Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Huippunopeudet

Aloittaja oskuk, 10.09.13 - klo:09:41

« edellinen - seuraava »

oskuk

Onkohan jossian jotain listaa skotujen nopeuksista. Eipä se paras teoreettinen juuri kiinnosta, vaan käytännön arkinopeus.

Jos aikoo ajaa liikenteen tahdissa, tarvitaan 80-alueella 90km/h kulkeva peli, joka pitää vauhtinsa mäissä kaksipäällä, 100-alueella 110 jne.

Onko niin, että jotta skootteri kulkisi sen 130, eli olisi ajettavissa moottoritiellä löysin hermoin, on värkin oltava 300-kuutioinen? Vai miten tämä nyt menee?

pöönä

Heippa,ei mullakaan mitään listaa ole vaan käytännön kokemus,täytyy olla vähintäin 500 kuutioinen,nyky menon huomioon ottaen,ja sitten täytyy olla lompsa kunnossa mahdollisten sakkolappujen vuoksi. Autolla kun ajelee nopeusmerkkien mukaan kaikki ohittelee sama pätee skoottereihin piikkisistä ylöspäin,on tuo liikenne "kulttuuri kokenut melkoisen muutoksen". 250 kuutioisella pärjäilee kyllä mutta väliin hirvittää se mahdoton autojen ohitus himo,on vastaantulevaalikennettä tai mäki/mutka ohi on mentävä. eli lopputuloksena 600kuutionen kyykkypyörä sekä pätkä solmukettinkiä saattas olla kelvollinen yhdistelmä... ;D

jk_single

460cc Piaggio ottaa 140 aika heittämällä/löysin hermoin 8) tehon puolesta mutta aerodynamiikka (isompi Givin plexi) ei oikein tue sellaista ajamista.
Vespa P200E, Piaggio Beverly 500, Vespa S

GTS300SS

Kolmesatasella Vespalla pärjää satasen alueella vielä hyvin ja ohikin pääsee tarvittaessa. Tuota suuremmissa nopeuksissa
tuuli riepottelee sen verran terhakkaasti, että eipä moottoritielle kovin mielellään mene.

Vespister

Mulla myös ensimmäistä kesää Vespa 300.
Enpä oikein mielikseni yli 90 km/h mittarinopeutta sillä aja, ainakaan jos tiellä on urapaikkoja.

Tähän liittyy omituinen kokemus mennyttä kesää ajatellen.
Luulin että autoilijat suhtautuisivat jotenkin suopeasti skoottereihin, ovathan ne aika söpöjä ja vaarattoman oloisia. Mutta ei!

Millään liikennevälineellä en tähän asti ole saanut nähdä niin paljon hulluja ohituksia ja agressioita.
Viikko sitten ajoin Turussa ohitustietä Piikkiöön päin sitä 90 tuntikilometrin mittarinopeutta. Tieosuudella on 80 km/h rajoitus joka muutamaksi sadaksi metriksi muuttuu 100 km / h rajoitukseksi ennen moottoritien liittymää. Jatkoin sitä omaa nopeuttani. Vaan eikös heti keltaisen viivan loputtua ajanut farmari-Volvo rinnalleni ja autoa ajanut nelikymppinen perheenisä näytti sivulasin läpi huolellisesti keskisormea minulle.
Viittilöi vielä, että minun kuuluisi väistää HÄNTÄ pientareelle.

Jotenkin osa kokee skootterin liikennetukoksi jonka kuuluisi väistellä pientareelle kaikkia ylinopeudella kaahaavia autoilijoita. Eihän se näin voi olla!

Kone

Lainaus käyttäjältä: Vespister - 10.09.13 - klo:13:20
Vaan eikös heti keltaisen viivan loputtua ajanut farmari-Volvo rinnalleni ja autoa ajanut nelikymppinen perheenisä näytti sivulasin läpi huolellisesti keskisormea minulle.

Ei mulla muuta. ::)

Partanen

Ison Vespan mittari näyttää 10km/h paikallaan ollessaankin. Sen saman verran liikaa se näyttää myös isommilla nopeuksilla.  :) Niinpä olen ajellut yleensä sen 15-20 km/h mittarin mukaan ylinopeutta, niin en ole sillä tavalla saanut muita tielläliikkujia kiukun valtaan.

Eli omat huippunopeudet pyörii siellä 100-120 km/h mittarinopeutta, eli todellista sen kympin vähemmän. Riippuen tuulesta, ja siitä onko tuulisuoja paikallaan vai ei. Navigaattoriin olen joskus saanut hetkeksi 131 km/h.  :-X
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

oskuk

#7
Noo, suomalainen on keskimäärin idiootti. Eipä tuo tule muuttumaan, eikä ole aijemminkaan toisin ollut. Sitä vaan huomaa uusissa rooleissaan asiat uudesta suunnasta. Jos tuolla olisi pakulla, mopoautolla, moottoripyörällä tai juoksemassa, niin ihan samoja huomioita teksi, tai jos näiden jälkeen vaihtaisi henkilöautoon...

Minusta Like on ihan ok ajaa sitä mittari110:n nopeutta, eli n.95km/h, mutta ei vielä viime kesänä, kaikki yli mittarikahdeksankympin, eli 70km/h tuntui hurjalta, ja uria väisteli ahkerasti. Nyt niitä harvoin tulee noteerattua. Tuntuupi, että mitä paremmalla vauhdilla uriin ajaa, sitä vähemmän skootteri niitä huomaa.

Se mitä autoilijat puuhaavat on osin heidän murheensa -poislukien rekkakuskit, jotka mielellän ajavat metri takarenkaasta, onhan heillä kuitenkin ammatin antama piitkä kokemus vi**sta ;-)  -mutta jos alkaa kerätä kunnon letkaa, menee homma peiliintuijotteluksi, ja olisi mukavampi ajaa samaa vauhtia kuin muu likenne.

EDIT:

Suomessahan on kyllä vapaat nopeudet, eli laki kyllä antaa, taitojen, tieolojen ja/tai kelin mukaan velvoittaakin ajamaan sallittuja nopeuksia hiljempaa, mitä nämä peräkärryä moottoritiellä 123km/h vetävät ja alinopeuksista puhuvat perheenisät eivät todellakaan tajua ;-D

jk_single

#8
Lainaus käyttäjältä: oskuk - 10.09.13 - klo:14:11
Suomessahan on kyllä vapaat nopeudet, eli laki kyllä antaa, taitojen, tieolojen ja/tai kelin mukaan velvoittaakin ajamaan sallittuja nopeuksia hiljempaa, mitä nämä peräkärryä moottoritiellä 123km/h vetävät ja alinopeuksista puhuvat perheenisät eivät todellakaan tajua ;-D

Olen myös tota peräkärryhommaa ihmetellyt. Eivätkö ihmiset todella tiedä 80 rajoituksesta, jotenkin tuntuu että ei niin moni muuten ajaisi tahallaan >20km/h ylinopeutta. Ja tampere-helsinki moottoritiellä ei ole 110-120 peräkärryllä kauhian harvinaista ottaen huomioon että ajan sitä väliä1-2 kertaa vuodessa.
Vespa P200E, Piaggio Beverly 500, Vespa S

Partanen

Peräkärryissä taitaa nykyään usein olla semmoiset pyörännavat, jotka kestävät jatkuvan 140km/h nopeuden. Ainakin mainostavat niin. Ehkä joku savitappi sen tulkitsee niin, että semmoista kärryä saa suomessa vetää yli 80 km/h.  :P
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Wanhapappa

#10
Lainaus käyttäjältä: Vespister - 10.09.13 - klo:13:20
Mulla myös ensimmäistä kesää Vespa 300.
Enpä oikein mielikseni yli 90 km/h mittarinopeutta sillä aja, ainakaan jos tiellä on urapaikkoja.

Tähän liittyy omituinen kokemus mennyttä kesää ajatellen.
Luulin että autoilijat suhtautuisivat jotenkin suopeasti skoottereihin, ovathan ne aika söpöjä ja vaarattoman oloisia. Mutta ei!

Millään liikennevälineellä en tähän asti ole saanut nähdä niin paljon hulluja ohituksia ja agressioita.
Viikko sitten ajoin Turussa ohitustietä Piikkiöön päin sitä 90 tuntikilometrin mittarinopeutta. Tieosuudella on 80 km/h rajoitus joka muutamaksi sadaksi metriksi muuttuu 100 km / h rajoitukseksi ennen moottoritien liittymää. Jatkoin sitä omaa nopeuttani. Vaan eikös heti keltaisen viivan loputtua ajanut farmari-Volvo rinnalleni ja autoa ajanut nelikymppinen perheenisä näytti sivulasin läpi huolellisesti keskisormea minulle.
Viittilöi vielä, että minun kuuluisi väistää HÄNTÄ pientareelle.

Jotenkin osa kokee skootterin liikennetukoksi jonka kuuluisi väistellä pientareelle kaikkia ylinopeudella kaahaavia autoilijoita. Eihän se näin voi olla!

Ajellessani Vespa 250 Gts:llä, koin samanlaisia tunteenpurkauksia. Autoilijat eivät voi ymmärtää, että tuo moponkokoinen kulkine on, kuin onkin motskari ja reagointi on heillä sen mukaista. Ohitellaan sentin päästä kahvasta luullen, että ohittaja omistaa maantien. Keskisormi näkyi silloin tällöin ja torvet soi. Kyllä se Vespa on kiva citykulkine, ei sillä pitkään maanteillä halua ajella, sanotaan mitä sanotaan. En ainakaan minä halunnut, vaikka muuten kiva peli onkin.

Vaihdoin n. kuukausi sitten viissataseen Peugeot Satelikseen, enkä enää saa autoilijoilta osakseni minkäänlaista aliarvostusta. Voin ajella sillä kevyesti muun liikennevirran mukana motarinopeuksilla ja tarvittaessa reilusti ylikin, ohittaminen sujuu mallikkaasti ja huiput lienee siinä 160 km/h paikkeilla, jos navilla mittailee. Käväsin toissapäivänä eessuntaas 600 km stadin kämpälläni, eikä ajaminen tuottanut tuskaa, eikä yksikään kiilannut....

oskuk

Se että yksi jaksaa dissata Vespaa joka käänteessä, ei muuta tosiasiaa, että jos Vespalla vetää 160km/h, ei varmasti kukaan kiilaa takaapäin.

Wanhapappa

Lainaus käyttäjältä: oskuk - 11.09.13 - klo:17:42
Se että yksi jaksaa dissata Vespaa joka käänteessä, ei muuta tosiasiaa, että jos Vespalla vetää 160km/h, ei varmasti kukaan kiilaa takaapäin.

Siitä kun ei pääse yhtään mihinkään, että Vespa olisi maantieajoon sopiva kulkine. Ei se ole. Enkä dissaa Vespaa muuten....

Olen pahoillani, ettei täällä suosita rehellisiä mielipiteitä.

oskuk

Joo, meillä on tästä tosiaan yksi mielipide, eli pakko olla ihan kivenkovaa faktaa. Mäkin oon kuullut ettei Vespoilla ole kukaan eikä koskaan ajanut yli 40km matkoja. Ne jutut Euroopan kierroista on ihan huhaata, pakussa on pyörät olleet ja vedetty vaan bissee!

Wanhapappa

Lainaus käyttäjältä: oskuk - 11.09.13 - klo:18:28
Joo, meillä on tästä tosiaan yksi mielipide, eli pakko olla ihan kivenkovaa faktaa. Mäkin oon kuullut ettei Vespoilla ole kukaan eikä koskaan ajanut yli 40km matkoja. Ne jutut Euroopan kierroista on ihan huhaata, pakussa on pyörät olleet ja vedetty vaan bissee!

Kannattaa koettaa ymmärtää, mitä toinen kirjoittaa. Olen kaiken aikaa sanonut, etten HALUA ajaa Vespalla maantiellä pitkiä matkoja. Kyllä Vespalla ajetaan toki pitkiä matkoja, luonani kävi täällä landeasunnolla kesällä kaveri stadista 300 km:n päästä Vespa Gts:lään, eikä valittanut ollenkaan. Toinen asia, mistä en pitänyt Vespassa, oli ne pienet pyörät. Katsos, joudun ajamaan täällä landella paljon hiekkateitä, eikä Vespa sovellu hiekkateille varsinkaan silloin, jos siinä on irtosoraa. Jollain savikaljulla pystyy toki ajamaan kuin asfaltilla, vaan täällä näitä teitä lanataan säännöllisesti, eikä ole varaa valita parempaa tietä, kun sitä ei ole. Lähden mihin suuntaan hyvänsä, edessä on soratie. Jokainen, joka Vespaa ylistää, on koko ajan jossakin asfalttiteiden luona, sinnehän Vespa on mitä parhain peli.

Ehkä mun ei pidä enää kirjoittaa tänne ollenkaan, kun rehellisiä mielipiteitä ei ymmärretä?