Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Huippunopeudet

Aloittaja oskuk, 10.09.13 - klo:09:41

« edellinen - seuraava »

GTS300SS

Itse yritän kanssa ajaa GTS:llä sen 15 km/h yli rajoituksen olevaa mittarinopeutta ja tällöin en usko olevani tien tukkona. Jos joku
tuosta vielä ohittaa, niin ajaa sitten jo reilusti ylinopeutta. Keskisormia en itse muista nähneeni mutta selvästi osalla autoilijoista
on kova tarve päästä Vespasta ohi. Tyypillisesti, kun 60 rajoitus muuttaa 80:ksi, niin takana tuleva auto laittaa hyvissä ajoin
vilkun päälle ja pyrkii ohi... Eli osa autoilijoista ei tosiaankaan ymmärrä ison ja pienen rekisterikilven välistä eroa! Vespa rasitteena on varmasti se, kun lähes samannäköistä laitetta saa myös mopona.

Sitten tuohon kuumana käyvään keskusteluun: Itse ajan Vespalla työmatkaa (40 km / siivu, maks. rajoitus 80 km) ja hoidan sillä
lähes kaikki pienet asioinnit kaupungilla. Kyllähän Vespa on taajamakäyttöön suunniteltu mutta silti sillä tarvittaessa hoituu
pidempikin rupeama mutta ei ehkä moottoritiellä kuitenkaan. Mutta epäilemättä Satelis tai muu vastaava laite on tuohon maantiekäyttöön pätevämpi ratkaisu. 

Wanhapappa

Lainaus käyttäjältä: pugt200 - 12.09.13 - klo:12:29
En pidä itseäni taitavana kaksipyöräilijänä, päinvastoin ja ajelen kaikkein mieluimmin hissunkissun moposkodella mutta ei skooteri nyt mikään kauhean turvaton ajettava ole. Ei edes Vespa. Tosin GT/GTS -runkoisten ajopelien huiput ovat olleet koko historiansa sen 115 - 120 km/h hevosvoimista riippumatta. Se lienee Piaggion insnöörien ajatus GT-Vespan turvarajasta.

GT:llä ajelin kerran kaatosateessa Porvoon moottoritien päästä päähän kaasu pojassa mittarin heiluessa 120-130 km/h välillä. Ei varmaan mitään ääriturvallista mutta tie oli tyhjähkö ja Savan nappulainen kuvio tuntui pitävän hyvin. Eikä siinä sateessa viitsinyt yhtään pidempään istuskella ja visiirikin puhdistui paremmin noissa kyydeissä. Mutenkin Vespan antiikkinen etupää on pahimmillaan pienillä mutkateillä, joita routa on runnellut. Kuoppaa, uraa, pomppua, irtohiekkaa, pienet pyörät ja edessä vain yksi iskari+jousi.

"Edessä vain yksi iskari+jousi". Jospa Vespaväki joskus tämän myöntäisi, onpa joskus joku vaihtanut näitä parempiinkin samaan hengenvetoon ylistyksissään. ;) jotain Malossin valmisteita vaihtaneet. Antiikkinen etupää, eihän se ole vasta kuin 1940 luvulta? Itsekkin olen samalta vuosikymmeneltä, enkä koe olevani likikään antiikkinen. :) ;D

Itse olen ajellut kaatosateessa Satelis viisisatasella satoja kilometrejä ongelmitta, ellei ongelmaksi katsota visiiriin satavaa vettä. Renkaat on jotkut Michelinin valmistamat, ei ole ollut vaaraa liukkaudesta. 120-130 voi turvallisesti ajaa ilman mitään vaaraa liirrosta.

Siltikin, kaksipyöräisellä ajaminen on kivaa....

Wanhapappa

Lainaus käyttäjältä: GTS300SS - 12.09.13 - klo:12:44
Itse yritän kanssa ajaa GTS:llä sen 15 km/h yli rajoituksen olevaa mittarinopeutta ja tällöin en usko olevani tien tukkona. Jos joku
tuosta vielä ohittaa, niin ajaa sitten jo reilusti ylinopeutta. Keskisormia en itse muista nähneeni mutta selvästi osalla autoilijoista
on kova tarve päästä Vespasta ohi. Tyypillisesti, kun 60 rajoitus muuttaa 80:ksi, niin takana tuleva auto laittaa hyvissä ajoin
vilkun päälle ja pyrkii ohi... Eli osa autoilijoista ei tosiaankaan ymmärrä ison ja pienen rekisterikilven välistä eroa! Vespa rasitteena on varmasti se, kun lähes samannäköistä laitetta saa myös mopona.

Sitten tuohon kuumana käyvään keskusteluun: Itse ajan Vespalla työmatkaa (40 km / siivu, maks. rajoitus 80 km) ja hoidan sillä
lähes kaikki pienet asioinnit kaupungilla. Kyllähän Vespa on taajamakäyttöön suunniteltu mutta silti sillä tarvittaessa hoituu
pidempikin rupeama mutta ei ehkä moottoritiellä kuitenkaan. Mutta epäilemättä Satelis tai muu vastaava laite on tuohon maantiekäyttöön pätevämpi ratkaisu.

Ajattelehan, lähdet Lappiin, kummalla mieluummin, mopolla vai moottoripyörällä? Kuumaan keskusteluun, Vespa on mitä oivallisin työmatkoihin taajamissa, jopa taajamien ulkopuolellakin tilapäisesti.

Aiheeseen liityen, huippunopeudet. ? Huippunopeus ajoneuvolle, huippunopeus tilanteeseen nähden vai mitä? Monesti ajoneuvokohtaiset huippunopeudet ovat kaikkea muuta, kuin turvallisia. Itse olen ajanut nuorempana lentolupakirjan voimassa ollessa n. 400km/h ilmassa, maanteillä, varsinkin nykyisillä  Suomen maanteillä se on mahdotonta.

Mikäs se olikaan huippunopeus, kun etana hiljentää kaarteessa? :)


GTS300SS

Hmm - no itse en lähtisi GTS-Vespalla Lappiin, vaikka joku muu epäilemättä sinne Vespalla tuuppaisikin.  :)    Itse asiassa
tuossa kesän mittaan on tullut heitettyä pari mökkireissua (250 - 280 km per siivu) ja yksi yöpyminen välissä. Nuo nyt vielä
Vespalla menee mutta jos pihalla olisi myös se Satelis, niin sen varmaan noille rupeamille itsekin valitsisin.

Tuohon omaan käyttöön Vespa kuitenkin hyvä ratkaisu varsinkin, kun pidän sen ulkonäöstäkin.  Ja tosiaan marssivauhtina 80 - 90
on vielä mukavuusalueella mutta päälle satasen vauhteja ei kovin mielellään ajele lähinnä tuulen riepottelun takia.


Wanhapappa

Lainaus käyttäjältä: GTS300SS - 12.09.13 - klo:13:35
Hmm - no itse en lähtisi GTS-Vespalla Lappiin, vaikka joku muu epäilemättä sinne Vespalla tuuppaisikin.  :)    Itse asiassa
tuossa kesän mittaan on tullut heitettyä pari mökkireissua (250 - 280 km per siivu) ja yksi yöpyminen välissä. Nuo nyt vielä
Vespalla menee mutta jos pihalla olisi myös se Satelis, niin sen varmaan noille rupeamille itsekin valitsisin.

Tuohon omaan käyttöön Vespa kuitenkin hyvä ratkaisu varsinkin, kun pidän sen ulkonäöstäkin.  Ja tosiaan marssivauhtina 80 - 90
on vielä mukavuusalueella mutta päälle satasen vauhteja ei kovin mielellään ajele lähinnä tuulen riepottelun takia.

Vespan ulkonäkö on aika namu.... Tuuli riepottelee, se kuuluu asiaan.

https://www.google.fi/search?q=tuulen+tie&ie=UTF-8&oe=UTF-8&hl=fi&client=safari


Partanen

Niin tuulihan ei juuri Vespaa heiluttele. Autojen perässä ajellessa heiluttelee se ilman pyörteily. Siitäkin pääsee eroon ohittamalla se auto.

Routavauriot ei ole häirinnyt ollenkaan, oikeastaan päinvastoin. Joskus tulee ajeltua tarkoituksella roudan repimää halkeamaa pitkin. Ja ihmeteltyä miten nätisti niissä Vespa toimii.

Tämän nykyisen Vespani etujousi oli ala-arvoinen, se on totta. Kahdessa aiemmassa ei samanlaista väsähtämistä ole ilmennyt. Ovatkohan vaihtaneet alihankkijaa jossain vaiheessa. Homma hoitui kädenkäänteessä, verrattain pienellä sijoituksella, eli hankkimalla kunnon etupamppu. Jousituksen osia vaihtelevat moottoripyöriinkin kuulema.

Jos Vespassa ei olisi Vespan keulaa, niin eihän se olisi Vespa. Vaikka on ohjausakselin kulmaa muutettu vanhempii malleihin verrattuna, eikä näissä uusissa enää ole niin herkkä ohjaus kun on vanhemman mallisissa.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Wanhapappa

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 12.09.13 - klo:17:59
Niin tuulihan ei juuri Vespaa heiluttele. Autojen perässä ajellessa heiluttelee se ilman pyörteily. Siitäkin pääsee eroon ohittamalla se auto.

Routavauriot ei ole häirinnyt ollenkaan, oikeastaan päinvastoin. Joskus tulee ajeltua tarkoituksella roudan repimää halkeamaa pitkin. Ja ihmeteltyä miten nätisti niissä Vespa toimii.

Tämän nykyisen Vespani etujousi oli ala-arvoinen, se on totta. Kahdessa aiemmassa ei samanlaista väsähtämistä ole ilmennyt. Ovatkohan vaihtaneet alihankkijaa jossain vaiheessa. Homma hoitui kädenkäänteessä, verrattain pienellä sijoituksella, eli hankkimalla kunnon etupamppu. Jousituksen osia vaihtelevat moottoripyöriinkin kuulema.

Jos Vespassa ei olisi Vespan keulaa, niin eihän se olisi Vespa. Vaikka on ohjausakselin kulmaa muutettu vanhempii malleihin verrattuna, eikä näissä uusissa enää ole niin herkkä ohjaus kun on vanhemman mallisissa.

Design. Ja sieltä -40 luvulta. On outoa, että tänä päivänä moista muotoilua suositaan käytännöllisyyden edelle?

Kaverini jaksaa allinomaaa kehua Vespaansa muotoiluvaliona, no, onhan ae sitä. Ajatteliiko samoin  ajelellessaan? Tai jos ei paremmasta eietoa?

Partanen

Anna sille koeajot pösöstä, niin ei varmaan halua sen jälkeen enää millään muulla ajaakaan.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

oskuk

Tämäkin viesti varmaan poistetaan asiattomana provona, mutta mites ne huippunopeudet?
Kiinostasiko ketään niistä keskustelu?

pekpel

Bella kulkee nykykombossa 62km/h tuppinurin tasasella, oli myötä tai vastatuuli..
Sopiva matkanopeus on 55km/h ja kiekat on silloin 6300 - 7000 tuntumassa, riippuen tuulen suunnasta

Huippunopeus on jotain liki 200km/h, luulisin..
En ole oikeassa, mutta en väärässäkään..

Wanhapappa

#40
Lainaus käyttäjältä: Partanen - 12.09.13 - klo:23:07
Anna sille koeajot pösöstä, niin ei varmaan halua sen jälkeen enää millään muulla ajaakaan.

Annan. Kunhan tapaan. Tule itse kauniina päivänä Rautalammille ja rupatellaan Vespasta. Tervetuloa!

EDIT:

Lainaus käyttäjältä: oskuk - 12.09.13 - klo:23:16
Tämäkin viesti varmaan poistetaan asiattomana provona, mutta mites ne huippunopeudet?
Kiinostasiko ketään niistä keskustelu?

Navilla mitattu Pösö 500 Satelis 160km/h. Sakkoraja 120km/h, ei onneksi ollut tutkaa. Kortti olisi kai lähtenyt? Anti olla 1'ja eka kerta....

Mitens ite?

megaman

Lainaus käyttäjältä: Partanen - 12.09.13 - klo:17:59
Autojen perässä ajellessa heiluttelee se ilman pyörteily.

Toihan on se mukavin tunne! Silloin voi yleensä tinkiä kaasusta reilusti tietää että kulutus on minimaalista, kun ajetaan imussa. Tietenkin äly päässä, eikä liian lähellä prässätä. Nuorena poikana piikillä päristellessä usein tuttu tunne, kun tehoa vähän ja vauhtia löytyi joskus paljonkin isompien imussa...

Lisää OT: Tossa kun ajelen sillointällöin 60 kilsan matkaa kotoa kohti meren rantaa, on välillä aikaa mietiskellä. Väitän että 50cc moposkootterilla ajaminen on paljon vaativampaa, kuin esim. yli 200cc vehkeillä.
Siinä kun luulee 60 alueella olevansa aika kurko (kulkee 65 tasasella), autoilijat haluaa kuitenkin ajaa sitä 80 km/h. Ja välttämättä 2T kärykään ei ole kaikkien mieleen. ;D
Eli kokoajan pitää katsoa valppaasti peileihin ja olla valmiina antamaan sitä tietä ja ennakoida etukäteen tilanteita.
Reunassa ajaminen on muutenkin paljon vaativampaa, kuin siinä keskemmällä cruisaaminen. Pikkuteillä siinä valkoisen viivan vieressä on yleensä oja. Pientareet isommilla teillä on joskus täynnä kuoppia ja kraatereita, teräskudoksia yms. kivaa. (kerran oli risat fiskarssin sakset, joihin pasautin fillarilla)

Isommalla pääsee muun liikenteen rytmissä ja motarille ei ole kenenkään pakko mennä, kun yleensä läheisyydessä menee se mukavampi tie. Vältän autollakin motareita, koska 140 km/h kulutus alkaa jo ahistaa.

Tulee mieleen, että olis se kiva, kun kulkis vähän reippaammin. Nooh, ehkä vielä joskus... ;) Autolla pääsen toki tarvittaessa reippaammin, mutta NRG:llä ajaminen voittaa autoilun 6-0.
Auton rattiin palatessa tosin ennen jo romulta tuntunut (liian tottunut) auto tuntuukin jälleen  hyvältä ja hiljaiselta, kyyti on pehmeää jne. eikä hyydy mäkiin.
Mutkaista tietä näkymättömiin...--->

oskuk

Lainaus käyttäjältä: megaman - 13.09.13 - klo:01:24
Lainaus käyttäjältä: Partanen - 12.09.13 - klo:17:59
Autojen perässä ajellessa heiluttelee se ilman pyörteily.

Toihan on se mukavin tunne! Silloin voi yleensä tinkiä kaasusta reilusti tietää että kulutus on minimaalista, kun ajetaan imussa. Tietenkin äly päässä, eikä liian lähellä prässätä. Nuorena poikana piikillä päristellessä usein tuttu tunne, kun tehoa vähän ja vauhtia löytyi joskus paljonkin isompien imussa...

Lisää OT: Tossa kun ajelen sillointällöin 60 kilsan matkaa kotoa kohti meren rantaa, on välillä aikaa mietiskellä. Väitän että 50cc moposkootterilla ajaminen on paljon vaativampaa, kuin esim. yli 200cc vehkeillä.
Siinä kun luulee 60 alueella olevansa aika kurko (kulkee 65 tasasella), autoilijat haluaa kuitenkin ajaa sitä 80 km/h. Ja välttämättä 2T kärykään ei ole kaikkien mieleen. ;D
Eli kokoajan pitää katsoa valppaasti peileihin ja olla valmiina antamaan sitä tietä ja ennakoida etukäteen tilanteita.
Reunassa ajaminen on muutenkin paljon vaativampaa, kuin siinä keskemmällä cruisaaminen. Pikkuteillä siinä valkoisen viivan vieressä on yleensä oja. Pientareet isommilla teillä on joskus täynnä kuoppia ja kraatereita, teräskudoksia yms. kivaa. (kerran oli risat fiskarssin sakset, joihin pasautin fillarilla)

Isommalla pääsee muun liikenteen rytmissä ja motarille ei ole kenenkään pakko mennä, kun yleensä läheisyydessä menee se mukavampi tie. Vältän autollakin motareita, koska 140 km/h kulutus alkaa jo ahistaa.

Tulee mieleen, että olis se kiva, kun kulkis vähän reippaammin. Nooh, ehkä vielä joskus... ;) Autolla pääsen toki tarvittaessa reippaammin, mutta NRG:llä ajaminen voittaa autoilun 6-0.
Auton rattiin palatessa tosin ennen jo romulta tuntunut (liian tottunut) auto tuntuukin jälleen  hyvältä ja hiljaiselta, kyyti on pehmeää jne. eikä hyydy mäkiin.

Juu, minustakin mopolla ajo oli stressaavaa, siksi vaihdoinkin Liken jo viikon päästä 200-versioon. Mutta jotta tuolla pystyisi ajamaan muun liikenteen tahdissa, sen pitäisi kulkea 110, ja se kulkee vain 96.
Itse ajan motareilla kyllä autolla, ja nopeus valtaosin tuossa 105 pinnassa. Eli ajelen rekkojen kanssa samaa vauhtia. Se on minusta se rennoin vauhti: nopeammat ajavat ohi ja minun ei tarvitse ohitella rekkoja. Tämä sis henkilöautolla, pakulla en motarilla viihdy: saa ajaa vain 80, eikä volkkarin luotetavuus ja mäkivääntö riitä rentoon ajoon.

110km/h mäessä, tarvitaanko 125/200/250? Palaamme siis kerta toisensa jälkeen juonteen alkuun.

r2

LainaaJuu, minustakin mopolla ajo oli stressaavaa
Mutta siinä oppii huimasti asioita. Itse ajoin kolme kesää mopolla ja opin ainakin seuraavat:
- katso peiliin usein
- ennakoi
- varo traktoreita
- 50 -alueella ota paikkasi ajoradalla (jos ajat reunassa kaikki tahtoo ohi)

Nykyään kun ajan isommalla niin monesti on tullut mieleen että ei mennyt mopoajelu hukkaan kun nuo yllämainitut tulee ns. itsestään.
Suzuki gt 380-Honda Four 750-Baotian Chica Fresh-Peugeot Elystar TSDI-Aprilia Atlantic 250-Honda SW-T400-Suzuki V-Strom 650... ja nyt olen Peugeot Vivacityn mekaanikko

Partanen

Lainaus käyttäjältä: oskuk - 13.09.13 - klo:12:32
110km/h mäessä, tarvitaanko 125/200/250?

Sanoisin, että 300, tai mieluummin jopa yli.

*********

Onko rekkojen ohittaminen moottoritiellä vaikeaa? Vai tulkitsinko jotenkin väärin.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003