Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kytkin vai vari pitää ääntä?

Aloittaja kaahonen, 09.04.12 - klo:20:55

« edellinen - seuraava »

kaahonen

Lainaus käyttäjältä: mesemies49 - 27.04.12 - klo:07:40
Lainaus käyttäjältä: kaahonen - 17.04.12 - klo:22:36
Jep. Pikkuisen oli pölyä koppaan kertynyt mutta ei mitään ihmeellistä. Ainut mikä pisti silmään oli kytkimen akselissa oli joko jähmettynyttä vaseliiniä tai sulanut tiiviste, siis siinä mikä tulee varikopassa olevaan laakeriin. Pitää tutkia kuvia mitä siellä takana pitäisi olla, onko jollain havaintoa tästä mikä se vois olla?

Semmoinen havainto että tämä urvahdus kuuluu vain kun kierrokset kierrokset 2500 - 3000 ja vain liikkeelle lähdössä.
Minä aukaisin sen kopan ja katselin,että puhdas on,mutta se tiiviste/vaseliini on silikoni liimaa.Siinä mun mielestä tehdas sovitus kopan ja laakerin välillä ei ole sattunut kohdalleen laakeri väljä ulkokoolista koppaan,eihän laakeri saa pyöriä ulkokooli mukana.Mun mielestä jos ei se liimaus pitäny joku muu kait siihen pitäis keksiä.Piaggiossa ihan oma tuki laakerille ei laakerointi koppaan,joka on parempi ratkaisu,Aina kun kopan aukaiset laakeri lähtee ulkokoolista kopasta irti ja väljenee se on niitä Aasian juttuja.

Jep samaan päädyin tuon tiivisteen kanssa. Hyvin se nyt oli pysynyt paikallaan.
Ei mopolla mahottomia

kaahonen

#16
Kyllä se laakeri siellä kopassa on pysynyt, onhan se sokalla paikallaan. Silikoniliimamällin otin pois koska se alkoi levitä pitkin varia. Samalla laitoin dr pulleyn painot ja avot johan liikahtaa O0. Varin ja kopan puhdistelin samalla. Ja eiku testilenkille vaikka lämpötila nollassa. Hyvin toimii, kiihtyvyys parani entisestään, kierrosalue nousi n. 500 rpm. Saa nähdä miten käy kulutuksen. Nyt vari toimii kuin ajatus. Suosittelen ;D
Ei mopolla mahottomia

mesemies49

#17
No jaa pysyyhän se laakeri ,ei se sieltä voi lentää pois,mutta en nyt muista oliko sisä vai ulkokooli niin väljä että laakeri ei pyöri mukana,siksi yritin liimata sitä.Kyllä minä keksisin siihen jonku ratkaisun,en usko että tarkoitettu toivivaksi niin.Laakerit yleensä pyörii kuulista tai rullista.Sori muistin väärin sisäkooli oli tosi väljä.

InsOmnia

Asiaa liipaten jos laakerin ulkokooli on päässyt pyörähtämään ja sovite näin ollen väljä, niin itse ratkaisin moisen ongelman pistehitsaamalla. Täppäsin migillä kolme pistehitsiä laakerin ulkokooliin ja sen kummemmin ei ole kooli pyörähtänyt.

Partanen

Kaverin Xciting on muistaakseni n. 8000km ajettu, eikä siinä ollut ongelmia kytkinakselin tukilaakerin kanssa. Tukevasti tuntui sopivan ulko-, että sisäkehältään paikoilleen. Tietysti jos laakeri olisi jossain vaiheessa jumittanut, tai jumittaisi, niin sitten muuttuisi liukulaakeriksi, syöden sitten akselia, tai pesäänsä. Parasta on pitää huoli siitä, että tukilaakeri on kunnossa.

Mitä mahtaa laakerirasvat tykätä migin aikaansaamasta lämmöstä, palavatko pilalle? Oli muistaakseni sillä tavoin suojattu laakeri, että sinne on paha saada uutta rasvaa. Itse ehkä kokeilisin saada sinne laakeripesään karhennusta, vaikkapa pistepuikolla, jos mahtuu. Tai tietysti sinne pesään voisi sitä laakerilukitettakin laittaa, kun koppaa irrotettaessa laakerin on tarkoitus jäädä koppaan.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

InsOmnia

Eipä kerkeä laakerirasvat lämpenemään, kunhan ei saumaa rupea hitsaamaan.

viisnelonen

Lainaus käyttäjältä: InsOmnia - 04.05.12 - klo:09:00
Asiaa liipaten jos laakerin ulkokooli on päässyt pyörähtämään ja sovite näin ollen väljä, niin itse ratkaisin moisen ongelman pistehitsaamalla. Täppäsin migillä kolme pistehitsiä laakerin ulkokooliin ja sen kummemmin ei ole kooli pyörähtänyt.

Pienen laakerin kiinnityksessä liiman käyttö paljon turvallisempi. Saattaa nääs ulkokooli herkästi muuttaa muotoaan kun saa kuumapisteitä.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

Coastside

Saattaisi toimia keino jossa laakerin ulkokehään viilataan poikkiura ja sen kohdalle pesään porataan kolo ja lyödään sopiva tappi lukitsemaan ne yhteen. Sen voi liimatakkin siihen.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

kaahonen

Lainaus käyttäjältä: mesemies49 - 04.05.12 - klo:07:27
No jaa pysyyhän se laakeri ,ei se sieltä voi lentää pois,mutta en nyt muista oliko sisä vai ulkokooli niin väljä että laakeri ei pyöri mukana,siksi yritin liimata sitä.Kyllä minä keksisin siihen jonku ratkaisun,en usko että tarkoitettu toivivaksi niin.Laakerit yleensä pyörii kuulista tai rullista.

Eli siis ymmärsinkö oikein että kun otat kopan irti niin laakeri pyörii kopassa paikallaan? Tuo silikoni möntti oli kiinni akselissa, ei laakerissa.

Onko tietoa paljonko on vakio rullien paino? Käytin rullia vaakalla ja painoa 33g, luulin että tässä ois ollut 30g rullat ja sillä tilasin 29g dr. pulleyt. Kiihtyvyys kohallaan mutta ehkä hieman kovilla kierroksilla käy 60-70 nopeudessa.
Ei mopolla mahottomia

InsOmnia

Lainaus käyttäjältä: viisnelonen - 04.05.12 - klo:10:38
Lainaus käyttäjältä: InsOmnia - 04.05.12 - klo:09:00
Asiaa liipaten jos laakerin ulkokooli on päässyt pyörähtämään ja sovite näin ollen väljä, niin itse ratkaisin moisen ongelman pistehitsaamalla. Täppäsin migillä kolme pistehitsiä laakerin ulkokooliin ja sen kummemmin ei ole kooli pyörähtänyt.

Pienen laakerin kiinnityksessä liiman käyttö paljon turvallisempi. Saattaa nääs ulkokooli herkästi muuttaa muotoaan kun saa kuumapisteitä.
Itse en luota liimaan, silloin kun laakeri on kymmenyksiä liian väljä. Ja laakerin ulkokoolihan ei ole mitään läkkipeltiä, joten kolmen hitsitäpän jälkeen sen voi ottaa käsiinsä, ilman että laakeri tuntuu edes lämpimältä.

mesemies49

Lainaus käyttäjältä: kaahonen - 04.05.12 - klo:21:43
Lainaus käyttäjältä: mesemies49 - 04.05.12 - klo:07:27
No jaa pysyyhän se laakeri ,ei se sieltä voi lentää pois,mutta en nyt muista oliko sisä vai ulkokooli niin väljä että laakeri ei pyöri mukana,siksi yritin liimata sitä.Kyllä minä keksisin siihen jonku ratkaisun,en usko että tarkoitettu toivivaksi niin.Laakerit yleensä pyörii kuulista tai rullista.

Eli siis ymmärsinkö oikein että kun otat kopan irti niin laakeri pyörii kopassa paikallaan? Tuo silikoni möntti oli kiinni akselissa, ei laakerissa.

Onko tietoa paljonko on vakio rullien paino? Käytin rullia vaakalla ja painoa 33g, luulin että tässä ois ollut 30g rullat ja sillä tilasin 29g dr. pulleyt. Kiihtyvyys kohallaan mutta ehkä hieman kovilla kierroksilla käy 60-70 nopeudessa.
No jaa minähän aukaisin sen kopan itsellä ollessa,en nyt muista,mutta taisi olla laakeri sisäkoolista niin väljä että koitin liimata jollain silikoniliimalla,varmaan tehtaan sovitusvirhe.Kyllähän yleenä koolit on naputustiukkoja,siinä oli sellainen sovitus,että ei tiedä pyöriikö koolista vai kuulista.(tosi väljä)

kaahonen

Pitääpä ottaa auki ja tarkistaa. Kelikin sopiva ropaamiseen. Milläs muulla kuin hitsaamalla sen sais siihen koppaan kiinni, tietty silleen että tarvittaessa saa laakerin pois särkemättä koppaa.
Ei mopolla mahottomia

mesemies49

Lainaus käyttäjältä: kaahonen - 05.05.12 - klo:14:13
Pitääpä ottaa auki ja tarkistaa. Kelikin sopiva ropaamiseen. Milläs muulla kuin hitsaamalla sen sais siihen koppaan kiinni, tietty silleen että tarvittaessa saa laakerin pois särkemättä koppaa.Katsohan nyt kun en muista oliko laakeri sisä vai ulkokoolista väljä,sitten miettii mitä tekee kun ei silikon liimat pidä ,kun käy kuumana.Eikös se ollut laakeri sisäkoolista väljä näin muistelen?


Partanen

Laakerilukitetta löytyy varaosakaupoista. Yksi tuotemerkki on Loctite.

En vieläkään pidä hyvänä ideana hitsata laakeria. Ei migi toimi, jollei metalli jota hitsataan sula. Ja jotta se sulaa, pitää olla lämpöä. Ja rasva ei kestä sellaisia lämpöjä. Eli jos ei pelkästä kuumuudesta jo laakeri hajonnut, niin hetken päästä viimeistään, voitelun puutteeseen.

Yksi keino voisi olla, laakerilukitteen lisäksi, yrittää saada laakeripesään ns. kraaterin pistepuikolla. Vaikkapa kolme, neljä sopivin välein. Kraaterin reunat sitten pienentäisivät liian suureksi kasvanutta välystä sopivammaksi. Taisi vaan olla niin ahdas se laakeripesä, ettei sinne taida pistepuikolla päästä lyömään.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

lehtijussi

Se on juuri ku InsOmnia sano... Ne rasvat mihkään sula tollasista hitsitäpeistä! ???
Tässä kaahosen tapauksessa ei vaan ole tarvetta tuikkia millään, kun se välys oli siellä sisä- eikä ulkokoolissa... :o