Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Milan Sport Estate keskustelua

Aloittaja kesäskootteri, 29.04.13 - klo:18:38

« edellinen - seuraava »

kesäskootteri

Ostin kuukausi sitten Milan Sport Estate skootterin Toknetin verkkokaupasta. Nouto tapahtui viime torstaina Kaisaniemen Tarjoustalosta. https://www.toknet.fi/milan-skootteri-estate-49-cc-4-tahti-/6438114968550/dp?ref=productpage-center-bottom2

Moottori: 4-tahti, 1 sylinterinen, 3 venttiilinen ja nestejäähdytteinen

Perjantaina ajelin muutaman kymmentä kilometriä Helsinki-Espoo akselilla, mutta ajatuksena oli vaihtaa moottori- ja peräöljyt heti alkuun. Olin lukenut kommentteja, että kiinaöljyjen seassa saattaisi olla metallipölyä, ja öljyjen laatu muutenkin sitä sun tätä. En myöskään tiennyt skoottereista juuri mitään, mutta kiinnostusta oppia oli jonkun verran.

Foorumin kautta olin sopinut tapaamisen, ja sainkin todella paljon tietoa ja apua skootterini toiminnasta. Lauantaina tapasimme ja vaihdoimme mm. moottori- ja peräöljyt. Lisäksi CDI-boksiin liitetty rajoitinjohto nypättiin irti.

Nyt olen ajellut yhteensä n. 230 km. Skootteri on toiminut hienosti. Kulkua on mittarin mukaan n. 70 kmh, joka on Nokialaisen gepsiin 59 kmh. Mittailin suoralla ja pikkuisen pää alhaalla.

Kyseessä ensimmäinen oma moottorikaksipyöräinen ja olen todella tyytyväinen. Skootteri maksoi alennuskoodin kanssa 895 €. Toivottavasti mukavia kilometrejä on vielä rutkasti edessä päin.

tommi

Se moottorin tyyppinumero kiinnostaa edelleen, yritä löytää se jostain. Ja kulutus, oletko mittaillut vielä?

kesäskootteri

Moottorin tyyppinumeron olin unohtanut kokonaan. Sen etsimiseen menee toista viikkoa vielä, kun olen taas muilla paikkakunnilla kuin moponi. Koitan muistaa katsoa, kun pääsen mopon tykö.

Kulutusta en ole vielä mitannut. Arvioisin kuitenkin kulutuksen olleen n. 2,5 l/100 km. Tämä ei ole kovinkaan tarkka, pikemminkin valistunut arvio, mutta tarkentuu vielä toukokuun aikana, kun teen laskelmia.

P.a.s.i

Unohin kokonaan mutta tokmannilla kun kävin kyykistelemässä koneen allle niin tuommoinen teksti rimpsu sieltä löytyi

tommi

Juu, kiinalaisten oma versio minarellin koneesta. On niin uusi konstruktio ettei netistäkään löydy mitään tarkempaa tietoa. Noh, toivottavasti kestää yhtä hyvin kuin esikuvansakin..

latromster

Onkohan tuolla lisäventtiilillä saatu mitään lisähyötyä.

P.a.s.i

Pitäshän sillä saada himpun verran enemmän virtaus pintaalaa imu puolelle koin kaks venasessa
kuitenkin halvempi tehdä kuin neliventtiili kansi.
Kaheksytä luvullahan noita komiventtiilikansia näkyi jonkun verran japsi autoissa

Jkarha

Mukavaa että näihin kiinanmopoihin saadaan jotain uutta, tuntunu että tekniikka ei muutu mihinkään suuntaan.
Joku aikaa sittenhän tuli ne 4-t 4-v koneet mutta ne taisi hävitä ?
Nyt ei  tarvii kesäskootterin kun hehkuttaa että tämä on hyvä niin ostoryntäys on valmis  ;D
Vespa LX50 4T4V 2013

kesäskootteri

#8
Renkaista...

Alkuperäiset ovat 120/70 ja 130/70, molemmat 12 tuumaisia. Olen kiinnostunut ajatuksesta laittaa alle hiukan isommat renkaat kehältään. Kuullostaisi myös kivalta, että renkaat ovat oikeasti laadukkaat ja luotettavat.

Voisinko siis vaihtaa samoille vanteille 110/90 (etu) ja 140/70 (taka) renkaat? Ymmärrykseni mukaan eturenkaan profiili olisi 84 vs 99 mm, eli 15 mm korkeampi. Toinen vaihtoehto eteen olisi 130/70, jolloin profiiliero 7 mm. Samoin takarengas olisi profiililtaan 7 mm korkeampi.

Mitä ongelmia olisi mahdollisesti edessä? Onko mahtuminen mahdollista, saati todennäköistä? Sitten vielä mahdollisia hyötyjä ja haittoja ajettavuuteen? Itse ainakin koen, että laadukkaaseen renkaaseen voisi luottaa kelistä riippumatta paremmin ja isomman kehän toivoisin tuovan vieläkin lisää vakautta.

Mahdollisen renkaanvaihdon ajoittaisin 500 km huollon yhteyteen, jonka aion näillä näkymin tehdä huoltoliikkeessä.

Edit. Kuvat mahtumisen arviointia auttamaan.
http://aijaa.com/3qlJNH
http://aijaa.com/NHvymL

konenikkari

#9
Noista renkaista, kertakaikkiaan hyvä ajatus on asentaa kulkimeen ilmakumirenkaat.
Taitaa noissa monessakin kulkimessa olla alkuperäisen suunnitelman mukaisesti profiililtaan x/x renkaat.
Vain näihin kehittyneisiin länsimaihin myydään matalapofiili renkaita.
Onhan meillä täällä virheettömät asfalttitiet.
Ei sen renkaan mitään tarvi joustaa  :o
Lähes kaikki mittarivirheet eivät johdu mittarin virheestä, vaan renkaan ulkohalkaisijan pienuudesta.
Ilmi selvästi lähes kaikki skotun valmistajat lisäävät taas vannekokoa.
Ja lähellä on myös aika jolloin skotun renkaaseen taas mahtuu myös ilmaa.
Pientä vannekokoa puolusteltiin aikansa, ajoneuvon ketteryyden lisääntymisellä.
Tiedä häntä.
Jos ei jaksa alle sadan nopeuksissa naruillaan vetää hyrrävoimaa vastaan.....
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

kesäskootteri

#10
Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 04.05.13 - klo:19:04
Noista renkaista, kertakaikkiaan hyvä ajatus on asentaa kulkimeen ilmakumirenkaat.
Taitaa noissa monessakin kulkimessa olla alkuperäisen suunnitelman mukaisesti profiililtaan x/x renkaat.
Vain näihin kehittyneisiin länsimaihin myydään matalapofiili renkaita.
Onhan meillä täällä virheettömät asfalttitiet.
Ei sen renkaan mitään tarvi joustaa  :o
Lähes kaikki mittarivirheet eivät johdu mittarin virheestä, vaan renkaan ulkohalkaisijan pienuudesta.

Nyt täytyy myöntää, että en ymmärrä ilmakumirengasta? Tai oletan siis nykyistenkin renkaiden olevan sellaiset, mutta olenko väärässä?

Tilalle olin suunnitellut laittavani Michelin Power Pure tubeless renkaat. Eteen tulisi sinne tarkoitettu kumi ja taakse taas takakumiksi tarkoitettu. Tämmöinen kauppa https://mprenkaat-store.com tuntuisi myyvän näitä renkaita, noihin kokoihin ja minun mielestä ihan sopivaan hintaan.

konenikkari

#11
Tarkoitan ilmakumirenkaalla rengasta jossa on suurin mahdollinen ilmatilavuus.
http://www.dunlop.eu/dunlop_fi/_header/about_us/history/
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

kesäskootteri

#12
Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 04.05.13 - klo:19:22
Tarkoitan ilmakumirenkaalla rengasta jossa on suurin mahdollinen ilmatilavuus.

Si si.

Mitenkä näet ton etukumin mahtumisen, jos profiili on 15 mm korkeampi? Onko todennäköistä, tai mahdollista, että etu- tai takakumi kolhii koko ajan johonkin skootterin osaan? Esimerkiksi iskareiden painuessa kolahtaisi?

Aion siis vaihdon tehdä, mikäli suuret ongelmat eivät ole kovin todennäköisiä tai varmoja.

konenikkari

Onko siis noin, että rengas on, lokasuojan alla 15mm korkeampi.
Jos rengas on 10 millimeriä leveämpi se on 5mm per puoli.
En tiedä miten noi menee, mutta hyvin on sopineet lokasuojan alle, muunkin profiilin renkaat.
Jokainenhan tietenkin itse päättää ajaako "umpikumeilla" vaiko valitsee ilmakumipyörän ;D
Itse valisin ilmakumin ja ajelen pienillä paineilla pitkin mukulakivikatua ::)
Tuntuu että myös muissa tilanteissa on rengas parempi pidoltaan.
Vielä kun saisi jostain kumirenkaat noiden muovisekotteiden tilalle.....
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

konenikkari

Lainaus käyttäjältä: kesäskootteri - 04.05.13 - klo:19:38
Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 04.05.13 - klo:19:22
Tarkoitan ilmakumirenkaalla rengasta jossa on suurin mahdollinen ilmatilavuus.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Rengas_(ajoneuvo)

Si si.

Mitenkä näet ton etukumin mahtumisen, jos profiili on 15 mm korkeampi? Onko todennäköistä, tai mahdollista, että etu- tai takakumi kolhii koko ajan johonkin skootterin osaan? Esimerkiksi iskareiden painuessa kolahtaisi?

Itse oilsin valmis nostamaan lokasuojan kiinnitystä saadakseni kunnollisen renkaan mahtumaan.
Näin olen joutunut tekemään, talvisin nastarenkaiden kanssa, niitä kun ei ole useinkaan saatavissa, matalaprofiilisina.


Aion siis vaihdon tehdä, mikäli suuret ongelmat eivät ole kovin todennäköisiä tai varmoja.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)