Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kiinalaisten variaattorin säätöä

Aloittaja Partanen, 30.06.07 - klo:13:51

« edellinen - seuraava »

Coastside

#1635
https://www.youtube.com/watch?v=d3cQKYT0ojg

Minarellien varin virityksestä.

https://www.youtube.com/watch?v=zBjB8plSyB4

jumiva vari syö hihnan.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

joni_k

hihnan kuluminen loppui ja variaattorin toiminta parani huomattavasti kun porasin kopan pohjaan pari isoa reikää ja leikkasin haittalevyt takana olevasta reiästä pois. ennen oli koppa aina täynnä hihna pölyä. kuumana nuo käy kun ajon jälkeen ei rulliin kärsi edes koskea sormin niin kuumia ovat.

mopotinx3

Varmasti jonkinlainen lisäjäähdytys on tarpeen, jos tehoja on nostettu.  Jos poraa reikiä, niin myös vesi löytää helposti tiensä ja ruostuttaa takavariaattorin. Ei siinä turhaan ole tiiviste variaattorin kopassa.  Mutta onhan se mukavaa, jos ei tarvitse ottaa taksia, siinä menee hukkaan kaikki kiinaremmien ostossa saavutetut säästöt.  Alunperin suunnitelmissani oli pitää aina mukana vararemmi ja työkalut sen vaihtamiseen, mutta en ehtinyt vielä laittaa niitä penkin alle, kun tämä Speed jo ruikkasi remmin säikeitä kotelon takaosasta pihalle. Kostoksi otin siltä vakuutuksen pois, niin saa kököttää tallin nurkassa loppukesän.
Aprilia Sportcity One 50 4t

joni_k

#1638
tässä kohtaa ei oo enää oikein merkitystä ruostuuko mikäkin pääasia että kestäis  kauemmin. repes tänään totaalisesti se tiivistekin mutta en taida uutta tilata ellei varastosta löydy uutta.. ;D eihän harlikoissakaan oo osassa edes mitään koppaa moottorin ja lootan välissä missä hihna pyörii. se vasta hurjan näköstä onkin..monesti miettiny siinä jos housun puntti menee hihnan väliin se on menoa sitten. tekninen ikä alkaa olla mun skootterissa tapissa niin ei oikein oo ollu motivaatiota enää santsailla liikoja.

mopotinx3

#1639
Kyllä se koppa on teknisessä mielessä aivan turha saunan korvike remmille.  Parhaiten remmi kestäisi, jos jättäisi kopan pois tykkänään.
Jos kiinalaiset valmistaisivat ruostumattomasta teräksestä nuo variaattorin laipat, ei olisi estettä avoremmin käytölle. Myös se etuvariaattorin hammastettu laippa on meikäläisen mopossa pahasti ruostunut. Pakoputkia ne osaa tehdä todella upeita ruostumattomasta teräksestä, joten nyt vain odottelemaan, jotta tuotanto lähtee käyntiin.  Olisihan se mukava katsella kuinka remmi vaeltaa eri kierrosalueilla. Ei tarvitsisi välttämättä ajaakaan minnekään, kun keskituella kaasuttelee. :)
Aprilia Sportcity One 50 4t

Coastside

Lohko ei kestä ilman koppaa. Yksi tyyppi ajoi kakspäällä töyssyyn ja lohko poikki.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Sepi6

Lainaus käyttäjältä: joni_k - 15.08.19 - klo:10:23
eihän harlikoissakaan oo osassa edes mitään koppaa moottorin ja lootan välissä missä hihna pyörii. se vasta hurjan näköstä onkin..monesti miettiny siinä jos housun puntti menee hihnan väliin se on menoa sitten. tekninen ikä alkaa olla mun skootterissa tapissa niin ei oikein oo ollu motivaatiota enää santsailla liikoja.
Noissa materiaalivahvuudet ja laakeroinnit on ihan eri tasolla  ::)  on siinä kuitenkin lisätty erillinen "tukiranka" enskavedon alle, kun koppaa ei ole. Normaalisti harrikassa on tuo ensiöveto on suojattu kotelolla joka koostuu sisemmästä ja ulommasta kopasta. Tuossa kopassa on myös kiinni esimerkiksi startti.
****************************************
HD FXSTC -96
Harley Davidson "Rautapää" -78
=====================
EX Piaggio Fly 50 4T, Derbi DRD, Yamaha Jog R, Boatian, Honda Monkey, Aprilia SR50, Derbi Atlantis x2, Tuntsa SuperSport, pappa, Peugeot SV 50.

joni_k

Lainaus käyttäjältä: Sepi6 - 16.08.19 - klo:10:31
Lainaus käyttäjältä: joni_k - 15.08.19 - klo:10:23
eihän harlikoissakaan oo osassa edes mitään koppaa moottorin ja lootan välissä missä hihna pyörii. se vasta hurjan näköstä onkin..monesti miettiny siinä jos housun puntti menee hihnan väliin se on menoa sitten. tekninen ikä alkaa olla mun skootterissa tapissa niin ei oikein oo ollu motivaatiota enää santsailla liikoja.
Noissa materiaalivahvuudet ja laakeroinnit on ihan eri tasolla  ::)  on siinä kuitenkin lisätty erillinen "tukiranka" enskavedon alle, kun koppaa ei ole. Normaalisti harrikassa on tuo ensiöveto on suojattu kotelolla joka koostuu sisemmästä ja ulommasta kopasta. Tuossa kopassa on myös kiinni esimerkiksi startti.

joo, siis otin kantaa vain suojauksen kannalta että kuinka tärkeä tollanen koppa on ja miten mua hirvittää jos mitään suojaa ei ole. tottakai harlikassa on ihan eri vahvuudet nää kiinavehkeethä on kuin kanamunankuorta valultaan.

Sepi6

Lainaus käyttäjältä: joni_k - 16.08.19 - klo:19:14
joo, siis otin kantaa vain suojauksen kannalta että kuinka tärkeä tollanen koppa on ja miten mua hirvittää jos mitään suojaa ei ole. tottakai harlikassa on ihan eri vahvuudet nää kiinavehkeethä on kuin kanamunankuorta valultaan.
Minä taas yritin sanoa, että ei se harrikka myöskään kestä pelkkää enskakopan poistoa, sellainen tukiranka sinne tarvii laittaa.
****************************************
HD FXSTC -96
Harley Davidson "Rautapää" -78
=====================
EX Piaggio Fly 50 4T, Derbi DRD, Yamaha Jog R, Boatian, Honda Monkey, Aprilia SR50, Derbi Atlantis x2, Tuntsa SuperSport, pappa, Peugeot SV 50.

joni_k

no ei sellanen putken pätkä suojaa mitään.

MORPA

#1645
Niillä seuduilla joita näitä mannerkiinalaisia ja saarikinukeita pääasiassa käytetään on todella lämpöisiä olosuhteita. Että eiköhän ne lämpimiä ilmoja kestä. Eiköhän nämä variaattorin ongelmat ole puutteellisesta kunnossapidosta johtuvia. Mun saarikinkissä pasko hihna, mutta kun ei ole mitään mielikuvaa milloin se oli vaihdettu ja kilsoja saatto olla 4000 ja vähän päälle, niin kyllä se menee täysin huolenpidon puuttumisen tilille.

Mä vähän luulen että reikien tekeminen varikoppaan ainoastaan lyhentää koko variaattorin kestoa, ja saattaa aiheuttaa muitakin ongelmia. Jos se lämpö olisi se oikea ongelma, niin saisihan siihen tehdas helposti suunniteltua sellaisen puhaltimen että pysyisi viileenpänä.

Muoksaus. Eli jos takavarin jousi on väsyny, niin ei kai se vaikuta huippunopeutta alentavasti? Väsynyt löysä jousi päästää takavarin auki ja siten etuvarin kiinni ja vaikutus huippunopeuteen pitäisi olla pelkästään positiivinen, siis jos sitä lisää haluaa?
Liikennesika.

joni_k

juu näin oon kans käsittäny. kiihdytyksessä lyö niinku isoimman pykälän liian nopeasti päälle.

mun mielestä jos merkkiskoottereiden variaattoreilla ajellaan lähemmäs kymppitonnia niin heikkoesitys 4000km on, 5000km niin ja näin sekin. harva merkkiskootterin ostaja edes välillä huoltaa variaattoriaan ajetaan vaan kunnes sitten skootteri viedään huoltoon tms havahdutaan että se variaattorinhihna pitäisi kai vaihtaa.

mopotinx3

Se remmin huono kestoikä johtuu tehoista. Jos ajelee vakiomoottorilla, kestää remmi helposti 4000 km tai enemmän. Kun skootterin nopeus kiihdytetään 45 mittarinopeudesta 80km/t nopeuteen, tulee remmille turhan paljon lämpökuormaa ja on pakko jäähdyttää lisää. Moottoriinkin tilasin just jonkun turbosiipipyörän, niin sylinterikin jäähtyy paremmin. Ei viitsi koko ajan rassata mopoa, jos tulisi kerralla hyvin toimiva setti.
Remmin hajotessa oli se kesän ainoa yli 30 asteen helle, joten siihen se läkähtyi.
Aprilia Sportcity One 50 4t

joni_k

eipä nämä kiinalaiset nelarit oo kummosia liikkumaan. laiska kulkija vaikka  ois 80cc niin haaveeksi jää tehot janopeus mihin kuristamattomalla merkki  50cc 2t skootterilla pääsee.

mopotinx3

Ei viri 4-tahti moottorilla ole mitään vaikeuksia vakio 2-t skootterien kanssa. Jos haluaa ajaa 100 km/t nelitahtiskootterilla, tarvitaan jo rajumpia muutoksia. Youtubessa on niitä Jore61 videoita, joissa koetellaan kiinaskootterin kestävyysrajoja kisanokalla ja 50mm männällä.  Silloin alkaa jo mäntä sulamaan, harvoin muistetaan laittaa tulppaa kylmemmäksi. Sen oppii kantapään kautta. Seinälläni roikkuu Kawa S1 keskimmäinen mäntä, joka suli Champion tulpan takia, sitten siirryin NGK B9HS tulppiin. Uusissa Aprilia tai NSR koneissa on jo 10-sarjan kynttilä tarpeellinen.
Mutta alkuperäiseen aiheeseen palaten, täytyy todeta, että GY6 remmikotelon kiinalainen suunnittelija ei ole ottanut huomioon suomalaisia virittelijöitä.
Aprilia Sportcity One 50 4t