Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Starttimoottori - starttirele - bendix - poljin 139QM

Aloittaja eskomörkö, 06.05.08 - klo:13:59

« edellinen - seuraava »

P.a.s.i

Lainaus käyttäjältä: P.a.s.i - 27.07.12 - klo:14:22


Tänään pistin uuteen uskoon startin virta piuhat ja maadoituksen runkoon ja moottoriin pistin omien piuhojen rinnalle 6mm2 piuhaa tuplana nyt ei pitäs olla starttaus enää siitä kiinni ettei virta kulje häviötkin tipppui virta piuhasta mitattuna 0,55v - > 0,07v .

Tänään muuten  tuli ekat 500 km mittariin :)

Omaa lainaten eli het kaupasta ostettuna oli yli puol volttia jännite häviöitä tiiä sit mitä olisi nyt  pari talvee ajettuna ellei olis mitään tehny ja heikolla akulla varmasti käynnitys vaikeuksia. Heikon näköset oli liitokset kiinan poikien jäliltä

kani

Lainaus käyttäjältä: pekpel - 06.04.14 - klo:14:51
Huono johtoliitos on se joka syö voltit pois..
Eli liittimiä tutkailemaan ja johtojen liitoksia niihin.
Monesti on liitos niin tehty että on johdon eristettä siellä puristusliitoksen välissä ja johto pysyy paikoilaan vain tuon eristeen takia.
Siksipä kiinaskopien sähkövikoihin kyllästyneet kuskit irrottavat nuo kontaktit yksitellen liittimistä ja juottavat johdot niihin kiinni.

Joo niin tais tässäkin olla. Vaihdoin johtosarjan yläosan kokonaan ja sen starttikytkimen toisesta ym. Se mikä auttoi oli että purin sen liittimen pois, johan alkoi startti pyörittämään. Aika paljon sitä, liittimiä ja johtoja puristelin mutta siinä se vaan oli.. Aiemmin olikin jo tullut magneton liitin poistettua ja kolvattua piuha suoraan.. Tulipa taas purettua koko pas... ihan atomeiksi. Täytyy vielä purkaa pytty ja vilasta löytyisikö sieltä jotain selkeää miksi ei tahdo käynnistyä kunnolla. Syy on joko kaasari tai sitten siellä pytyssä. Tulpan väri vähän ihmetyttää, se kun on ihan ok.

Coastside

#347
Sahasin risasta kopasta bendixille tuen kokeilla starttia ilman koppaa. Hieman näkemisen tiellä mutta tyhjää parempi. Sen kanssa voi myös varin toimintaa seurata.

Tein 300 amperisesta hätäkatkaisijasta starttinappulan testaamisia varten.

PICT0001

Johdon välissä on hätäkatkaisin kytkimenä Maalasin lidlin punaisella. Nätti sävy.Ropelin mustaksi, alle primeriä. Rataskiekon maalaamisella on perusteena sen ruostuminen ilman maalia.

Bilteman korkiton akku on toiminut hyvin. Starttikokeilujen jälkeen laturi näyttää täyttä akkua viiden minsan jälkeen. Korkillinen merkkiakku ei toiminut  ja hajosi lopulta kokonaan.

Bendix painuu sisään aina puristustahdin vastuksesta. Se selittää heikolla akulla, startin pois potkimista.

Minulla oli starttiongelmia paljon ja näyttää siltä että olin maalatuani lohkoa maalannut  siihen eristeen? Sinkkimaali ei johda sen enempää kuin muukaan maali. Putsasin ja nyt pyörittää.

Jos startti oikkuaa tarkista maadoitus ja akku ja kaikki liittimet startin johdoissa
Myös startin metallinen kontakti lohkoon. Varmimpia tapoja varmistaa maadoituksen kunto on startin maadoitus suoraan sen kiinnitykseen.

Usein epäillään bendixin vikaa mutta puhtaana ja voideltuna se on toimiva ja käyttömäärä hyvin pieni jotta se kuluisi. Sen selvä hakkaava ääni ratasta vasten herättää epäilyn sen viasta vaikka ponneton startti on syy.
Sen puslat saa irti märkää paperia reikään puskien sopivalla tapilla.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Coastside

#348
Voitelemattoman liitoksen riesa vanhan releen kanssa vaikeutti kännistyksiä niin ettei plussa-asteillakaan lähtenyt kylmänä startilla. Korjasin vaihtamalla solenoidiin ja puhdistamalla liitokset. Käynnistyi helposti -6 pakkasessa. Akku on kerran tyhjiin päässyt ja matti-laturilla elvytetty biltema. Myöhemmin myös -10 jota kylmemmässä en uskalla lämmittämättä.

Pakkasessa auttaa kun polkee muutaman kerran ilman sytytystä ja pumppaa kaasua ennen startilla käynnistystä. Keino suojaa poljinta takapotkuilta jotka rikkoo rattaan. Poljinta ei saa koskaan vapauttaa kesken polkaisun koska se kiertyy toppariin joka on hammastuksen loppu. Jos kone vielä potkaisee rikkoutuu ratas. Käy joskus että rikkoutuu myös koppa systeemin vääntäessä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

jwalk

Kyllä on starteissa eroa..Virivaran startti ollu kiinni ja käyntiin on veivannut, mitä nyt näillä keleillä vähän nihkeesti. Laitoin kiinni kokeeksi ulkomailta joskus tilatun uuden halpisstartin...
Ei jaksanu vääntää käyntiin, lämpimänä jotenkin, mutta kylmänä ei toivoakaan.
Laitoin virivaran kikkareen takas.

Coastside

#350
Lainaus käyttäjältä: Coastside - 21.01.15 - klo:08:53
.
Pakkasessa auttaa kun polkee muutaman kerran ilman sytytystä ja pumppaa kaasua ennen startilla käynnistystä. Keino suojaa poljinta takapotkuilta jotka rikkoo rattaan. Poljinta ei saa koskaan vapauttaa kesken polkaisun koska se kiertyy toppariin joka on hammastuksen loppu. Jos kone vielä potkaisee rikkoutuu ratas. Käy joskus että rikkoutuu myös koppa systeemin vääntäessä.

Kopan ja rattaiden suojaksi voi käydä vaijeri joka rajoittaa polkimen paluuliikkeen ennen hammastuksen loppua. Toinen pää kopan pultin alle. Puhdas koneisto estää sitä myös ja harkittu polkimen käyttö.
Pitää tutkia rakenteita jos vaijerin saisi sisäpuolelle.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

mopotinx3

On hieman ongelmaa Solifer R50 GO starttauksen kanssa. Laitoin uuden starttimoottorin, mutta silti aina ei lyö startti päälle, vaan surraa vain. Toisessa skootteristani löytyy prikka bendixin takaa. Soliferissa sitä ei ole. Onko Teillä tietoa, kuuluuko sen lohkon ja bendixin väliin prikka ja miten paksu sen prikan pitää olla? Fudessa prikka auttoi surrausongelmaan, kun löysin sen mopon mukana tulleesta osalaatikosta ja asensin paikoilleen. On aina hankalaa, kun edellinen seppä jättää osia pois, mutta aina on kuitenkin jollain konstilla saatu toimimaan.
Aprilia Sportcity One 50 4t

Coastside

#352
Ei kuulu olla. Yksi koe kannattaa tehdä: löysätä kopan pultit jotta näet ahistaako sen akseli. Poista se prikka ja viilaa akselista pois jos ahistaa.

Maadoituksen ongelmat on usein syynä heikkoon starttiin. Surahtelu liittyy tehottomuuteen. Bendix on muuten varmatoiminen puhtaana ja voideltuna.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

mopotinx3

Kiitos vinkeistä. Voi olla, että akkukaan ei ole paras mahdollinen. Kokeilin kyllä uudellakin 4AH akulla. Pitää tarkistaa tuo bendixin välys ja rattaiden kunto. Tekisi mieli uusia tämä bendix, pesu ja rasvaus ohuella öljyllä ei auttanut. Uusi  startti vaikutti siten, että vain noin joka kuudes starttinappulan painallus ei pyöritä konetta. Voihan sen kanssa elää, mutta käynnistinpoljin on tunnetusti herkkä rikkoutumaan, jos sitä joutuu käyttämään. Maadoituskaapelin liitokset putsasin jo aikaisemmin.
Aprilia Sportcity One 50 4t

Coastside

#354
Bendixin pesuun on hyvä akkuporakone. Kiinni siihen ja pesunesteessä pyöräyttelee jotta se avautuu. Kuivaus samoin. Samalla näkee miten se toimii.

Maadoitusongelma voi olla lohkon ja startin välillä, koska se on O-renkaalla tiivistetty. Laipat täytyy olla puhtaat. Johtosarjassakin ja kytkimessä ja releessä voi olla ongelmia. Maadoiusongelman selvittää lisäjohdolla laipan pultin alle suoraan akulta. Samoin tehon kytkemällä plussan suoraan akulta.

Startin tehon ongelma ilmenee kylmällä koneelle sitä enemmän mitä kylmempää on. Jos ongelma ilmenee myös lämpimällä koneella, on vika muualla kuin starttimoottorissa. Pakkasessa on turha odottaa helppoa käynnistystä ilman koneen lämmittämistä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

konenikkari

Bendix on samoin kuin poljinkoneisto, äärirajoillaan toimiva komponentti.
Starttien lukumäärästä riippuen, voi bendix olla hyvinkin kulunut.
Kulunutta bendixiä voi koettaa elvyttää sitä huuhtelemalla liuottimella (esim diesel polttoaine)
Mitään voiteluaineita ei kannata pistää itse bendixin koneistoon,
voiteita vain siis molempiin, koteloon osuviin laakerointeihin.
Viallisen bendixin kanssa ei kannata kauakaan voimistella.
Aiemmin mainittu maadoitusten lisääminen/varmistaminen jos ei auta osta ihka uusi bendix  ;)
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Coastside

#356
Bendixin syyttely oli mielipuuhaani kunnes huonoon startinpyötitykseen kokeilin useita samoin tuloksin. Syy oli maadoitusvika startin ja lohkon välillä.  Bendix tarttuu kun startissa on voimaa ja pitää kun moottori potkii pois. Kyse on voimasuhteista. Lopulta moottori voittaa kun se kännistyy.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

mopotinx3

No voin kyllä vetäistä lisämaadoituksen starttimoottorin korvakkeesta runkoon, niin ei sähkön tarvitse mennä moottorinlohkojen pulttien kautta. Ja kokeilen vielä pyörittää bendixiä liuotinaltaassa. Sitten jos ei parane, menee se bendix vaihtoon. Mun referenssimopo, Zoner, starttaa aina ja varmasti. Oikein innokas ropaaja jos olisin, voisin siirtää osan kerrallaan tähän Speediin, niin vika löytyisi 100% varmasti.  Onhan siinä se vastarataskin kampiakselilla mukana sopassa.
Aprilia Sportcity One 50 4t

konenikkari

#358
Vedä se lisämaadoitus suoraan akun miinuksesta startin kiinnityskorvaan n.4 neliömillin johdolla.
Monessakin johtosarjassa on startille menevissä paksuissa johdoissa väliliitin joka hapettuu,
varmista, jos on ko. liitin jotta yhdistää hyvin.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

joni_k

ainaki 72cc pyttysarjoissa tuntuu noi lisäjohdot merkittävästi.