Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Hieman aloittelijan (tyhmiä?) kysymyksiä, eritoten X-Maxiin liittyen

Aloittaja Faktados, 20.03.15 - klo:10:35

« edellinen - seuraava »

Faktados

Tervehdys!

Äkillisesti alkanut kevät aiheutti liian vakavan ajoneuvokuumeen, ja voittava ratkaisu oli 2009 X-Max 250 joka eilen löysi tiensä uuteen kotiin.

Mutta koska luonteeltani olen sellainen joka ei osaa tyytyä vakiopeleihin, niin heräsi hieman kysymyksiä askarruttamaan:

Onko noilla Dr. Pulley tms. vermeillä muuta etua kuin esim. kiihtyvyyden säätäminen, vai onko siellä saavutettavissa hyötyjä luotettavuuden suhteen?
"Teho"putket eivät käsittääkseni vaikuta kuin ääneen, onko niiden kevyemmällä painolla mitään käytännön vaikutusta?
Tekeekö matala "sporttinen" tuulilasi skobasta täysin moottoritiekelvottoman tuulihelvetin?

Vespister

Ensiksikin, onnittelut uuden skootterin hankinnasta!

Dr. Pulleysta minulla ei omakohtaista kokemusta ole. Suhtaudun liukupalojen vaihtamiseen kuitenkin aika skeptisesti. Yamahan kokoisella tehtaalla on ollut nimittäin aikaa ja resursseja koetella jos minkälaisia jousi/ liukupalakombinaatiota ennen tuotantoa. Näistä tehdas on sitten mielestään parhaan yhdistelmän valinnut.

Jos erilaisilla liukupaloilla tosiaan saataisiin huomattavaa parannusta aikaan, olisi Yamahan tasoinen tehdas ne itsekin osannut valmistaa. Taitaa tämä vaihtamisella saatu "parannus" itse asiassa johtua siitä, että samalla tulevat kuluneet palat vaihdetuiksi uusiin.
Mutta voihan liukupaloja vaihdella mielenkiinnon vuoksi, jos haluaa erilaisia ominaisuuksia kuin Yamaha-tehdas.
Mökäpöntöillä ei painoa paljon säästä. Sen vaikutus taitaa olla pääasiassa psykologinen,kun mukava murina hellii sielua.

Tuulilasin tai "plexin " tuunaamisessa oikeasti jo onkin järkeä. Kokeilut voi aloittaa vakiopleksiin kiinnitetyllä lisälipalla, jollaisen saa vaikka Stormilta. Itse olen joskus sahaillut polykarbonaattilevystä erilaisia kokeilukappaleita.

pekpel

Oma Xevo 2501e ei paljon eroa antanut ajoinko noin 80 vai yli 110 km/h.
Kulutus on noin 3,5 - 3,6 l/100km
Olen jo ehtinyt kokeilemaan muutaman tankillisen tälle vuodelle.

Pulleytä olen kokeillu moposkopissa ja kokeilen vielä omassa xevossakin, noin grammaa kevyemmät kuin on vakiorullat ja vot.

Pakoputken vaihto on mieliala, millä äänellä haluaa vaihtaa paikkaa skjootterilla.
Oma on hiljainen ja pidän siitä.

Tuulilasin aion vaihtaa korkeimpaa ja leveimpään mitä löytyy ja siihenkin vielä lisälippoja..
Tosin ajan ympäri vuoden, joka selittää mieltymyksiä.
Yksi tuttu kuski sanoi että liian korkea tuulilasi ilman lisäohjainta aiheuttaa pyörteen niskan taakse motarinopeuksilla, väitti että joku hakkaa nyrkillä kypärään takaapäin. Oli sillä kyllä niska ja hartiat ihan jumissa muutaman tunnin ajon jälkeen.
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

Kymco

Ite laitoin Majesty 400.n Akrapovicin pöntön painon takia, jousittamaton massa keveni 6 kg ja sen huomaa :)
Noise killerit paikoillaan ja mukavan mureat äänet, mut ei liian kovat 8)
Tuollainen on myös tehdaslisävarusteena mut ite tilasin sen Italiasta huomattavasti edukkaammin.
Kymco Visa R50
Yamaha Majesty 400

Faktados

Kiitos vastauksista!

Vielä lisäkysymyksenä: millaisia varusteita jengi käyttää kypärän lisäksi, onko jotain kevlarfarkkuja tai muita suoja-asusteita?

pekpel

Hengittävä ajopuku on hyvä, eli jokin kalvoasuste.
Irrotettavat vuorit plussaa.
Pitää pienen sateen eli joku kevyt sadeasu sitten kaveriksi.
Mulla on monesti varustelekasta hankittu sadeviitta mukana ja sateenpitävät kevyet housut päällelaitettavaksi jos oikein alkaa ropiseen.

Hyvät ajohanskat on ehdottomat, ja vaikka oxfordin kahvalämppärit.
Noita kahvalämppäreitä hankkiessa ei kannata ottaa halvinta kuraa..

Itse hankin varustelekasta noita ajokamoja, eli mulla ei ole kaikkia suojia mitä oikeissa ajoasusteissa on.
Osin johtuen rahan vähyydestä, mutta kyllä kunnon ajopuvun vielä joskus ostan kunhan saan säästettyä.
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

Faktados

Laitoin sitten tuollaisen "oikeen" ajotakin kun tarjouksesta sai. Vielä kun housut laittaisi niin sitten olisi varmaan ihan riittävän hyvä tilanne.

arla_m6

Ostin itselle viime kesänä 250cc skoban ja pidin vain ajotakkia ja farkut. Syksyllä vetäsin 20km/h lipat kun sattui liikenneympyrässä olemaan naftaa tai jotain liukasta, jota ei kostean asfaltin päältä iltahämärässä erottanut. No, polvi osui asfalttiin ja kipeyty pirun kipeäksi pitkäksi aikaa. Jotenkin sain myös vasemman käden nimettömän sormen murrettua tuossa kaatumisessa. Tämä opetti minulle, että ajokamppeet kuntoon vaan. Se ei ole noloa ajaa näillä maxeilla kunnon varusteet päällä. Mieluummin pieni hiki päällänsä kuin että olisi polvi murskana tai jokin muu paikka. Meinaan että kyllä se kaatuminen sattuu itse kullekkin. Kaatumisen aikana ei enään kerkiä iPhonella kattoon, mistä sais halvalla ajokamppeita tähän hätään. ;D

Se mitä vakiolle skoballe voi tehdä ja on järkevääkin, kaasarin pääsuutin muutamaa numeroa isommaksi ja neulaa ylös sekä kevyemmät rullat. Rullien painon mitoituksessa omassa skobassa käytin apuna moottorin max vääntömomentin kierroslukua. 5500rpm antaa parhaan väännön joten kiihdytettäessä kierrokset nousee tuohon 5800 ja antaa kuitenkin vielä maksimi nopeuden. Nyt kun ajaa tasaisella pintakaasulla ja lyö siitä lutkun pohjaan, kierrokset nousee 1000rpm ja kun päästää taas pintakaasulle, kierrokset putoaa 1000rpm.

-arska-

Faktados

Kiitos vinkeistä!

Tällä hetkellä vähän harmaita hiuksia aiheuttaa jumissa oleva penkin lukko, mitenkähän tuota saisi selviteltyä?

Wanhapappa

Piipahdin eilen ihan fyysisesti paikan päällä täällä: http://www.hanxkauppa.fi Ajovarustetta ja muuta alan kamaa runsaasti tarjolla, myös isoja kokoja. Palvelu ystävällistä ja hinnat kohillaan. Sieltä ajokamat tulevaan ajokauteen. Suosittelen. Ohessa nettikaupan linkki.

pugt200

Hanxin housuilla alkaa neljäs ajokausi. Täysin ehjät ja värikin on säilynyt hyvin. Ostin niihin sisään saman merkin toppahousut eli pärjää viileälläkin.

pekpel

mulla xevossa on kaksikin eri reittiä avata satula jos ei avaimella aukee..
x-maxin manuaaleista en löytäny ohjetta mitä tehdä jos ei aukee niinkuin pitäis..
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

Faktados

Pitipä sitten laittamani kypärään tuollaine Pinlockin huurtumisenestozydeemi. On muuten pirun kätevä.

Faktados

Uusi ihmetyksen aihe:

Kun ajelee moottoritiellä ja mittarin mukaan ton tuollainen 105-115 lasissa niin tuntuu joku ylimääräinen rutina. Nopeammin tai hitaaammin mennessä ei mitään. Voisiko varissa olla jotain roskaa tms?

konenikkari

Hyvinkin mahdollista, talven aikana on saattanut hihna ja muutkin paikat kuivua, ja viimevuotieset pölyt irtoilee.
Saattaa ongelma poistua ihan vaan ajellessa,mutta
Määräaikaishuoltotoimiin kuuluu variosien siivoaminen, suosittelen.
Itse asiassa emme tiedä, keitä olemme ja mistä tulemme...., muusta puhumattakaan ;-)