Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kiinalaisten variaattorin säätöä

Aloittaja Partanen, 30.06.07 - klo:13:51

« edellinen - seuraava »

jwalk

jännää, eipä ole koskaan tullut mieleenkään tuo asia... :o
Heräs mielenkiinto.

konenikkari

Lainaus käyttäjältä: otto - 05.05.19 - klo:13:31
Tuossa vielä vertailun vuoksi, vasemmalla kiinalaisen jousi, ja oikealla Kymcon. Kiertyvät tosiaan vastakkaiseen suuntaan.



Muutenhan nuo Kymcon ja Kinkin varit ovat identtiset, ainoana erona tuo jousen kiertosuunta, joka voi tosiaan vaikuttaa paljonkin varin toimintaan.

Jousta voi ajatella vaikka "räikkänä" toiseen suuntaan pyörittäessä vetää ja toiseen suuntaan löysää.
Esim venttiilin jousi painuessaan samalla kiertyy, ja vapautuessaan "löysää", jolloin venttiili kiertyy.
(jos venttili ei kierry, se palaa hyvinkin nopeasti)
Itse ratkaisin ko. ongelman rakentamalla jousen päähän "painelaakerin"
täyttämällä suojaholkin uran irtokuulilla ja sen päälle sopivan teräsprikan.
Tosin joissain kinuskin jousissa, ei auta tuokaan,
painuessaan jousen sisämitta menee niin pieneksi, että tarraa suojaholkkiin.


Kiitos kuvaajalle, hyvästä kuvasta  :)
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Coastside

Jousen pään voi kevyesti rasvata. Sen kiillosta näkisi hankaako se.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

openflow

Pinnoitetun jousen kulumajäljet on yleensä varsin pieniä, eli jousi pääsääntöisesti kiertyy variaattorin mukana.

Takavarin akselin suuntainen liike on noin 1 cm ja kiertoliike lautasen ulkokehältä mitattuna on noin 3 cm. Jousen ulkokehän kohdalta mitattuna kiertoliike on 1,5 cm hujakoilla. Ajossa jousen akselin suuntainen liike on ehkä 5 mm suuruusluokassa ja kiertoliike myös samoissa lukemissa. Kun jousen laittaa ruuvipenkkiin kiinni ja kädellä sitä pyörittä, se kiertyy melko vaivattomasti. Variaattorissa jousen kiertoliike on lopulta aika pieni. Näin pienellä kierrolla on tuskin mitään huomattaavaa merkitystä.

joni_k

kiitos kattavasta selvityksestä. en oo ehtiny omaa vielä purkamaan. ollu niin kiireitä.

joni_k

tuli tarkistettua. eli normi kiinalainen kiertyy vasemmalle.

Sprite

Oottako pojat ajanu remmejä "sisään?"
Eli onko skootterin remmeissä sisäänajoa, kuten vaikkapa kelkan remmi pitää sisäänajaa...

otto

Hyytyi skode kesken matkan. Ikäänkuin isoin vaihde olisi jumittunut päälle, ei meinannut päästä risteyksistä eteenpäin. Sitten kun  pääsi vaivoin liikkeelle, ei kuitenkaan kulkenut mihinkään, ja kävi kovilla kierroksilla. Kun pääsin kotiin, purin etuvariaattorin, niin odotti tuollainen näky ->

http://kuvanjako.fi/ylv8f.jpg

Kenellekään sattunut vastaavaa? Ja mikäköhän lienee perimmäinen syy moiseen tuhoon? Rullat, ja rullakuppi oli ihan ok kunnossa.

Coastside

Huono teräs on syy. Minulla on hammaskehä jossa on murtumia prässin jäljiltä. Liian kovaa prässätä kuten sekin on ollut.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

konenikkari

#1629
Ei ole sattunut, pistä kuvaa murtopinnoista ennen kuin ruostuu.
Moottorissa liikaa voimaa  ;D
Koska viimeksi tuo etuvari oli auki.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

joni_k

en oo kyllä tollaseen törmänny.

otto

Tuossa kuvaa murtopinnoista. Viimeksi vari käytetty auki joskus toukokuussa. En muista itsekään nähneeni koskaan moista vahinkoa kiinanskootterissa. Kokoonpanona on kyllä 82cc pytty, isovenakannella, mutta vuosikausia olen ajellut ihan hyvällä menestyksellä..


jwalk

Eipä ole mullekaan noin koskaan käynyt.
Mutta, palatakseni edellisiin, niin tuo painejousen kuulalaakerointi on minun kokemuksen perusteella ihan ok juttu,
Olen sitä muutaman vuoden harrastanut ja tosiaan tekee varin toiminnan selkeesti juohevammaksi.
toki se lisää jousen esijännitystä, mutta siitä selviää pykälän löysemmällä jousella.
Vastapainejousista.. olen tullut siihen tulokseen, että kinukin vakiojousta vastaa suunnileen +1000rpm aftermarket jousi. Onko eiäviä mielipiteitä?

Coastside

#1633
Minä laitoin +1000 jousen ja liki tuplasti raskaammat 9,5 g rullat. Toimii paremmin kuin perusjousella.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

konenikkari

#1634
Kinuskin perusjousi taitaa olla, verrattuna tarvikejousiin sen +1000.
Yllättävän hyvälaatuisia ovat nuo alkuperäiset, mutta väsyyhän nekin.
Jos perus 4t kinkissä toimii, alkuperäisillä varin osilla alle 8g rullat, on joku asia persiillään.
Tämä ei tietenkään pidä paikkansa, virivareilla.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)