Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

variaattorin rullat+takavarin jousi=mitäs laitetaan?

Aloittaja masiina, 19.03.17 - klo:10:01

« edellinen - seuraava »

masiina

#15


sen verran vielä että varikopassa ei jälkiä.

edit:ei ole hinnalla pilattu perus vari.saa saksasta posteineen 35e.tulee kaikki tarvittavat kilkkeet ja kalkkeet.

konenikkari

"mikäs tuollasen aiheuttaa" Helevetin huolimaton asentaja.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

openflow

Vähän vaikuttaa siltä, että tuuletin lautanen ei ole ollut kunnolla kiinni. Tästä seuraa, että tuuletin lautanen sutii tyhjää ja tuhoa tulee.

masiina

Lainaus käyttäjältä: openflow - 23.05.17 - klo:20:57
Vähän vaikuttaa siltä, että tuuletin lautanen ei ole ollut kunnolla kiinni. Tästä seuraa, että tuuletin lautanen sutii tyhjää ja tuhoa tulee.
kiitos asiallisesta vastauksesta.tosiaan tuo "tähti"prikka on tuhoutunut täysin lautasen urasta.

openflow

Kun seuraavan kerran variaattori on kasattu, ota tuuletinlautasesta kiinni ja kokeile heiluttaa sitä. Lautasen pitää olla *tiukasti* kiinni, ei minkäännäköistä klappia. Jos klappia esiintyy niin *stop* ja pitää tutkia miksi lautanen ei kiristy.

Akseli näytti jäävän lähes ehjäksi. Pikkaisen voi joutua siistimään akselin päätä, jotta tähtiprikka ja polkimen käpälä menee paikalleen.

A_sentaja

Se tuulettimen lautanen on tarkoituksella pehmeää kevytvalua, toimii ns sulakkeen tavoin juurikin esimerkkitapauksen johdosta. Olet ilmeisesti kasannut etuvarin niin, ettei se ole kiinnittynyt kunnolla ja alkanut ns sutimaan, syöden kaiken pehmeämmän materiaalin edestään. Tähtiprikka tulee polkimen vastaavaa osaa vasten aina kun polkaisee, joten kannattaa tarkistaa myös ettei se kanna vastaan.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

masiina

#21
hyvää infoa kaverit ja kuulostaa ihan loogiselta tuo "sulake"teoria.säilyy kriittiset osat ehjänä."helevetin huolimaton asentaja".tuollainen vastaus ei palvele ketään.silloin kun vaihdoin noita rullia niin katsoin kyllä tarkkaan miten osat kasasin takaisin.yksinkertainenhan tuo on sinänsä rakenteeltaan.tuo rullakuppu ja tuuletin lautanen menee sen verran pohjaan kuin menee,joten tod.näk.on sitten jäänyt se nanomilli välystä (oli tiukalla kyllä kun,kokeilin kädellä)tai sitten on vaan reippaasti yli 20 000km ajettu lautanen murtunut 70cc kurituksesta.tuo pieni välys selittäisi nuo "porauksen" jäljet rullakupin sekä lautasen keskireiässä.keski holkki on virheettömässä kunnossa.eli tilaanko vaan tuon normi varin?pitäisi kestää?mitä kisavarista olisi hyötyä?onko noissa rullissa joku tarkka juttu miten päin laitetaan?esim toinen poski ulos/sisään tms.sen verran vielä että mutteri oli tiukasti paikallaan ja tosiaan tuo lautasen keskiosa kuin hitsattu paikalleen,on siis tuo lautanen lähtenyt pyörimaan keskustan ympäri.

A_sentaja

#22
Voihan se tietysti olla, että lautasen boorit oli jo valmiiksi väljät ja kisakireellä kombolla sekä hieman löysäksi jääneellä loppuasennuksella on sattumia käynyt....:)

Rullista sen verran, että jos kumpikin puoli on identtinen niin ei ole suurta väliä, mutta jos toisella puolella on valu myös holkin päällä laitetaan se yleensä ns vetoa vasten variaattorissa.

Kisavari eroaa suuremman halkaisijan osalta normivarista, lisäksi ramppi on hieman eri. Isolla pytyllä ja harvemmalla perällä saadaan sode lentoon, mutta vakioperällä ei paljonkaan auta. Eli suosittelen vakiokilkkeitä...
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

konenikkari

#23
Onko siinä etulautasissa kaikki osat paikallaan, 19-25
http://aijaa.com/MSDdmA
Holkin jatkoksi, ulkolautasen alle tulee ensin säätölevy jonka avulla ulkolautasen ja tähtiprikan ja käynnistimen kupin  paikkaa voi siirtää.
Viimeinen paksumpi, mutterin alle tuleva prikka on sisäpinnastaan viistetty ja kupera.
Siinä vaiheessa kun käynnistimen kuppi on paikoillaan, rihlaosa ei saa olla yhtään yli pinnan,
mieluummin 2/10mm alle, ja  sitte ulommainen prikka oikein päin.
Myös tähtiprikan voi asentaa väärinpäin, terävämpi puoli kuuluu lautasta vasten.
http://www.pedparts.co.uk/blog/variator-fitting-crankshaft-pulley-spline-damage
Kokoa etuvarisi ilman hihnaa, hihnan saa paikoilleen kyllä jälkeenkinpäin,
kunhan takavari myös on irti.
Nyt näkyy taas kuvatkin  ;)
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

konenikkari

#24
"helevetin huolimaton asentaja".tuollainen vastaus ei palvele ketään"
Olen kanssasi erimieltä, ehkä turhaankin kärjistin, mutta tästälähtien sinä ja muutkin asentajat saattaa olla huolellisempia.
Ja se on tarkoitukseni, ei mitään henkilökohtaista.
Olen pahoillani että loukkasin.
Kunnioitan ihmisiä jotka myöntävät tekemänsä virheet, heillä on mahdollisuus kehittyä.
Kättä päälle täällä interwepin sukkelassa maalimassa  :D
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

masiina

#25
Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 24.05.17 - klo:17:31
"helevetin huolimaton asentaja".tuollainen vastaus ei palvele ketään"
Olen kanssasi erimieltä, ehkä turhaankin kärjistin, mutta tästälähtien sinä ja muutkin asentajat saattaa olla huolellisempia.
Ja se on tarkoitukseni, ei mitään henkilökohtaista.
Olen pahoillani että loukkasin.
Kunnioitan ihmisiä jotka myöntävät tekemänsä virheet, heillä on mahdollisuus kehittyä.
Kättä päälle täällä interwepin sukkelassa maalimassa  :D

mä pystyn myöntämään kyllä jos teen virheen ja olen itse itselleni kaikista ankarin silloin kun niin tapahtuu.sen lisäksi olen taipuvainen perfektionismiin ollen välillä ihan liiankin huolellinen.siksi tuossa ihmettelinkin että "mikä tuollaisen"voi aiheuttaa kun en omasta mielestäni kasaus vaiheessa tehnyt mitään selkeää virhettä ja tarkistin vielä että kaikki on ok niin hyvin kun mä sen pystyin tekemään.nyt jälkeenpäin näyttää siltä että mikään muu ei oikein selitä tuota tuhoa kuin asennusvirhe.se ei tee minusta huoletonta.jep,kättä päälle.ja tästäkin rikkoontumisesta/analysoinnista/korjauksesta on taatusti apua muille,jottei käy samoin.

masiina

#26
Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 24.05.17 - klo:07:28
Onko siinä etulautasissa kaikki osat paikallaan, 19-25
http://aijaa.com/MSDdmA
Holkin jatkoksi, ulkolautasen alle tulee ensin säätölevy jonka avulla ulkolautasen ja tähtiprikan ja käynnistimen kupin  paikkaa voi siirtää.
Viimeinen paksumpi, mutterin alle tuleva prikka on sisäpinnastaan viistetty ja kupera.
Siinä vaiheessa kun käynnistimen kuppi on paikoillaan, rihlaosa ei saa olla yhtään yli pinnan,
mieluummin 2/10mm alle, ja  sitte ulommainen prikka oikein päin.
Myös tähtiprikan voi asentaa väärinpäin, terävämpi puoli kuuluu lautasta vasten.
http://www.pedparts.co.uk/blog/variator-fitting-crankshaft-pulley-spline-damage
Kokoa etuvarisi ilman hihnaa, hihnan saa paikoilleen kyllä jälkeenkinpäin,
kunhan takavari myös on irti.
Nyt näkyy taas kuvatkin  ;)

Tuo toinen kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.eihän tuo paketti pysy kasassa jollei käynnistyskuppi jää reunan yli.tuon keskiholkin päässä ei ollut minkäänlaista shimmi Prikkaa.eli on tainnut edellinen omistaja jättää sen pois (?!) kun irroittanut Rajoitin prikan.itsehän tietenkin kasasin sen niin kuin olin purkanutkin.ei auta kuin laittaa vari tilaukseen ja katsoa paljon jää akselin päästä.sain onneksi viilattua noi boorit.

konenikkari

Itse ajelen 1999 roxilla, juuri 2008 vuonna asensin vesipumpun korjaussarjan, ja nyt taas sama homma. ;)
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

masiina

otin tuon startin "kytkimen" (mikä lie virallinen nimitys) irti ja oli syönyt uran kuvassa näkyvän uran,oli hangannut........


masiina

tuota keski rinkulaa vasten.aika hämmentävää,jos ollut klappia niin luulisi että olisi mennyt pois päin.kun otin sen muovilautasen tuosta metallikehästä niin sieltä tippui ne jouset ja metallin palat.yksi niistä metallinpaloista oli muussina.ja tuo osa siis ekaa kertaa nyt irti.