Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kone kiertää, voima ei välity renkaaseen

Aloittaja Jarski, 09.04.18 - klo:14:13

« edellinen - seuraava »

Jarski

Terve. Eli ongelmana peogeot vivacity -04 2T. Ostettu tytölle viime syksynä.
Kone käy ja ottaa kierroksia, mutta ei kulje yli 25km/h.
Vaihdettu
- uudet rullat
- variremmit
Ei muutosta vauhtiin. En testannut itse kun ostin.
Eilen aloin purkaan variaattoria ja sen perää eli kytkintä.
Voisiko olla vastapainejousi liian löysä?
Vai kytkimen jouset?
Purin kytkimen useampaan kertaan  ja laitoin kasaan ihan käsissä yksin.
Kytkin palat karhensin ja mutta ei vaikutusta. Varmaan kaikkia koittanut. Hermot!

Testasin myös koneen käyntiin ja varin koppa irti, mutta takapyörä ei pyöri kovin rengas ilmassa. Jomman kumman etu/taka lautaset tai kytkin ei toimi kunnolla. Missä vika?
Remmin liikkui kyllä, mutta sen nopeudesta en tiedä.

Rullat on oikein päin. Sillä ei ole vaikutusta.
Kohta tytöllä kortti ja täytyisi saada mopo toimiin.

Coastside

Miten tarkasti tuo nopeus on mitattu? Ruotsissa ja saksassa on tuohon nopeuteen rajoitettu mopoluokka. Variaattori ei rajoita nopeutta noin paljoa tavallisilla osilla. Jos teho rajoittaisi, se näkyisi  heikkoutena mäissä ja kiihdytyksissä. Siis CDI voi olla rajoitettu.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

A_sentaja

Onko nuo kierrokset ja käynti tsekattu jalalla ollessa, ja vauhti ajamalla? Millainen kiihtyvyys oli? kulkiko hetken ja sitten veto alkoi hiipumaan, mutta alamäkeen pääsisi kovempaa? Silloin viittaisi vp-jousen kuoleentumiseen..
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

konenikkari

#3
Vähän samaa mieltä, Cdi-sytytys voi rajoittaa nopeutta, cdi-tändningen kan begränsa hastigheten  ;)
Onko paikoillaan 8g rullat, mieluusti 9g,
6g rullilla se kulkee huonosti.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Jarski

Eli en ole ajanut lujaa tällä koskaan. Kierrokset ovat korkeella ajaessa. Ei vaan mene mittarin mukaan 25 km h kovempaa. Melkein juoksisin ohi.
Cdi boksi rajoittaa kierroksia ei nyt ole sitä, vai oonko väärässä. Kierrokset saadaan korkeelle jalalla ja ajaessa. Katon rullat ku oon mopon vieressä.

joni_k

mites liikkuuko variaattorissa välitys jos koppa auki kaasuttelee jalalla? siis hihnan pitäisi nousta ylös etummaisessa variaattorissa ja takana mennä taas alas, tai sinne sisälle..mahdollisimman syvälle.

tapiovuorent

Yksi asiaan vaikuttava asia on myös variaattorihihnan pituus ja leveys. Ettei hihna ole liian lyhyt. Onko se puoli kunnosssa ?. Jos on , niin variaattorilautasten liikkumisessahan on sitten ongelma , jota asiaa "pojat" on jo tuossa käsitelleet.

Jarski

Hihnan ostin stormista Dayco 17,5x765 LE 7191. Pitäis olla oikea, varmuutta en tiä tän anto. Rullat on 16x13 5,5gr.  Koitan kattoo tänään  kuinka remmi nousee ku varikoppa on auki. Rullat on vissiin liian kevyet.

tapiovuorent

No. Ainakin sinulla on oikea hihna. Vivacitystä ei ole kokemusta , mutta esim. monet 2-Tahtikeewayt ,Generic ja Cpi -mallit käyttää vakiona 4,2-5,5 g.rullia . Niillä painoilla tuntuu kulkevan parhaimmin. Tuo takavariaattorin vastapainejousi , ja kytkinkenkien pikkujouset , ovatkin sitten melko merkittävässä osassa takapään toimintaan. Jospa joku Vivasityn omistaja , jolla on todellista kokemusta oman moponsa tekniikasta  , osaisi kertoa enemmän.

joni_k

jos kytkimenjouset ois löysät veto on kokoajan. vp jousi jos taas on löysä ei vaihda ns pienemmälle vaan variaattorin hihna on kokoajan ns huippunopeus välityksellä.

Coastside

#10
Tussia varin lautasiin niin näkyy missä asti hihna käy. Kopan saa turvalliseesti käyvästä irti kun korvaa neljä pulttia kierretangoilla joita pitkin vetää sen auki.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

kääkkä

Rajoitinlevyn ruuvien alle prikkoja jos olisi siitä kiinni.

Jarski

En ole ennen variaattorilaitteiden kanssa pelannut. Ekat mopot oli Tunturi Sport -75 kovakromi, Tiger Aqua -90. Sit olikin väliä ja pari Simson SR2E-64 entisöintiä/kunnostusta. Tekniikan välitys vähän erilainen näissä vehkeissä.
Purin tänään keulan ja vaihdan laakerit ohjausakseliin, oli ihan ruosteessa ja kuivat. Laitan keulan ja perän kanssa kokonaan palasiksi ja uusin tarvittavat osat. En uskalla tytön ajaa, jos ei kaikki ole kunnossa.
Saan sen vielä käyntiin, niin katon huomenna kuinka tussin jälki jää lautasiin. Oletan että pitäisikö olla edestä ylhäällä ja takaa ihan pohjalla, tällöin kun pitäisi olla vauhtia.
LAitan vaikka prikat vielä etulautasen ruuvien alle (pelti jonka alla on rullat). En siis lähde vielä ostamaan alkuperäisiä  9gr rullia ja vastajousta kytkimeen. Putken tulen kanssa polttamaan jossain vaiheessa aset/happiseoksella (ei vaikuta nyt viä, ku ottaa kierroksia). Sitä tuli nuorempana (25v sitten ) tehtyä.
Katotaan mitä  selviää viaksi. Tuntuu pirun yksinkertaiselta laitteelta, mutta ottaa päähän ku ei löydä syytä.
Kiitti kaikille vastanneille. Täällä onki asiallista porukkaa.

joni_k

juuri näin. periaatteessa jos ostat rullat ja ne on liian painavat, skootteri vaihtaa liian isolle liian nopeasti ennenkuin ehtii kunnolla ottaa kierroksia ajossa, joten efekti on hyytyy mäkiin yms. kuvat auttaisi paljon variaattorista. siihen saat myös jeesiä että saadaan kuvat näkyviin.. :) mitään rakettitiedettä tää ei pitäisi olla näiden kanssa pulailu  ;D

tapiovuorent

Mainitaan nyt vielä yksinkertainen asia. Oletko tarkistanut rengaspaineet . 2-2,3 baaria.  Näissä mopoissa , joissa teho on melko pieni , pienikin paineenalennus vie tehoja , joka tuntuu heikkona kulkuna . Vaikuttaa tietysti vielä enemmän , kaksi päällä ajettaessa.
Tällä palstalla on asiaa käsitelty aiemminkin.