Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

kipinää kiinalaiseen

Aloittaja jart-sa, 19.04.08 - klo:10:25

« edellinen - seuraava »

jart-sa

Mulla on ongelmaa kipinän saamiseen tuollaiseen kiinalaiseen mopoon. Kapine on seissyt pari vuotta lämpimässä tallissa ja kilometrejä alle 50. Siis uusi. Päätin ottaa sen käyttöön, mutta ei käynnisty.
Pelkällä tulpan johdollakaan runkoa vasten ei kipunoi.. Voisko sivujalan tai jarrukahvojen tappokytkimet olla siten rikki että startti pyörii mutta maadoittaa sähkön? Mopo kuitenkin toimi ennen sen unohtamista autotalliin.

Skodepaappa

Jos startti pyörii, ei vika varmaankaa ole kahvoissa. Onhan tuossa vielä vaihtoehtoja: puola ja CDI-boksi.

Veikkaisin kyllä vian syyksi hapettumaa jossain liitoksessa.
I am a rolling stone...

Coastside

Zoner starttaa iloisen petollisesti kun sivutuki on alhaalla tai jarrukahvaa ei paineta. Tarvitseeko se ehjän jarruvalopolttimon?
Kipinän katoaminen seisoessa on hyyviin epätodennäköistä kuivassa tallissa.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Partanen

Jotkin mallit katkaisevat vain kipinän noista turvakatkaisijoista. Startti saattaa pyöriä, mutta kipinää ei tule.

Kaverilla puola kesti 75km, tosin meno loppui kesken ajon.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

kekra

Lainaus käyttäjältä: jart-sa - 19.04.08 - klo:10:25
Mulla on ongelmaa kipinän saamiseen tuollaiseen kiinalaiseen mopoon. Kapine on seissyt pari vuotta lämpimässä tallissa ja kilometrejä alle 50. Siis uusi. Päätin ottaa sen käyttöön, mutta ei käynnisty.
Pelkällä tulpan johdollakaan runkoa vasten ei kipunoi..

Onko nyt ihan varmaa että ei kipunoi? Jos on kanttia niin kokeile suoraan sormenpäähän tuleeko virtaa. Kipinää ei välttämättä näe, varsinkaan päivänvalossa.

Kiinalainen ei tunnetusti lähde käyntiin edes muutaman päivän seisomisen jälkeen niin ihmekös tuo on jos ei lähde kahden vuoden jälkeen  :P

Partanen

Mulla oli talvisäilytys ulkorakennuksessa, jossa lämpötila vaihtuu ulkolämpötilan mukaan. Seisoi ainakin tammikuusta, ellei pidempäänkin. Eilen laitoin akun kiinni ja ensimmäisellä yrittämällä käyntiin, siis startilla. Tankissa oli tosin paremmin säilyvää pienkone bensaa, mutta sittenkin. Kinkki lähtee käyntiin, jos on vaan kunnossa.

Alhainen akkujännite huonontaa käynnistyvyyttä, mutta polkemalla pitäisi sittenkin lähteä käyntiin.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Coastside

#6
Pienmoottorit ovat oikukkaita oli Kiinasta peräisin tai ei. Auto lukuisine sylintereineen pörähtää käyntiin hirmuvarmasti, mutta kun yksisylinterisessä ei ole määrä tuomaa etua, ei käyntiinlähtö heti ole taattua. Sitten kun kone on lämmin ja säädöt kohdallaan, voi jopa nauttia ajatuksen herkästä startista.

Jos ei pörise, niin tarkista: starttaus, paineet polkimesta, kipinä ja bensansaanti (jonka voi nuuhkaista pakoputkestakin). Jos kaikkea löytyy, niin säädöt ovat metsässä. Joskus hullu polkeminenkin auttaa...

Kostea lika voi viedä kipinät ja sähköt yleensä, ellei peräti hapettumat ole vastuksena. Pahimmillaan johtosarja on ostettava.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

kekra

Itse panin merkille mielenkiintoisan seikan omassa mopossani. Heti uudesta lähtien käyntiinlähtö oli todella hankalaa kun mopo oli seissyt ajamattomana muutaman päivän. Jos ajoi päivittäin niin hörähti aina laakista käymään. Mutta jo pari kolme päivää riitti siihen että ei enää käynnistynyt. Käsittääkseni en ole ainoa kiinalaisen omistaja joka on pannut merkille saman asian. Paljon näitä juttuja on näkynyt muillakin mopofoorumilla.

Sitten kun laitoin 80 kuutioisen pytyn niin ongelmat loppuivat siihen. Nyt starttaa heti käyntiin aivan sama ajoiko päivittäin tai viikottain. Ongelmaa ei enää ole.

Olen itsekin miettinyt miksi juuri mopot ovat niin huonoja käynnistymään. Moottoripyörillä on harvoin näitä ongelmia. Saatika autoilla. Ei kai tässä jää muuta mahdollisuutta kuin pieni kuutiotilavuus. Ja yksipyttyisyys. Tosin yksipyttyiset moottoripyörätkin toimivat varmemmin kuin mopot. Siitäkin on helppo vetää yhtäläisyysmerkit suurempaan kuutiotilavuuteen.

Siihen viittaa myös tuo oma kokemukseni.

openflow

Kipinä on omassa härevelissä todella heikko. päivällä ei erota lyökö kipinää vai ei.
Vertauksen vuoksi pappatunturin kipinällä sytyttää melkein tupakan.

Voin allekirjoittaa käynnistys ongelmat. paripäivää kun seisoo niin konetta saa todellakin veivata käyntiin.
Pahimpina hetkinä piti startata pari akkulista ennenkun edes lupaili.


Samppa

Lainaus käyttäjältä: kekra - 20.04.08 - klo:14:57
Itse panin merkille mielenkiintoisan seikan omassa mopossani. Heti uudesta lähtien käyntiinlähtö oli todella hankalaa kun mopo oli seissyt ajamattomana muutaman päivän. Jos ajoi päivittäin niin hörähti aina laakista käymään. Mutta jo pari kolme päivää riitti siihen että ei enää käynnistynyt. Käsittääkseni en ole ainoa kiinalaisen omistaja joka on pannut merkille saman asian. Paljon näitä juttuja on näkynyt muillakin mopofoorumilla.

Sitten kun laitoin 80 kuutioisen pytyn niin ongelmat loppuivat siihen. Nyt starttaa heti käyntiin aivan sama ajoiko päivittäin tai viikottain. Ongelmaa ei enää ole.

Olen itsekin miettinyt miksi juuri mopot ovat niin huonoja käynnistymään. Moottoripyörillä on harvoin näitä ongelmia. Saatika autoilla. Ei kai tässä jää muuta mahdollisuutta kuin pieni kuutiotilavuus. Ja yksipyttyisyys. Tosin yksipyttyiset moottoripyörätkin toimivat varmemmin kuin mopot. Siitäkin on helppo vetää yhtäläisyysmerkit suurempaan kuutiotilavuuteen.

Siihen viittaa myös tuo oma kokemukseni.
Tuota aiheuttaa näissä vehkeissä myös automaattipolttoainehana. Kaasari ja bensaletku haihtuu kesällä nopeasti muutaman käyttämättömän päivän jälkeen ja tuo vakiokoneen tuottama imu on niin pirun pieni, että kestää aikansa ennen kuin sen saa taas täyteen. Osa alipainehanoista tuntuu myös aukeavan hieman eri alipaineella (ei taida olla kovin tasalaatuisia). Manuaalihanallisissa vehkeissä ei näitä ongelmia ole ollut. En sanoisi tuota viaksi, vaan ominaisuudeksi. Pitäisi olla joku pakkotäyttömahdollisuus kuten mulla piikkisessä.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Coastside

Auton puolan lainaamalla saa kun kipinää  ;) Muinoin kun Jawasta hävisi kipinät, eräs tyyppi ratkaisi asian noin...

Alipainehanan letkuun T-kappale, tulppa,  ja se lääkeruisku, niin saa sen auki ilman mootorin apua. Moottorin suuntaan se pitää sulkea puristamalla.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Partanen

Lainaus käyttäjältä: Samppa - 21.04.08 - klo:10:55
Tuota aiheuttaa näissä vehkeissä myös automaattipolttoainehana. Kaasari ja bensaletku haihtuu kesällä nopeasti muutaman käyttämättömän päivän jälkeen ja tuo vakiokoneen tuottama imu on niin pirun pieni, että kestää aikansa ennen kuin sen saa taas täyteen. Osa alipainehanoista tuntuu myös aukeavan hieman eri alipaineella (ei taida olla kovin tasalaatuisia). Manuaalihanallisissa vehkeissä ei näitä ongelmia ole ollut. En sanoisi tuota viaksi, vaan ominaisuudeksi. Pitäisi olla joku pakkotäyttömahdollisuus kuten mulla piikkisessä.

Nyt kun sen sanoit, niin samaan tulokseen on tultu kaveriporukalla. Kaasuttimesta haihtuu bensa sopivasti, jos seisoo joitakin päiviä. Tässä samalla tulee mieleen, että vuotaako mulla hana sopivasti, ja lähti siksi talviseisonnan jälkeen niin nätisti käyntiin. Vai säilyykö tuo pienkonebensa vaan niin paljon paremmin.

Kylmäkäynnistyksessä ei pitäisi vääntää kaasua startin aikana, koska kaasun avaaminen vähentää imukurkun alipainetta entisestään. Jos imukurkussa ei ole alipainetta, niin hana ei avaudu, eikä rikastinpiirikään toimi niinkuin on tarkoitus. Myös ryyppy menettää merkityksensä, jos kaasua väännetään. Paras kylmäkäynnistyskeino on vääntää kaasu pari kertaa auki juuri ennen käynnistystä, jolloin kiihdytyspumppu roiskii bensaa imukurkkuun. Ennen starttausta päästää kaasun kokonaan pois, jolloin kaasuläppä toimii ryyppyläppänä. Jos ryyppy toimii oikein, nousee koneen kierrokset heti käynnistyksessä, eikä kaasua tarvita yhtään.

Lämmin kone on yleensä paras käynnistää puolikaasulla, koska kone ei lämpimänä tarvitse tavallista rikkaampaa seosta käynnistyäkseen.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Samppa

Kannattaa muistaa, että tuota kiihdytyspumppua ei välttämättä ole kaikissa vehkeissä (tosin näissä Kiinalaisissa taitaa olla ja siellähän tämäkin keskustelu sijaitsee).

Tuo mahdollisuus pienkonebensan haihtumattomuudesta on mielenkiintoinen. Taidan pistää yhteen kuppiin tavallista bensaa ja toiseen pienkonebensaa ja katsoa kumpi haihtuu nopeampaa.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Partanen

Hups. Luulin, että tässä puhuttiin kiinalaisista. Kiinalaisissa 4-tahdeissa on kiihdytyspumppu.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

jart-sa

No löytyihän se lopulta kadonnut kipinä! Pari päivää jumpattua löytyi irronnut liitin. Oli niin piilossa runkoputken alapuolelle nippusiteellä kiinnitettynä ettei miltään kantilta näkynyt. Naps ja heti lähti käyntiin.

No ettei kaikki olisi ollut hyvin, niin kierroksia ei ottanut useankaan minuutin lämmityksen jälkeen. Kaasukahvaa sai kääntää kokoajan edestakaisin jotta pysyi käynnissä.
Tarkemmassa tutkinnassa huomasin imukaulassa klemmarin vieressä halkeaman. Vika johtunee siitä.

Huomenna pähkäilen sitä korjausta, eiköhän sen jotenkin voi korjata??