Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kytkin vai vari pitää ääntä?

Aloittaja kaahonen, 09.04.12 - klo:20:55

« edellinen - seuraava »

kaahonen

Heps.

Nyt kun muutaman kerran olen päässyt ajamaan Kymcolla on kaikki pelannut loistavasti. Ainut ihmetystä herättänyt juttu on liikkeelle lähtiessä kuuluva urvahdus. Ääni kuuluu siis vain liikkeelle lähdössä ja aivan hiljaa ajaessa. Tuleekohan ääni varista vai kytkimestä? Oma arvaukseni on kytkin, koska ääni kuuluu mielestäni vain silloin kun kytkin ottaa kiinni. Onkohan kyseessä lopussa olevat palat? Voiko mahdollisesti vanha ja huono, tahi uusi hihna antaa tälläista ääntä? Vai voisiko kylmällä ilmalla olla jotain tekemistä asian kanssa, ainakun ääni on kuulunut on ollut tosi kylmä, lähempänä nollaa. Muuten vari/kytkin toimii mielestäni ok. Avaan varin heti kun kelit lämpiää, ajattelin vaan jos jollain ollut jotain vastaavaa.

Kyseessä siis Kymco xciting 500.

- Kalle -
Ei mopolla mahottomia

pekpel

Mulla oli sellasta metallista kitinää / kirskunaa liikkeellelähdössä ja syynä oli kytkinkellon sisäpinnasta irti hilseilevä metalli

En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

Coastside

Hihna voi luistaa. Äänen tyyli viittaa siihen, varsinkin noilla väännöillä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

viisnelonen

#3
Lainaus käyttäjältä: Coastside - 09.04.12 - klo:21:52
Hihna voi luistaa. Äänen tyyli viittaa siihen, varsinkin noilla väännöillä.

Nyt kevään ensi kilometrillä pysähdyin JYRKKÄÄN mäkeen missä oli vielä pehmeää (hiekka), liikkeelle lähtiessä hihna luisti ja antoi varin tuuletusaukosta mahtavat savut ja palaneen kumin hajun.
Ilma n +2 ja hihnakin oli´vielä kylmä.
Aikaisemmin(ed: vuosi sitten) on ollut ulkokylmässä tilassa suoritetun talvisäilytyksen jälkeen lähdöissä Kaahosen kuvaamia jurskahduksia, loppuivat muutaman sadan km jälkeen. Päättelin ilmiön johtuvan talven aikana ruostuneesta kytkinkellosta, ottaa pintaruostetta tosi herkästi kuten auton  jarrulevytkin, jotka saattaa pintaruostua muutamassa päivässä. Itse en huolestuisi..
Noilla tehoskoduilla voi varmaan lisätä hihnan elinikää kun muistaa että hihna pitää kunnolla vasta lämmettyään..

Edit: ja tää oli 150 cc 2t kone
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

Plom

Ihan ekoilla kilometreillä oman skodenikin kytkimen paikkeilta kuului vingahduksia, mutta se hävisi kilometrien myötä.

pöönä

Mulla teki piikkinen kymco viime kesänä lähes samoin,etenkin risteyksestä lähdettäessä, muutaman kerran lähes keuli kun antoi lisää kauraa.
vikana oli kytkin palojen reunaan noin kolmen millin levyinen töhnä kytkin kellon ja palojen puhdistus dräkleanilla, vika poistui eikä ole vielä
tänä keväänä tullu takas.

kaahonen

Joo pitää tutkia miltä kytkin näyttää kunhan kelit tosiaan lämpenee. Ongelmana tässä vielä se ettei ole ihan tarkkaa tietoa huoltohistoriasta, joten en ole varma onko hihna/vari/kytkin mahdollisesti uusittu. Edellisen omistajan mukaan varikoppa sisältä oli ollut todella siisti, eli jotain puhdistus töitä on joku tehnyt. Skodella asjettu alle 15tkm.
Ei mopolla mahottomia

viisnelonen

Lainaus käyttäjältä: kaahonen - 10.04.12 - klo:10:53
Joo pitää tutkia miltä kytkin näyttää kunhan kelit tosiaan lämpenee. Ongelmana tässä vielä se ettei ole ihan tarkkaa tietoa huoltohistoriasta, joten en ole varma onko hihna/vari/kytkin mahdollisesti uusittu. Edellisen omistajan mukaan varikoppa sisältä oli ollut todella siisti, eli jotain puhdistus töitä on joku tehnyt. Skodella asjettu alle 15tkm.

Esim iso yhteistalli minne talvella ajetaan päivbittäin lumisia autoja on niin kostea että jos skodua siellä säilyttää niin ruostetta tulee..
Samoin vaihtuvalämpöinen ns kylmä talli, varsinkjin jos on tallin kaikki ilmanvaihtoventtilit suljettu energian säästämiseksi. Uskon että se jurskahtelu lakkaa ajon myötä.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

lehtijussi

Samanlaista jurskahtelua piti aikanaan oma uuden karhee Burgman.
Sillon kyselin huolesta kalpeena, niin sanovat että tuppaa noi isommat herkästi jurautteleen, ei se rikki ole kun korkeentaan pölynen. Se vari.

kaahonen

#9
Jep. Pikkuisen oli pölyä koppaan kertynyt mutta ei mitään ihmeellistä. Ainut mikä pisti silmään oli kytkimen akselissa oli joko jähmettynyttä vaseliiniä tai sulanut tiiviste, siis siinä mikä tulee varikopassa olevaan laakeriin. Pitää tutkia kuvia mitä siellä takana pitäisi olla, onko jollain havaintoa tästä mikä se vois olla?

Semmoinen havainto että tämä urvahdus kuuluu vain kun kierrokset kierrokset 2500 - 3000 ja vain liikkeelle lähdössä.
Ei mopolla mahottomia

kaahonen

Mikäs olikaan se työkalu nimeltään jolla pidetään kytkin nipussa kun sitä purkaa/kasaa. Vai miten ootte purkanut kytkimet?
Ei mopolla mahottomia

Coastside

#11
Simppelein on laudan pätkä jossa reikä vääntää mutteria. Kun vielä tekee kytkimen reikäjaolla pulteista lukituksen, vääntää mutteria hylsyllä. Jaloilla vain painetaan ja vinkoilla saa pöytäänkin kiinni. Työkalu on vuosien kehitystyön tulos lähtien aamutossuista. :) Niistä voi lipsahtaa ja kilahtaa kulkusille.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

kaahonen

No niin nyt on kytkin puhisteltu ja samoin kytkinkello. Aikas paljon oli pölyä. Kaikki jouset näytti ja tuntui ehjille, "kengät" oluvat lasittuneet ja hioin karheeksi. Vastapainejousikin kunnossa, jäi muuten kytkintä irrottessa sormi levyjen väliin, auts :-[ meni hetki että sain sormen pois puristuksesta. No onneks ei ilmeisesti pahempaa vammaa. Kohta pääse koeajolle niin nähdään tai siis kuullaan oliko apuja.

Dr. Pulleyt tulossa postissa :))
Ei mopolla mahottomia

kaahonen

No niin testi ajot suoritettu ja kaikki pelaa hienostu. Eipä kuulu varista enää mitään ylimääräsiä ääniä. Eli puhdistus ja kenkien hionta auttoi tässä. :))
Ei mopolla mahottomia

mesemies49

Lainaus käyttäjältä: kaahonen - 17.04.12 - klo:22:36
Jep. Pikkuisen oli pölyä koppaan kertynyt mutta ei mitään ihmeellistä. Ainut mikä pisti silmään oli kytkimen akselissa oli joko jähmettynyttä vaseliiniä tai sulanut tiiviste, siis siinä mikä tulee varikopassa olevaan laakeriin. Pitää tutkia kuvia mitä siellä takana pitäisi olla, onko jollain havaintoa tästä mikä se vois olla?

Semmoinen havainto että tämä urvahdus kuuluu vain kun kierrokset kierrokset 2500 - 3000 ja vain liikkeelle lähdössä.
Minä aukaisin sen kopan ja katselin,että puhdas on,mutta se tiiviste/vaseliini on silikoni liimaa.Siinä mun mielestä tehdas sovitus kopan ja laakerin välillä ei ole sattunut kohdalleen laakeri väljä ulkokoolista koppaan,eihän laakeri saa pyöriä ulkokooli mukana.Mun mielestä jos ei se liimaus pitäny joku muu kait siihen pitäis keksiä.Piaggiossa ihan oma tuki laakerille ei laakerointi koppaan,joka on parempi ratkaisu,Aina kun kopan aukaiset laakeri lähtee ulkokoolista kopasta irti ja väljenee se on niitä Aasian juttuja.