Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Talviajo (kaikki asiaan liittyvät asiat)

Aloittaja keijopel, 29.08.07 - klo:06:26

« edellinen - seuraava »

Coastside

Uusi kokemus oli kuurasade jota helisten satoi puista alas. Pitkää jääkidettä. Usvassa ei toisaalta ole mukava ajaa kapeaa uraa jota reunustaa suolamössö. Autotkaan eivät aja paljonkaan kovempaa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

A_sentaja

Tuota suolan käyttöä olen ihmetellyt jo monet kerrat, lumentulonaikaan tie ensin aurataan. Perään kylvetään suolaa,mistä ei pakkasilla ole mitään hyötyä, kun ilmat lämpenee suola mössää lumen ja peltisepillä sekä ensiavulla riittää hommia. Maalla tie vain aurataan, ja kevyemmillä pakkasilla ajetaan vielä polanteet kampaterällä jos tarvis. Sohjosta ei tietoakaan ja ajaminen onnistuu pelillä kuin pelillä..
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

karkulainen

Samaa mieltä asentajan kanssa, suolaus aloitetaan parhaimmillaan kauan ennen lumia. Sitten ihmetellään, miksi alustassa ja helmoissa on taas ruostekukkasia.
Täällä tuo tie aurataan kunnolla ja siihen jää, ei suolaa ollenkaan. Aina on päässyt eteenpäin liikkumaan vaikkei tuo mikään mutkaton ja tasainen tie olekaan. ::)
EX; Solifer xtr50. Nyk. VW Golf IV Variant 1.9TDI
Mikä näyttää helpolta, on hankalaa. Mikä näyttää hankalalta, on mahdotonta.

Coastside

Autot ajavat kurvit niin suoraksi että sisäkurveissa ajavat pientareella ja ulkokaarteeseen jää lunta ja satunnaisia uria. Varsinkin mäissä on sade syönyt pientareet urille. Noita kannattaa varoa kuten myös lokareista pudonneitä klönttejäkin. Jää tasoittaa toisaalta kuoppia ja uriakin joista on kiusaa kovilla renkailla ajaessa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Testierkki

nojoo, tietenki joku talipää oli keksiny ainoan mopolla sallitun alikulkuväylän yhellä tiellä pistää laduksi. sinne uppos meikäläisen mopo, ja työntämällä meni latukin mössöksi.

openflow

Tuli kokeiltua hieman ihmettä pakkasella. Periaattessa kiinan slickseillä pystyy ajamaan kovalla pakkaslumella ihan hyvin. pito on heikko ,mutta pysyy samana kaikkialla. Poikkeuksen muodostaa suolatut tiet nillä ei voi vakio renkailla ajaa -- pito on niljakas(arvaamaton).

Tästä suola hommasta, joku tekee bisnestä ja paljon. Alueilla mitä ei ole suolattu tiet ja jalkakäytävät on erittäin hyvässä kunnossa ,kun taas suolatut tiet on ihan järkyttävässä kunnossa. Ei tuu mitään skootterilla ajamisesta.

A_sentaja

Jep, ja suola/lumimössö tukkii renkaan kuin renkaan kuvion, joten pito jo senkin takia hukassa.. >:(
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Coastside

Mössön rakenne on kuin öljyistä. Suola estää lumen pakkautumisen kiinteäksi pyörän alla kuten kostea hiekka pakkautuu.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Testierkki

Tulikin tässä mieleen. Ajelin erittäin huonossa kelissä 50km/h 50km/h alueella. autot yritti väkisin ohi ja aiheutin ihan uskomattoman jonon. hauskinta tässä on se että kun menin samaista reittiä 20 minuuttia sen jälkeen autolla, kaikki ajo 40km/h ja pitivät hyvää turvaväliä. mikäköhän peniksen kasvattaja se on että moposta pitää päästä ohi kelistä ja taidoista riippumatta.

A_sentaja

Joillekkin se on vaan kuin punainen vaate, ohi pitää päästä vaikka mikä olisi. tuo on todella pulssia nostattava kokemus varsinkin mopomiehelle, joka ajelee lumituiskussa kapealla tiellä, jolla vielä kohtuullinen vastaantulijoiden riski. Itse koin ennen joulua tilanteen, jossa rekka ja sen perässä ajelevat veti minusta ohi. Hetkeen ei näkynyt tietä, ei vastaantulijoita eikä edessäajavia..Hartialukolla vedin hetken aikaa, ja toivoin ettei eteen sattuisi mitään lumipenkkaa kovempaa...
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

pena

Lainaus käyttäjältä: Testierkki - 19.01.10 - klo:14:25
Tulikin tässä mieleen. Ajelin erittäin huonossa kelissä 50km/h 50km/h alueella. autot yritti väkisin ohi ja aiheutin ihan uskomattoman jonon. hauskinta tässä on se että kun menin samaista reittiä 20 minuuttia sen jälkeen autolla, kaikki ajo 40km/h ja pitivät hyvää turvaväliä. mikäköhän peniksen kasvattaja se on että moposta pitää päästä ohi kelistä ja taidoista riippumatta.
sama  huomio ,aina kun ajan mopolla nopeusrajoitusten mukaan autot menee ohi ja ohitustilanne on aina vaarallinen.poliisit mopon selkään nopeusrajoituksia mittaamaan, niin ylinopeutta ajavia jää prosentuaalisesti hirveä määrä kiinni.

Coastside

Kun on vastaantulevaa liikennettä ja lokarissa roikkuu joku hätähousu, niin kannattaa ajaa keskemmällä tietä ettei se valopää tee kolme rinnan tilannetta.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Samppa

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 20.01.10 - klo:09:56
Kun on vastaantulevaa liikennettä ja lokarissa roikkuu joku hätähousu, niin kannattaa ajaa keskemmällä tietä ettei se valopää tee kolme rinnan tilannetta.
Jep. Tämä on mielestäni hyvä neuvo. Lisäksi ei tule vaaratilannetta siitä, että itse ajaisi ojaan kun kiinnittää liikaa huomiota tuohon perässä roikkujaan.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Testierkki

Lainaus käyttäjältä: Samppa - 20.01.10 - klo:11:34
Lainaus käyttäjältä: Coastside - 20.01.10 - klo:09:56
Kun on vastaantulevaa liikennettä ja lokarissa roikkuu joku hätähousu, niin kannattaa ajaa keskemmällä tietä ettei se valopää tee kolme rinnan tilannetta.
Jep. Tämä on mielestäni hyvä neuvo. Lisäksi ei tule vaaratilannetta siitä, että itse ajaisi ojaan kun kiinnittää liikaa huomiota tuohon perässä roikkujaan.

aika sankari täytyy olla joka tekee sen näillä keleillä ku kaistalla on vaa 2 uraa ja välissä ehkä lunta, ehkä jäätä sisältävä kumpare johon ei välttämättä mikään rengas suostu nousemaan silloin ku haluaa eikä vaihto näiden urien välistä ei kovassa vauhdissa ole kovinkaan houkutteleva ajatus, tosin näin moottoripyöräilijän joka ajeli tässä jokin aika sitten kaistojen välissä. peräpää heitteli aina vähän minne sattu.

kesä on aina asia erikseen, mutta nyt oli talvi keli kyseessä, selväähän se on että kesällä autot menee aina ohi. mutta nyt keli tekee viellä omat johtopäätökset mikä on autoilijoiden asenne mopoihin turvallisuuden kustannuksella.

Tuula

Mä ajan ainakin tääl pikku teillä ajouraa pitkin. Eilen autoilija ajo ihan nätisti peräs kunnes väistin bussipysäkille.