Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Kiinalainen Direct oil injection 2-tahtimoottori ?

Aloittaja an70810, 19.11.07 - klo:22:05

« edellinen - seuraava »

an70810

Noniin. Tälläisellä moottorilla varustettuja skoottereita myynnissä ainakin Kone Glansilla. Lupaavat 3,2Kw. Onko kenelläkään kokemusta kiinalaisista 2-tahtisista ruiskukoneista? Auttakaa miestä mäessä ettei tule sikaa säkissä.

Partanen

#1
Tarkoitatko tätä: http://www.glanspower.fi/tuote/zn50qt_super.html

Ensin ihan vaan oma mielipiteeni: Melko järkyttävän näköinen laite!

Sitten muuta asiaa: "DIRECT OIL INJECTION" on suomeksi suora öljy suihkutus. Eli varmastikin tuossa keksinnössä on tuoreöljyvoitelu. Siitä kiinalaisten tuorevoitelusta on semmoinen tuttavapiirin kokemus, että ensimmäisen 2000 km oli mennyt melko hyvin, kun omistaja oli varmuuden vuoksi laittanut öljyä myös tankkiin. Tuossa parin tonnin paikkeilla oli sitten arvellut sisäänajon jo riittävän, niin eikös sitten kulunut moottori melko nopeasti loppuun. Oli joku (kiinassa, vai suomessa, ei voi tietää) jättänyt öljypumpun vaijerin kiinnittämättä, niin eipä pelkkä pumpun pumppaama öljy riittänyt voiteluun. Siinä oli sitten ajokausi jäänyt melko pahasti kesken. Viimeisimpiä uutisia en ole tosin kuullut, joten en tiedä onko laite jo saatu huollosta
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

Samppa

#2
Itteco Paliossa, jossa oli TGB:n 2-tahtimoottori (Taiwan/Kiina), tuo riittävä öljymäärä oli turvattu suoraan kampuran yhteyteen hammasrattailla liitetyllä vailla säätömahdollisuuksia olevalla ns "kiinteällä" öljypumpulla. Näin on myös monissa muissa 2-tahtiskoottereissa merkistä ja valmistusmaasta riippumatta. Osassa pumppu on vaijerivälitteinen ja siten säädettävissä.

Systeemihän on muuten ihan hyvä (pumppu ei ole hihna-, eikä vaijerikäyttöinen, jolloin kestävyys ja rikkoutumisvaara on pienempi), mutta tilanteessa jossa joku haluaa ottaa koneesta enemmän tehoja ulos ja varmistaa riittävän voitelun mm. seossuhdetta lisäämällä, ei tuo ole mahdollista. Toki pumppu syöttää öljyä sitä enemmän, mitä korkeammat ovat kierrokset.

"Direct oil injection" kuulostaa hienolta sanalta, mutta onko se kuitenkaan mitään muuta kuin jo vanhaa em. tekniikkaa, vai suoritetaanko voitelu jollakin täysin uudella tavalla vaikkapa paineistetusti.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Baotian

Tuoreöljyvoitelu taitaa olla useimmille tutumpi ilmaisu samasta asiasta.

an70810

Juu, tuoreöljyvoitelu on siis se tekninen termi.

Apriliaan ei ole varaa ja nykyisellä kiinalaisella jää pahasti pääkaupungilla ajaessa ns. paalupaikalta muun liikenteen tukkeeksi, joten ajattelin olisiko tämä vastaukseni...

Glansilla myös toinen malli 2-t tuoreöljyvoitelu malli: http://www.glanspower.fi/products.php?p=9d3a5d

Juu ei ole kaunokaisia kumpainenkaan...

Mutta enpä arvaa olla ensimmäisten joukossa ostamassa, jos ei kokemuksia ole - varsinkaan positiivisia.

Kädessä kun vain seisoo voucheri Kone Glansille kun palautin kesällä 3 kertaa takuuhuollosa olleen 3-pyöräisen, joka jätti sitten vielä tienpäälle, kun mittarissa lukee 1000km. Neljäskerta toden sanoo.  En suosittele tätä, tämä ei ole vielä teknisesti valmis, vaikka onkin todella hupaisa menopeli:
http://www.glanspower.fi/products.php?p=f20d81

Samppa

#5
Lainaus käyttäjältä: an70810 - 20.11.07 - klo:14:30
Juu, tuoreöljyvoitelu on siis se tekninen termi.
Eipä ole tainnut enää kymmeneen vuoteen 2-t nykyskootteria saada, jossa ei tuoreöljyvoitelua olisi.

Itsellä kanssa huonoja kokemuksia Glanssin kanssa, lähinnä asiakaspalvelusta. Aihe taitaa olla ollut joskus tälläkin foorumilla esillä (haku).

Miksi vaihtaa kulkupeliä, jos kerta jo on olemassa. Kyllähän tuota vauhtia saa muullakin keinolla. Eipä nuo vakiot kulje lakinopeutta enempää, muuta kuin mittariinsa. Ja virittäminenhän on laitonta. Yli 50kuutioiset on tietty oma lukunsa.
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Baotian

Kiihtyvyyteen löytyy apua niistä kevyemmistä rullasarjoista, täysin laillisesti.

Samppa

Lainaus käyttäjältä: Kappas Vaan - 20.11.07 - klo:15:31
Kiihtyvyyteen löytyy apua niistä kevyemmistä rullasarjoista, täysin laillisesti.
Ja vauhtia saa lisää kun vaihtaa piikkiseen skootteriin  ;D (ja kaupan päälle kalliit vakuutusmaksut).
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Kenzy

Lainaus käyttäjältä: Samppa - 20.11.07 - klo:10:20

Systeemihän on muuten ihan hyvä (pumppu ei ole hihna-, eikä vaijerikäyttöinen, jolloin kestävyys ja rikkoutumisvaara on pienempi)

Sori, kun nusasen pilkkua, mutta tuossa on lievä asiavirhe, kestävyys lienee kuitenkin parempi, ja vain rikkoutumisvaara pienempi ;)
Baotian BT49QT-12 vm. '07

an70810

Joo. Sen verran nyt heitän tähän vielä, että soittelin tonne A.Lanteen huoltoon (pätevä ja mukava skootteri korjaamo Helsingissä) ja kyselin onko 2T koneissa ollut vikoja. Sanoi, että ei sen enempää kuin 4T koneissakaan. Hänellä ollut yksi tapaus, jossa juuri öljyn säännöstelijä oli rikkoontunut ja oli mennyt sylinterin vaihdoksi.

Ajattelinpa nyt kuitenkin koittaa tämän 2T 3.2KW kiinalaisen skotterin ja vaihtaa pienemmät rullat.

Keväällä tulee palautetta pärjääkö tällä pelillä liikennevaloista lähtiessä autoille. (kun tulppana oleminen harmittaa Helsingin liikenteessä)

Samppa

Se, että öljyn säännöstely ei jostakin syystä toimi onkin käytännössä pahimpia 2-tahtisen rikkoutumista aiheuttavia ongelmia. Väitän kuitenkin, että 2-tahtinen on muilta ominaisuuksiltaan mukavampi huoltaa ja jopa kestävämpi (hajoavaa vähemmän) kuin 4-tahti. Hajukaan ei ole nykyään ongelma, mutta ääni tosin on "mopomainen"...

Kannattaa muistaa, että öljypumppujakin on rakenteeltaan erilaisia. Toisilla on mahdollisuus vikaantua helpomppin, kuin toisilla (ns. säädettävät hihnavälitteiset vs. kiinteät hammasrataspumput).
Jos sen voi purkaa, sen voi myös koota.

Partanen

Tuo kokemus "tuttavapiiristä", tapaus josta ylempänä kirjoitin, meni käsittääkseni korjattavaksi juuri tuonne helsinginkadulle. Eli jos vain yksi tapaus on kesässä, niin se ei oikeasti ole vielä paljon.
Vespa HPE 2021
Vespa PX200 E 2003

A_sentaja

Lainaus käyttäjältä: Samppa - 14.12.07 - klo:12:36
Se, että öljyn säännöstely ei jostakin syystä toimi onkin käytännössä pahimpia 2-tahtisen rikkoutumista aiheuttavia ongelmia. Väitän kuitenkin, että 2-tahtinen on muilta ominaisuuksiltaan mukavampi huoltaa ja jopa kestävämpi (hajoavaa vähemmän) kuin 4-tahti. Hajukaan ei ole nykyään ongelma, mutta ääni tosin on "mopomainen"...

Jep, ja jos malttaa pitää 2T pelistään huolta niin sillä ajaa vaikka maailman tappiin asti ilman ongelmia. Viimeiksi näin vanhan pappa tunan jonka vm oli 65 ja peli lauloi kuin elämänsä keväänä,, ;)
Teoria on sitä, että kaikki tiedetään, mutta mikään ei toimi. Käytäntö on sitä, että kaikki toimii, mutta kukaan ei tiedä miksi...

Steelwing

#13
En kyllä suosittele tota rullien keventämistä, siis mikäli siinä on jo valmiiksi sopivat. Niitä kun keventää, niin kiihtyvyys ja huiput vaan laskevat ja kone huutaa turhaan korkeilla kierroksilla (siis edelleen mikäli rullat on jo valmiiksi optimoitu). Mutta eihän näistä kiinalaisista tiedä.. Jos säädöt samaa luokkaa kuin noissa nelareissa, niin kannattaahan niitä rulliakin kokeilla.

Eipä 2-tahdin äänet ainakaan sen mopomaisemmat ole kuin näiden nelarikinkkien hurina (ääni on molemmissa kyllä onneton). Ja jos varman päälle haluaisin pelata ,niin ostaisin esimerkiksi käytetyn merkkiskoden tai sitten jonkun Kymcon, ehkä? Mutta jos rahasta on pulaa ja kädessä Kone-Glanssin voucheri, niin kai se kinkki on sitten järkeenkäypä vaihtoehto.