Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Maxiskoottereiden renkaat

Aloittaja maximi, 03.03.12 - klo:16:54

« edellinen - seuraava »

Wanhapappa

Lainaus käyttäjältä: lehtijussi - 25.08.13 - klo:20:57
Ei niitä paineita niin alas lasketa, että rengas on lussuna. ;D
Esim. jos etusen normipaine asfaltilla 2.2, niin laskee soralle ne paineet 1,8 kiloon. Siitä mikään rengas vielä hajoa, mutta helpottaa soralla ajoa.
Toki jos asfaltilla ajaa 1.8 paineilla jatkuvasti, niin rengas lämpiää enempi ja kuluu nopeempaa.

Laskeehan motoristitkin rengaspaineita rata-ajoon. Siis niitä tarvii laskea...

Tuota pitää kokeilla. Meikäläisellä on varsinkin pikku lähiajot lähes yksinomaan sorateillä ajoa. Jos vaikka kokeilemalla löytyis joku kompromissi, lasketaan eturenkaan painetta ensin esim. 0,2 bar, siitä sitten kokeilemaan. Joskus tuntuu, että nuo suosituspaineet olis liikaa, vaikka painava ukko istuukin päällä.   :P

InsOmnia

Lainaus käyttäjältä: lehtijussi - 25.08.13 - klo:20:57
Laskeehan motoristitkin rengaspaineita rata-ajoon. Siis niitä tarvii laskea...
Totta, mutta ihan eri syystä. Radalla ajaessa rengas lämpenee ja paine nousee. ;)
Soratiellä normi ajossa rengas ei lämpene samalla tavalla ja kun kyse oli ison kiven aiheuttama epämukavuus ja tiedossa että kulkine on raskaalla kuormalla, niin hirveästi ei paineita voi laskea. Tosin tuo 1,8 kiloa ei varmaan tuota ongelmaa, mutta sitä alempi paine saattaa jo aiheuttaa ongelmia.

Mutta kokeilemalla se sopiva renkaan paine löytyy.

Kone

2,8 kun laittaa, niin aika kohdillaan Gilerassa.

lehtijussi

Lainaus käyttäjältä: InsOmnia - 25.08.13 - klo:21:31
Totta, mutta ihan eri syystä. Radalla ajaessa rengas lämpenee ja paine nousee. ;)

Ootinkin että joku tarkentaa ennen aamua.  ;D
Joo, Lämpenemisestä aiheutuvan paineen nousun takia niitä lasketaan. Mutta ennen kun se rengas on lämmennyt, on ajettu "miljoonaa" kierros tai pari niillä alhaisemmilla paineilla. Ilman kaarteissa nuljuamisia.

Joskus lueskelin jotain moottoripyöräilyn aapista, siinäkin neuvottiin, että jos reissulla tulee yllättävä ja pitkä tietyömaa niin kannattaa laskea rengaspaineita. Seuraavalla huoltiksella tietyömaan jälkeen nostelee takas.

Kun noita paineita laskee soralle, niin ei kuitenkaan alle 1.5 kilon. Alkaa nuljuileen asfaltilla ikävästi. ;D

Kone

Rata-ajosta. Mika Kallio voitti eilen. Olipas hienoo.

Kone

En tajua, miten voi olla noin herkkä urille tuo eturengas. Pienikin ura tiessä, niin rupee kyntämään koko skodu. Välillä tuntuu, että saa tosissaan pitää kiinni, kun villihevosesta, pienissäkin vauhdeissa. Tosin nuo tietkään kestä kehuja.

lehtijussi

Uutta rengastarjontaa kaudelle 2014. Kokeiliskohan xcittinkiin... kun noi näyttäis sopivan siihenkin. :o
http://www.mpmaailma.fi/uutinen/bridgestonelta-ekorengas-maksiskoottereihin

viisnelonen

Lainaus käyttäjältä: pekka - 26.08.12 - klo:09:46
Metzeler FeelFree kesti siis Honda SH 300:ssa, takana, kahden huoltovälin verran, eli 12 tkm. Nyt on toinen samanmoinen menossa ja liki 11 tkm on ajettuna. Vaihtoon menee tämäkin seuraavassa huollossa. Nyt olen saanut 16 tuumaset nakit myös FeelFree Wintec:iä, jotka siis nyt syksyllä alle laitetaan. Toivottavasti tulee taas viime vuoden kaltainen joulukuu tai koko talvi, niin saa vähän ajella, kun noissa on tuo M+S merkintä, ja täyttävät talvirengas vaatimuksen. Mielenkiinnolla odottelen, huononeeko kilometrikestävyys merkittävästi...
Miten mahtoi Pekalla tuo Mezeler MS versio kestää takana ja mieluusti lukisin siitä muutakin palautetta (muiltakin) .
Kyselen kun tuo x9n takakumi kuluu ihan silmissä näillä talvikarheilla teillä vaikka km suoritteet jääkin vähäisiksi.
Onneksi kumi on jo muutenkin loppupuolella, uuden gummin tarve oli siis jo tiedossa.. Koko  140/60-14 ja vaihtoehtona olis Heidenau K66 (mitä saa myös MS-versiona)
En kaipaa talvikumia vaan rengasta mikä pitää kylmänäkin, kylmällä asfaltilla ja toimisi paremmin soralla kuin nuo tavis "kesärenkaat"
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

pekka

Hondassa ehdin 2 talvea ajaa M+S:llä Eli Metzeler FeelFree Wintec:llä. Ei ole pahaa sanottavaa niistäkään. Ihan jäisellä tai lumisella kelillä en uskaltanut edes kokeilla...  ???   Kilsakestävyys jäi vähän tuosta kesäversiosta. En enää varma, mutta kytllä silläkin taisi 10 tkm huristella. Itse en muutenkaan aja niin limiteillä, että selvän eron olisin huomannut, tai eron olemassaoloon olisin ajolla mitannut... Mutta juuri tuohon matalan lämpötilan kumiseokseen ja lamellointiin tuo Wintec perustui. Nykyään on myös Michelin City Gripistä talviversio. Ei kokemusta siitä.

Tuot Metzeler Wintecin kilsakestävyyttä luonnollisesti vähensi myös se tosiasia, että niillä ajettiin pääasiassa nastojen karhentamaa asfalttia, erityisesti kevään ensimmäiset kilsat. Ajoin kuitenkin Renkaan aina "loppuun".  :) Keväällä kului kaikki renkaat enemmän, kuten hyvin tiedämme.
Piaggio NRG DD 2007, Honda SH 300 2008, Vespa SS 180 1965, Vespa SS 180 1968, Vespa PX 200 E 1983, BMW C 650 GT 2013, Vespa GS 160 Mk 1 1962

viisnelonen

#54
Kyllähän 10k km on ihan kelpo tulos meidän karkeilla talviteillä kun ajaa kuitenkin lähes aina paljaalla asfaltilla.
Taidan kuitenkin tilata tuon K66 kumin, lähinnä karkeamman kuvion takia (soratiet)
Lainauksi Modern Vespa foorumilta:   
JLB (Florida)  "The K-66s work amazingly well in the rain. I was sceptical until I tried them in a major storm. They stick like glue in every scenario I have tried so far"
Paul G.(NE USA) "Here in New England, where the weather changes 4 times daily, I haven't found a better tire for my GTS"
Topiikki oli:  K66+paksu kuski = 8000 mailia..   ::)  Kyseessä ei siis ollut Snowtex(M+S) versio.
Pekka: Mikä/mitkä rengasmallit ovat jääneet mieleesi hyvästä märkäpidosta (kylmä, kostea tai märkä asfaltti) ja jotka kuitenkin on kestäneet vähintäänkin kohtuullisesti.

E: Scooter centerissä tuo k66 on 60e, tilaan jahka tietäs mitä muuta..
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

pekpel

Tuota K-66 vois koittaa Hookkaninkin alla kun tulee tarvis vaihtaa..
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

pekka

En ole ajanut pidon rajamailla, eli kaikki renkaat ovat pitäneet hyvin. Olikohan tästä juttua, mutta alkuasennus Pirellit Sport Demonit olivat joko sivujalalla seisotettu tai tehtaan jäljiltä kulmikkaat. Ne pompotti. Savat Diamonds kului nopeasti 7 tkm, mutten hyvä rengas. Ainoa käytännön ero pompottelun jälkeen, omissa ajoissani on kulutuskestävyys. Olen toki peilijäällä liukastellut, mutta ei noilla renkailla siihenkään olisi eroavaisuuksia tullut... minusta.
Piaggio NRG DD 2007, Honda SH 300 2008, Vespa SS 180 1965, Vespa SS 180 1968, Vespa PX 200 E 1983, BMW C 650 GT 2013, Vespa GS 160 Mk 1 1962

jk_single

Itsekin olen sen verran nynny kuski etten uskalla / pysty vertaamaan eri renkaiden pitoa, täytyy kyllä ihmetellä niiden ajotyyliä jotka väittävät huomaavansa pidossa eroa. Okei, jarrutuksessa ehkä voisi helpommin teoriassa jotain eroa huomata, mutta silti :o
Vespa P200E, Piaggio Beverly 500, Vespa S

oskuk

Valurautaisen märän kaivonkannen kohdalla teet kurvin -ja valkoiset, kuluneet suojatiemaalaukset ovat myös hyviä märkinä. Tuore asvaltti on myös oivaa materiaalia.

viisnelonen

#59
Liikkeellelähdön yhteydessä märältä ja kostelta asfaltilta kyllä on muutaman kerran luiskauttanut perää. Nämä siis aina kaasukahvaa kääntäessä ja kun käännös kesken tai juuri oikaisemassa ja vielä kallistuneena.. eikä ole kuin 15 hv.
Pölyinen likainen asfaltti on kosteana pahin, kun se ei muka ole kunnolla märkä niin ei osaa varoa.
Siis em tilanteissa renkaan pidon vähäisyyden huomaa, varsinaisessa ajossa ei niinkään mutta takaraivossa takoo muistikuva P-alueen luiskahduksesta..
Nyt on alla Mich. Gold Standard, vanha ja ehkä kovettunutkin, saattanee johtua enemmänkin siitä.Ajettu jo 11 tkm  :D

Ed: Tuo oskukin mainitsema tuore asfaltti on märkänä vissiin kaivonkannen veroinen liukkaudessaan (ellei pahempi). Suosittelen jokaista joskus kokeilemaan sateella.. lyhyt nopea jarrutus ja kas, kevyt puristus riittää .. Mutta kokeilkaa VAIN suoraan ajaessa.

taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250