Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Mitä mieltä olette mopon virittämisestä?

Aloittaja Partanen, 09.07.07 - klo:11:45

« edellinen - seuraava »

Partanen

Nykylaissa ei ilmeisesti sitten rajoiteta polttomoottorin tehoja mitenkään. Silloin joskushan tehoraja oli olemassa. Ja kun tossa mun mopossa on nopeudenrajoitin, joka katkoo sytytystä 50km/h nopeudessa, niin periaatteessa saisin vaihtaa vaikka paremman nokka-akselin, tai laskea kantta. (?) Eli tehot lisääntyisivät, mutta nopeus ei menisi yli sallitun.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

OH2KV

Rakenteellinen nopeus on veteen piirretty viiva, sitä ei kannata tuijottaa. Sitä ei poliisisetä osaa määritellä itsekään.

Realiteettiä on huippunopeuden mittaaminen.

Tuota 65 km/h ei parane ylittää, siinä tulee teinille tippa silmään, kun narahtaa.

Ja kuten dealerin linkeistä käy ilmi, vastuu on mopedin käyttäjällä, ei myyjällä, vaikka kikotin kulkisi täysin vakiona yli 65 km/h.

Prikkoja kehiin !
Solifer SM rossimopo, Tunturi ajomopo, muut mopot Datsun 100A ja käyttis Datsun Violet 160J

dealer

#32
LainaaÖljyaiheessa tosin kyse on tosiasioista, ei mielipiteistä.

No niin, nyt ollaan samaa mieltä. ::)

LainaaEi kai ylinopeuksia mittailla uudestaan. Jos tutka näytti ylinopeutta, niin sakko napsahtaa -mahdollisesti

Ylinopeussakko voi tulla mutta kirjoitinkin:

Lainaaei voida syyttää rakenteellisen nopeuden muuttamisesta ilman lisämittauksia.

Käsittääkseni rakenteellinen nopeus mitataan tasamaalla.

Vaan eipä tuota mahdollista muuttamista varmaankaan aleta tutkimaan jos tutkaan ajaa vaikkapa 50km/h - varoitus tai sakko ja siinä se.
Luultavasti varoitus, olisi ainakin järkevää.

Lainaus käyttäjältä: Seniili66Tuota 65 km/h ei parane ylittää, siinä tulee teinille tippa silmään, kun narahtaa.

Näinpä, ja nimenomaan kannattaa pitää huolta siitä ettei mopo kulje tasamaalla yli 65 - poliisisetä sen mittaa erikseen tutkalla jos epäilevät.

Edit: Tuossa virittämisessä kuutiotilavuutta ja huippunopeutta kasvattamatta voisi tulla ongelmaksi otteeseen merkitty teho, sitä ei saane ylittää ? :(

Partanen

Lainaus käyttäjältä: dealer - 12.08.07 - klo:16:52
Edit: Tuossa virittämisessä kuutiotilavuutta ja huippunopeutta kasvattamatta voisi tulla ongelmaksi otteeseen merkitty teho, sitä ei saane ylittää ? :(

Joku prosenttilukuhan on olemassa, että paljonko teho saa nousta vaikkapa autoa viritettäessä. Olisko ollut 25%? Voisi toki olla vaikeaa saada poliisi ymmärtämään samoin.  ;) Eri juttu on sitten se, että onko poliisilla mahdollisuuksia mittailla mopon tehoja.

Erikoista sekin, että muistaakseni mun rekisteriotteessa on mekaanisesti rajoitetun mopon teholukemat, vaikka mopo on elektronisesti rajoitettu.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

dealer

Tuosta prosenttisäännöstä itselläni onkin tuoretta kokemusta.

Teho saa nousta 20% mutta vain jos vertailuautona on mallisarjan tehokkain versio jota auton pitää vastata mm. alustan ja jarrujen osalta.
Mikäli kyseessä ei ole mallisarjan tehokkain tai tehokkainta ei käytetä vertailuautona teho ei saa nousta yhtään.

Näin siis jos asennetaan esim. turbo tai/ja välijäähdytin ja auto joudutaan muutoskatsastamaan, muutenhan tehonnousu ei välttämättä päällepäin näy.

Vuosimalleistahan nämä myös riippuu, vähäpäästöisiä (92-) ei voi muutella oikein mitenkään ilman ns. VTT päästömittausta ja se maksaa käytännössä liikaa.
Paitsi jos vaihtaa koko tekniikan yhtä uudesta tai uudemmasta.

Mopossa se 20% ei ole kovin paljon ... mitähän katsastuskonttorilla sanottaisiin josko menisi muutoskatsastamaan 0,4 kW tehonnousua. ;D

Samppa

Minua hämmentää hieman tämä 65km/h keskustelu (Partanenkin taisi edellä jo asiaan viitata). Mopon suurin sallittu nopeus on 45km/h. Kuka määrittelee nopeuden 65km/h esim. kevariverolle? Kyllä uskoakseni tämä on täysin poliisin päätettävissä oli nopeus sitten 60, tai 70 km/h.?
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Kenzy

Se voi olla jokin "kirjoittamaton nyrkkisääntö", jolle voi olla pohjaa jossakin törkeän liikenteen vaarantamisen pykälässä tjtsp. Kyllähän tuo on puhtaasti poliisista kiinni, 55km/h nopeudesta voi yhtälailla lävähtää mopo kilvettömäksi ja rekisteröintikehotus konttorille kevaria varten. Hämeenlinnassa oli muinoin yksi todella sinnikäs mopopoliisi, sakotti omaa poikaansakin viritetyllä mopolla ajamisesta. Joutui sittemmin paperihommiin rutattuaan saabinsa puun ympärille pv:n perässä kaahatessaan. Kun taas kerran kaveriporukassa (nuorina) matkustimme kaupungille siten, että kuskina oli eniten kännissä oleva, minä istuin takana (ei ollut laillista silloin) ja vieressä vielä kolmas peesasi polkupyörällä kyytiä. Poliisit pysäytti, puhallutti, kaveri imaisi puhalluspilliin, joka näytti sitten 0 promillea, ainut joka sai sakot, oli tuo kaveri, joka peesasi fillarilla vieressä. Minä pääsin varoituksella ja kävelyreissu kaupungille. Poliiseja tosiaan on moneen lähtöön..
Baotian BT49QT-12 vm. '07

dealer

LainaaKyllähän tuo on puhtaasti poliisista kiinni, 55km/h nopeudesta voi yhtälailla lävähtää mopo kilvettömäksi ja rekisteröintikehotus konttorille kevaria varten.

Itseasiassa taitaa olla niin että Ajoneuvohallintokeskus tulkitsee mopon moottoripyöräksi vasta kun se kulkee yli 65 km/h (tai kone on yli 50-kuutioinen) , kyseessä ei siis ole poliisin päätettävissä oleva juttu...

Kilvet tietysti voi lähteä mutta veroilta + vakuutusmaksuilta säästyy jos huippunopeus on alle 65, se tässä on rahallisesti olennainen pointti.
Toki sakotkin ovat eri luokkaa jos alla on kevari eikä sille ole ajo-oikeutta jne ... kuten aiemmin listailin.
Kevariksi mopoa ei voi katsastaa, jos kilvet lähtevät niin rekisteröintikatsastus tehdään mopoksi jos omistaja yleensä haluaa ajopelin enää liikenteeseen. ;D

Sama 65km/h kerrotaan kaikkialla, näin opetettiin kun tyttö oli keväällä 2006 mopokorttia hankkimassa, näin kertoi eräs poliisituttavani kun aiheesta kyselin, netistä löytynee myös sieltätäältä jne ...

Tuossa on liikenneturvan tutkimus pdf:nä, mielenkiintoinen joskin pitkä. Tästä aiheesta mm. sivulla 55:

Liikenneturvan tutkimus.




OH2KV

Lainaus käyttäjältä: Seniili66 - 12.08.07 - klo:16:29
Rakenteellinen nopeus on veteen piirretty viiva,
Prikkoja kehiin !

Lainasin itse itseäni, rakenteellinen nopeus johtaa juurensa jarruihin, valoihin ym. seikkoihin.

Jos tuon rajan(45 km/h) mukaan mentäisiin, olisi yli 90% mopoista laittomia.

Jo nuoruudessani rakenteellisella nopeudella ei ollut minkäänlaista painoarvoa, niitä ei kukaan tavallinen tallaaja edes pystynyt laskemaan. Rakenteellinen nopeus johtaa matematiikan syvälliseen tutkimukseen, `Far from the reality.

Pyytäisin muitakin kuin dealerin ymmärtämään realiteetit.
Solifer SM rossimopo, Tunturi ajomopo, muut mopot Datsun 100A ja käyttis Datsun Violet 160J

Samppa

#39
Lainaus käyttäjältä: dealer - 12.08.07 - klo:21:09
Tuossa on liikenneturvan tutkimus pdf:nä, mielenkiintoinen joskin pitkä. Tästä aiheesta mm. sivulla 55:

Liikenneturvan tutkimus.
Katsos vaan.. Tuo on todellakin määritelty tuolla.... Laiton linkiksi myös tuonne varsinaisen etusivun puolelle (Tietopankki->Yleishyödyllisiä linkkejä->Liikeneturvallisuus).
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Baotian

Tuo oli erittäin mielenkiintoista luettavaa ja ettei sen lukeminen jäisi sopivan ohjelman puutteesta kiinni, niin tässä on linkki kevyen pdf- lukuohjelman lataukseen.

http://www.download.fi/tyopoytaohjelmat/tekstieditorit/foxit_pdf_reader.cfm

dealer

Kuinka ollakaan tänään kävi virkapukuinen poliisi (en tuntenut miestä, ilmeisesti komisario jos arvomerkit oikein tulkittiin) ostamassa autoonsa osia - kun huomasin hänet tiskin takana menin heti juttelemaan, aiheena nämä mopojutut.

Nyt kun vielä muistan kirjoittelen tähän muutamia pääkohtia:

- Tarvittaessa virkavalta mittaa mopon nopeuden tutkalla niin että kuskina on poliisi.
Ajetaan kahteen suuntaan tutkaten samasta paikkaa.
Molemmat nopeudet kirjataan ylös, ei siis keskiarvoa kuten minäkin olen luullut.
Paperi lähtee AKE:lle joka tosiaan pitää yli 65 kulkevaa moottoripyöränä jne ...

- 45-64 kulkevasta voidaan sakottaa mutta kilpiä ei yleensä oteta pois mikäli mopo on muuten kunnossa.
Varsin usein kuulemma ei ole: jarrut, valot ...
Kilpiä ei oteta koska mopon ei katsota tarvitsevan muutoskatsastusta; se ei ole moottoripyörä vaan edelleen mopo vaikka kulkeekin lähes 20 yli sallitun.
Mopilijoita ymmärtävä tulkinta !

Poliisilla on hyvin tiedossa että valtaosa mopoista kulkee yli 45 km/h, samoin tietysti AKE:lla - siitä tämä 45-65 km/h kulkevien lievempi kohtelu.

Raz

Lainaus käyttäjältä: Pösöe - 16.07.07 - klo:00:36
Lainaus käyttäjältä: Partanen - 12.07.07 - klo:21:10
Ei se kiihtyvyyttä ainakaan huononna se prikka. Sehän vain rajoittaa variaattorin liikettä siten, että suurimmat/pisimmät välitykset eivät mene päälle.
Kokemusta kyllä on, että kyllä se prikan poisto heikentää jonni verran kiihtyvyyttä  :-\
Ei heikennä, susta vaan ehkä tuntuu siltä ku huippujen saavuttamiseen mene pitempään. ;)

Partanen

Lainaus käyttäjältä: Raz - 28.08.07 - klo:19:25

Ei heikennä, susta vaan ehkä tuntuu siltä ku huippujen saavuttamiseen mene pitempään. ;)

Riippuu kuskin painosta ja siitä, että kuinka suuria nopeuksia halutaan ja voidaan saavuttaa. N. 90 kiloisen alla mopo ei jaksa mennä niin kovaa kuin kevyemmän alla, joten oikein mitoitetulla prikalla saadaan 50-60 nopeuksissa nostettua koneen kierroksia sopivasti tehoalueelle. Silloin mopo ei ole niin herkkä vastatuulelle, taikka ylämäelle.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Raz

virittämisessä on hyvät ja huonot puolensa, en nyt jaksa kaikkia luetella mutta tässä yks. Oon huomannu et ne joilla on esim. teharimopot ajelee ihmisten seassa jalkakäytävillä/pyöräteillä 20-30km/h, kun taas vakiomopoilijat sen 45-60 mitä se peli kulkee ku pitää päästä tÄyZii!1!. Ja täähän ei kaikkiin päde, eikä sais yleistää, mutta näin se vaan suurimmaks osaks menee.