Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kymco Agilitystä valuu bensat pihalle ilmanputsarin kautta

Aloittaja Jeppex, 21.04.09 - klo:17:46

« edellinen - seuraava »

Jeppex

Uutena jäsenenä terve vaan kaikille ja kymco/mopo täysin vieras peli vielä tällä hetkellä.
Kuten alla olevasta selviää on perusasioissa tämän laitteen osalta vielä melkoisesti kysyttävää  :) Uskon kuitenkin saavani täältä hyviä vinkkejä ja tulevaisuudessa ehkä pystyväni auttamaan jotain meikäläisen tilanteessa olevaa


Eli, -06 kymco agility talven jälkeen tien päälle, eka päivä ok. illalla kuitenkin tuli kaasarin ja ilmanputsarin kautta bensat pihalle. Irrotin kaasarin ja alipaineventtiilin tankin juuresta, imeskelin letkuja kalvo ehjä alipaineventtiilissä. Kaasari mielestäni ok kunnossa. Pyörä takaisin kasaan ja käynnistys (ihmeen helpolla lähti) tyttö ajeli pari päivää, eikä ongelmia kunnes taas tuli bensat läpi???

Osaako joku arvailla/jeesata mistä tämmöinen ongelma?

Pari asiaa epäselviä vielä tässä vaiheessa: 1. Kohoneulan toiminnan varmistaminen, mitä pitää purkaa/tehdä.
2. Aiemmin en ole törmännyt vastaavaan letkuun mikä lähtee alipainehanan? alaosasta suoraan kurkkuun, mikä tämän letkun tarkoitus on?

Kiitos


Samppa

Siis siis.. Tuleeko ne bensat pihalle sieltä ajossa, vai valuttaako se ne vain "tallin lattialle". Jos se ne itsestään valuttaa (moottori ei ole käynnissä), niin polttoainehana ei toimi, kuten ei myöskään neulaventtiili (ilman imuahan sieltä ei pitäisi tulla bensaa). Jos se tekee sitä puolestaan käynnissä ollessa, niin arvelisin neulaventtiilin falskaavan, jolloin polttoainepinta pääsee nousemaan liian korkealle -> tulvii.

Alipainehanaltahan lähtee tyypillisesti 2 letkua, itse bensaletku ja se alipaine(imu) letku (vai onko Kymcossa vielä jotain muita?). Jos irroitat kaasarin päästä pelkästään bensaletkun (kun moottori ei ole käynnissä), pitäisi letkusta valua ainoastaan letkun sisällä olevat bensat. Tämän voi varmistaa siten, että valuttaa bensaletkun ensiksi tyhjäksi, jonka jälkeen jättää bensaletkun pään vaikka johonkin purkkiin ja katsoo aamulla / illalla onko sinne valunut bensaa. Jos bensaa on valunut, niin hana falskaa.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

ilborg

Sama vuosimalli kuin täällä. Vinkkinä, että tuon kone on vähintään hyvin samankaltainen kiinalaisten mopojen kanssa, eli taitaapi olla hondalta lisensoitu moottori. Sylinterikannesta menee joku krominen putki, mitä monissa kiinalaisissa ei ole, mutta kaipa noihin lisenssikoneisiin saa valmistajat tehdä modifikaatioita. No kuitenkin, tuolta kiinalaisten mopojen keskustelun puolelta voi siis löytyä myös aika hyvin vinkkiä tuohon vikaan, kun samoja koneita käyttävät.

Mutta en ole agilitystä täällä foorumilla ainakaan vastaavaa havainnut, eli ei taida ihan yleinen tyyppivika olla. Halpoja osia tuo on kyllä täynnä, että mikä tahansa sieltä voi tietysti aina mennäkkin.

Agilityyn sitten löytyy googlella oikein nopeasti kunnon huolto-opas, kun laittaa hakusanoiksi "agility service manual". Ei tuossa oppaassa ole kyllä mitään copyrightiä merkattu, eli lienee laillinen(?).

Sampalle: Eipä ainakaan kirjasen mukaan ole kuin kaksi(huonoista kuvista katsoen) letkua, enkä muistaakseni itsekkään ole enempää nähnyt.

Mää


Jeppex

Lähtenyt valumaan kun pyörä parkissa, ajon aikana ei ongelmaa. Koko tankki tyhjenee samaan rahaan, tulvii kaasarin kautta ilmanputsariin. Mutta tosiaan kaksi päivää toimi aivan normaalisti ensimmäisen purkamisen jälkeen, kunnes heitti bensat uudastaan pihalle.


Samppa

Jos se valuttaa koko tankin tyhjäksi sammuneena ollessaan on syy viallinen polttoainehana. Ilman koneen käymisen synnyttävää imua ei polttoainehanasta (letkusta) kuulu bensaa tulla. Myös neulaventtiili falskaa , koska toimiessaan neulaventtiili estää liiallisen bensan tulon kaasariin (mikäli koho on oikeissa säädöissään ja ei takertele). 
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Jeppex

ok, eli hana uusiksi.
Miten tuon neulaventtiilin kunnon tarkastan?

openflow

Kohokammiossa olevan venttiilin(+ tiiviste kumin) kunnon näkee ihan silmämääräisesti. Samalla kannattaa vilkaista ettei kohossa ole reikää. Jos kellukeet eivät ole tiivitiit ,ei myöskään venttiili sulkeudu.

Ventiilin vartta ei kannata mennä taivuttamaan ,ellei bensan pinnan korkeus ole pahasti poskellaan. kaasuttimen säädöt menee muutoin uusiksi.

Kellukkeiden tiiviyden voi kokeilla lavuaarissa yms...

Samppa

Sen neulaventtiilin voi testata vaikka niin, että irroittaa ensin kaasuttimen ja ottaa kohokammion auki, mutta jättää kaikki hilppeet sisälle. Tämän jälkeen laittaa pieneen lääkeruiskuun vettä ja bensaletkun kokoista letkua. Sitten letkun toinen pää kiinni kaasuttimen bensaletkuliitäntään ja ruuttaa ruiskulla vettä. Veden pitäisi virrata kaasariin vapaasti, koska koho roikkuu ilmassa (kaasaria pidetään kädessä oikein päin). Tämän jälkeen tekee saman tempun, mutta nostaa kohoa niin, että se painaa neulaventtiiliä (sehän heiluu siinä vapaasti). Sitten taas vettä ja vettähän ei pitäisi tulla. Kokeilun jälkeen tietysti kaasuttimen perusteellinen kuivaus suuttimineen vaikka paineilmalla. Nyt oletetaan tietysti, että kukaan ei ole mennyt vääntelemään kohoa niin, että se ei nouse riittävän ylös, tai alas -> bensapinta vääristyy. Kohon oikea korkeus on  tyypillisesti ilmoitettu huoltomanuaalissa.

Yleisesti. Neulaventtiilit alkavat falskaamaan ajan kanssa. Ovat siis jossakin määrin kulutustavaraa ja onneksi halpoja uusia.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Jeppex

Kiitän tässä vaiheessa asiallisista vastauksista ja palailen kun olen edellä mainitut jutut käynyt läpi  :)

Jeppex

Edellä mainitulla eväillä mopo kunnossa ja tyttö taas liikenteessä  :) Kiitoksia vielä kaikille ja hyvää kesää, varmasti näille sivuille kesän kuluessa vielä uudestaan, uusien asioiden kanssa.

Coastside

Vuotavassa kohossa loiskuu bensa kun sitä ravistaa niin ettei se muuten pääse kolisemaan. Kaasari tosin tulvii jo silloin. Ennen messinkisiä kohoja söi kaasariin päässyt vesi ja ne oli joskus oikeasti pitsiä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04