Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kokemuksia Peugeot Satelis 500:sta?

Aloittaja Wanhapappa, 10.08.13 - klo:23:14

« edellinen - seuraava »

Wanhapappa

Tuossa olis tyrkyllä Peugeot Satelis 500, kellään kokemuksia moisesta kulkupelistä? Onko jotain tyyppivikoja, tai muuta huomioitavaa? Olen todella kiinnostunut. Ajattelin heivata Vespani ja hankkia hieman isomman/isopyöräisemmän, koska ajelen jonkin verran hiekkateillä, eikä Vespa sovellu pehmeälle soralle, vaikka kelpo peli muuten onkin.

yari67

Tossa linkissä on hesarin koeajoraportti Pösöstä http://www.hs.fi/autot/artikkeli/-/1135238063702?context=oikotie   Melko painavahan se on, 222kg että kovin pehmeälle hiekalle en lähtisi, voi kiemurrella aika tavalla.
Yamaha TMax 2011
Piaggio NRG 2005
Kymco MXU 50
Derbi Senda 50
Honda monkey Z50J
ex Piaggio Zip-1997
ex Kymco Downtown 300i-2012
ex Kymco People S 250i -2010
Ex Kymco People S 200
Ex Kymco Agility 50

pugt200

Parin vuoden takaisissa testeissä Satelis on ollut lievästi samankokoisia kilpailijoitaan etevämpi lähinnä paremman työnlaadun ansiosta. Kone taitaa olla Piaggion "yleiskone", jonka versiota löytyy Piaggion omista, Gilerasta, Apriliasta ja Malagutista. Saattaa olla, että uusin X10:kin liikkuu sen voimin.

XEVO400

Välillä itsekin katsellut noita pösöjä, mutta mielestäni ne ovat yleensä olleet turhan kalliita verrattuna Piaggion tuotteisiin, koska perustekniikka on kuiten ilmeisesti täysi sama (moottori / variaattori). Tietysti moni muukin seikka vaikuttaa valintaan, mm ajoasento ja kuskin tilat. Nyt kun on 4000 km tullu päristeltyä Xevolla niin huomaa että saisi olla vaikka enemipkin tilaa 183 cm kuskille. En tiedä sopiiko mikään skootteri oikein soralle jo pelkästään rengastuksesta johtuen, aika varovasti on Xevollakin mentävä (14" rengaskoko).
Mutta mutka asfaltilla on ollut naatinto lasetella meneen ;D

Wanhapappa

Kiitos vaan vastanneille. Kiinnosti tietää tuosta tekniikkapuolesta se, että olisi Piaggiolta. Näitä isoja skodeja on kaiketi myyty suomessa melko vähän, ei niitä juurikaan näe. Vespistinä ajattelin ensin tuota viissatasta Piaggion X kymppiä, ei ole kuin uusia myynnissä liian kovaan hintaan, joten ei kiitos.

Vespa on oiva peli muuten, mutta tuolla maaseutuasuntoni paikkeilla on paljon hiekkateitä, eikä Vespa niistä oikein pidä pienine 12" pyörineen. Ei tarvitse, kuin lanan käynti ja ajo lanatulla tiellä "kuulalaakerikivineen" on melkoista taiteilua ja 2 päällä melkein mahdotonta. Pitäisi tämän 14" pyöräisen Pösön olla paljon vakaampi, katsotaan nyt sitten. Noh, käyn huomenna koeajamassa ja koitan löytää täällä stadin seudulla hiekkatien, jos sellaisen vain suinkin löydän.

Kerron lisää, jos jotain ostoja tapahtuu...

GTS300SS

Tietysti sopivalla rengastuksella tuota Vespankin sorakäytöstä saisi varmaan tuunattua paremmaksi? Ainakin, jos alla on nyt lähinnä kuivalle asfaltille tarkoitetut renkaat minimaalisella kuvionnilla, niin voimakkaammin kuvioitu gummi voisi toimia paremmin.

lehtijussi

Jos soralla ajoa on enemmänkin, niin kannattaa niitä rengaspaineita tiputtaa reilusti...

Wanhapappa

#7
Nyt kävi sitten niin, että Vespa vaihtuu Pösö Satelis 500:seksi. Tein tänään kaupat siitä, haen sen huomenna tai ylihuomenna. Pakkaan Vespan pakuuni ja vien sen stadiin, paluukyydillä pakussa kulkeekin Pösö sitten tänne landelle.

Kerron lisää kokemuksia, kunhan pääsen ajelemaan vähän enemmän.

GTS300SS

Onnea uudelle skootterille!  :D

Laita tosiaan kokemuksia ja mieluusti joku kuvakin tuosta uudesta laitteesta!


Wanhapappa

No niin, nyt olis viisisatanen Peugeot Satelis kotona täällä maaseudulla. Toin sen ajamalla stadista tänne landelle ja kokemusta kertyi kohtuullisesti 300 km:n matkalla. Kuten tuossa aiemmin Hesarin testaajat totesivatkin, varsin "muriseva" ja värisevä tuo peli on. Kierrosten noustessa varinä tasoittuu ja varsin, siis varsin kiva peli ajoltaan. Moottoritienopeuksia voi ajella kevyesti, huippunopeutta en vielä testannut, 140 kuitenkin kevyesti ja varaa oli vielä enempäänkin. Loppumatkasta viimeiset 40 km sain vettä niskaani niin paljon, kuin taivaalta mahtuu, tulipahan sadeominaisuudetkin tetattua :)

Vespan jälkeen huomaa eron laadussa, Peugeotin laatu jää kauas Vespan laadusta. Vespa ei kolissut eikä natissut, tämän katteet kolahtaa aina terävään monttuun ajettaessa. Monessa muussakin yksityiskohdassa huomaa heikohkon viimeistelyn Vespaan verrattaessa. Kuten sanoin, ajo-ominaisuudet on kohillaan, hiekkatieominaisuuksia en ole vielä testannut, enkä heti testaakkaan, täällä sataa, joten jääköön myöhemmäksi. Hyvällä tiellä Pösollä on ilo ajaa vaikka vähän pidemmällekkin. Vespa on oiva cityajokki, ei sillä kuitenkaan pidemmälle viitsis lähteä, tämä painii eri luokassa...

Kerron myöhemmin lisää, kun kokemusta kertyy ja voinpa liittää mukaan kuvankin.


khaosaming

#10
Lainaus käyttäjältä: Wanhapappa - 14.08.13 - klo:12:19
Vespan jälkeen huomaa eron laadussa, Peugeotin laatu jää kauas Vespan laadusta. Vespa ei kolissut eikä natissut, tämän katteet kolahtaa aina terävään monttuun ajettaessa. Monessa muussakin yksityiskohdassa huomaa heikohkon viimeistelyn Vespaan verrattaessa.
-------------
Minulla oli aivan päinvastaiset kokemukset, kun vaihdoin Hondan (SH 300) Vespaan. Alussa Vespa vaikutti ihan lelulta ja sinne päin kasatulta. Olen sittemmin jo tottunut laitteeseen (LX 150), unohtanut huonon ensivaikutelman, ja Vespa sopii nyt hanskaan erittäin hyvin. Piaggion tuotteet eivät ole milloinkaan edustaneet mitään ylivertaista laatua mielestäni.

Sen sijaan olen pitänyt Peugeotia laatumerkkinä. Isot Satelis-mallit kierrän kuitenkin kaukaa niin kauan kuin niissä käytetään Piaggion koneita. Citystar-mallisto miellyttää minua erityisesti (Citystar 200:n harmittavan kallis hinta estää hankinnan), ja niissä on käytössä Peugeotin oma moottori. Paljonko Pösölläsi on ajettu ja ovatko kaikki katteet kunnolla kiinni ja nipsut ehjät?
Four wheels move the body, two wheels move the soul.

pugt200

Juu, yleensä testeissä Pösö on saanut laadustaan paremmat arviot kuin Vespa tai Piaggion maksit. Piaggio moottorit kelpaavat kyllä aika monelle valmistajalle eli ne eivät liene ihan niin kehnoja kuin edellä väitettiin.

Wanhapappa

Lainaus käyttäjältä: khaosaming - 14.08.13 - klo:12:36
Lainaus käyttäjältä: Wanhapappa - 14.08.13 - klo:12:19
Vespan jälkeen huomaa eron laadussa, Peugeotin laatu jää kauas Vespan laadusta. Vespa ei kolissut eikä natissut, tämän katteet kolahtaa aina terävään monttuun ajettaessa. Monessa muussakin yksityiskohdassa huomaa heikohkon viimeistelyn Vespaan verrattaessa.
-------------
Minulla oli aivan päinvastaiset kokemukset, kun vaihdoin Hondan (SH 300) Vespaan. Alussa Vespa vaikutti ihan lelulta ja sinne päin kasatulta. Olen sittemmin jo tottunut laitteeseen (LX 150), unohtanut huonon ensivaikutelman, ja Vespa sopii nyt hanskaan erittäin hyvin. Piaggion tuotteet eivät ole milloinkaan edustaneet mitään ylivertaista laatua mielestäni.

Sen sijaan olen pitänyt Peugeotia laatumerkkinä. Isot Satelis-mallit kierrän kuitenkin kaukaa niin kauan kuin niissä käytetään Piaggion koneita. Citystar-mallisto miellyttää minua erityisesti (Citystar 200:n harmittavan kallis hinta estää hankinnan), ja niissä on käytössä Peugeotin oma moottori. Paljonko Pösölläsi on ajettu ja ovatko kaikki katteet kunnolla kiinni ja nipsut ehjät?
Lainaus käyttäjältä: pugt200 - 14.08.13 - klo:12:40
Juu, yleensä testeissä Pösö on saanut laadustaan paremmat arviot kuin Vespa tai Piaggion maksit. Piaggio moottorit kelpaavat kyllä aika monelle valmistajalle eli ne eivät liene ihan niin kehnoja kuin edellä väitettiin.

Vehkeellä on ajettu alle 1000 km ja kolinat ovat ominaisuus, ei vika. ;) Nämä kolinat olivat jo Hesarin taannoisessa testissäkin. Niin, tämä laatuarvostelu on vasta pikaisen tarkastelun jälkeen tehty, juuri tämä kattausten ym. muovimaisuus on silmiinpistävää Vespan jälkeen. Lokerot, kotelot ym. kattaukset vaikuttavat väljiltä ja huonosti lukkiutuvilta. Sateen jälkeen havaitsin koteloissa kosteutta, Vespan kotelot olivat sateenkin jälkeen kuivat. Satulan alla oleva tila on ainoa, joka on tiivisteillä suojattu, lukollisessa kotelossa ei minkäänlaista tiivistystä. No, pieniähän tämmöset on, tekniikka saataa pelittää ihan hyvin. Muutenhan peli painii ihan eri luokassa, kuin 250 Gts ie Vespa ja hyvältähän se muuten tuntuu...

khaosaming

Useimmissa, jollei kaikissa, omistamissani muovikatteisissa kaksipyöräisissä on ollut ajoittaisia narinoita tai kolinoita -- varsinkin ajettaessa kuoppaan. Sivuäänet vain lisääntyvät laitteen matkalukeman ja katteiden irrotuskertojen myötä. Vespan monokokkirunko on rakenteena tukeva ja siinä on vähemmän osia, jotka liikkuessaan aiheuttaisivat kitinää. Vespoissa on myös erinomainen etuhaarukka töyssyjen kannalta, sillä keinuvipu ei anna käsille (tärinä ei välity ohjaustankoon) ja kyyti on mukulakivilläkin siedettävää. Teleskooppihaarukka on tietyllä alustalla selvästi epämiellyttävämpi käyttää. En usko, että Peugeotin 14-tuumaiset renkaat olisivat huomattavasti vakaammat verrattuna Vespa GTS:n 12-tuumaisiin. Vespoilla on ajettu sorateillä jopa kymppituumaisina. Ehkä 500-kuutioisessa Satelisissa on parempi iskunvaimennus. Sen sijaan olen vakuuttunut, että suurempi teho oli merkittävä tekijä Vespan vaihtuessa Peugeotiin. Suomalaiset ovat kuutiotilavuushullua kansaa, koska skootterit ovat hupivehkeitä ja tien päällä haetaan vapaata suoraa. Varsinaista arkipäivän skootterikulttuuria on vain pääkaupunkiseudulla, jos moposkoottereilla ajoa ei oteta lukuun.
Four wheels move the body, two wheels move the soul.

Wanhapappa

Lainaus käyttäjältä: khaosaming - 14.08.13 - klo:13:23
Useimmissa, jollei kaikissa, omistamissani muovikatteisissa kaksipyöräisissä on ollut ajoittaisia narinoita tai kolinoita -- varsinkin ajettaessa kuoppaan. Sivuäänet vain lisääntyvät laitteen matkalukeman ja katteiden irrotuskertojen myötä. Vespan monokokkirunko on rakenteena tukeva ja siinä on vähemmän osia, jotka liikkuessaan aiheuttaisivat kitinää. Vespoissa on myös erinomainen etuhaarukka töyssyjen kannalta, sillä keinuvipu ei anna käsille (tärinä ei välity ohjaustankoon) ja kyyti on mukulakivilläkin siedettävää. Teleskooppihaarukka on tietyllä alustalla selvästi epämiellyttävämpi käyttää. En usko, että Peugeotin 14-tuumaiset renkaat olisivat huomattavasti vakaammat verrattuna Vespa GTS:n 12-tuumaisiin. Vespoilla on ajettu sorateillä jopa kymppituumaisina. Ehkä 500-kuutioisessa Satelisissa on parempi iskunvaimennus. Sen sijaan olen vakuuttunut, että suurempi teho oli merkittävä tekijä Vespan vaihtuessa Peugeotiin. Suomalaiset ovat kuutiotilavuushullua kansaa, koska skootterit ovat hupivehkeitä ja tien päällä haetaan vapaata suoraa. Varsinaista arkipäivän skootterikulttuuria on vain pääkaupunkiseudulla, jos moposkoottereilla ajoa ei oteta lukuun.

No, en minä kuutiotilavuuksia sinällään hae, haen "matkamukavaa" kulkinetta, jolla pysyn liikenteen mukana myös moottoriteillä, sinne Vespalla ei oikein kiva ole mennä. Reissaan tämän tästä stadissa kaupunkiasunnollani, enkä Vespalla kuuna paivänä lähtisi 300 km:n reissuun tosta vain. Ennen tein matkan autolla, jatkossa teen sen usein uudella kulkineellani :)

Katselin tuossa erään vanhan herran kaupanteko jostakin BMW 1800;sta kutoskoneella varustetusta mallista, hintalappu 34.400€, tämä jos mikä on sitä mainitsemaasi kuutiotilavuushulluutta. ::)