Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Talviajo (kaikki asiaan liittyvät asiat)

Aloittaja keijopel, 29.08.07 - klo:06:26

« edellinen - seuraava »

JyrkiA

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 03.02.12 - klo:16:18
Mitkä renkaat on alla?

Vespa LX:ään teetetyt ja nastoitetut Sava Monsum kumit. Löytyi Vantaan Tikkurilasta SGN Motors Oy:ltä.

jaman1

Mites kun mulla on tuollainen 4-tahti kinuski peugeot kisbee ja siinä jääty käynnistyspoljin. Eli auttako variaattorin rattaiden ja kickstartin akselin sekä palautusjousen öljyäminen mitään.
Ja auttaako muuten noittein öljyjen vaihto mutta nehän pitäisi vaihtaa joka tapauksessa talvikäyttöön soveltuviksi eli mitä öljyt olisi hyvät kun tällä hetkellä on 5w40.
Ja jos noista ei auta mikään niin mikä auttaisi vai auttaako mikään.

Coastside

Haa, pääsit jyvälle jo.  Koneeseen kannattaa panna 5W-50 synteettiset ja vaikka sillä samalla polkimen akselit voidella ja rattaiden hampaisiin vaseliinia, niin voi polkea hyvin. Kun polkimen asennon muutat yläviistoon, tulee tehoa lisää. Nopealla polkemisella saa starttimaisen pyörityksen siinä vaiheessa kun akku on kohmeessa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

konenikkari

Juuri, ;) siis juuri ja juuri muistin. 8)
Perinteisesti, ennenmuinoin, kylmillä ja erityisen kylmillä ilmoilla
varsinkin kaksitahtimoottori aina sammutettiin
päivän päätteksi ilmansaanti sulkemalla. ::)
Aamunavauksella ei tarvinnut lausua montaakaan (!"#¤%&/() >:(
taikasanaa kun kone jo kävi. 8)
Varsinkin moottorisaha.
Saattaa päteä muihinkin.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

ramba

-8 oli kun kouluun lähdin ja -4 iltapäivällä. Aamulla ja muutenkin päivällä lähti aina laakista käymään, ja kulkikin hyvin kun on säädöt tälle kelille ;)
Jos se toimii niin puretaan se, kyllä siitä jotain vikaa löytyy.

pekpel

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 06.02.12 - klo:17:58
Juuri, ;) siis juuri ja juuri muistin. 8)
Perinteisesti, ennenmuinoin, kylmillä ja erityisen kylmillä ilmoilla
varsinkin kaksitahtimoottori aina sammutettiin
päivän päätteksi ilmansaanti sulkemalla. ::)
Aamunavauksella ei tarvinnut lausua montaakaan (!"#¤%&/() >:(
taikasanaa kun kone jo kävi. 8)
Varsinkin moottorisaha.
Saattaa päteä muihinkin.
Juuri näin, ennen mopo sammutettiin käsiryyppy päällä ja ilmanotto kii jos ei muuten tukehtunu..
Hyvin läks käyntiin talvellakin..
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

Coastside

Ajo oli huteroa eilisen lumityöraatamisen vuoksi, jossa lihakset kipeytyivät ja oli tulla piruetti. Olen aiemminkin huomannut saman. Talvella polanteiden välissä ajo vaatii tarkkuutta.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Coastside

#532
Talviajon kylmyys on sitkeä myytti. Laskin tammikuun ajojen keskilämpötilan ja se on -4,4 astetta. Helmikuu on aika samanlainen -5,6.
Päällysasun alle riittää yleensä yksi fleesevälkkäri, kun kaulaa suojaa kauluri ja käsiä kunnon hanskat. Olen nyt ajellut samalla vaatemäärällä kuin syksyllä. Kun pitää väljää tummaa asua, saa kevätauringon lämmötkin. Väljyyden idea on että ilma kiertää sisällä ja kylmäpisteitä ei synny. Taivekohtiin on hyvä panna toppausta ja hanurin alle lampaantalja.

Kovan pakkasen kanssa ei kannata olla huoleton. Se voi viedä muutakin kuin mukavuuden.

Lumikauden vaivojen vastineeksi saa raikkaan puhtauden ja kevyestä liikenteestä tyhjät väylät. Niin ja autoista ferrari voisi kääntää päitä yhtä paljon.

Yksi ehdoton turvaväline on heijastinliivi. Sillä saa + 100 m väliä taakana tulevaan. Tavallinen väli ilman sitä on vain 20 - 50 m. Joskus jopa vastaantulijakin hiljentää. Kaupungissa tämä ei niin tehoa mutta maantiellä hyvin. Lisätehoa saa kun vilkauttaa jarruvaloa hiljentäessään moottorijarrulla.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

ramba

Kyllä se meidän autossa ainakin vaikutti kun vahingossa tuli kesähelteillä tankattua e10 tankkiin.. Pärnun matkalla ehdittiin puoleen väliin kunnes tuli sitä litkua tankattua ja lähdettiin jatkamaan matkaa ja siihen se auto sitten röpötti ja sammui. Siitä sitten ongelmien kautta läheiselle korjaamolla missä tyhjensivät tankin tuosta litkusta ja 98 sisään ja matka jatkui ;D Toinen mopokin hyytyi kun sitä paskaa laittoi tankkiin. :-X
Jos se toimii niin puretaan se, kyllä siitä jotain vikaa löytyy.

tracon

Tänään kaivettu Moto- Zeta (a.k.a Baotian,siis kiinan nelari) kylmästä tallista. Venttiilikansi irti ja tippa öljyä,alipaine letkusta imetty kaasari täyteen ja akku kiinni, kaksi starttausta ja monsteri heräsi henkiin  :)

pekpel

Lainaus käyttäjältä: tracon - 05.03.12 - klo:18:53
Tänään kaivettu Moto- Zeta (a.k.a Baotian,siis kiinan nelari) kylmästä tallista. Venttiilikansi irti ja tippa öljyä,alipaine letkusta imetty kaasari täyteen ja akku kiinni, kaksi starttausta ja monsteri heräsi henkiin  :)
Ei muuta kun hyviä kilometrejä sinnepäin  ;D ;D
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

pettynyt

#536
Lainaus käyttäjältä: ramba - 01.03.12 - klo:13:29
Kyllä se meidän autossa ainakin vaikutti kun vahingossa tuli kesähelteillä tankattua e10 tankkiin.. Pärnun matkalla ehdittiin puoleen väliin kunnes tuli sitä litkua tankattua ja lähdettiin jatkamaan matkaa ja siihen se auto sitten röpötti ja sammui. Siitä sitten ongelmien kautta läheiselle korjaamolla missä tyhjensivät tankin tuosta litkusta ja 98 sisään ja matka jatkui ;D Toinen mopokin hyytyi kun sitä paskaa laittoi tankkiin. :-X
Niin siinä käy kun tankaa Bensaa Diesel autoon! Muuten tuo edellä kerrottu "tarina" ei ole tapahtunut kuin Esson baarissa!

Autoväittely loppuu tähän. Skoduista jatketaan.

konenikkari

Totta, parempi keskustelun aihe olisi esimerkiksi:
Mitkä kaksitahti tuorevoitelu tai mix öljyt toimivat parhaiten nykybensojen kanssa.
Ehdotan, että itsekukin ensi viikonloppuna testaa
miten sekoaa alkoholiin, käyttämäsi 2T öljy  ::)
Sitä ei kait tiedä, polttoaineen, eikä öljynvalmistajatkaan.
Taisi tulla väärään välin, mutta aihe on mielenkiintoinen.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Coastside

Jossain täällä on linkki vanhaan testiin jossa sekoittuvuuksissa oli suuria eroja, mutta sehän koskee seosvoideltuja. Talvikäytössä olisi varmempaa käyttää seosta eikä tuorepumppua, jolloin se varmasti saa samaa tahtia kuin bensaakin.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

rele50

Eilen herättelin Helkama SCR:n. 4 kk:tta kylmässä tallissa, (akku lämpimässä) ja parikymmentä polkaisua ja kas kummaa , lähti käyntiin ilman kiroiluja. Kaasuvaijeri vaati rasvauksen ja nyt odottelemaan lämpöisempiä kelejä. Olo oli kuin pikkupojalla saatuaan tikkarin :)