Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Olkaa tarkkana renkaiden kanssa

Aloittaja Partanen, 25.03.11 - klo:08:35

« edellinen - seuraava »

Coastside

Paineiden tarkkuus on kaksipyöräisissä pienempi kuin autoissa koska kaksipyöräisissä ei ole sortumaa kaarteissa ts. rengas ei väänny vanteelta sivuun, vaan litistyy kaarteessa. Paineen laskun huomaa ajaessa yleensä vain kun se on niin pieni että ajosta tulee ravistavaa ja tiukoissa käännöksissä ohjauksen tarkkuus heikkenee. Ne oireet saavat kiinnittämään asiaan huomiota. Ehkä ääriharvoin renkaiden paineet ovat olleet pääsyy onnettomuuteen. Yleensä kun pito alkaa olemaan merkittävässä roolissa on ajotilanne ollut nopeudeltaan jo hallitsemattoman kova.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Partanen

Lainaus käyttäjältä: Coastside - 25.03.13 - klo:14:42
.. Ehkä ääriharvoin renkaiden paineet ovat olleet pääsyy onnettomuuteen. ...

Emme saa varmaan koskaan tietää.

Ällöttää sellainen välinpitämättömyys, kun näkee joskus metrien päästä että rengas on lähes tyhjä. Kumi on mustana koko kulutuspinnan alueelta, ja samalla se koko kulutuspinta ottaa asvalttiin kiinni suoraan ajaessakin.

Väärä rengaspaine kuluttaa rengasta väärällä tavalla, ja siten renkaan käyttöikä lyhynee. Mutta sitä tärkeämpää on turvallisuus, joka voidaan varmistaa vain oikeita rengaspaineita käyttämällä.

Ei ole liitoittelua tarkistaa rengaspaineita 2-3 viikon välein. Silmämääräinen tarkastus ei riitä, varsinkin jos skootteri on malliltaan sellainen, ettei renkaita näy kun kuski istuu skootterin selässä.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

pugt200

Pojan Derbissa eturengas ei pitänyt oikeaa painetta kuin 3-4 viikkoa mutta onneksi se ilmoitti asiasta ohjauksen "jäykistymisenä". Heti kun oire ilmeni, niin paineet vaan kohdalleen. Jostain syystä paine aleni nopeammin kun pyörällä ei ajettu?

Kone

Tekeekö noilla renkailla mitään talviajossa? Ainakin vuonna nakki, en muista, että kovin hirveesti oisin kaatuillu. Tietysti helppo käsitellä tuommonen, kun "normaali" mopo.

http://www.motorpower.fi/kaksipyoraiset/skyteam_monkey50.php

InsOmnia

Lainaus käyttäjältä: Kone - 25.03.13 - klo:22:38
Tekeekö noilla renkailla mitään talviajossa? Ainakin vuonna nakki, en muista, että kovin hirveesti oisin kaatuillu. Tietysti helppo käsitellä tuommonen, kun "normaali" mopo.

http://www.motorpower.fi/kaksipyoraiset/skyteam_monkey50.php
Tekeehän niillä. Jäinen alusta myrkkyä, mutta lumessa ja sohjossa, pito kohtuullinen.

Partanen

Varsin päteviä skoottereita valmistava Piaggio-konserni oli sittenkin valinnut Vee Rubber renkaat tuotteeseensa. Nimittäin piikki supermoto Derbi:ssä oli Vee Rubber renkaat. Oli ne ainakin mustat, ja ihan asiallisen näköiset, taikka siis semmoiset katurengas tyyppiset.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

viisnelonen

Jatkanpa tätä..  Tuolla toisaalla katselin kuvia Juzan kuluneista renkaista ja totesin ne toispuoleisesti kuluneiksi kuten itsellänikin, varsinkin takakumi. Skoottereissa joissa vain toisella puolella takana joustinyksikkö tämä on selviö mutta että nämä stereoperäisetkin kuluttaa ilmeisen usein enemmän sitä vasenta puoliskoa kulutuspinnasta. Oletteko huomanneet samaa ilmiötä
Tuossa Juzan maxissahan on kait tuo takahaarukka MP-tyyppinen yhdellä keskellä olevalla joustinyksiköllä.
Vai voiko osavaikuttimena olla että vasemman puolen kaarteet ajetaan aina vähän lujempaa..   Ulkokurvi ja ei pelkoa ajautumisesta vastaantulijan kaistalle, näin eräs MP-kuski perusteli kummankin renkaan lievää toispuoleisuutta kulumisessa.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

Coastside

Kuskeilla voi olla parempi ja huonompi kääntösuunta ja parempaan kiihdytetään rohevammin. Vasemmalle kääntäessä kahva etääntyy ja kaasua tulee väännettyä enemmän sen vuoksi.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

juza

Rengas tosiaan oli epäkeskeisesti kulunut. Rengasta vaihdattaessa liikkeen ukko epäili, sillä on ajettu jossain vaiheessa liian pienellä painella. Takarengas on myös kulunut vasemmalta puolelta hiukan enemmän. Menee vaihtoon pian. Molemmat renkaat on vaihdettu 10 000km sitten, ei kauaa eturengaskaan kestänyt.

Vespister

Suomessa renkaat kuluvat toispuoleisesti siten, että vasen syrjä kuluu nopeammin.
Tämä johtuu tien kaltevuudesta. Tie on kuin katto, jossa harja on korkeammalla kuin reunat. Vesi valuu näin pois tieltä.

Epäilijöille sanon vielä, että kuulemma Brittein saarilla kuluu oikea reuna nopeammin.

Partanen

#40
Varmaankin noin, jos tiet olisivat kunnossa. Usein kuitenkin ovat niin uraisia, etten ihan suoraan osta tuota teoriaa. Mutta en siis täysin tyrmääkään.

Entä onko skootterit tasapainossa, vai onko painojakauma toispuoleinen kuten PX Vespassa? Mulla otti aikansa havaita, että PX kulkee vähän kallellaan. Tai sitä tulee alitajuisesti kuljetettua vähän kallellaan vasemmalle. Olin asiasta jostain lukenut, mutta piti ajella vähän pdempään ennenkuin sen huomasi.

Nyt en muista kuluttaako GTS rengasta tasaisesti, vai enemmän sivulta ja kummalta sivulta.

Lisäys klo 0.03 Arvelen silti, että suurin ongelman aiheuttaja on väärä rengaspaine. Ei ole väärin tarkastaa paineita vaikkapa kolmen viikon välein. Ja mittarin luotettavuudesta kannattaa varmistua jollain tapaa. Polttoaineen jakeluasemien mittarit ovet sen verran kovassa käytössä, että niihin voi vain harvoin luottaa.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Kone

Vaikuttaa varmaan moni asia siihen renkaan kulumiseen toiselta puolelta. Rengaspaine, nyt ainakin. Tien kaltevuus. Liikkeelle lähtö vasempaan. Tuskin uukkareita, niin paljoo tehdään, että sekin vaikuttaa?

Coastside

Kadunkulmissa on vasemmalle suurempi kääntösäde ja voimaa tarjotaan enemmän.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Vespister

Aika hyviä täydentäviä selitysmalleja tuli esille.

Niinhän se on, että harvoin asialle kuin asialle on vain yhtä syytä. Mieleeni tulee vielä ainakin legendana kulkeva totuus, että Moto Guzzit ja bokseri-Bemat kulkevat pitkittäisen kampiakselin aiheuttaman väännön vuoksi hienokseltaan vinossa.
Itse en moista koskaan ole huomannut tai sitten väännön voi kumota istumalla satulassa hieman toisella syrjällä, ei keskellä. Tämmöisiä kuskeja olenkin bongannut boksereiden päältä.

Partanen

Moto Guzzia koeajoin viime kesänä. Se kyllä kampesi sivusuunnassa, kun paikallaan kaasutteli. Ajossa ei vastaavaa vääntämistä huomannut.

Alitajuisista toimista tuli tämäkin mieleen: Mulla oli edellisessä Gts Vespassa ohjaustanko vähän vinossa heti uutena. En sitä heti huomannut. Vasta kun aloin katsomaan missä kohtaa satulaa istuin, niin huomasin istuvani vähän sivussa. Siten molemmilla käsillä oli sama etäisyys ohjaustankoon, ja siten ohjaustangon huonoa säätöä ei huomannut. Kun sain tangon säädettyä, huomasin pian istuvani keskellä satulaa taas.  :P
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003