Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Baotian BT49qt-12: Ongelmia sähköpuolella sekä kaasarin säädöissä

Aloittaja Herr Heinrich, 01.08.12 - klo:21:08

« edellinen - seuraava »

Herr Heinrich

Ostin kaverilta käytetyn Baotianin, kun halvalla sain (koska ei lähteny käyntiin :D)

Sain kuitenkin sen käyntiin vaihtamalla PA-suodattimen, mutta säätöjä en saanut kohdalleen sitten millään: pyörä kiertää todella vaivaisesti, ja mäkeen ei vedä juuri mitenkään.

Sitten vielä meni sähkot yhtäkkiä: Startti, valot, vilkut, töötti, mittarivalot, kaikki meni pimeäksi, kuitenkaan sulake ei ole palanut. Mopo kuitenkin lähtee polkimesta käyntiin heti ja käynnissä ollessaan kaikki sähköt pelaa normaalisti. suihkutin kontaktisumutetta virtalukonpohjaan, sekä tappokytkimeen, mutta mitään muutosta ei tapahtunut.

Perustietoja pyörästä:

-Baotian BT49qt-12 vm 07

-Näyttäisi olevan vakio-osat

-Ilmanputsari ja polttoaineensuodattimet vaihdettu uusiin

-Purin kaasarin atomeiksi, irroitin kaikki suuttimet, koska kaasari oli täynnä paskaa

-Kalvo on ehjä

-PA-alipaine venttiili toimii

-Pakoputkessa oli jonkunlainen takaisinkierrätysjärjestelmä, tulppasin sen sekä ilmanputsarin puolella olevan reiän huolellisesti.



Coastside

Akku finaalissa. Ne ei kestä täystyhjäystä. Uusi se ja tarkista moottorin maadoituksen kunto irroittamalla se koneesta.

Kaasuttimen kalvo näissä reikiintyy ja luisti ei siksi nouse kunnolla. Yksi mahdollinen vikapaikoista. Variaattorin rullia keventämällä (5 g on aika hyvä) voi alkaa nousemaan paremmin.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Herr Heinrich

Aaa. :-[  sori, päivityksenä vielä että vaihdoin akun, jolla pyörä lähti käyntiin ihan hyvin, jännite mitattuna 12,9v navoilta. Sähköt hävis testiajojen jälkeen. kalvon toiminnan tarkastin, toimii hyvin (puhalsin siihen virtauskanavaan kun kaasari oli kädessä putsattuna ja kasattuna)

Coastside

Joko maadoitus tai akun johto on irronnut jos pimeni täysin. Mittaa se akun napajännite kuitenkin uudelleen.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Herr Heinrich

Lainaus käyttäjältä: Herr Heinrich - 01.08.12 - klo:21:08
Mopo kuitenkin lähtee polkimesta käyntiin heti ja käynnissä ollessaan kaikki sähköt pelaa normaalisti


Tätä pidän jokseenkin omituisena, sen ymmärtäisin, jos mikään ei toimisi. Tuota moottorin maadoitusta täytynee tutkia, kiitti vinkeistä!

Coastside

Näissä on vaihtovirtageneraattori jota tasasuunnataan/jännitereguloidaan akulle joilla sitten sitä vaativat laitteet kuluttaa kun virta on kytketty, vaihtovirtalaitteet toimii kun kone käy ja ne on kytketty päälle. Siksi jotkin mallit käynnistyy ja valot pelaa vaikkei ole akku kiinni.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Jkarha

Mulla joskus pimeni Baotian tuolla tavalla ja syyllinen oli lopulta liitin mikä oli etukatteen alla, ja minkä kautta virtalukon piuhat ym. kulkivat, eli siis huono kontakti liittimessä.   Jos akussa on jännitettä niin ottaisin ehkä tuon katteen irti ja vilkaisisin onko siellä samanlainen liitin. Mutta myös pieni varoitus, kiinnikkeet menee helposti rikki katetta irrottaessa.









Vespa LX50 4T4V 2013

tohveli

#7
Käytän tätä keskustelua koska sähköistä kyse..

oma Baotian Fude teki temput jokin aikaa sitten. Kesken ajon hävis kaikki valot. Etulamppu, takalamppu, vilkut mittarit..kaikki pimiäks. Kone kuintekin kehräs entiseen malliin.
Hetken kuluttua vilautti mittarinvaloja ja sitten taas pimiäks.
Taas viitisen minuuttia ja etulamppu rupiaa toimimaan.
Tämä tilanne myös nyt. Etulamppu toimii ok, kaikki muu valaistus on pimeenä.
Takavalottomana ajo on aika vähäistä, ihan vaan pikkuteillä syrjässä kun pakko vaatii mutta joskus tälläsessä ajossa etulamppu välähtelee pimeeks, tosin aika harvoin.
Akkua skopossa ei ole ollu moneen vuoteen, skootteri oli seissy varastossa kolmisen vuotta koskemattomana. ajettu 3000km, vuosimalli 2006 ja kaikki on vakiota. Uuden jännitteensäätimen hommasin parikuukautta sitten sitte kun alotin kunnostamaan tätä skootteria. Hyvin on toiminnu nämä pari kuukautta.
Skootteri siis lähtee käyntiin polkasemalla, ajaminen on oikeaoppisen höpöä.

Veikkaisin jotta jännitteensäädin on taas poksahtannu? Yleismittarilla sain muutamat lukemat talteen mutta mittarin johdot hajos , tarkemmat analyysit jää toiseen kertaan.:(.

Jännitteensäätimestä irtoaa latausjännitettä akulle ( ja jarruvaloille/vilkuille) 7.8v.

Käämit tuntuu olevan ok, resistanssit kohillaan. Käynnissä magneetolta tulee etulampulle 13.5v ja jännitteensäätimelle 17.5v. magneeton eka liitin irti niin voltit hyppää kohti 40V.
Jotenkin äkkinäisellä miettimisellä arvot taitaa olla päin mäntyä.

Edit. koska silmä käteen ja sähkökaavion tuijotusta. Tajusin vasta nyt että takavalo ja mittarinvalo syö samaa virtaa kuin etulamppu.

Edit. tarkkailun tuloksena huomasin että takalamppu oli kärvähtänny. Ilmeisesti koko vehje oli saannu jonkuulaisen sähköpiikin---> mittarinvalo, takalamppu (ehkäpä myös jännitteensäädin ) kärvähti.


tohveli

itse itselleni kommentoiden.

kaupasta arpomalla ostettu takalamppu ei ollu ihan kannaltaan sopiva jotenka viilailin nystyrät pois, sopivalla voimankäytöllä meni paikoilleen.

Vilkkurele korvattu hyppylangalla ja nyt toimaa nekin. Vilkutus tapahtuu tosin manuaalisesti.


Ja kysymys.
Missä luuraa tuo punainenpallo liitos? Staattorilta keltanen valovirtapiuha joka haarautuu jännitteensäätimelle ja kytkimelle.
penkin vieres vai etukatteen alla..?


Vahvat epäilyt että se ei elä vahvimpia päiviään..

Timo

Täälläkin päin pitäis alkaa selvittää sähköjä.

Sama homma.Menin tankkaamaan,skoba toimi normaalisti,sammutin,tankkasin, aloin käynnistämään,startti pyörähti sekunnin ja lopetti.Kokeilin uudestaan,eikä sanonut enään mitään. Valot pimeäksi,töötti,startti,vilkut. Polkemalla käyntiin,valot toimii,mutta heikosti tyhjäkäynnillä.
Startin rele ei naksahda tyhjäkäynnillä,mutta kierroksia antaessa, ja kokeillessa naksuu,startti ei pyöri ollenkaan.


User

^ Akussa ei ole virtaa, tarkista , että akkujohdot ovat kireällä akussa eli oikeanlaisilla ruuveilla kiristetty. Lataa akku.

konenikkari

#11
Skotuissa akun käyttöikä on yksi vuosi.
Toisena vuotena alkaa voimistelu
"miksi ei tämä tai tuo toimi"
Lataa akkusi täyteen, ja mene seuraavana päivänä
akkuja myyvään liikkeseen, jossa suorittavatten kuormitustestin.
Älä osta halvinta, äläkä kalleinta.
Mutta mieti kuinka moni laite toimii sillä sähköllä
ja kuinka pieni kustannus on kaikenkaikkiaan se akku.
Akun käyttöikä loppuu yllätys yllätys useinkin kerralla.

"Vielä eilen se setämiäs..... ikänsä terveenä ollut....
eikäs koskaan lääkärissä käynyt, meni seisovilta jaloiltaan" ;D

Ja taas kerran.. ne maadoitukset...ne maadoitukset.

Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

pekpel

samoilla linjoilla mennään, huoltamattomassa mopottimessa akku kuolee nopeesti, varsinkin jos on mopossa hälytin ja pitkiä ajotaukoja ja lyhkäsiä matkoja vaan ajetaan..
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

yxrutanen

onkohan mullakin ryypyn virran saannissa ongelma.ei lähe käyntiin,pitää veivata kaasua että saa bensaa.kun lähtee niin käy ja kukkuu hyvin.muut sähköt toimiii.kaaari ja ryyppy uusia.teki samaa vanhalla.