihto ei muuta sytytyksen ajoitusta, eikä viallinen tulppa.

konenikkari

Toimiiko jakoketjun kiristin.
Ei  kannata noilla äänillä paljoa käytellä.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Coastside

#12
Näissä koneissa lähtee nokkaketju usein alarattaalta ja se voi selittää erikoisen käynnin. Venttiilien vääntymisen esti ne upotukset jotka ovat samassa kulmassa. Tarkista vedellä että ne yhä pitää, kaatamalla kanavaan.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Typhoon

#13
Tuo alimittainen männäntappi tuli minullekin mieleen, en nimittäin huomannut tarkistaa oliko se sopiva kiertokankeen. Kun sylinteri oli jo paikoillaan ja pyörittelin konetta ei männässä tuntunut kylläkään mitään lonksumista. Tuntuisi kyllä oudolta että suuremmassa männässä olisi pienempi tai edes eripaksuinen tappi.

Venttiilien ajoituksen pitäisi olla kunnossa, tarkistin sen moneen kertaan. Sytytykseen en ole edes koskenut.

Kun avasin koneen toisen kerran, tarkistin vedellä että venttiilit pitävät. Täytyy tehdä uudelleen.

Jakoketjun kiristin toimii, mutta en kurkannut lampulla onko se alapäästään varmasti paikoillaan. Tuntui kuitenkin konetta käsin pyörittämällä olevan OK. Täytyy vielä tuokin tarkistaa.

Täytyy avata ja tehdä vielä nuo tarkistukset. Vaihdan varmaan myös alkuperäisen nokka-akselin.

En tiedä kuuluiko videossa, mutta naputus koneesta ikään kuin vaeltaa. Se voimistuu ja vaimenee jaksottaisesti.
Keeway F-ACT 50 EVO
Vespa Cosa GS200
Baotian BT125T-2
Solifer SFR 139qma (Baotian) 50
Piaggio Typhoon 50

Typhoon

#14
Purin jälleen Baotianin.

Jakoketju oli hienosti paikoillaan. Venttiilien ajoitusmerkit kohdallaan. Männäntappi 15mm kuten vanhassakin männässä. Mittailin vielä mäntää ja totesin että venttiilit eivät voi millään osua mäntään. Vertailin nokka-akseleita ja uusi oli todellakin samanlainen kuin vanha. Ehkä pakopuoli avautui vähän aikaisemmin uudessa.

En tehnyt purkkatestiäkään vaan laitoin koneen jälleen kasaan vanhalla nokka-akselilla. Kävi aivan loistavasti! Oliko nokka-akseleissa sittenkin sen verran eroa?

Oli pakko lähteä koeajolle, vaikka ulkona on vain 6C. Kulki kivasti pintakaasulla 80 kmh. Tehoa tuli siis lisää. Ei se mikään tykki ole, mutta nyt taitaa pysyä liikenteen vauhdissa tiellä jossa on 80 rajoitus vaikka olisi vastatuulta. Nyt se on sitten 155 cc.

Keeway F-ACT 50 EVO
Vespa Cosa GS200
Baotian BT125T-2
Solifer SFR 139qma (Baotian) 50
Piaggio Typhoon 50