Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Outo skootterikäynnistysvaikeus

Aloittaja chriskolumbus, 16.09.18 - klo:21:51

« edellinen - seuraava »

chriskolumbus

Meidän vanhaan (Pegeot Ludix vm 2004) moposkootteriin on tullut ihan ihme käynnistymättömyysvika jota en oikein selvitä edes tuon ERINOMAISEN vianetsintätaulukon mukaan (joka on siis tämän sivuston etusivulla (pdf).

Tilanne on lyhyesti tämä:

Mopo seisoi pari vuotta. Alunperin syynä seisomiseen oli se tavallinen: skootteri sammui ja sitten ei enää käynnistynyt. Sitten skootteria huolsi asiantunteva kaverini. Seuraavat asiat tehty: kaasari purettu ja putsattu kahteen kertaan, bensat vaihdettu uuteen juuri, vaihdettu uusi tulpppa, vaihdettu ilmaputsari, vaihdettu se CDI yksikkö, ostettu uusi akku.

Silti vika on sama. Kun Skode on seissyt hetken (tai pitkän aikaa) niin käynnistys ei meinaa onnistua millään. Aamulla ei käynnistynyt. Toin paikalle auton akun ja kaapelit ja se apuna ja montakymmentä sekuntia useasti käynnistettyä lähti pari kertaa pyörähtämään muutaman sekunnin. Sitten sammui. Mutta aina se sitten usean sellaisen yrityksen jälkeen lähtee lopulta käyntiin ja pysyy käynnissä. Sitten toimiii ihan normisti. Ei mitään pätkimistä. Ajo on ihan normaalia. Jos sammuttaa 5 minuutin normaalin käynnin jälkeen ja käynnistää sähkökäynnistyksellä niin ihan heti käynnistyy.  Mutta seuraavana aamuna sama juttu, ei käynnisty kuin tällä edellä mainitulla tavalla.

Skoden on siis aika käyttökelvoton jos pitää aina raahata mukanaan auton akkua ja käynnistyskaapeleita. MIKÄ SIIS AVUKSI?? Jollain täytyy olla samoja kokemuksia tai joku hyvä arvaus mistä tässä voisi lopulta olla kyse. Jos ei ruveta keksimään sitä perimmäistä vikaa niin skode täytyy viedä skootterien hautuumaalle  ::) :'( :'( :'(

Ai niin, mittarissa on 10500 km noin. Ei se vielä näin hyvälle ranskanmopolle liian paljon voi olla. Kulkuääni on ihan jees ja kuten näkyy huoltojakin on tehty. Mikä voisi olla syynä kylmänä käynnistymättömyyteen???

Ville

jwalk

Seuraavaksi varmaan vaihtaisin bensahanan ja letkut.

joni_k

#2
bensan saanti ongelmalta kuulostaisi äkkiseltään.. kylmänä ei saa tarpeeksi ja ei jaksa olla käynnissä. sitten kun lämpenee toimii ok.

vanadoo

Mikäli löysin oikeat kuvat netistä, peugeotissa näyttäisi olevan samanlainen kylmäkäynnistyssysteemi kuin kiinanskoottereissakin.
12 voltilla toimiva luisti, joka on avoinna kylmäkäynnistyksessä ja antaa extrapolttoainetta moottorille ja sulkeutuu automaattisesti muutaman minuutin kuluttua.
Tässä kuvassa nro:10.

https://www.oemmotorparts.com/fiche-l/PE-LUDIX_14_CL-AK.png
Ehkä jumiutunut kiinni asentoon?

Coastside

#4
Kannattaa katsoa ettei kaasarissa ole tihkuvuotoa ja alipainehanan letku ei ole pykinyt. Mitä koneella on ajettu?
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

helkama sc-r

Tyhjäkäyntiseos ja tyhjäkäynti kannattaisi säätää sitten kun kone on lämmennyt kunnolla.
Hyvä olisi myös kertoa onko 2 vai 4 tahtinen kyseessä.
Jos 4 tahti, pumppaa kaasukahvaa nopeasti pari kertaa ja käynnistä.
Starttispray voisi toimia, jos ei halua korjata mahdollisia vikoja.

arla_m6

Moottorin kuuluu toimia jos 4 asiaa täyttyy. Puristukset sylinterissä riittävät, saa bensaa (seos kunnossa), sytytyslaitteisto kunnossa mukaanlukien sytytyksen ajoitus, eikä imuvuotoja ole. 

Itse hakisin vikaa näin:

- puristusten mittaus -> jos huonot, tarkistaisin venttiilien säädöt jos 4-T kone. Jos 2-T kone ja huonot puristukset niin mahdollisesti kiinnileikkautumista tapahtunut.
- kaasuttimen kurkulle tulevien letkujen kunto ja mahdolliset imuvuodot. Tämän diagnosoimiseen käy hyvin starttipilotti. Startatessa pieniä ruiskautuksia kaasuttimen ympärille.
- kun saat moottorin käyntiin, käytä lämpöisesksi ja säädä kaasutin. 2 1/2 kierrosta seosruuvi auki yleiseksi ohjeeksi.
- tarkista ryypyn toimivuus.
- tarkista CDI-boxille tuleva jännite jos AC-sytytys. -> Jos kaasuttimen säädöt pielessä ja huono jännite virtapuolalta niin huono käynnistyvyys. Pitäisi tulla reilu jännite, 50-100VAC, jopa yli.
- jos huono jännite CDI-boxille, tarkista johdon kunto. Jos kunnossa, uusi staattorikäämi mikäli AC-sytytys.


Kerro kuitenkin ensin alkuun, onko kyseessä 2T vai 4T kone.



Samppa

Mikäli koskee ainoastaan kylmäkäynnistystä, niin onhan rikastimen kunto selvitetty?
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

helkama sc-r

Lainaus käyttäjältä: jwalk - 17.09.18 - klo:06:18
Seuraavaksi varmaan vaihtaisin bensahanan ja letkut.

Niiden kunto on helppo tarkistaa, eikä ne vaikuta käynnistymiseen, kun kohokammiossa on bensaa ja kun muuten kuin kylmänä toimii normaalisti, tuskin niissä vikaa on.

MORPA

Mulla olis muutama hyvä vikadiagnoosi, mutta toi hyvä käynnistyminen lämpimänä romuttaa mun teoriat ;D Jäljelle jää ainoastaan se, että kone on väljä. Sylinteri irti ja kattelee sitten lisää. Vanhan voipi porauttaa tai hankkia samantien vähän isomman.

Ei sitä kannata mopedien hautausmaalle laittaa jos muuten on siisti. Tuo tänne niin saat viiskymppii, mä olen mopokorppikotka ;D
Liikennesika.

konenikkari

Ryypyn suutin taitaa sijaita uimurikammion pohjassa, olisko jäänyt puhdistamatta.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)

MORPA

Lainaus käyttäjältä: konenikkari - 17.09.18 - klo:22:26
Ryypyn suutin taitaa sijaita uimurikammion pohjassa, olisko jäänyt puhdistamatta.

Jos lähtee pilotilla kylmänä käymään, niin olisko silloin vika suurinpiirtein paikannettu ryyppyyn?
Liikennesika.

samijkl

Tai väljä tai ilmavuoto....
Mulla ainakin 2-tahti joka lähti vaan bräkleenilla kylmänä oli väljä.

PappaSkootteri

Peugeot Ludix on 2-tahtinen
Itsellekin tulee mieleen ne puristukset...
Joko männenrengas poikki, pala uupuu tai niin "pikeentyneet" että kylmänä ei puristuksia mutta lämmettyään "irtoavat" ja käy jopa jotenkin...'
Täältä myös siis ääni puristuksien mittaamiselle joka tuli olla lähellä kymmentä.
Dacia Duster 4WD 1,5D
Harley-Davidson Dyna
Vespa LX 50 2T
Vespa PX 150
Vespa Sprint
Piaggio Fly 50 4T
Peugeot Elystar 50 2T

helkama sc-r

Männän ja renkaiden kuntoa voi arvioida pakoaukon kautta.