Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Hyytynyt ajosta, moneen kertaan, nyt ei käyntiin

Aloittaja Scooteristi, 08.07.18 - klo:19:07

« edellinen - seuraava »

Scooteristi

Mikähän mahtais olla seuraava hyvä arvaus vikakohteesta, kun tuossa naapurilla on tuommonen 2-tahti kiinalainen, joka on ensin muutaman kerran jättänyt välille, ja nyt ei käyntiin enää millään. Ovat aiemmilla kerroilla puhdistaneet aina kaasarin, ja saaneet lopulta toimimaan, mutta nyt ei. Tulppa kastuu. Nyt vaihdettu tulppa, sytkä, cdi ja staattori, sekä käyty liittimet läpi kontaktispraylla. Kipinää ei tule aina kun kantta vasten kokeilee, mutta välillä tulee. Silti ei oikein kunnolla edes yritä käyntiin. Iloisesti kuitenkin starttaa. Ajosta hyytyminen ollut pehmeää, ei siis leikannut. Ja ei ole jalustassa kuulemma tappokatkaisijaa.

Scooteristi

Minkälaisia arvoja tuolta staattorilta tulevilta johdoilta pitäis pystyä mittaamaan? Ja voiko CDI:stä lyödä sen "killswitch" johdon poikki? Minkä värinen se mahtaa olla?

helkama sc-r

Ensin kannattaisi etsiä vika ja sitten vasta vaihtaa osia.
CDI:n sammutusjohto menee virtalukon kautta maihin, eikä sitä kannata katkaista, vaan mitata tarvittaessa maadoittuuko nasta, vaikka virta on päällä.
Kokeile ilman tulpanhattua ja tulppaa tuleeko kipinää alkuperäisellä CDI boksillakin.
Staattorilta pitäisi tulla vaihtojännitettä ainakin jos moottorin maadoitus ok.

Scooteristi

#3
Joo, siinä on naapurilla mennyt jo hermot tuon kans, niin on alkanu osat vaihtumaan. Ja hankalahan se on noita vikoja muutenkaan löytää, kuin vaihtamalla osia? Oma työjärjestys on aina, että onko bensaa, tuleeko kipinä, jos ei tule, niin vaihdetaan tulppa...jos ja kun on kipinä, niin laitetaan tulpanreiästä bensaa. Jos sitten lähtee, niin vika on bensapuolella.

Tuota en oikein ymmärtänyt:
Lainaus käyttäjältä: helkama sc-r - 08.07.18 - klo:20:41
Kokeile ilman tulpanhattua ja tulppaa tuleeko kipinää alkuperäisellä CDI boksillakin.

Ja staattorin mittauksilla tarkoitin, että minkälaisia vastusarvoja sen pitäis antaa, kun piuhoista mittailee.

Muokkaus: Ja eihän tämä mun murhe varsinaisesti ole, mutta alkoi nyt vaan kiinnostamaan...

openflow

Tulpanhatusta voi olla eristeet kuluneet puhki ja menee oikosulkuun. Tämä etenkin jos on metallinen tulpanhattu.

CDI-laatikon liittimestä saattaa olla esim pinnit löystyneet ja ei anna kunnolla kontaktia -->välillä tulee kipinää ja välillä ei. Tämä koskaa kaikkia muitakin liittimiä. Vaikka liittimet on puhdistettu sprayllä, se ei vielä tarkoita että kontakti liittimessä on hyvä -- kokemusta on.

Kun siihen on kerran vaihdettu lähes kaikki sähkö-osat, ja ei anna kipinää niin vikaa on syytä etsiä esim johdoista ja liittimistä.

Onko tulpanhattua tai johtoa vaihdettu, entäs sytytyspuola ?

Scooteristi

On se puola vahdettu...eikö siinä samalla tule tulpanjohto? Luulisin että ovat nekin vaihtaneet, mutta pitääpä kysyä.

helkama sc-r

Lainaus käyttäjältä: openflow - 09.07.18 - klo:20:58
Vaikka liittimet on puhdistettu sprayllä, se ei vielä tarkoita että kontakti liittimessä on hyvä -- kokemusta on.

Voitelevat sprayt toimivat eristeenä, eivätkä liuota hapettumia.
En ole koskaan sellaisia tarvinnut, enkä tarvitse jatkossakaan.

helkama sc-r

Lainaus käyttäjältä: Scooteristi - 08.07.18 - klo:20:51
hankalahan se on noita vikoja muutenkaan löytää, kuin vaihtamalla osia?

Hankalaa on vikoja löytää jos vaihdetaan kaikki osat, mitkä eivät välttämättä edes toimi keskenään.
Pelkästä tulpanjohdosta olisi hyvä ensin kokeilla tuleeko kipinää, teippaamalla vaikka johto johonkin sopivaan paikkaan. Johto pitäisi tietysti olla kiinni puolassa ja varmistaa ettei se ole lähes irti.
Staattorin kaikkien johtojen ja maan väliltä pitäisi mitata jännite vaihtojännitealueella, eikä vaihtaa osia, joissa ei vikaa ole.

Scooteristi

Lainaus käyttäjältä: helkama sc-r - 09.07.18 - klo:21:45
Voitelevat sprayt toimivat eristeenä, eivätkä liuota hapettumia.
En ole koskaan sellaisia tarvinnut, enkä tarvitse jatkossakaan.

No tuo Wurthin kontaktispray on ollut kyllä erinomaista tavaraa, mm. yhden auton vetokoukun sähköistä lähti kontaktihäiriöt, audin vilkkureleen oon sillä elvyttänyt ja rekisterikilven valon kontaktit lähti nätisti hapettumasta. Samoin oon puhdistanu muutamat patterikotelot kontakteineen leluista/taskulampuista. Ja yhdessäkään meidän mopossa ei ole ollut kontaktihäiriöitä, kun oon aina mopon oston jälkeen ensimmäisenä huoltanu nuo, ja laittanu tuota sprayta jokaikiseen liittimeen mitä tulee vastaan. Eli jatkan itse tuon käyttöä, kunnes joku todistaa sen haitalliseksi =)

Mutta eipä tuosta naapurin moposta tarvi enää ressata, kun ostavat kuulemma tytölle uuden. Olishan tuo ollut mukava saada kuntoon, kun ei itselle ole ikinä noin vaikeaa tapausta sattunut eteen. Siinä on ollut kolme aikuista miestä sitä rassaamassa useampaan kertaan, varmaan kymmeniä tunteja. Itse en siis ole ollut...ainoastaan käynyt "viisastelemassa"  8)

helkama sc-r

Tapaus on vaikea vain jos ei osaa korjata, eli ensin etsitään vika ja sitten vasta korjataan.

konenikkari

Lainaus käyttäjältä: Scooteristi - 08.07.18 - klo:19:07
Mikähän mahtais olla seuraava hyvä arvaus vikakohteesta, kun tuossa naapurilla on tuommonen 2-tahti kiinalainen, joka on ensin muutaman kerran jättänyt välille, ja nyt ei käyntiin enää millään. Ovat aiemmilla kerroilla puhdistaneet aina kaasarin, ja saaneet lopulta toimimaan, mutta nyt ei. Tulppa kastuu. Nyt vaihdettu tulppa, sytkä, cdi ja staattori, sekä käyty liittimet läpi kontaktispraylla. Kipinää ei tule aina kun kantta vasten kokeilee, mutta välillä tulee. Silti ei oikein kunnolla edes yritä käyntiin. Iloisesti kuitenkin starttaa. Ajosta hyytyminen ollut pehmeää, ei siis leikannut. Ja ei ole jalustassa kuulemma tappokatkaisijaa.

Minkä merkkinen ja mallinen se naapurin kiinalainen 2T on.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

openflow

Onko läppäventtiilit tarkistettu, esim raollaan tai poikki. Männänrengas poikki tai peräti sulaneet ?