Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Autojonon ohittaminen skootterilla. Onko laillista ja missä tilanteissa?

Aloittaja jalat, 25.04.08 - klo:09:05

« edellinen - seuraava »

jalat

Mites tuo nyt meneekään. Juttelin tutun kanssa jolla on moottoripyörä ja hän sanoi että mikäli autojono liikkuu (edes hitaasti), niin moottoripyörällä saa lähteä reunaa pitkin ohittamaan autojonoa. Siis kadun oikeata reunaa autojen vierellä. Mutta mikäli autoletka seisoo, niin ohittaminen olisi laitonta.

Osaako joku sanoa tuohon faktaa. Itse en löytänyt äkkiä mitään aiheesta.
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

Samppa

EI varmasti saa ohittaa oikealta, eikä edes kahden samaan suuntaan ajavan kaistan välissä ajaen.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Coastside

Autojonot ja ryhmittymiset ovat kaksipyöräiselle vaarallisimpia tilanteita. "Tyhjästä" ilmestyvä kaksipyöräinen kiilataan nurin tai ovi avataan eteen.
Parempi keino välttää jonoja on käyttää reittejä joilla niitä ei ole.

Saako mopoa työntää jalkakäytävällä/pyörätiellä? Sillä voisi oikoa joitakin paikkoja.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

jalat

Lainaus käyttäjältä: Samppa - 25.04.08 - klo:09:42
EI varmasti saa ohittaa oikealta, eikä edes kahden samaan suuntaan ajavan kaistan välissä ajaen.

Olen samaa mieltä että ei siinä järkeä ole, mutta onko tälle tiedolle faktaa kirjoitetussa muodossa. Sitä tässä lähdin ajamaan takaa.
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

FrozenCorpse

Juu, musta se lukee jossain likkennelaissakin jo, mutta.. Just noiden pärrävihaajien takia ei kande riskeeraa, ne voi koitua kohtalokkaaks..

"Frozen. Sä olet kyllä pessimistisin foorumilainen.  :o "

jalat

#5
Löytyi ohittamisen säännökset lopultakin
http://www.liikenneturva.fi/fi/turvatieto/saantopakki/ohittaminenI.php
http://www.liikenneturva.fi/fi/turvatieto/saantopakki/ohittaminenII.php

Myös tämä pätee ohittamisen osalta varmasti mopohin
http://www.liikenneturva.fi/fi/kysyttya/moottoripyoraily.php?we_objectID=1656

Eli pääosin ohittaminen tapahtuu aina vasemmalta puolelta ja normaalein säädöksin kuten autollakin tehdessä.


edit:
Entä jos on tilanne että menee yksi ajokaista ja sen reunassa on erityinen pyöräilijöille maalattu leveä kaistale. Tällöinhän mopoilijoiden pitäisi ajaa säännösten mukaan tuota pyöräilijöille soitettua aluetta pitkin. Saako tällöin ajaa autojonon ohi jos se matelee?

Uskoisin että saa, koska pyöräilijätkin ajavat ja se tila on tehty niin leveäksi että siinä ei pitäisi vaaraa tulla.
tuumaustauko.blogspot.com
Aprilia Atlantic 500 vm.2002

Samppa

Lainaus käyttäjältä: jalat - 25.04.08 - klo:10:49
edit:
Entä jos on tilanne että menee yksi ajokaista ja sen reunassa on erityinen pyöräilijöille maalattu leveä kaistale. Tällöinhän mopoilijoiden pitäisi ajaa säännösten mukaan tuota pyöräilijöille soitettua aluetta pitkin. Saako tällöin ajaa autojonon ohi jos se matelee?
Saa tietysti jos kaistale on sallittu myös mopoille.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Samppa

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 25.04.08 - klo:10:35
Saako mopoa työntää jalkakäytävällä/pyörätiellä? Sillä voisi oikoa joitakin paikkoja.
Miksei saisi? Ilman muuta saa kunhan se ei ole käynnissä.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Pommi

Lainaus käyttäjältä: Samppa - 25.04.08 - klo:14:56
Lainaus käyttäjältä: Coastside - 25.04.08 - klo:10:35
Saako mopoa työntää jalkakäytävällä/pyörätiellä? Sillä voisi oikoa joitakin paikkoja.
Miksei saisi? Ilman muuta saa kunhan se ei ole käynnissä.

Kaveri ainakin sai Järvenpäässä sakot kun työnsi mopoaan pyörä/kävelytiellä, jossa oli mopolla ajo kielletty. Ja mopo ei ollut käynnissä.

Partanen

Luulisin, että menemällä konttorille selvittämään asiaa, saisi tuommoisen sakon mitätöityä. Sillä ehdolla tietenkin, että tarinan kertoja ei ole muuttanut totuutta saadakseen kavereiltaan myötätuntoa..  ;)

Se on karmeaa, että jotkut oikeasti luulevat, että rätkällä saisi sääntöjenkin mukaan ohitella autojonoa. Huhhuh!

Minun puolesta saavat ohitella, kunhan tekevät sen järkevästi ja autoja häiritsemättä. Jos sen jonon joku rätkällä ohittaa päästäkseen jonon ensimmäiseksi, niin siitä paalupaikalta on sitten myös lähdettävä riepästi, eikä saa jäädä autojen "jalkoihin" vihreiden vaihtuessa. Noh, laithan on tehty niitä varten, jotka eivät muuten ymmärrä miten toimia. Siksi rätkällä ei lain tulkinnan mukaan saa autojonoa ohittaa.

En millään ymmärrä sitäkään, miten joku luulee sen vaikuttavan, että liikkuuko autojono vai ei. Luuleeko semmoinen ihminen, että laki on tehty vain kateuden vuoksi ja niitä varten, jotka eivät pidä kiilaamisesta? Käsittämätöntä.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Coastside

Lainaus käyttäjältä: Pommi - 26.04.08 - klo:10:19
Lainaus käyttäjältä: Samppa - 25.04.08 - klo:14:56
Lainaus käyttäjältä: Coastside - 25.04.08 - klo:10:35
Saako mopoa työntää jalkakäytävällä/pyörätiellä? Sillä voisi oikoa joitakin paikkoja.
Miksei saisi? Ilman muuta saa kunhan se ei ole käynnissä.

Kaveri ainakin sai Järvenpäässä sakot kun työnsi mopoaan pyörä/kävelytiellä, jossa oli mopolla ajo kielletty. Ja mopo ei ollut käynnissä.
Miten sitten ryhmitytään useampikaistaisella tiellä kävellen keskellä liikennevirtaa?
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

FrozenCorpse

Paha se on tossa rikki mennyttä mopoa autotiellä alkaa lykkimää, jossei oo pyörätie sallittu.. Miksi sitä sakotetaan? Sehän on silloin kävelijänä, kun jalkautuu mopon selästä.
"Frozen. Sä olet kyllä pessimistisin foorumilainen.  :o "

khaosaming

#12
Minä olen italialaisen tyylin kannattaja: kaksipyöräinen menee aina etummaiseksi valoissa, kaistapujottelee ja oikoo. Tätähän varten skootterit on tehty. Ei skootalla ole mitään mieltä ajaa, jos sen pientä kokoa ei voi hyödyntää ruuhkissa. Etelässä ajetaan skootalla ruuhkapujottelumahdollisuuden vuoksi, muutoin mentäisiin autolla.

Roomassa, Bangkokissa tai Pariisissa jokainen autoilija tietää varautua skoottereihin, eikä kenellekään tulisi mieleen avata ovea ruuhkajonossa katsomatta peiliin tai kääntämättä päätä ensin.

Hitaasti kulkevalla moposkootterilla tai Goldwingin kokoisella maksilla voi olla vaikeampaa splittailla. Skootan täytyy olla ripeä ja ketterä.

Kaistanjakamisesta on tehty tutkimus, joka löytyy tuolta:
http://www.ridetowork.org/files/docs/ODOTLaneSharingStudy.pdf

Mukava työmatkavideo Taiwanista:
--> http://youtu.be/fkgjLKPjE8M

Kaistanjakoa puoltava artikkeli:
http://www.sfgate.com/cgi-bin/article.cgi?f=/c/a/2000/10/30/MN87097.DTL

LainaaThe study, commissioned by the U.S. Department of Transportation, concluded that lane splitting is safer than sitting in stop-and-go traffic, where bikers are far more likely to be ``sandwiched'' between two cars.

``For a motorcyclist, that's the safest place to be,'' Professor Harry Hurt said shortly after releasing his study. ``A lot of people think it's a hazard, but the cold, hard facts are that it's not.''

Four wheels move the body, two wheels move the soul.

PappaSkootteri

jäin kanssa miettimään oikealta ohitusta esim valoissa... Jos ajaa pientareella vaikka autojono olisi pysähtynyt niin itse ainakin "valutan" ekaksi sinne valoihin esim itäväylällä Porvoosta tullessa
Dacia Duster 4WD 1,5D
Harley-Davidson Dyna
Vespa LX 50 2T
Vespa PX 150
Vespa Sprint
Piaggio Fly 50 4T
Peugeot Elystar 50 2T

kani

Kyllä mä ainakin ajan aina oikealta ohi skopalla jos vaan pääsee. Ja jos joku autoilija suuttuu siitä niin se on vaan voi voi.  Oon kyllä joskus ohittanut vasemmaltakin ja sekös vasta autoilijaa suututtaa  ;D. Harmi ettei skoottereita ja kaksipyöräisiä ole enemmän ja niillä ajaminen varsinkin moottoripyörien vakuutukset halvempia ja ajokorttimaksut pienempiä niin ei syntyisi tuollaista kiukuttelua autoilijoiden ja pyörien välille. Jokainen autoilija voisi halutessaan liittyä kaksipyöräisten joukkoon :). Tosin suomessa ajattelu ei ole näin joustavaa  kuten mikään muukaan vaan on hauskempi kiukutela ja möksää kuin liittyä vihaamaansa joukkoon :-\

Mä oon jäkessä kyllä työntänyt jalkakäytävälä skopaa, leikkas sillon lopullisesti kampiakselin laakeri kiinni kesken keskustan jätskireissun :). Olikin hyvä hikilenkki työntää skootteri pari kilsaa kotipihaan kuumana aurinkoisena kesäpäivänä :). Taisi joku poliisiautokin ohi ajaa. Miten skootteri sitten muuten pysäköitäisiin jalkakäytävälle jossa mopolla ajo ei ole sallittu jos ei saisi työntää tai ajaa? Kerran kysyin sitä kun näin paikallisen pysäköinninvalvojan että saako pysäköidä niin pysäköinninvalvoja naurahti että senhän voit pysäköidä kuin polkupyörän. Kiitin neuvosta ja olin tyytyväinen :). Mä ajan aina seinän viereen jalkakäytävän kautta parkkiin, mihin sitten olenkaan menossa. Ja ajan kyllä autonkin, jos olen menossa lastaamaan/purkamaan lastia kuten on sallittua.

Joustava liikennekäyttäytyminen rokkaa! :)