Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Keeway Fact EVO E4:n moottori

Aloittaja Romoni, 26.10.18 - klo:11:11

« edellinen - seuraava »

Romoni

Olen saanut vähän tietoa omistamani kulkupelin moottorista, mutta lisäinfoa kaipaisin. Se vähä mitä skootteristani tiedän on:

- 4T ruiskumoottori
- Euro4 moottori jossa on tietokoneohjattu polttoaineen ruiskutus -> moottorissa ecu (Electronic control unit)
- lamda
- happi, kampiakselin asentotunnistin ja muita sensoreita joista ecu saa informaatiota ja annostelee polttoainetta

Nuo eivät minulle hirveästi kerro vielä mitään, mutta haluaisin kyllä opiskella asiaa hieman tarkemmin ja siksi kysyisinkin, että voisiko joku ystävällisesti kertoa, mitä nuo linkittämässäni kuvassa olevat numeroidut kohdat ovat?

https://www.dropbox.com/s/9btuht9687b5g3y/QJ137QMB.jpg?dl=0


Keeway Fact EVO E4 EFI vm.2018
Moottori: QJ137QMB

Ei se niin mene etteikö se jotenkin mene...

konenikkari

Kysymyksesi on niin edistyksellinen, että vastaus saattaa kestää hieman kauemmin  8)
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Romoni

No onhan tässä talvi aikaa, mutta olisin todella kiinnostunut tuon moottorin sielunelämästä tulevaa (tulevia) kesää silmällä pitäen. Netti tai JuuTuubi ei kerro paljoakaan ja tuo edellä kerrottu tekninen tieto on peräisin Keeway.fi kautta saatu (maahantuoja). Lähetin heillekkin linkissä esiintyvän kuvan, mutta tiedon tulva päättyi siihen joten ainut oljenkorsi on tämä foorumi.

Olen yrittänyt kaivaa tietoa vaikka mistä, mutta en vain löydä.
Keeway Fact EVO E4 EFI vm.2018
Moottori: QJ137QMB

Ei se niin mene etteikö se jotenkin mene...

Sepi6

#3
Pistän tästä sivistyneen arvion mitä osat VOISIVAT olla
1. Lämpötila anturi (moottori)
2. Ruiskutussuutin
3. Huohotin
4. Ruiskutussuuttimen ohjaus
5. Polttoaineen syöttö suuttimelle bensapumpulta
6. Lambda
7. Sytytyspuola
8. TPS eli Kaasuläpän asennontunnistin
9. Tyhjäkäynti(säätö) moottori ???
10. ??? ei satu silmiin
11. Plus Kaapeli akusta
12. Starttimoottori
13. SAS eli secundary air system putki, kierrättää ilmaa pakojärjestelmään saasteenpoisto juttuja.
****************************************
HD FXSTC -96
Harley Davidson "Rautapää" -78
=====================
EX Piaggio Fly 50 4T, Derbi DRD, Yamaha Jog R, Boatian, Honda Monkey, Aprilia SR50, Derbi Atlantis x2, Tuntsa SuperSport, pappa, Peugeot SV 50.

Romoni

Kiitos Sepi6!

Tässä pääsin taas yhden pykälän eteenpäin - hienoa!
Keeway Fact EVO E4 EFI vm.2018
Moottori: QJ137QMB

Ei se niin mene etteikö se jotenkin mene...

Rific

#5
Kiikarissa myös kyseinen Keeway, mutta mahtaako tähän QJ137QMB saada mistään varaosia? Eihän tuolla löydy edes googlesta mitään tietoa.. Uusi peugeot kisbee myös 4t ja ruisku, mahtaako olla samalla koneella? Meinaan vain että onko yleistymään päin, ja vain uutta kun ei tietoa löydy.

joni_k

#6
nro 13 ja nro 3 on samaa putkea. saastehässäkkää. nro 2 on ruiskusuutin ja nro 4 on vaan ruiskusuuttimeen liittyvä sähköliitin.

Palosella

On kyllä hienoa, että Kiinalaisissakin alkaa olemaan ruiskuja. Yamahalla ollut ainakin vuodesta -09 jo 4t ruiskukoneita, ja kyllä ne vaan pelaa paljon hienommin kun kaasaripelit.

jwalk

Joo, olis kyllä aikakin. silti suhtaudun varsin skeptisesti kiinan ruiskuihin, ennenkuin alkaa kuulua kokemuksia muilta..

joni_k

eikös näihin kiinaskoottereihin saa jo ruiskuja tilattua, mutta maksaa vähän liikaa. omat ongelmansa varmasti niissäkin ainakin alkuun. tosin, ruiskusta jos joku tsippaa niin se on matka aika äkkiä seis ja mitään ei voi tehdä. kaasaripeliin pystyy ehkä jotakin tien päälläkin  tekemään.

MORPA

Lainaus käyttäjältä: Palosella - 24.03.19 - klo:01:06
On kyllä hienoa, että Kiinalaisissakin alkaa olemaan ruiskuja. Yamahalla ollut ainakin vuodesta -09 jo 4t ruiskukoneita, ja kyllä ne vaan pelaa paljon hienommin kun kaasaripelit.

Ei kai toi varsinainen Kiinalainen ole. Yamahan ruiskukoneista tekis mieli kysyä sen verran, että onko ruiskutuksen määrä määrätty jonkun kaasuläpän asennon perusteella vai onko niissä myös lambda anturi? "ruiskukoneen" määritelmäksi kun riittä se, että polttoainetta ei imetä ilman sekaan vaan se pumpataan sinne. Jos järjestelmä ei saa palamistapahtumasta mitään palautetta niin se on vaan puolessavälissä, nyt kun on selkeästi havaittavissa anturi pakoputkessa voidaan tällä polttoaineensuihkutuksella saavuttaakkin jotain hyvää ja kaunista. Tollanenhan voi käydä vaikka RE85-bensiinillä jos ECU:ssa riittää käppyrät ja suuttimessa virtaus ;)
Liikennesika.

Palosella

Eipä ole ainakaan noissa vanhemmissa lambdaa putkessa. Mua ei kiinnosta miten maailma pelastuu ruiskukoneiden pienemmillä päästöillä, vaan se että vehkeet lähtee luotettavasti käymään milloin vaan nappia painamalla ilman mitään sadetansseja starttauksen yhteydessä  ;D Sama vanhoissa Ditech ja Factory Aprilioissa, ne on myös ruiskuja, mutta ei niissäkään lambdaa ole.

Coastside

Lambdalla on merkitystä kun korkeuerot vaikuttaa seokseen. Esimerkiksi vuoristossa. Suomessa pärjää perus säädöllä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Palosella

Uusissa mopoVespoissakin on lambda. No, karkasi taas vähän tämä aihe alkuperäisestä :D


MORPA

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 26.03.19 - klo:11:19
Lambdalla on merkitystä kun korkeuerot vaikuttaa seokseen. Esimerkiksi vuoristossa. Suomessa pärjää perus säädöllä.

No ei se nyt noin ole. Kyllä se lambadaati anturi kertoo eculle, että onko seokset sekasin vai kunnossa. Sillä tiedolla sitten säädetään sitä ruiskun antamaa polttoainemäärää lähes reaaliaikaisesti. Ei sen lambda-anturin tieto mitenkään välttämätön ole, kone käy ilman sitäkin, mutta ei se vaan osaa optimoida seosta. Tommosessa nykyaikaisen auton moottorin ohjauksessa on aika monta anturia jotka vie tietoa eculle joka sitten taas säätelee ruiskutusta. Kaasarin tasoon riittää kaksi arvoa, kaasuläpän asento ja ilmamassamäärämittari, ja niiden perusteella saadaan sopiva seos.

Tää viherhössötys on vienyt perusautojen tekniikkaa aivan hitosti eteenpäin, vievät vähemmän polttoainetta ja lähtevät kylmänä käyntiin aina, jos koko järjestelmä on kunnossa ja sille on tarjolla riittävä käyttöjännite. Koneen imuilma sisältää aina typpeä ja sen oksidit nyt vaan on syystä tai toisesta huono asia. Polttomoottorin typen oksideja ei voi vähentää kuin laskemalla palotapahtuman lämpötilaa, joko turhan rikkaalla seoksella ja kierrättämällä pakokaasuja imupuolelle. Asiassa ei oikeastaan ole mitään oikotietä onneen, no urearuiskutus ehkä.

Noi ilmojen huimapäät, eli experimental koneiden rakentajat käyttävät joskus auton moottoreita koneissaan. Auton ecu ei näistä haasteista tahdo selvitä, kun lentokoneella se korkeus vaihtelee vähän enemmän kun autossa joka ajaa vuoristossa, ja ne eivät ole kahdennettavissa, tai muuten riittävän luotettavia. Jos asia enemmän kiinnostaa niin klikkaa linkkiä. https://www.ilmailu.org/forum/index.php/board,21.0.html
Liikennesika.