Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kokemuksia Peugeot Satelis 500:sta?

Aloittaja Wanhapappa, 10.08.13 - klo:23:14

« edellinen - seuraava »

Kone

Kaikkeen tottuu. Minäkään enää huomaa tuulen tuiverrusta, olipa plexi missä asennossa tahansa. :)

pugt200

Well...ajoin 2010 Gts250:llä virallisen rautaperseen eli 1600 km/24 h ja voin sen perusteella todeta, että Gts sopii monia prätkiä paremmin matka-ajoon. Matkalla tuli ohiteltua mm 30-40 rekkaa erilaisilla teillä ja pimeäajoakin siunaantui muutama tunti.

Wanhapappa

Lainaus käyttäjältä: pugt200 - 15.08.13 - klo:15:20
Well...ajoin 2010 Gts250:llä virallisen rautaperseen eli 1600 km/24 h ja voin sen perusteella todeta, että Gts sopii monia prätkiä paremmin matka-ajoon. Matkalla tuli ohiteltua mm 30-40 rekkaa erilaisilla teillä ja pimeäajoakin siunaantui muutama tunti.

Hyvä sinä. Itse ajoin Vespalla kahdessa kuukaudessa kahdessakymmenessä päivässä 1000km. Nyt ajelen Peugeot Satelis viisisatasella ja kahdessa päivässä kertynyt jo 400 km. Edistystä. :)

Kone

Oot ilmeisen tyytyväinen Satelikseen? Ainakin huokuu semmoinen sinusta.

Wanhapappa

#34
Lainaus käyttäjältä: Kone - 15.08.13 - klo:16:56
Oot ilmeisen tyytyväinen Satelikseen? Ainakin huokuu semmoinen sinusta.

No, kaksi ajokertaa, kokemusta aika vähän vielä. Ainakin eka 300 km:n reissu stadista tänne landelle oli mukava kokemus, kulkineesta on maantieajoonkin, hyvin pysyy liikenteen tahdissa. Yksi huomionarvoinen seikka verrattuna Vespaan on, ettei mua enää pidetä mopoilijana, eikä törkeästi kiilata. Pösössä on kokonsa puolesta  enemmän isomman pyörän oloa toisin kuin mopomaisessa Vespassa, joten kiilaamisia en ole havainnut.

Vespa oli ihan kiva, ei siinä sinällään mitään, kaipasin kuitenkin enempi tehokkaampaa pyörää ja nyt mulla sellanen on.

Kunhan ilmat selkenee, kokemusta kertyy lisää.

Muoks. Lisäksi kaipasin parempia hiekkatieominaisuuksia. Tähän mennessä kokeiltuna menee hiekkateillä melko mukavasti, eli hyvältä tuntuu....

r2

LainaaPösössä on kokonsa puolesta  enemmän isomman pyörän oloa
Tuo on totta, pari viikkoa sitten olin tulossa Lapista etelään ja autojonossa edellämme ajoi justiin tuollainen Satelis ja joku toinen skootteri. Matkakavereilta meni varmaan vartti ennenkuin äkkäsivät että "jaa, tuo takimmainen taitaa ollakin skootteri". No siihen piti kuitata heti asiantuntijan äänenpainolla: " ne on muuten molemmat, ja huomasin heti takavarin patin, torvelot". Onneksi kukaan ei kysynyt toisen skodun merkkiä...
Mutta pyörä on varsinkin takaapäin iso. Kyllä sillä varmaan passaa motarillakin ajaa, varsin jämäkkä ulkonäkö siinä ainakin on. Lisää kilsoja vaan Wanhapappa niin saat kunnon tatsin laitteeseen ja sitäkautta kaiken ilon irti. Mulla meni 1000km.
Suzuki gt 380-Honda Four 750-Baotian Chica Fresh-Peugeot Elystar TSDI-Aprilia Atlantic 250-Honda SW-T400-Suzuki V-Strom 650... ja nyt olen Peugeot Vivacityn mekaanikko

Wanhapappa

Lainaus käyttäjältä: khaosaming - 14.08.13 - klo:13:23
Useimmissa, jollei kaikissa, omistamissani muovikatteisissa kaksipyöräisissä on ollut ajoittaisia narinoita tai kolinoita -- varsinkin ajettaessa kuoppaan. Sivuäänet vain lisääntyvät laitteen matkalukeman ja katteiden irrotuskertojen myötä. Vespan monokokkirunko on rakenteena tukeva ja siinä on vähemmän osia, jotka liikkuessaan aiheuttaisivat kitinää. Vespoissa on myös erinomainen etuhaarukka töyssyjen kannalta, sillä keinuvipu ei anna käsille (tärinä ei välity ohjaustankoon) ja kyyti on mukulakivilläkin siedettävää. Teleskooppihaarukka on tietyllä alustalla selvästi epämiellyttävämpi käyttää. En usko, että Peugeotin 14-tuumaiset renkaat olisivat huomattavasti vakaammat verrattuna Vespa GTS:n 12-tuumaisiin. Vespoilla on ajettu sorateillä jopa kymppituumaisina. Ehkä 500-kuutioisessa Satelisissa on parempi iskunvaimennus. Sen sijaan olen vakuuttunut, että suurempi teho oli merkittävä tekijä Vespan vaihtuessa Peugeotiin. Suomalaiset ovat kuutiotilavuushullua kansaa, koska skootterit ovat hupivehkeitä ja tien päällä haetaan vapaata suoraa. Varsinaista arkipäivän skootterikulttuuria on vain pääkaupunkiseudulla, jos moposkoottereilla ajoa ei oteta lukuun.

Kävin tänään ajelemassa todella huonokuntoisella hiekkatiellä, jossa oli sateen jälkeen todella isoja kuoppia ja suorastaan ojan kokoisia veden valumauria, sekä myös juuri lanattua tietä. Väitän, että juuri  Vespa keinuvipuineen löi todella terävästi näpeille kuopissa, sekä veteli sinne tänne noissa valumaurissa ja etenkin juuri lanatulla tiellä. Pöso ottaa kuopat huomattavasti rauhallisemmin lyömättä näpeille oikeastaan ollenkaan kuopissa, ei vetele valumaurissa ja käyttäytyy huomattavan rauhallisesti juuri lanatulla tiellä. Todellakin, parannusta näihin ominaisuuksiin hain ja näemmä myös sain. Onhan toki muistettava että skootteri on skootteri, eikä vedä hiekkatieominaisuuksissa koskaan vertoja isopyöräiselle "oikealle" prätkälle. Itse pidän skootterista juurikin siksi, että katteet suojaa viimalta ja pikku sateilta, ja saan skootterissa vanhalle selälleni mukavamman pystyasennon puolimakuuasennon sijaan.

Kyllä Vespakin kiva oli, tykkäsin siitä paljon, puutteet ominaisuuksissa saivat luopumaan siitä. Näppärä, ärhäkkä ja kevyt pösöön verrattuna. Jos ajaisin vain kaupungissa hyvillä teillä, en olisi siitä luopunut. En kuitenkaan ole ollut koskaan mikään merkkiuskollinen sen paremmin kuin trendiuskollinenkaan, käytännön syyt sanelevat minulle enemmän, kuin muut seikat.

Täällä skootteripalstalla on vähemmän tarinaa isommista skodeista, toivoisin että isomman skoden kuskit antaisivat kuulua enemmän itsestään ja että tänne perustettaisiin osio oikeille maxiskoottereille.

khaosaming

#37
Lainaus käyttäjältä: Wanhapappa - 17.08.13 - klo:17:46
...toivoisin että [...] tänne perustettaisiin osio oikeille maxiskoottereille.
--------------
Sampan alun perin mopoille perustama keskustelupalsta on kasvanut ulos kengistään, kun yhä isompia skoottereita on tullut markkinoille.

Kannatettava idea, mutta näin ilmaistuna täytyisi ensin määritellä, mikä on 'oikea maksiskootteri'. Esimerkiksi Vespoista yksikään ei ole sellainen. Beverly 500 ei ole maksi sekään, mutta vaikkapa X9 200, Kymco Downtown 300 tai Helix ovat. Kyse on runkogeometriasta, joka voi olla hankala täsmällisesti rajata. Minusta maksiskootteriosiota parempi idea olisi vain lisätä mopoja isompiin uusi osio yli 500-kuutioisille. Nythän luokittelu loppuu 250-kuutioista isompiin.
Four wheels move the body, two wheels move the soul.

kissantassu

Olisiko maksiskootterin kriteerinä paremminkin rakenne kuin yksioikoinen iskutilavuus? Itse ajelen Hondan 600 kuutioisella, jota pidän maksina. Edellinen oli 250 kuutioinen, jota myöskin pidän ajo-ominaisuuksien puolesta maksina, pienitehoisempana vain. Nykyiseen päädyin halutessani kokemuksia monisylinterisestä kulkineesta (2-sylinterinen).
Suzuki Stinger 125 -69, Madison S250 -01, Honda FJS600A -04

oskuk

Lainaus käyttäjältä: Wanhapappa - 17.08.13 - klo:17:46Onhan toki muistettava että skootteri on skootteri, eikä vedä hiekkatieominaisuuksissa koskaan vertoja isopyöräiselle "oikealle" prätkälle.

Pitäisi määritellä skootteri.

Coastside

Koko eikä pyöräkokokaan ole niin merkitseviä kuin rungon geometria ja jousitus ja renkaat ajettavuuden kannalta. Pienenkin saa ongelmattoman suuntavakaaksi. Tietysti suurempi massa ja pitempi akseliväli vastaa hitaammin  ja luo rauhallisemman ajotuntuman. Kuskin reakointikyvyllä on oma osansa ajoon.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Wanhapappa

Lainaus käyttäjältä: oskuk - 17.08.13 - klo:22:16
Lainaus käyttäjältä: Wanhapappa - 17.08.13 - klo:17:46Onhan toki muistettava että skootteri on skootteri, eikä vedä hiekkatieominaisuuksissa koskaan vertoja isopyöräiselle "oikealle" prätkälle.

Pitäisi määritellä skootteri.

Ole hyvä ja tee se. :)

Vespister

Itse näen skootterin aika perinteisesti sellaisena kulkuvälineenä, jossa jalkatila on kutakuinkin suora pinta.
Nää maksipelit on jo puolimoottoripyöriä. Mutta mikäs siinä, kyllä mä moottoripyöristäkin tykkään!!

Ostin tosiaan kesällä GTS 300:n. Vaihtoehtoina punnitsin hetken Kymco Like 200:aa minäkin, kun sen saa todella edullisesti uutena nyt ( 1990 eur). Ajelin kuitenkin kesällä pojan satapiikillä Yamahalla 400 km lenkin ja totesin, että kuutioita on minulle parempi olla enemmän kuin Kymcon reilut 160.

Toisena vaihtoehtona oli käytetty Honda SH 300 i. Sen laatu vakuutti, mutta silmä sairasti ulkonäköä.

Vespa on kuitenkin minulle SE skootteri, jonka halusin kerran elämässäni omistaa. Joten sillä nyt mennään.
Tänään näyttää olevan ihan ajokelitkin taas.

khaosaming

Amerikkalaisen uutisryhmän FAQ on edelleen ajantasainen ja pätevä skootterin määrittelyssään.

LainaaThe term "scooter" as commonly used in the newsgroup (NG) alt.scooter refers more properly to a "motorscooter", which are a subclass of motorcycles utilizing a distinctive structural design. These are generally two-wheeled vehicles originally based on motorized versions of children's push scooters, although some three-wheeled scooters are considered to exist. Motorscooters (or simply "scooters") have been around almost as long as motorcycles and the distinction between the two has often been blurred (see 1.4). The most commonly accepted definition of scooters requires two-wheeled vehicles (or two-wheeled vehicles modified to have a rear axle) that have wheels between 8 and 14 inches in diameter (smaller than motorcycles), step-thru frames and typically engines that are low and close to the rear wheel [see The New Encyclopedia Britannica (1997), vol. 8, pg. 367]. However, it should be noted that this definition is not universally accepted, as some have argued (Dregni & Dregni, for example) that scooters need only have 2 out of 3 of these attributes. Scooters also often incorporate full bodywork, including legshields and generally are designed to be easier to operate than standard motorcycles. It should be noted that scooters may be of any engine size, though historically they typically have ranged from 50cc to 250cc. Likewise, there is no limitation to possible top speed inherent in scooter design -- many scooters regularly exceed 100mph. Incidentally, the term "scooter" is also commonly used for "medical scooters", which are typically 3 or 4 wheeled vehicles for people with mobility problems, but are quite unlike "motorscooters". There are also scooters with very small engines (under 40cc) commonly called "go-peds" (a prominent brand), which look like motorized children's push scooters.

http://www.iscootny.com/scoot_faq.htm#scooter
Four wheels move the body, two wheels move the soul.

tagatubos

Nyt lähtee hitusen sivuraiteelle otsikon aiheesta.
Mainiota pohdintaa maksiskootterin määritelmästä, jota voisi jatkaa vaikka omana aiheena!
"Ken juo OLUTTA, se nukahtaa helposti, ken nukkuu pitkään, ei syntiä tee, ken ei syntiä tee, hän taivaaseen pääsee!
Juokaamme siis OLUTTA!" -Martin Luther