Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

4-tahti scootteri, edullinen ja toimiva?

Aloittaja Hessu II, 23.03.17 - klo:00:49

« edellinen - seuraava »

Hessu II

Kaveri (50 v, 170cm pitkä, kyvyt m.) haluaisi ostaa uuden tai lähes uuden 4-tahti moposcooterin. Budjetti rajallinen,  max noin 1200,-. Se olisi hänen ainut kulkuväline.
Mikä scootteri olisi hyvä, hinta-laatu suhteeltaan?
Saatavuus?


Coastside

Käytetty eurooppalainen tai japanilainen on tuossa hintaluokassa parempi ostos kuin uusi tuolla hinnalla. Huolto pelaa ja vikatiheys on pieni muutenkin. Valintaan kannattaa käyttää aikaa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Coastside

#2
Koetan selittää miksi kiinalainen ei ole hyvä valinta.
- arvo romahtaa heti kun kaupasta työntää ulos
- kaunis ulkoasu peitää monta potentiaalista vikapaikkaa joita laatumopoissa ei esiinny
- johdotusten viat ovat muuten harvinaisia paitsi kiinalaisissa. Asiaa pahentaa satunnaiset johtojen värit kun vikaa koettaa paikantaa
- moottorin mallimerkintä on sama mutta valmistajia tusinan verran ja osaa ostaessa on vaikea tai mahdoton tietää mikä niistä on sen tehnyt ja onko mitoitus sopiva    ja laatu mikä?
- moottoreista on löytynyt metallilastuja ja puunsäleitä. Kestävyys vaihtelee 500 - 50000 km välillä
- käynnistyspolkimen rattaiden (suunnittelu)viat rikkovat kopan
- pyörien laakereihin pääsee vettä ja ne jumivat, jopa takana
- perä ujeltaa joissakin ja vaikkei se merkitse kestävyysongelmaa, se kiusaa
- katemuovien kiinnitykset lohkeavat helposti ja uuden muovin saanti vaikeaa.
- variaattorin hihna on usein heikkolaatuinen tai variaattorin vika rikkoo sen
- moni huoltotyö vaatii erikoistyökalun joita ei ole kaupan
- ainoa huoltomanuaali on 20 v vanha eikä kaikin osin päde enää. Ilman sitä tekeminen voi aiheuttaa virheitä
- omatoiminen korjaaminen on oppimisprosessi jonka alkupään virheet maksaa rahaa ja vaivaa. Toisilla teettäminen on suhteettoman kallista
- tehtaiden hurjat kiristysmomentit haittaa huoltoja ja kertovat piittaamattomista otteista.

Nuo olivat ne erikoispiirteet jotka ne erottavat muista. Kymco on liki samalla koneella mutta huomattavasti laadukkaampi.


Vertailuksi sopii ranskalainen, vuosikymmeniä valmistettu mopomalli jollainen yhdellä maailmanympärimatkalla oli oikkuillut tukkoon karstoittuvalla pakoputkella. Minulla oli samanlainen ja ainoa vika oli kaatosateen kastelema kytkin joka esti polkemasta käyntiin peugeot 103.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

arla_m6

Mikäpä tänä päivänä ei olisi kiinassa valmistettu. Kattoo kenkiä, vaatteita, moottorisahoja, akkuporakoneita, kännyköitä jne... Siellä tehdään, missä halvemmat kustannukset. Ei sen puoleen, kyllä sieltä hyvääkin tavaraa tulee silloin kun tuotteen nimi on joku tunnettu merkki.
Jos ei pelkää kiinan-skoban mainetta ja hallitsee korjaamiset, niin en pidä huonona vaihtoehtona kinuskia, jos määrärahat on rajalliset. Meidän perheessä kaikki skobat on ollut ja on kiinalaisia. Yhdellä ajettiin 36000km kunnes se tuli tiensä päähän ja toinen on tallissa 25000 ajettuna. Ja oma 250cc 15000km ajettuna ja pelaa hienosti.

Kieltämättä, huoltoliikkeet haukkuu kaikki kinuskit lyttyyn eikä heitä kiinnosta rempata niitä koska ei ole tukkuria suomessa joka vastaa takuista hyvin ja varaosapalvelusta. Osia näihin löytyy kyllä, mutta ne joutuu itse selvittään ja tarkistaan että sopii. Merkkituotteiden kohdalla asia on selkeästi parempi ja varaosien saanti sekä huoltokorjaamot suhtautuu näihin selvästi paremmin. Pistä kuukkeliin hakuun sana kiinan-skootteri ja tutustu varaosavalikoimaan.  Halaabaa 0

-arska-


Coastside

#4
Tämän palstan keskusteluista saa syväluotauksen pohjamutia myöten mitä kiinanskootterit ovat. Tuo minkä listasin antoi häivähdyksen siitä vaatimustasosta minkä ne vaativat. Tavallisesti sama osaaminen on huoltokorjaamossa. Kiinalaista ei vain kannata siellä käyttää. Itse olen tehnyt pari tusinaa välinettä selvitä korjauksista. Ne on harvenneet kokemukseni karttuessa. Jos olisin älynnyt välttää, olisin sen tehnyt. En ole poropeukalo vaan erittäin kokenut monenlaisten koneiden kanssa. Jos joku heikommalla tai olemattomalla kokemuspohjalla yrittää pitää kiinanskootteria ajokunnossa, on se ihmesuoritus.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

jwalk

Joo, kuten olen itsekin aikasemmin todennut:
-Jos ei rassaaminen kiinnosta, tai et osaa, älä osta kinkkiä.

20 tuhatta tulee juuri täyteen omalla kiinalaisella, mutta tekniikan osalta ei alkuperäistä juuri mitään jäljellä.
Kaikkia osia ei ole vaihtunu hajoamisen seurauksena, vaan ns "samalla avaamisella" Osat kun halpoja.

Coastside

#6
Youtubessa on paljon kiinanskoden korjauksista. Sekä opiksi että varoitukseksi. Venäläiset on hyviä ropaamaan niitä oman kalustonsa opettamana. Jore1961 videot on hyviä. Vähän kosteita joukossa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Sepi6

#7
Mielestäni ainoa järkevä nelari moposkootteri on Honda Vision/NSC käytettynäkin tahtovat maksaa +1500
****************************************
HD FXSTC -96
Harley Davidson "Rautapää" -78
=====================
EX Piaggio Fly 50 4T, Derbi DRD, Yamaha Jog R, Boatian, Honda Monkey, Aprilia SR50, Derbi Atlantis x2, Tuntsa SuperSport, pappa, Peugeot SV 50.

Palosella

Osta Yamaha Neo's 4. Ajoin sellaisella kahdessa vuodessa 20tkm täysin ongelmitta ja vieläkin pelaa hienosti. Ruiskupeli niin lähtee varmasti käyntiin ja kuluttaa vähän bensaa. Ainoa normihuolloista poikkeava korjauksen kohde oli nopeusmittarin sensori. Niitä meni pari kappaletta tuolla matkalla.

pera8x

kyllä jammu, tai honda on varmaan ylivoimaisesti parhaimmistoa näissä moposkoottereissa. mutta se näkyy myös hinnassa. sekä mopon hinnassa, että varaosien hinnoissa. toisaalta niitä ei juuri joudu ropaamaan vs kiinalainen mopo.

esim. tuo ruiskuneos on tekniikaltaan jo niin nykyaikaista tekniikkaa, että se kyllä lähtee käymään ja toimii optimaalisesti niin pitkään, kun järjestelmä vain toimii. hieno peli kaikin puolin. ainoa "miinus" tollasessa on tuo tekniikan hienous ja sen hienouden hinta. sanotaan nyt vaikkapa pensapumpun hajoaminen. ei niitä kajahtele tämän tästä, mutta yksi mahdollinen vikakohde, jonka korjaaminen maksaa saman verran, kun kopallinen käytettyjä kiinanskoottereita.

no sama systeemi pätee kaikkiin noihin merkkivehkeisiin vs kiinankoneisiin. kiinalainen tekee halvalla ja laatu on, mitä on ja osat on halpoja. japanilainen tekee tarkkuudella hienoja ja hyviä pelejä, mutta joskus niihinkin voi tulla vikaa. ja yleensä se vian korjaaminen on huomattavasti kalliimpaa, kun kiinalaisen vian korjaaminen.

omien kokemusteni mukaan, jos pitäisi ajopeliksi skootteri ostaa, enkä osaisi yhtään korjata, niin ostaisin japanilaisen. sama se, hajoaaki kiinalainen, vai japanilainen, niin korjaamovelotus on silti sama. japanilaista joutuu vaan käyttämään korjaamolla paljon harvemmin. mutta kun kerta osaan korjata ja jotain on kiva harrastaakkin, niin olen ostanut kiinalaisen ja siinähän sitä ropaamista piisaa. kun ei muuten ole tarpeeksi usein mopo leväällänsä, niin pikkusen virittää, niin johan alkaa harrastettavaa löytyä. :)

Palosella

Niin, itse kyllä mielummin valitsen sen laatuvehkeen, vaikka mahdolliset korjaustyöt on sitten kalliimpia. Niihin ei tartte läheskään niin usein korjata mitään, kun kiinalaisiin Baotianeihin ym. Vaikka se Baotianin pitäminen saattaa olla halvempaa, niin itse ainakin arvostan sitä, että mopo toimii aina kun tarvitsee, eikä aina mene ylimääräiseen ropaukseen aikaa ja rahaa.

pera8x

Lainaus käyttäjältä: Palosella - 23.04.17 - klo:11:59
Niin, itse kyllä mielummin valitsen sen laatuvehkeen, vaikka mahdolliset korjaustyöt on sitten kalliimpia. Niihin ei tartte läheskään niin usein korjata mitään, kun kiinalaisiin Baotianeihin ym. Vaikka se Baotianin pitäminen saattaa olla halvempaa, niin itse ainakin arvostan sitä, että mopo toimii aina kun tarvitsee, eikä aina mene ylimääräiseen ropaukseen aikaa ja rahaa.

nimen omaan juurikin näin. jos on hankkimassa mopoa ainoaksi kulkineekseen, eikä niinkään harrastelupeliksi, niin joku japanilainen laatupeli se olla pitää. jos taas mopo on toissijainen kulkine, tai muuten vaan haluaa harrastella ja ropailla, kuten minä teen, niin sitten voi hankkia kiinalaisen. kyllä noissa on luotettavuudessa eroa 100-0 japanilaisen hyväksi.

kiinalainen on kiinalainen, vaikka siinä olisi mitkä tarrat ja merkit ja vaikka hintakin olisi korkea. ei vain yksinkertasesti laatu pääse ikinä samalle tasolle, kun japanilaisten tekemien laitteiden laatu on. kiinalaisissa renaa lähestulkoon kaikki. sähköistä alkaen kaikki on tehty vähän sinneppäin, eikä mitään tasalaatusta hyvää jälkeä. jo rungon hitsauksia kun kattelee, niin huomaa, ettei ole ihan maailman paras hitsari ollut runkoja hitsailemassa. ja kun katsoo vaikkapa jo jotain 90 luvun alumiinirunkosia, tai miksei teräsrunkosiakin japanilaisia prätkiä, niin kyllä on hitsisaumatkin nätin näkösiä. ei kiinalaista voi kehua mistään muusta, kun siitä, että se on halpa ja varaosat on halpoja. kaikessa muussa se on yksinkertasesti huono. näkeehän sen jo hinnastakin.

esimerkkinä vielä tuo meidän soliferi. ei tämä, mitä virittelen vaan toi toinen, mikä on ihan vakio. tai oli. ostin sen vaimolle kauppakassiksi pari vuotta vanhana ja jotain n. 2000 kilsaa ajettuna. ekana kesänä siitä kyrvähti moottori. nokka-akselin laakerointi petti ja laakerin kuulat pitkin koneen sisuksia. jokainen voi vain arvata mitä tuhoja tuollainen saa aikaan.. mikä japanilainen moottori hajoaa parin tuhannen kilsan kohdilla totaalisesti? ei mikään. hädin tuskin sisäänajettu kiinalainen voi hajota tollatavalla.

vaikka kinuskit on kovia kopioimaan ja tekevätkin esim. hondan moottoreista hyvän näkösiä kopioita, niin niiden suurin murheenkryyni on materiaalit. eivät tunnu ymmärtävän materiaalitekniikasta tuon taivaallista. alumiini on kiinalaisille vain alumiinia. japanilainen, tai vaikka saksalainen osaa seostaa sen juuri oikeanlaiseksi, jotta se täyttää kyseisen sovelluksen vaatimukset.

yhden 125cc kiinalaisen "honda monkey" tyyppisen moottorin ostin kaupasta uutena. siitä halkesi kytkinkruunu. eli huonolaatuista materiaalia, minkä kestävyys ei ollut riittävä sen käyttötarkotukseen. japanilaisesta en ole koskaan kuullut, että kytkinkruunu olisi mennyt halki. ja noiden kiinanskoottereiden variaattorin kopat on samaa paskaa. poljinmekanismi on siinä kiinni ja tämän tästä näitä halkeilee.

tex-

eikö sinulla ikäsi perusteella ole A-kortti?
eikö kannattaisi vilkuilla tarjontaa myös käytettyjen MP skoottereiden puolella.
noita nelitahtisia laatumerkkejä on alle 1500 tarjolla useita. ja vähän ajettuinakin.
minultakin meni vaihdossa 14000 ajettu honda. siinä ei ollut koskaan mitään vikaa. eikä ollut vaihtoon viedessäkään.
Honda PCX -17
ex Honda Lead