Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Autojonon ohittaminen skootterilla. Onko laillista ja missä tilanteissa?

Aloittaja jalat, 25.04.08 - klo:09:05

« edellinen - seuraava »

kestosippi

Vanha ketju kunniaan.

Miten on? Saako ruuhkassa ohittaa moposkootterilla autojonon normaalilla tavalla vasemmalta vastaantulijoiden kaistaa käyttäen jos autoja ei tule vastaan?
Ja saako sen jonon ohittaa pätkittäin siirtyen omalle kaistalle jos joku auto sattuukin tulemaan vastaan kesken ohitusyrityksen?
Peugeot Satelis 500

pera8x

samat liikennesäännöt ne taitaa päteä kaikkia moottoriajoneuvoja tuon suhteen. mopolle poikkeuksia yleisiin liikennesääntöihin on tietääkseni ainakin parkkeeraamisessa ja moottoritiellä ajamisessa. muita ei äkkiseltään tule mieleen. muuten mennään samoilla säännöillä, kun autolla, tai prätkällä ajettaessakin. kyllä minä ainakin olen ohittanut moposkootterilla montakin muuta ajoneuvoa, jotka hidastelee tiellä.

pera8x

ja jos en ihan väärin muista, niin olikohan jotenkin niin, että keltaviivallakin saa ohittaa, jos sen ohituksen pystyy tekeen niin, ettei ylitä kaistaviivaa. hämärä muistikuva jostain mp kortin kouluajoilta. ???

kestosippi

#63
Niin.... Minä käsitän asian niin että autoilla ei voi lähteä ohittamaan sellaista ruuhkassa syntyvää jonoa koska auto ei tarvittaessa mahdu takaisin omalle kaistalle mutta skootteripa mahtuu.

Minusta tuntuisi tyhmältä jäädä skodella sinne autojonoon odottelemaan jos vastaantulijoitakaan ei ole jatkuvasti tulossa. Mutta jos jonossa on poliisiauto niin ehkä sitten se odottelu olisi kenties varminta.
Peugeot Satelis 500

konenikkari

#64
Moottoripolkupyörä nimisen moottoriajoneuvon ollessa samalla kaistalla muiden ajoneuvojen kanssa sitä koskee täysin samat säännökset kuin muitakin.
Siis ohittaa saa aina jos vastaantulevalla kaistalla on tyhjää, ei siis koskaan jos vastaantulevalla kaistalla on vastaantuleva ajoneuvo.
Jos kaistalla on erikseen maalattu ajoradan oikeaa laitaa ja sen ulkoreunaa merkitsevä reunaviiva jonka ulkopuoli on tarkoitettu kevyttä liikennettä varten,
sen viivan ulkopuolelta voi muun liikenteen oikealta ohittaa.
Ainahan niitä provosijoita löytyyn niin mopoista kuin audeistakin.
Itse olen oikealta ohittaessani saanut vain peukkuja, vasemmalta ohittaessani saan audikuskin kohtelun, mutta kestän sen kyllä,
siksi livahdan niin nopeasti, että keskarit näkyy vain peruutuspeilissä  8)
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

konenikkari

#65
Lainaus käyttäjältä: pera8x - 15.09.17 - klo:21:11
ja jos en ihan väärin muista, niin olikohan jotenkin niin, että keltaviivallakin saa ohittaa, jos sen ohituksen pystyy tekeen niin, ettei ylitä kaistaviivaa. hämärä muistikuva jostain mp kortin kouluajoilta. ???

Väärin muistit, het uusiksi korttitestiin, >:( keltaisen viivan alueella ei saa ohittaa, millään ehdoilla  ;)
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

pera8x

hyvin mahdollista, että muistan väärin. sellanen muistikuva vain on tuolla jossain mielen syövereissä. ehkä se muistikuva on syntynyt jostain sellasesta, että olen ohitellut hitaita ajoneuvoja myös keltakaistaviivalla.. :o

viisnelonen

#67
Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 15.09.17 - klo:21:34
Lainaus käyttäjältä: pera8x - 15.09.17 - klo:21:11
ja jos en ihan väärin muista, niin olikohan jotenkin niin, että keltaviivallakin saa ohittaa, jos sen ohituksen pystyy tekeen niin, ettei ylitä kaistaviivaa. hämärä muistikuva jostain mp kortin kouluajoilta. ???

Väärin muistit, het uusiksi korttitestiin, >:( keltaisen viivan alueella ei saa ohittaa, millään ehdoilla  ;)

Olen kyllä eri mieltä, ohittaa saa mutta sulkuviivaa ei saa ylittää eikä ajaa sen vasemmalla puolella..
Tässä on kyllä hyvä muistaa että ohitettavaan on jätettävä riittävä etäisyys.

Tieliikenneasetus 34 §:ssä:

Ajoneuvo ei saa ylittää ajosuunnalleen tarkoitettua sulkuviivaa eikä ajaa sen päällä. Sulkuviiva on tarkoitettu ajoneuvon ajosuunnalle silloin, kun sulkuviivan vieressä sen oikealla puolella ei ole katkoviivaa. Milloin tällainen sulkuviiva on keltainen, ei ajoneuvo myöskään saa ajaa sen vasemmalla puolella.

Edit: "Ohittaminen kielletty" liikennemerkin vaikutusalueella ohittaminen onkin sitten eri juttu ..
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

konenikkari

#68
Miltä vuodelta oli tuo tieliikenneasetus
onko vielä olemassa ohittamisen kieltäviä  sulkuviivoja joissa toisella puolen on katkoviivaa?
Tuolla vanha , ja ehkä voimissaan oleva ohje
http://www.ajokorttikoulu.fi/materiaalit/lait/merkit.htm?kuva2.htm

Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

Coastside

Keltainen väri on ilmeisesti halpaa? Kun molempiin suuntiin on puoli kilometriä näkyvyyttä ja molemmilla kaistoilla sulkuviiva. Sivutien kohdalla se on poikki ja autoilijat ohittelee niissä paikoissa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

viisnelonen

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 15.09.17 - klo:23:25
Miltä vuodelta oli tuo tieliikenneasetus
onko vielä olemassa ohittamisen kieltäviä  sulkuviivoja joissa toisella puolen on katkoviivaa?
Tuolla vanha , ja ehkä voimissaan oleva ohje
http://www.ajokorttikoulu.fi/materiaalit/lait/merkit.htm?kuva2.htm

Tuo linkkisi sisältö on 100% yhtenevä kirjoittamani kanssa. Huomattava on että siellä puhutaan viivan ylittämisestä, ei  toisen ajoneuvon ohittamisesta.

Tässä ajanmukainen tieliikenneasetus, linkki finlexiin.          http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1982/19820182?search%5Btype%5D=pika&search%5Bpika%5D=tieliikenneasetus#L5P34

Kannattaa myös lukea liikennemerkin 351 teksti.. (3.luku 16pykälä) se kieltää mopolla/mp:llä auton ohittamisen ko merkin vaikutusalueella, mutta ei toisinpäin !
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

Vespister

Totta tosiaan! Autolla saa ohittaa moottoripyörän ohituskieltomerkin vaikutusalueella.
Kaipais korjausta tuo lainkohta.