Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

50 vai 125?

Aloittaja Erx, 27.02.14 - klo:16:37

« edellinen - seuraava »

Erx

Tätä kysymystä olen nyt miettinyt.. laittaako 50 kuutoinen skootteri vai 125? Jos teillä on ajatuksia, niin päätäni saa selkeyttää :)

JakeS

Jos roimasti nousevat vakuutusmaksut eivät haittaa niin isompi on aina parempi.
Kotarilla mennään....
Mv Agusta brutale dragster rr

Erx

Tuota yritin hahmottaa.. siis paljonko on erotus vakuutusmaksuissa? 200-300 euroa vuosi?

Samppa

Ajatko kaupungissa? Kuinka paljon tulee ajoa isommilla teillä? Kaupunkiin riittää mopo.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Coastside

Jos on eka skootteri niin mopolla saa alkutuntumaa pienemmällä kustannuksella.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

tex-

isommalla pysyy paremmin muun liikenteen mukana ja saa ajaa keskellä kaistaa. parkkeeraaminen on isolla vaikeampaa.
Honda PCX -17
ex Honda Lead

Kapa64

Ajelin pari kesää mopolla. Valtatiellä meni suht kivasti pientareella, mutta 50-60 km/h tiellä sai kokoajan varoa ohittelijoita, vaikka mopo kulki "riittävästi". Nyt kesä piikkisellä ja valtatiellä satasen nopeusrajoituksilla tulppana ( ja pelottaa). Siksi haussa vähintään 250 cc skootteri. Vakuutukset oli mopolla muistaakseni n 150€ ja piikkisellä 240€ nollabonuksilla (liikenne). Jos ajelet vain kaupungissa/taajamassa mopo riittää. Helpompi parkkeeratakin.
Kymco Agility
MBK Thunder 125
Honda Foresight 250

Erx

Asun neljä kilometriä kaupungista ja tuo 4 km on periaatteessa 50 kmh aluetta, mutta siinä ajetaan usein kovempaa. Ja juuri tuo tienpätkä mietityttää, että jäänkö jalkoihin.. ja houkuttelisi se 125:n. Toisaalta tuo tie ei ole mikää älyttömän runsaasti liikennöity, eli eipä paljon haittanne jos joku välillä ohittaa. Mietin vielä asiaa siltäkin kantilta, että 125:lla voisi ajella vaimon kanssa näpsäkkäästi vaikka kakspäällä sutjakkaammin.

Onneksi tässä on aikaa mietiskellä ja taidan käydä koeajamassa noita. Liikkeessäkin näkyi olevan Aprilia Leonardo 125, ajettu 10 000 ja hintaa vajaa tonttu. Siinä yksi potentiaalinen.. Toisaalta koeajan noita moposkoottereitakin. MInulla oli joskus 8 vuotta sitten kesän Keeway Focus käytössä ja pienien säätöjen jälkeen, siinä oli sen verran puhtia, että ei ainakaan kaupungissa jalkoihin jäänyt.

Coastside

#8
Olen joskus naureskellut kun oikein huonossa talvikelissä ajan mopolla autojonon nopeutta maantiellä.  Selitys on tietenkin että jonoa vetää arka kuski ja alla on kitkarenkaat.Taajamissa ei tosiaan ole tulppana.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

fudeisti

Tyttärellä on Sym Orbit II, 50 cm3 ja mulla Sym Orbit 125 cm3. Tytön mopo ostettiin ensin ja itsekin ajelin sillä aika paljon aluksi, mutta kun ostin tuon kevariversion, niin enpä ole viitsinyt mopolla enää ajella. On sillä kevarilla niin paljon mukavampi ajaa autojen seassa esim. 60 alueella. Vakuutus on reilun satasen vuodessa kalliimpi, mutta ei haittaa. Täällä maalla tuppaa nuo välimatkat olemaan aika pitkiä, joten aion vaihtaa vähän isompaan ensi kesänä. Multa voit ostaa 125 cm3 Symin vm. 2009 edullisesti. Ajettu n. 3000 km. Lähtee reilusti alle tonnin. Laitapa yv:tä jos kiinnostaa. Itse olen sitä mieltä, että kevariskootteri on nimenomaan isohkoon kaupunkiin sopiva peli - siis sellaiseen paikkaan, missä on paljon 60- ja 80- alueita.

Erx

Muistan kun tuli ekaa kertaa skootterikuume.. ja se oli ku oltiin vaimon kanssa Kreetalla lomalla. Vuokrasin ensin 50 kuutioisen, mutta eihän se jaksanut oikein vetää vuoristotietä, kakspäällää :) Menin liikkeeseen ja otin 125:n niin johan alkoi jaksamaan. Pari päivää sillä ajeltiin kakspäällä Rethymonissa. Sattui pari hupaisaa tilannettakin.. mm. kerran lähdin oikaisemaan kapeita kujia pitkin ja tarkoitus oli mennä hotellille. Päädyin keskelle ravintolaa!! ..missä ihmiset veti ruokaa nassuun ja minä skootteri savuten keskellä sitä ravintolaa ja vaimo hakkasi nyrkillä selkään.. ja nauroi katketakseen  ;D Sitten joku paikallinen ukko viittelöi että "tänne päin" ja se nauroi kanssa niin makeasti. Kohtaus oli kuin elokuvasta Indiana Jones  :-[

pugt200

Espoossa on pärjäillyt moposkodella ja paikallistuntemus kasvaa kun ei voi ajella isoja teitä. Sama pätee Helsingin puolella, onnistuu jos löytyy helposti ison tien korvaava reitti. Keskustan ruuhkissakin ajelee ainakin 2t Derbillä. Monet piikit ovat steroidi-versioita mopoista, koska runko on sama. Se tekee piikeistä joskus aika kiikkeriä menijöitä kovemmassa kyydissä.

oskuk

Lainaus käyttäjältä: Erx - 27.02.14 - klo:22:31
Muistan kun tuli ekaa kertaa skootterikuume.. ja se oli ku oltiin vaimon kanssa Kreetalla lomalla. Vuokrasin ensin 50 kuutioisen, mutta eihän se jaksanut oikein vetää vuoristotietä, kakspäällää :) Menin liikkeeseen ja otin 125:n niin johan alkoi jaksamaan.

Mulla kävi päinvastoin: kokeilin Vespaa ja se tuntui kuin olisi koko ajan menossa keulan kautta yli, joten vaihdettiin satakuutioiseen jammu-mp:n, sillä vedeltiin ympärs Kreetaa viikko. Ainoa takaisku oli, kun vaimo poltti pohkeensa pakoputkessa.

Samppa

Toi "vakio" 60km/h riittää kaupunkiin vallan mainiosti. Missään reunoissa ei kannata turata vaan ajaa ihan kunnolla siinä kaistalla. Jos reunoissa rupeaa turaamaan (siis kaupungissa), niin joku kaistapää ylittää aina väkisin ohi, kun tajuaa että sehän on mopo, vaikka rajoitus olisi 40...
Parkkeeraaminen mopolla on äärettömän helppoa, voi jättää sinne minne polkupyöränkin, ellei ole erikseen kiellettyä.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Kone

Kyllähän sinä sillä mopolla jaloissa pyörit, ei kahta sanaa. Varsinkin 2 päällä loppuu puhti ylämäessä. Suosittelen kevaria. Pysyy hyvin liikenteen mukana.