Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Ajeletko mieluummin pyörätiellä, vai autotiellä

Aloittaja Partanen, 10.06.07 - klo:13:39

« edellinen - seuraava »

Antti R

#15
Mielummin ajan ajotiellä. Siellä liikenteessä pelaa edes jonkinlaiset liikennesäännöt. Muiden liikkujien toiminta on paremmin ennalta arvattavaa.

Pyörätiellä on rullaluistelijoita jotka huitovat sauvoillaan. Siellä on toikkaroivia humalaisia ja leikkiviä lapsia. Usein pyörätiet ovat epätasaisia ja yht'äkkiä saattaa tulla eteen tunneli. Pyörätie saattaa siirtyä ajotien toiselle puolelle aivan yllättäen. Pyörätiellä risteyksissä on usein hyvin huono näkyvyys. Tunnelista saattaa tulla eteen mopo tai polkupyörä olosuhteisiin nähden tolkuttomalla nopeudella. Olen nähnyt vuoden sisään kaksi tapausta, joissa kolmion takaa tullut kuorma-auto ei huomannut pyörätietä ajavaa mopoilijaa. Senhän arvaa miten siinä käy, ei paljoa lohduta vaikka mopoilija oli oikeassa. Pyörätiellä on ajettava todella hiljaa, joten matka ei edisty.

Vieraalla paikkakunnalla ei yhtään tiedä mihin pyörätie johtaa, joten eksyminen tapahtuu viimeistään seuraavassa risteyksessä. Kartat tai navigaattori ei yleensä noteeraa pyöräteitä. Risteyksen jälkeen ei ole enää merkitty saako pyörätiellä ajaa mopolla vai ei. Kohdalle on sattunut ainoastaan pari kertaa pyörätie jonka käyttö on perusteltua. Onneksi mikään laki ei velvoita ajamaan pyörätiellä.
Peugeot Vivacity 3 2011
Tunturi Super Sport -82
Tunturi Sport -75
Tunturi Start -72
Tunturi Start -79 (projektiaihio)
Tunturi Maxi LF3 -71 (museo)
Tunturi -65 (museo)
ex. Vespa GTS -10
ex. Vespa LX 125 -08
ex. Peugeot Vivacity -05
ex. Kymco Super Fever -04
ex. Hero Winner -02

paajanen

itse tykkään ajella molemmilla, tosin pyörätiellä ajelu aiheuttaa ylimääräistä stressiä koska muutama idiottii ajelee rinta rinnan keskellä tietä, sitten on niitä kohtia joista pääse vain 60kmh tunnissa koska pyörätiellä ei saa ajaa. jos ajat pyörätiellä saat rikesakon, jos virität mopoa saat isomman sakon, ja jos ajat autotiellä poliisi ja autolijat aukovat päätä. mikä olisi järkevä ratkaisu tällaisessa tilanteessa?tullu nimittäin muutama vastaan  ???

ainö

vespa lx 50 <3

FrozenCorpse

#18
Mä ajan aina autotiellä, ellei sitten ole jostai syystä huomattasti parempi tyytyä siihen ääliökansan valloittamaan pyörätiehen, jossa saa soittaa tööttiä joka sekunti ja hidastella kerta toisensa perään. Autotiellä on parempi liikkuvuus ja jotenki parempi kuntosiakin ne autotiet.
"Frozen. Sä olet kyllä pessimistisin foorumilainen.  :o "

eskomörkö

quote author=paajanen link=topic=86.msg1033#msg1033 date=1183723923]
sitten on niitä kohtia joista pääse vain 60kmh tunnissa koska pyörätiellä ei saa ajaa. jos ajat pyörätiellä saat rikesakon, jos virität mopoa saat isomman sakon, ja jos ajat autotiellä poliisi ja autolijat aukovat päätä. mikä olisi järkevä ratkaisu tällaisessa tilanteessa?[/quote]

Järkevä ratkaisu olisi se että etenisit sen 60km/h. Vielä järkevämpi aukoa takaisin. Ikävää vaan on että järkevän ja tilanteeseen sovitetun ratkaisun käytöstä liikenteessä muistetaan normaalisti samansuuruisella lapulla kuin jos vaikka ryöstät siwan kirveellä.

Kysymykseen..
Alkuun pelkästään pyöräteillä. Kaupasta haetulla, kuristetulla ja sisäänajo vaiheessa olevalla kiinalaisella ei juuri tehnyt mieli ajella muun liikenteen riesana. Turvallisempaa ja vähemmän noloa olisi ollut vaikka juosta autojen seassa, niin olisi edes jotenkin pysynyt liikenteen mukana.

Nyt pysyy suurinpiirtein rytmissä mukana, niin kyllähän noi autotiet hakkaa pyöräreitit tyystin ajamisen helppouden takia.

FrozenCorpse

Autotiellä, jotenki parempi ku kaikenmaailman mummojen ja hullujen keskellä.
"Frozen. Sä olet kyllä pessimistisin foorumilainen.  :o "

OH2KV

Sekä että autotietä pakon sanelemana ekan 10 kilsaa, pyörätietä ei tänne tehdä näköjään, vaikka puhuttu 10 vuotta. En siirry pyörötielle, ennen kuin ilman mitään risteyksiä olevaa matkaa on järkevästi, työmatkalla olisi luvallista pyörätietä n. 12 km, josta käytän yhden 5 km mittaisen pätkän, jossa 2 risteystä ainoastaan, missä saa olla tarkkana. Ko pätkällä pääosin vielä 80 km/h rajoitus, joten koen sen turvallisemmaksi, vaikka hitaammin matka etenee pyöräyiellä juuri rullaluistelijoden, suksijoiden koirien ulkoiluttajien ja arvaamattomien pyöräilijöiden takia.

Aamuisin pyörätiieliikennettä on melko vähän, ja näkyvyys pätkällä on hyvä, mutta iltapäivisin jotkut tulevat jopa autolla paikalle, laittavat rullat jalkaan ja lähtevät luistelemaan tuolle melko tasaiselle ja suoralle osuudelle, pahimmillaan kokonainen perhe nipussa viilettää siinä edessä, ja kun ei tuota kinkkiä kuule, ilman torven käyttöä.
Solifer SM rossimopo, Tunturi ajomopo, muut mopot Datsun 100A ja käyttis Datsun Violet 160J

Samppa

Nämä rullasuksilla luistelevat on kaikista pahimpia. Tuppaavat viemään koko pyörätien...
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

OH2KV

Lainaus käyttäjältä: Samppa - 15.08.07 - klo:23:26
Nämä rullasuksilla luistelevat on kaikista pahimpia. Tuppaavat viemään koko pyörätien...

Ja kun vetäisivät perinteisellä tyylillä, mutta kun ei, paljon on muuttunut 25 vuodessa.

V-tyylit ja luistelutyylit tulleet, konnes joku keksii Ö- tyylin, ja ei riitä autotiekään enää!
Solifer SM rossimopo, Tunturi ajomopo, muut mopot Datsun 100A ja käyttis Datsun Violet 160J

Irkku

Olen vasta niin tuore mopoilija mutta en kyllä uskaltaisi kovin mennä pyörätielle mopon kanssa kun siellä noin 25vuotta ajelleena tiedän mitä kaikenlaisia kummajaisia siellä liikkuukaan ja 20 tuntuu olevan sielläkin monasti riskirajoilla :)

Tosiaan moni ei osaa kulkea pyörätiellä, kuljetaan keskellä rinnakkain ja höpötetään niin että ei kuulla eikä nähdä missä muut menee tai omat lapset / lemmikit. Pyörätiellä ollut pari liki tilannetta.

Täällä ei silti saakkaaan ajaa pyöräteillä mopolla. Tiet on melko kapeita ja piennar alue ihan olematon loppuu liki heti valkoiseen viivaan.

Nyt kun oltiin ekalla yhteisellä moporeissulla niin mies opasti ajamaan rohkeammin omalla kaistalla eikä siellä  ojassa. Vaikka tietkin on  melko mutkaisia mutta meinasi juuri sitä että oja saattaa muuten helposti kutsua ja sitten autoilijat tosiaan kiilaa sinne ainakin jos on liian reunassa.

Vilkun käytön vähyyden huomaa kyllä. Minä kun otin heti alusta lähtien sen tyylin että vilkutan vaikka ketään ei näy missään, koitan tehdä siitä automaattisen eleen.

Ratsastajilta jo olen saanut kädennostoja kun menen erittäin rauhallisesti ohi ja mahdollisimman kaukaa  sillä itse siellä ison hepanselässä istuvana tiedän että on karmeaa kun joku mopoilija viuhahtaa liki hepan kavioita ohi niin että sora lentää. Eipä ajattele mopoilija sitä että itselleenkin se on todella vaarallista sillä ei ratsastaja pidä isoa eläintä jos se niin päättää ja nousee vaikkapa pystyyn ja huitoo mopoilijankin kavioillaan.

Se on kyllä ihmeellistä autoilijoilta kun ohi pitää todellakin pahoissakin paikoissa mennä, toki ajan vielä hiljaa mutkaisilla kapeilla teillä mutta en usko että tulen koskaan mopollani niitä teitä ajamaan yli 45 sallittu nopeus on siellä 50-60.

Juha

En kyllä missään tapauksessa halua, enkä aio mennä pyörätielle. Autotiellä on paljon mukavampi ajaa vaikka sielläkin niitä törttöjä riittää. Kuten, 40 rajoitus alueella, tiukka mutka näkyvyys ehkä 50m, ajan itse mittariin yli 50km/h ja mitenkäs auto menee ohi, olin vielä tapani mukaan valinnut ajolinjani suht keskeltä tietä, hillitäkseni ohituksia.

Täälläpäin ei edes ole pyöräteitä joilla saisi ajaa mopolla, mutta en siltikään niitä käyttäisi. Autotietkin alkavat silti olemaan aika huonossa kunnossa täälläpäin, ettei ajamisesta tule mitään ellei aja oman ajokaistan keskellä, jota autot eivät ole vielä kuoputtaneet.  >:(


tarbash

Lainaus käyttäjältä: Samppa - 27.06.07 - klo:11:46
Lainaus käyttäjältä: Zoner-äijä - 27.06.07 - klo:07:22
Joillekin autoilijoille täällä Helsingissä mopo tuntuu olevan, kuin punainen vaate härälle. Vaikka ajaisin 40:n alueella 50km/h, täytyy autoilijan ohittaa muista piittaamatta.

Jep.. Ja tuo tuntuu valitettavasti pitävän paikkaansa myös muuallakin kuin Helsingissä. Mopon ohi on lähes aina päästävä, vaikka ajaisikin 40:n alueella 50km/h. >:(
Joensuu kuittaa. Ohi on päästävä, jopa Suvanto-sillalla, vaikka vastaan tulis linja-auto, eilen meinas käydä silta kapeaksi, kun ohi piti päästä. ja itellä vauhtia se 50km/h
Repesin, tuo teippiä!!

karkulainen

jos on pakko, niin pyörätelle menen.
viimeksi kun ajoin pyörätiellä siellä jolkotteli kuntoilija, ei väistänyt kun ei kuullut kinkkiä. kaasu pohjaan ja hän suorastaa hyppäsi sivuun :D
EX; Solifer xtr50. Nyk. VW Golf IV Variant 1.9TDI
Mikä näyttää helpolta, on hankalaa. Mikä näyttää hankalalta, on mahdotonta.

purgiaali

Muutamassa paikassa on tullut käytyä joissa on tiellä 80kmh rajoitus ja kapea piennar niin on ollut mukavampi ajaa mopoille sallitulla pyörätiellä. Kovin harvassa vaan on nuo mopoille sallitut pyörätiet täällä hämeenlinnan lähikunnissa.

vilkkuvalo

Ajelen mieluummin autotiellä kuin pyörätiellä. Syynä ovat nämä jo aiemmin mainitut vaappuankat (=rullaluistelijat), jotka huitovat sauvoillaan mihin sattuvat ja valloittavat koko pyörätien. Kulkevat ne pirulaiset autotielläkin, mutta siellä sentään väistävät.

Toinen syy on se, että täällä pyörätiet ovat niin huonossa kunnossa, että joutuu koko ajan mutkittelemaan ja väistelemään kohoumia ja kuoppia. Eli helpommalla pääsee autoteillä.