Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Vauhdin hillintää

Aloittaja kippari68, 10.10.18 - klo:21:40

« edellinen - seuraava »

jwalk

Loistavaa! Noinhan sen piti mennäkin ja menihän se  8)
Mie oon jättäny sen ketjukiristimen muovin irti, just mahd. säätelyn takia.

kippari68

Retku senku pelittää mutta halusin tietää vähän kuinka kuuma kalle se on  ;D Laitoin Storm motorin KOSON lämpömittarin jossa tällä hetkellä tulpan ja kannen välistä mittaava lenkki. Näyttää 98-120 astetta ja siinä pysyy kun on matka ajoa ja liikennevaloja. En kuitenkaan ole siitä lämmöstä niin kiinnostunut kuin öljyn lämmöstä. Siksi tilasin siihen KOSON 7€ maksavan lisävaruste muhvin jossa M12x1,5. Joka sopii siihen tyhjennysproppuun ja saan siitä nyt öljynlämmön jonka haluaisin tietää. Tein myös 10,2 reiän ja M12x1,5 kierteen siihen suodatin proppuun ja laitoin siihen magneettipropun jonka löysin Motonetin valikoimasta. Se mahtuu juuri hyvin siihen mutta ihan vähän lyttää sitä metalliverkkoa suodattimesta kun tulee hiukan ylemmäs. Itsellä n.1,5mm tiivari välissä.  Saa nähdä tuleeko "mujua" kyllä se varmasti jotain auttaa noille kampuranlaakerien jatkuvalle metallipuru voitelulle.

MORPA

Sää mittaat sillä rinkulalla joka on tulpan ja kannen välissä "sylinterinpään" lämpötilaa ja ilmajäähdytteisissä koneissa ei oikein mitään muuta järkevää mitattavaa lämpöä edes olekkaan. Se on kuitenkin sen koneen kuumin kohta, mutta kuinka kuuma se voi kyseisessä koneessa olla on ainakin mulle täysi arvoitus. Öljyn korkea lämpötila ei konetta ainakaan välittömästi tuhoa, kyllä se kansirakennelma ensiksi hajoaa, venttiili sulaa tai muuta vastaavaa.

Noissa pienissä lentokoneissa on ilmajäähdytteisiä moottoreita, ja tuo "Cylinderhead temperature" on se kriittinen asia. Se jos liikaa nousee niin pitää äkkiä alkaa pohtimaan jotain normaalista poikkeavia ratkaisuja. Yleensä kai seosta rikastetaan(seoksen manuaalinen säätö ei näissä ole mitään ihmeellistä) jostain vipusesta, mutta jos toimenpide ei auta, niin sitten aletaan miettimään millaiseen maastoon tehdään pakkolasku. Mopo ei kyllä yleensä kovin korkealla lennä, joten asia ei ole aivan niin kriittinen. Samanlainen se on mopon ja lenskarin moottori olennaisilta osiltaan, mopon koneessa viritysaste vaan on korkeampi ;)
Liikennesika.

kippari68

Tuo on kyllä todella hyvä pointti noinhan se juuri on. Kyllä se öljy aina on varmasti kylmempää kuin tuo kohta koneessa. Muistelin vain kun joskus myytiin tarvikeliikkeessä Kupla volkkariin lämpömittari sarjaa ja juurikin mittasi tuota öljyn lämpöä. Siinä tietysti helpointa tehdä se niin. Mielenkiinnosta asennan sen muhvin siihen proppuun ja katson mitä näyttää kun sama mittarin johdossa oleva liitin sopii kumpaankin.

Coastside

Kone kannattaa pitää puhtaana jotta lämpö haihtuu. Koko lohko haihduttaa lämpöä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

kippari68

jwalk: ille kysymys. Nyt olen 150km veivannut menemään ja tullut käyttökokemusta pakkas ja plussa kelissä. Mulla on ollut sllnä sellainen pieni booaus alue jossain 5000 rundin  kohdalla. Eli heti alhaalta vetää todella hienosti ja kestää paikallaan vetää yhtäkkiä kaasun pohjaan sekä ajossa vastaa heti kun vääntää tupin nurin. Mutta kun rauhallisesti kiihdyttää niin 4500-5000 on sellainen kohta missä alkaa tavallaan jarruttamaan. Siitä kun menee yli niin ei mitään ja jos vääntää kerrasta kaasun pohjaan niin tuota kohtaa ei ole. Tänään katsoin neulan asennon ja sokka oli Narakun jäljiltä toka alimmassa. Siirsin sokan alimpaan ja tuo mainitsemani kohta poistui eli johtui bensapulasta. Tuo minun lämpömittari näytti 15-20 astetta pienempiä lukemia sylinterin päästä sen jälkeen eli oli ollut vissiin vähän laihalla vai kuinka? Haluaisiko se isompaa suutinta nyt on 106 mulla on lajitelma missä on isoja suuttimia. Se tuntuu pelaavan sillä modatulla ilmanputsarin "suuttimella" sekä myös ilman sitä samalla tavalla. Tyhjäkäynti seokset tarkistin tänään ja parhaat kierrokset otti ruuvin ollessa 2,5-3 kierrosta auki. Tyhjää käy nätisti ja korvalle kuulostaa tasaiselta mutta mittarissa näkyy 150-200 rpm eläminen. Olen asettanut sen noin 2050 rpm ja takapyörä pyörii ainoastaan ryyppy päällä. Pitäisiköhän laittaa isompaa suutinta vai antaa tulla vielä vähän kilometrejä jotta pääsee kunnolla kokeilemaan tuon täydenkaasun menemisen.

jwalk

Lainaus käyttäjältä: kippari68 - 27.11.18 - klo:20:10
jwalk: ille kysymys. Nyt olen 150km veivannut menemään ja tullut käyttökokemusta pakkas ja plussa kelissä. Mulla on ollut sllnä sellainen pieni booaus alue jossain 5000 rundin  kohdalla. Eli heti alhaalta vetää todella hienosti ja kestää paikallaan vetää yhtäkkiä kaasun pohjaan sekä ajossa vastaa heti kun vääntää tupin nurin. Mutta kun rauhallisesti kiihdyttää niin 4500-5000 on sellainen kohta missä alkaa tavallaan jarruttamaan. Siitä kun menee yli niin ei mitään ja jos vääntää kerrasta kaasun pohjaan niin tuota kohtaa ei ole. Tänään katsoin neulan asennon ja sokka oli Narakun jäljiltä toka alimmassa. Siirsin sokan alimpaan ja tuo mainitsemani kohta poistui eli johtui bensapulasta. Tuo minun lämpömittari näytti 15-20 astetta pienempiä lukemia sylinterin päästä sen jälkeen eli oli ollut vissiin vähän laihalla vai kuinka? Haluaisiko se isompaa suutinta nyt on 106 mulla on lajitelma missä on isoja suuttimia. Se tuntuu pelaavan sillä modatulla ilmanputsarin "suuttimella" sekä myös ilman sitä samalla tavalla. Tyhjäkäynti seokset tarkistin tänään ja parhaat kierrokset otti ruuvin ollessa 2,5-3 kierrosta auki. Tyhjää käy nätisti ja korvalle kuulostaa tasaiselta mutta mittarissa näkyy 150-200 rpm eläminen. Olen asettanut sen noin 2050 rpm ja takapyörä pyörii ainoastaan ryyppy päällä. Pitäisiköhän laittaa isompaa suutinta vai antaa tulla vielä vähän kilometrejä jotta pääsee kunnolla kokeilemaan tuon täydenkaasun menemisen.
Laihallahan se on sitten välialueella ollut, kun kerran neulan nosto paransi.
Seosruuvi voisi optimisti olla ehkä vähemmän auki, hieman isompi tyhjäkäyntisuutin voisi tehdä hyvää?
Älä suotta vielä rassaa, ennenkuin pääset kunnolla luukuttamaan. Harvalla jannulla pelaa kiinanmopo noin hyvin!

kippari68

Joo sillä on kyllä kiva nyt vedellä menemään  ;D Minkähän kokoinen tuo tyhjäkäyntisuutin noissa alunperin on? Voisi hankkia valmiiksi isomman minkä sitten heittäisi kiinni kun avaa sen. Oliko sinulla minkä kokoinen suutin siellä. Kaippa sekin jostain Narakun sivuilta löytyy. Ei vaan tarttis purkaa katsoakseen  :D Ajelen vielä hetken noin ja ihmettelen pääsuutinta sitten.

jwalk

Mulla muistaakseni 38 kiinni. Mutta turhaa hifistelyä ehkä, jos noin hyvin puksuttelee...
Kylhän sie voit jo noilla kilsoilla päästellä pientä pätkää tuppi nurin
noissa kiinan 24mm kaasareissa alunperin joku 34-35 numeron tyhjäkäyntisuutin kiinni

kippari68

Se minun kaasari oli Narakun 24mm luuletko, että siellä myös tuon kokoiset tyhjikset?  Tiedä mihin se on alunperin tarkoitettu niissä tehtaan säädöissä. Kyllä mä sen vaihdan isommaksi kun tuo 3 kierrosta on kyllä seosruuville aika paljon  ;D  Ei se tyhjislajitelmakaan varmaan kallis ole. Kivaa näitten kanssa on touhuta ja pähkäillä  ::)

kippari68

Pitkän iltavuoron päätteeksi kotimatkalla 4,5 asteen pakkasessa kokeilin tuon kaasuttajan säätöjä kun oli hiljainen kaupunki.
Pitkään loivaan ylämäkeen ajaessa löysin siitä sen saman takeltelun mikä oli ennen tasamaalla ajaessa.(ei yhtä voimakkaana) Siltikin edelleen siitä kun tupin kiertää nurin niin lähtee heti myös siihen ylämäkeen. Tasamaalla ajaessa sitä kohtaa ei enää ole elikkä soppa loppuu ylämäessä siinä osakaasualueella.  Eikö tuo ole jo aika vahva signaali heittää isompi pääsuutin sillä neulan sokka on jo alimmassa.  Miten sen tyhjäkäynti
suuttimen kanssa oikein on kun pähkäilin, että eikö sitä pitäisi pienentää jos kerran joutuu avaamaan ILMARUUVIA 2,5-3 kierrosta auki ?
Ne isoimmat koneen kierrokset oli tuossa reilu 2,5 kierrosta auki ja 1,5 kierrosta ei suostunut edes käymään. Pääsuutin siis minulla nyt 106 ja alunperin tuo NARAKUN 24mm varustettu 102 pääsuuttimella ja 35 tyhjäkäyntisuuttimella. Se on tehtaalla säädetty 85cc koneeseen sekä 125cc korvauskaasariksi https://www.scootertuning.ca/en/carburettors-racing/880002-carburetor-naraku-racing-24mm-gy6-50cc.html
Mitäköhän sinne pitäisi suuttimeksi heittää kun neulan nosto yhdellä pykälällä muutti tuon tasamaan kulun paljon paremmaksi.
Eli nyt 106 joten 108 varmaan vielä ihan sama oisko 112 kokeilun arvoinen ? Tilaan myös tuon tyhjäkäyntisuutin sarjan niin voi kokeilla eri variaatioita. Mutta saattaa olla turhaa "HIFI" hommaa koska pysyyhän se ilmaruuvi siellä kiinni vaikka on 3 kierrosta auki.
Periaatteessa pelaa jo tosi hyvin mutta olisi kiva saada kaikki kakomiset pois.  Käynnistyy pakkasessa startilla ja käy tyhjää nätisti eli hyvin
lähellä optimi säätöjä varmaan on. Laitan tuon LEO VINCEN putken kiinni samalla kun vaihdan nuo uudet nastakumit alle. Mutta sillä tuskin
on vaikutusta muuhun kuin mukavampaan renkaan vaihtoon kun on kaksi osainen putki jossa alkukäyrä ja äänenvaimennin on jousella kiinni toisissaan  ::)


viisnelonen

Eikös se ole tyhjäkäyntipiirin SEOSRUUVI ? eli jos se on  kolme kierrosta auki niin sitten vaan isompaa tk-suutinta hankkimaan.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

jwalk

CVK:n tyhjäkäyntipiiri on käytännössä aikas jännä.. täälläkin käyty siitä paljon keskustelua ja väittelyä.
Itse olen todennut seuraavaa:
SEOSruuvia aukaistessa seos laihenee ja päinvastoin.
Jos ruuvia joutuu avaamaan "liikaa", niin isompaa tk-suutinta.ja toisinpäin.
Todella nurinkurista, eiköh???
Nämä siis asioita, mitä vaan itse havainnut.
Itse siis tullut siihen tulokseen, että seosruuvi on jonkinlainen tyhjäkäyntiseoksen TASAPAINOTUSruuvi.
Saa olla erimieltä ja valistaa.

Coastside

#133
Se horii ilmaa sekä läpän ohi että tk ilmakanavan kautta. Seos määräytyy noiden keskinäisestä suhteesta ja suuttimen koosta. Jos suutin on liian suuri se vaatii liikaa ilmaa eli tyhjäkäyntiä ei saa sopivaksi. Kannattaa mitoittaa vain tyhjäkäyntiä ajatellen.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

kippari68

Mopo Sportin hyllystä hain TK suutin lajitelman täytyy kokeilla isompaa sinne. Siellä nyt siis vakiona 35 niin varmaan sitä 38-40 jotain
seuraavaksi. Optimi varmaan, että saan käymään noin 1,5 kierrosta ruuvia auki ? Se neulan nosto paransi tilannetta niin paljon joten
alkuarvio on laihalla. Nyt kyllä veto ja kulku on hyvää lukuunottamatta ylämäen osakaasun "kauneusvirhettä" josta pääsee kyllä eroon kun
vääntää lisää kaasua. Mutta haluan tuon kohdan säätää pois.  Tyhjäkäynti kuulostaa tasiselta mutta mittari tosiaan näyttää jopa vähän yli
200rpm vaihtelua. Voisikohan johtua juuri tuosta 3 kierrosta auki olevasta seosruuvista jos sen tarkkuus huononee siihen suuntaan. Tänään
illalla kun tulen töistä täytyy vetää tuppi nurin hetken matkaa niin näkee tuon pääsuuttimen kunnolla. Kunhan ei mäntä pala puhki jos on
liian pieni  ::)