Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Aprilia Atlantic 300 vai Gilera Nexus 300

Aloittaja Ricard, 28.10.13 - klo:17:45

« edellinen - seuraava »

Ricard

Tervehdys,
Olen hankkimassa 300-kuutioiskokoluokan skootteria työmatka- ja matkakäyttöön. Neuvokaa miestä mäessä; olen lukenut 300 kokoluokan skoottereiden pienestä kulutuksesta ja Suomen tiestölle sopivasta suorituskyvystä, pitääkö paikkansa? Onko kenelläkään kokemuksia Atlantic 300 tai Nexus 300 malleista? Olisin kiitollinen, jos kirjoittaisitte kokemuksistanne.

Ricard

pugt200

Tuon kokoluokan skode on kulku- ja kulutussuhteessa optimaalinen. Keveys ja ketteryyskin ovat vielä plussana. Nexus ja Atlantic eroavat eniten mukavuudessa, Nexus on "sportti" ja Atlantic "sohva". Oikeasti molemmat ovat monikäyttöisiä mutta painotukset näkyvät ja tuntuvat kyllä.

lehtijussi

Tiedä noista, mutta Nexus mallisessa on isommat renkaat, joten saattais olla mukavampi ajettava... Matka-ajoa aatellen Atlanticsessa vaatimaton bensatankki 9.5 litraa, Nexus 15 litraa...
http://www.bikez.com/motorcycles/gilera_nexus_300_2011.php
http://www.bikez.com/motorcycles/aprilia_atlantic_300_2011.php

Ricard

Lainaus käyttäjältä: pugt200 - 28.10.13 - klo:20:43
Tuon kokoluokan skode on kulku- ja kulutussuhteessa optimaalinen. Keveys ja ketteryyskin ovat vielä plussana. Nexus ja Atlantic eroavat eniten mukavuudessa, Nexus on "sportti" ja Atlantic "sohva". Oikeasti molemmat ovat monikäyttöisiä mutta painotukset näkyvät ja tuntuvat kyllä.

Osaatko sanoa kulutuslukemia, Suomen nopeuksilla, ei siis autobaana ajossa. Kummalla kulkee tilojen puolesta matkustaja paremmin, taitaa olla Atlanticissa kyytiläiselle enemmän tilaa.

yari67

#4
Kulutus lienee 3,5-4,5 litran luokkaa/100km. Käytännön merkitystähän kulutuksella ei ole jos laittaa 6000€ kiinni skootteriin ja vakuutukset(n. 500€/v) ja muut kulut ( huollot renkaat ) päälle niin sama mielestäni viekö 3 vai 5l/100. Eroa tulee tuhannella kilsalla 30€. Ajaminen vaan on niin paljon kivempaa jos vertaa autoon. ( jostain luin että kulutus on 25km/litra eli eikö siitä tule 4l/100km meikäläisittäin ilmoitettuna.)
Yamaha TMax 2011
Piaggio NRG 2005
Kymco MXU 50
Derbi Senda 50
Honda monkey Z50J
ex Piaggio Zip-1997
ex Kymco Downtown 300i-2012
ex Kymco People S 250i -2010
Ex Kymco People S 200
Ex Kymco Agility 50

pugt200

Saksalaiset ovat mitanneet n 4,5 litran lukemia jopa GTS Vespalle mutta jos ajaa tasaista 100 km/h Suomessa, niin 3,0 -3,5 litralla pääsee 250-300 cc:n nykyskootterilla.

oskuk

Vaikka mitää rahallista väliä ei kulutuksilla olekaan, ne vaikuttavat tankkausväleihin. Alkaa Suomessa olla sen verran harva asemaverkosto että saa usein olla tarkkana näillä 150km pääsevillä tankeilla, jollainen oman persauksen alla on... ;-)

Kone

"Suomen tiestölle sopivasta suorituskyvystä" Ei riitä suorituskyky. Mutta, käy koeajamassa kumpi enempi miellyttää.

pugt200

Olen täysin eri mieltä 250-300 cc (20-30hp) skoottereiden suorituskyvystä. Kyllä riittää ja hyvin. Ajelin paljon yksin GTS:llä ja X8:lla, eikä kertaakaan tullut tilannetta, että olisi voiman puutteen vuoksi ollut pulassa. Ohittelin molemmilla rekkoja, ajelin isojen motojen mukana ja tein pitkiä matkoja mm 1600 km rautahanurin. Toki pettyy jos haluaa mp:n suorituskyvyn mutta mutkateillä "nöyryytin" paria motoakin ohittamalla ne "hidastelun" takia. 8)

En pysty juurikaan kovempaan vauhtiin mp:llä kuin noilla keskikoon skodeillakaan, paitsi suoralla motarilla.

oskuk

Lainaus käyttäjältä: Kone - 29.10.13 - klo:11:44
"Suomen tiestölle sopivasta suorituskyvystä"

Heh, tuli tuossa ajeltua Toskanassa autolla ja tuli todettua että Punto 4-päällä oli aivan riittävän tehokas sikäläisele tiestölle, siksi kapoista ja huonokuntoista oli moottoritie, ja pikkuteillä taas vauhti muuten niin hidasta että Punto jaksoi ylämäet ok. ;-)

Partanen

"Pientä" konetta on aina ilo komentaa. Olkoo se kone mopossa, tai vähän isommassa skootterissa. Se että mikä riittää, on asennekysymys. Edes viritetty Hayabusa ei riitä, jos mies sille päälle sattuu. Silti lähes kolmesataa kuutioisellakin skootterilla on mukava ajella. Neljännesmailin kiihdytysaikoja sillä ei kannata lähteä vedättämään, mutta sopii hyvin moneen muuhun kurvailuun.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Kone

#11
Lainaus käyttäjältä: pugt200 - 29.10.13 - klo:13:59
Olen täysin eri mieltä 250-300 cc (20-30hp) skoottereiden suorituskyvystä. Kyllä riittää ja hyvin. Ajelin paljon yksin GTS:llä ja X8:lla, eikä kertaakaan tullut tilannetta, että olisi voiman puutteen vuoksi ollut pulassa. Ohittelin molemmilla rekkoja, ajelin isojen motojen mukana ja tein pitkiä matkoja mm 1600 km rautahanurin. Toki pettyy jos haluaa mp:n suorituskyvyn mutta mutkateillä "nöyryytin" paria motoakin ohittamalla ne "hidastelun" takia. 8)

En pysty juurikaan kovempaan vauhtiin mp:llä kuin noilla keskikoon skodeillakaan, paitsi suoralla motarilla.

Olen ajellut 250cc jonkun kilometrin. Missä 300cc on 30hv? Tehot ei vaan riitä, varsinkaan 2 päällä. Jos ajetaan vaikka 500km lenkki 135km/h niin kaukana olet 300 kuutioisella skootterilla, kun juon määränpäässä kylmää bissee paljon ennen sinua. Tehot ei riitä. Puhun omasta kokemuksesta.

Minä pystyn pitämään sen vauhdin koko matkan ajan, Sinä et, kun...tehot ei riitä.

oskuk

Lainaus käyttäjältä: Kone - 29.10.13 - klo:18:44Jos ajetaan vaikka 500km lenkki 135km/h niin kaukana olet 300 kuutioisella skootterilla, kun juon määränpäässä kylmää bissee paljon ennen sinua. Tehot ei riitä. Puhun omasta kokemuksesta.

Minä pystyn pitämään sen vauhdin koko matkan ajan, Sinä et, kun...tehot ei riitä.

Mua haittaa jo sekin, ettei misään saa ajaa noin lujaa, varsinkaan keskinopeutena. Pitäisi vetää vähintään kahtasataa, jotta saisi 500km lenkille 135km/h keskinopeudeksi. Hankalaa jopa Lambolla, vilahtaa niin ettei kukaan soita poliisille...

Partanen

Lainaus käyttäjältä: Kone - 29.10.13 - klo:18:44


Olen ajellut 250cc jonkun kilometrin. Missä 300cc on 30hv? Tehot ei vaan riitä, varsinkaan 2 päällä. Jos ajetaan vaikka 500km lenkki 135km/h niin kaukana olet 300 kuutioisella skootterilla, kun juon määränpäässä kylmää bissee paljon ennen sinua. Tehot ei riitä. Puhun omasta kokemuksesta.

Minä pystyn pitämään sen vauhdin koko matkan ajan, Sinä et, kun...tehot ei riitä.

Suomen teistä oli puhe. Ei ole tarvetta ajaa viittäsataa kilsaa nopeudella 135 km/h, kuten jo mainittiinkin.

Mutta jollain muulla kuin skootterilla voikin olla kiire ajaa se 500km, jos se ajaminen itsessään on tuskaa ja kärsimystä. Skootterilla ei ole.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Kone

Mulle puhuttiin suoritukyvystä. Ja ei, ei riitä tehot! :-*