Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kokemuksia Peugeot Satelis 500:sta?

Aloittaja Wanhapappa, 10.08.13 - klo:23:14

« edellinen - seuraava »

khaosaming

Lainaus käyttäjältä: Wanhapappa - 14.08.13 - klo:13:33
...enkä Vespalla kuuna paivänä lähtisi 300 km:n reissuun tosta vain. Ennen tein matkan autolla, jatkossa teen sen usein uudella kulkineellani.
-----------
Auton vaihto skootteriin on aina suositeltavaa. Ajoin runsaat 500 km viime viikonloppuna Labbnäsin ajoissa. Mennessä noin 200 ja palatessa hieman yli 300 km. Toki valitsin reitiksi pienet sivutiet. Motarilla ajo ei ole mukavaa isommallakaan pyörällä. Pisin päivämatka LX 150:llä on yli 600 km Tampereelta Ylivieskaan ja sieltä heti Manamansaloon.

Jos sää suosii ja ajaa yksin, ei mikään pidättele ajamasta satoja kilometrejä päivässä. Peugeotin (ja Honda PCX:n) kaltaisissa penkeissä minulla tuppaavat puutumaan alaselkä ja takapuoli. Vespassa on limppu satulana, joka on ainakin minun kokemukseni mukaan paras muoto. Ahteria voi siirtää portaattomasti.

Matka-ajossa kaksipäällä ja sadesäällä vakiomallinen Vespa GTS toki häviää mukavuudessa, samoin tavarankuljetuskapasiteetissa.
Four wheels move the body, two wheels move the soul.

Kone

Tietenkin vain piäkaapunti seudulla on kulttuuria. Siis, mistä tahansa kylddyyrista onkaan kyse. ;D lol

khaosaming

Tarkemmin ajateltuna Suomessa ei ole skoottakulttuuria ollenkaan. Lähin paikka haistaa ja maistaa skeneä on Tukholma.
Four wheels move the body, two wheels move the soul.

Wanhapappa

Lainaus käyttäjältä: khaosaming - 14.08.13 - klo:13:48
Lainaus käyttäjältä: Wanhapappa - 14.08.13 - klo:13:33
...enkä Vespalla kuuna paivänä lähtisi 300 km:n reissuun tosta vain. Ennen tein matkan autolla, jatkossa teen sen usein uudella kulkineellani.
-----------
Auton vaihto skootteriin on aina suositeltavaa. Ajoin runsaat 500 km viime viikonloppuna Labbnäsin ajoissa. Mennessä noin 200 ja palatessa hieman yli 300 km. Toki valitsin reitiksi pienet sivutiet. Motarilla ajo ei ole mukavaa isommallakaan pyörällä. Pisin päivämatka LX 150:llä on yli 600 km Tampereelta Ylivieskaan ja sieltä heti Manamansaloon.

Jos sää suosii ja ajaa yksin, ei mikään pidättele ajamasta satoja kilometrejä päivässä. Peugeotin (ja Honda PCX:n) kaltaisissa penkeissä minulla tuppaavat puutumaan alaselkä ja takapuoli. Vespassa on limppu satulana, joka on ainakin minun kokemukseni mukaan paras muoto. Ahteria voi siirtää portaattomasti.

Matka-ajossa kaksipäällä ja sadesäällä vakiomallinen Vespa GTS toki häviää mukavuudessa, samoin tavarankuljetuskapasiteetissa.

Vaikka asun täällä maalla eläkeläisenä nyt, on mulla edelleen työasioita hoidettavana stadissa, ei riittäisi aika Vespalla köröttelyyn moista matkaa. Tottakai, Vespa on oiva peli pienille matkoille ja huviajoon, ei se mikään matkapyörä ole. Sanoit olevasi vakuuttunut, että vaihdoin Pösöön kuutiotilavuuden vuoksi? Vespa takapainoisena ja pienipyöräisenä EI SOVELLU turvalliseen hiekkatieajoon, tästä tuli kokemusta roppakaupalla. Tästä olen aiemmissakin kirjoituksissani puhunut. Tämän lisäksi, kun itse olen liki 120 kiloinen, oli Vespa vieläkin takapainoisempi ja todella kiikkerä jo juuri lanatullakin tiellä. Joku 70-80 kiloinen kuski pääsee Vespalla parempiin suoritusarvoihin, kuin minä ;) Jos hakisin kuutioita, ajaisin varmaankin juuri tuolla 35 kiloeuron Bemarilla....

No, 300 km yhteen putkeen, ei puutunut selkä eikä peppu, aikaa meni vähän päälle 3 tuntia, eli sama mikä autollakin. Mieli tekis nytkin lähteä kipaseen Kuopiossa 80 km:n päässä, mutta sataa kaatamalla, nyt ajaminen ei oo kivaa.

khaosaming

#19
Lainaus käyttäjältä: Wanhapappa - 14.08.13 - klo:14:11
Vespa takapainoisena ja pienipyöräisenä EI SOVELLU turvalliseen hiekkatieajoon. No, 300 km yhteen putkeen, ei puutunut selkä eikä peppu, aikaa meni vähän päälle 3 tuntia, eli sama mikä autollakin.
---------------
Vespa LX 150 toimii OK soratiellä. Manamansaloon päin mennessäni ajoin 50 km soratietä ensin Aitolahdesta Orivedelle ja myöhemmin oikomalla Reisjärvelle. Manamansalossa eräs Satelis-kuski vältteli sorateitä ja ihmetteli, kuinka painelin soralla 60-80 km lasissa. Hänen mielestään sora ei ollut turvallista edes 500-kuutioisella ja 14-tuumaisilla pyörillä, jollei ajanut alle 40 km/h.

LX:llä voi hyvin pitää keskinopeutena 80 km/h. 600 km taittuu 7,5 tunnissa. 300 km vie aikaa 3 tuntia 45 minuuttia. Näin lyhyillä matkoilla ei auton eduksi voi laskea muuta kuin isomman kuljetuskapasiteetin ja matkustusmukavuuden.
Four wheels move the body, two wheels move the soul.

Wanhapappa

Lainaus käyttäjältä: khaosaming - 14.08.13 - klo:14:40
Lainaus käyttäjältä: Wanhapappa - 14.08.13 - klo:14:11
Vespa takapainoisena ja pienipyöräisenä EI SOVELLU turvalliseen hiekkatieajoon. No, 300 km yhteen putkeen, ei puutunut selkä eikä peppu, aikaa meni vähän päälle 3 tuntia, eli sama mikä autollakin.
---------------
Vespa LX 150 toimii OK soratiellä. Manamansaloon päin mennessäni ajoin 50 km soratietä ensin Aitolahdesta Orivedelle ja myöhemmin oikomalla Reisjärvelle. Manamansalossa eräs Satelis-kuski vältteli sorateitä ja ihmetteli, kuinka painelin soralla 60-80 km lasissa. Hänen mielestään sora ei ollut turvallista edes 500-kuutioisella ja 14-tuumaisilla pyörillä, jollei ajanut alle 40 km/h.

LX:llä voi hyvin pitää keskinopeutena 80 km/h. 600 km taittuu 7,5 tunnissa. 300 km vie aikaa 3 tuntia 45 minuuttia. Näin lyhyillä matkoilla ei auton eduksi voi laskea muuta kuin isomman kuljetuskapasiteetin ja matkustusmukavuuden.

Paljonko painat?

khaosaming

Lainaus käyttäjältä: Wanhapappa - 14.08.13 - klo:15:06
Paljonko painat?
----------------
Olen reippaasti ylipainoinen, mutta selvästi kevyempi kuin sinä ilmoituksesi mukaan. Käytännössä sinä ajelet aina ikään kuin kaksipäällä, joten ymmärrän isomman hankinnan vallan hyvin.
Four wheels move the body, two wheels move the soul.

Wanhapappa

Lainaus käyttäjältä: khaosaming - 14.08.13 - klo:14:40
Lainaus käyttäjältä: Wanhapappa - 14.08.13 - klo:14:11
Vespa takapainoisena ja pienipyöräisenä EI SOVELLU turvalliseen hiekkatieajoon. No, 300 km yhteen putkeen, ei puutunut selkä eikä peppu, aikaa meni vähän päälle 3 tuntia, eli sama mikä autollakin.
---------------
Vespa LX 150 toimii OK soratiellä. Manamansaloon päin mennessäni ajoin 50 km soratietä ensin Aitolahdesta Orivedelle ja myöhemmin oikomalla Reisjärvelle. Manamansalossa eräs Satelis-kuski vältteli sorateitä ja ihmetteli, kuinka painelin soralla 60-80 km lasissa. Hänen mielestään sora ei ollut turvallista edes 500-kuutioisella ja 14-tuumaisilla pyörillä, jollei ajanut alle 40 km/h.

LX:llä voi hyvin pitää keskinopeutena 80 km/h. 600 km taittuu 7,5 tunnissa. 300 km vie aikaa 3 tuntia 45 minuuttia. Näin lyhyillä matkoilla ei auton eduksi voi laskea muuta kuin isomman kuljetuskapasiteetin ja matkustusmukavuuden.

Hiekkatin ollessa hyvässä kunnossa, voit ajaa kuten asfaltilla. Kuten jo sanoin, ajan täällä lähes päivittäin, enkä voi mitenkään välttää hiekkateita, niitä on
, ajoin mihin suuntaan hyvänsä. Tahtoisinpa olla näkemässä, kun ajat juuri lanatulla hiekkatiellä Vespallasi 60-80 km tunnissa? :) Tai kun sille tielle on levitetty uutta soraa 30 sentin matto? ;)

khaosaming

#23
Lainaus käyttäjältä: Wanhapappa - 14.08.13 - klo:15:14
Tahtoisinpa olla näkemässä, kun ajat juuri lanatulla hiekkatiellä Vespallasi 60-80 km tunnissa?
----------------
Tilannenopeus on muuttuva käsite. Hyvällä kelillä vähäkuoppaisella soratiellä voi päästellä. Tuntemattomalla pätkällä kannattaa varoa. Paras pinta on kuiva savikalju. Neulansilmäkurveissa tietysti nopeus laskee köröttelyksi. LX:ssä on vakiona Savan rupurenkaat. Ne sopivat melkein soralle pikitietä paremmin. Asensin eteen roiskeläpän, joten kiveniskemiäkään ei tarvitse pelätä yhtä paljon kuin aiemmin.

Osuin tänä kesänä yhdelle ilkeälle tienparannustyömaalle. Tiellä oli varmaan kymmenen senttiä irtosoraa. En meinannut päästä Vespalla enää mihinkään heilumatta puolelle ja toiselle. Samoin kävi Muroleen kanavalla: juutuin sepeliin ruopimaan. Näissä paikoissa ei isompi ja raskaampi pyörä olisi toiminut yhtään paremmin. Kevyt kaksitahtienduro tai mönkkäri on osuvampi valinta.

Soraa, soraa , soraa:




Four wheels move the body, two wheels move the soul.

Kone

Onhan autossa tietysti turvallisempaa matkustaa, kun skoduilla. En (muistaakseni) ikinä oo ajanut Vespalla. Voiko sitä verrata Piaggion Fly tai x7 kasiin tai ysiin?

Wanhapappa

Lainaus käyttäjältä: khaosaming - 14.08.13 - klo:15:18
Lainaus käyttäjältä: Wanhapappa - 14.08.13 - klo:15:14
Tahtoisinpa olla näkemässä, kun ajat juuri lanatulla hiekkatiellä Vespallasi 60-80 km tunnissa?
----------------
Tilannenopeus on muuttuva käsite. Hyvällä kelillä vähäkuoppaisella soratiellä voi päästellä. Tuntemattomalla pätkällä kannattaa varoa. Neulansilmäkurveissa tietysti nopeus laskee köröttelyksi.

Nyt puhumme yhtä kieltä. Tilannenopeus. Itse ajelen joka tilanteessa voimatta mitenkään vältellä hiekkateitä ja usein se tienhoito on juuri päällä ja tie on mitä on. Kyllä olen päästellyt hyvin kovalla savetulla hiekkatiellä toista sataa Vespalla ilman huolia. Henkilökohtaisesti olen kuitenkin sitä mieltä, että skootterin hankinta on henkilökohtaista, eikä asia väittelemällä parane, kukin hankkii mieltymystensä ja muiden syiden vuoksi ajokkinsa. Näemme maanteillä hyvin eri kokoisia/hintaisia kaksipyöräisiä, sama tilanne autojen kohdalla. Joku vannoo kinkin 50 kuutioisen mopon nimeen. Havaitsemme, että me emme ole samanlaisia valintojemme suhteen. Jos tykkäät ajaa Vespalla pitkiä matkoja, se on OK, itse en tykkää, kannattaako tästä väitellä?

Vespa on kuitenkin myyty ja nyt ajellaan Pösöllä, jatkosta ei sitten tiedä. Jos vaikka olisi se 35kiloeuron Bemari seuraava?  :P

Wanhapappa

Lainaus käyttäjältä: khaosaming - 14.08.13 - klo:15:07
Lainaus käyttäjältä: Wanhapappa - 14.08.13 - klo:15:06
Paljonko painat?
----------------
Olen reippaasti ylipainoinen, mutta selvästi kevyempi kuin sinä ilmoituksesi mukaan. Käytännössä sinä ajelet aina ikään kuin kaksipäällä, joten ymmärrän isomman hankinnan vallan hyvin.

Olen melkein kuin 2 ihmistä ;)

khaosaming

Lainaus käyttäjältä: Kone - 14.08.13 - klo:15:31
En (muistaakseni) ikinä oo ajanut Vespalla. Voiko sitä verrata Piaggion Fly tai x7 kasiin tai ysiin?
--------------
Luullakseni voi hyvinkin verrata. Flyssa sama kone kuin 50-125-150-kuutioisissa LX-Vespoissa. Rengaskoko on Flyssa isompi kuin LX:ssä, mutta sama 12" kuin GTS:ssä.
Four wheels move the body, two wheels move the soul.

Wanhapappa

No niin, tuli reikä taivaaseen, eikun lisää koeajoa kohteena hiekkatiet. Sateen jälkeen tiet täynnänsä vetisiä kuoppia ja valumauria. Kuopat ottaa pehmeästi, ei lyö lainkaan käsille, eikä vetele pitkittäisissä valumaurissa juuri lainkaan. Vespa oli lähteä käsistä luikertelemaan omlle teilleen tällasissa urissa. Etuhaarukka tuntuu jotenkin "letkumaiselta" napakan Vespan jälkeen. Ihmetyttää kolahdus keulassa jokaiseen vähän pienempäänkin uraan ajaessa, täytyypä tutkia huomenissa lähemmin. Muuten varsin oiva ajettava hiekkatiellä, helposti kuoppaisilla ja uraisilla tiellä voi päästellä huoleti kahdeksaakymppiä ja ylikin. Ehkäpä tuohon reiluun koneen värinäänkin tottuu?


XEVO400

Jännä että täällä alkaa aika usein kisa Vespa vastaan muut. Jos Wanhapappa on tyytyväinen vaihtoonsa, hän on tehnyt hyvän kaupan ja siitä onnittelut. Viimekädessähän se skode tai muu peli hommataan omaan käyttöön eikä toisten mieltymysten mukaan. Ehkä täällä vielä pitäisi olla yksi osasto yli 250 cc jossa pureskeltaisiin pelkästään Vespaan liittyviä asioita ja sitten toinen muille. Ei skootteri kaikille edusta jotain "kulttuuria" vaan se on ajopeli siinä missä joku muukin, usein vaihtoehto MP:lle kuten minulla. Monelle vielä tuo peli joutuu hoitamaan aika sekalaisen käytön, jossa voi olla maantietä, kaupunkia, taajamaa ja pyörä on sitten jonkinmoinen kompromissi tähän kaikkeen omien mieltymysten ja painotusten pohjalta ja peli sen mukaan. Minä haluan liikkua muun liikenteen rytmissä, toiselle riittää 60-80 ja ajaapa joku moposkootterillakin pitkiäkin matkoja. En Vespa tyyppistä skootteria hommaisi minkään kokoista, mutta ei se minua kaiherra jos joku toinen käy vaihtamassa maxinsa Vespaan ja on vaihtoonsa tyytyväinen. ;D