Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Aeroxin tekniikka

Aloittaja A_sentaja, 05.05.07 - klo:15:11

« edellinen - seuraava »

A_sentaja

Moi te kaikki jotka omistatte aerox skootterin, tässä myös sellaisella ajeleva moottoriasentaja.
olen useammankin aeroxin tekniikan perusteellisesti läpikäynyt, joten jos joku asia kyseisessä menopelissa vaivaa niin kysymyksiä saa esittää.
Koitetaan sitten löytää oikea lääke oireisiin. Muitakin moottorin tekniikkaan
sisältyviä aiheta saa esittää, Uskoisin että 30 vuoden asentajankokemus
on tuonut eteen ne tyypillisimmät viat mitä voi olla. ::)
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

SalmiS^

No ratkases herra "olen asiantuntija" sit sellanen, et miks Aerox ei lähde käyntiin. On katsottu kaikki bensahanasta läppiin asti ja sytytysjärjestelmä uusittu. Miksei lähde käyntii? :(

Samppa

Aeroxtuningin vastausta odoteltaessa...

Mikäli kaiken yleisen olet jo testannut ja katsonut, niin katso seuraavaksi koneen puristuspaineet mittarilla (kysy oikea luku maahantuojan huoltoedustajalta) ja vastaavasti selvitä tuleeko koneelta oikeasti riittävä imu kaasarille (vaikka nuo läpätkin jo tarkastit). Mikäli koneessa on jossain imuvuoto, estää se tehokkaasti käynnistymisen. Onhan magneeton kiila kiinni kampurassa, jottei asento ole kääntynyt ja sytkä erseellään? Ja yksi juttu vielä, kokeiles käynnistää ilman pakoputkea (jotta tiedetään ettei ole tukossa).
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

newstb

Yksi tapa varmistaa bensaa suoraan sytystulpan aukosta sisään ja eikun polkemaan. Näin selvität että kone on jotakuinkin kunnossa. Täytä myös kaasutin valmiiksi bensalla.  ;)

A_sentaja

En suinkaan väittänyt olevani mikään asiantuntija, pois se minusta..
Minulla oli omassa pelissä aikanaa samoin oireileva peli, kipinää tuli vaan ei lyönyt tulille.cdi-boxi vaihtoon ja alkoi laulaa kauniisti.
Et kertonut antaako kipinää..jos antaa niin sen voimakkuus ei välttämättä riitä joten uusi tulppa ja johto voisi auttaa ne on vielä halpoja vaihtaa.
Sähköthän taisit jo uusia, vaihdoitko samalla kertaa staattorin ja liipaisupuolan sekä cdi-boxin, ja onko ne samaa sarjaa keskenään ts
numerot täsmäävät.
Ed mainittujen lisäksi mitä herrat ehdotti, niin löysä akun maajohto vaikeuttaa myös oleellisesti käynnistymistä,ja katkennut männänrengas.
Joten kerro tarkemmin mitä se tekee polkiessa, antaako kipinää vai ei.
niin voidaan enemmän auttaakin asiassa.
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

SalmiS^

Antaa kipinää, kaikki on jokapuolin kunnossa. Ainut et sylinterii en oo avannu viel, mut laitto peukalon tulpanreikään, niin puristuksiä löytys. Pakoputki tuskin on tukossa. Tai mistäs sitä tietää. :)

Samppa

Sylinteri irti, katsotaan sitten lisää. Sormella ei pysty puristuksia mittaamaan oikein. Kyllä siellä sormella painetta tuntuu, vaikka ei olisi männänrenkaita. Eli pytty irti. Kokeileppa vielä ensin kuitenkin tuo pakoputkin.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

SalmiS^

Noh, nyt sitten se menee huoltoon. Isäpappa ei jaksa tapella sen kans, vaiks mitään kunnollist oikeen ei oo tehty viel :( Mut mystinen toi kuitenki. Ajettu 7000km ja noin 600km sitten vaihdettu mäntä ja laakerit :S

A_sentaja

Aivan irroittappas sylinteri ja katso mäntä, jos siihen se on vaihdettu niin tsekkaa samalla onko tiivisteet kunnolla. Pieni vesivuoto kun aiheuttaa sen että ei käynnisty, ja tiiviste ei ole vielä hinnan kiroissa.
Huollossa ne ottaa sinulta ainakin 40e tunti + varaosat, tuolla hinnalla saat
tiivisteet ja paljon bensaa ja öljyä koneeseen :)
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

SalmiS^

No siskon skootteri ja sen rahat :D Omasta pamahti hihna ja tuuletuslautanen viimeviikol, onneks huomen tulee Scooter-Attackista Hebon kisavari ja Hebon tuuletuslautanen<3

Ja se vielä, et oon hakemas sinne korjaamolle kesätyöpaikkaa, ni ois hienoo velottaa siskoo sen mopon korjaamisest ja tuntipalkalla vielä :D

Samppa

Ilmotathan sitten mikä skootterissa oli, niin voimme pohtia olisimmeko osanneet ratkaista ongelman  ;D
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

SalmiS^

No varmasti, itteeki vähän kiinnostaa et mikä iski, ku ihan puuntakaa ei enää käynnistyny :/

Samppa

Heitetään ilmoille legendaarinen. Vettä tankissa. ;)
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

A_sentaja

Tuosta tulikin mieleen, kun 80-90 lukujen vaihteessa korjasin tuttavan mopoa.
Ei käynnistyny vaikka mitä teki, sanoi sen juuri tankanneen huoltsikalla ja käyneen samalla kahvilla. Vaan kun yritti laittaa peliä tulille, ei mitään tapahtunut. No siinä sitten katsottiin tulpaa pyttyä sähköjä, kaikki ok, ei vaan käynnistyny. Sitten älysin irroittaa besaletkun eikä sieltä tullut, kuin hikinen noro. Ajattelin, että siinä on suodatin tukkeessa ja irroitin hanan, kas kummaa tankista valui harmaata moskaa. Selvisi siinä sitten, että pari pojankoltiaista oli käyny lisäämässä tankkiin hiekkaa... Pojat ne on poikia.. :D
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

jussuf

Lainaus käyttäjältä: aeroxtuning - 05.05.07 - klo:15:11
Moi te kaikki jotka omistatte aerox skootterin, tässä myös sellaisella ajeleva moottoriasentaja.
olen useammankin aeroxin tekniikan perusteellisesti läpikäynyt, joten jos joku asia kyseisessä menopelissa vaivaa niin kysymyksiä saa esittää.
Koitetaan sitten löytää oikea lääke oireisiin. Muitakin moottorin tekniikkaan
sisältyviä aiheta saa esittää, Uskoisin että 30 vuoden asentajankokemus
on tuonut eteen ne tyypillisimmät viat mitä voi olla. ::)

Terve Aerox-tuntija!

Kenties hieman visaisempi kysymys mulla.. eli Aeroxin perä/alennusvaihteen välityssuhdetta tiedustelen? Hammasrattaiden kokoa siis, ja myös tarkkaa akseliväliä? Koska yritän etsiä Yamaha Passolaani harvempaa perävälitystä! Alkuperäinen välitys on 12 z 67, ja akseliväli ehki hiukan alle 63 mm.

Ei helppoa, koneistushommiksi menee, mutta etsivä löytää, ennemmin tai myöhemmin. Jos omaat tietoa muiden skoottereiden, tai miksei mopojenkin, mahdollisesti soveltuvista hammasrattaista, niin saapi kertoa ;)

jussi passola