Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Talviajo (kaikki asiaan liittyvät asiat)

Aloittaja keijopel, 29.08.07 - klo:06:26

« edellinen - seuraava »

Valkyrie


MORPA

Harva näillä talvella ajelee, nyt tuntuu olevan talvirengasta tarjolla siellä sun täällä. Mun mielestä on melkein sairasta ajaa skootterilla talvella, ihan siinä ihminen jäätyy sisukaluja myöten. Nää suomessa myytävät talvirenkaat ei kuvioltaan edes vaikuta käyttöönsä sopivilta, kuvio on karkea muttei niissä lamelleja näy. Easypartsilla oli jotain renkaita jotka vaikuttais talviajoon sopivilta, mutta ei kai ne siellä mistään nastoista tunnu ymmärtävän, kunhan loskassa sutivat menee ;D

Agilityyn olis vanteet joille vois talvinakit laittaa, mut S9 taas lähtis paremmin talvella käyntiin ja siihen ei ole vanteita. No tammikuun 1. päivä alkaa ajokausi ja silloinhan on semmonen 8graadii lämpöö, et ei ongelmaa  :P Ja kyllä ne tuolta tallista lähtee käyntiin, eli ei sekään ole ongelma ;D
Liikennesika.

joni_k

#872
sanoisin että se on varusteista kiinni ajellaanhan sitä moottorikelkallakin ja ei se sen lämpimämpää hommaa ole. sairasta porukkaa noi kelkkailijat ja mönkijämiehetkin ilmeisesti. schwalben nastakumeilla pääsee varmasti syvemmässä lumessa mitä perusautolla kokeiltu on.

Coastside

 Syksyn nuhrut ne ikäviä on. Lumen aikaan on puhdasta ja valoisampaa, jopa aurinkoista. :) Kunnon vermeet yllä, niin ei palele. Mitään suurempia ongelmia ei kelit tuota. Minä pyöräilen mieluummin, mutta kun kelit vaatii niin skodella.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

MORPA

Lainaus käyttäjältä: joni_k - 15.10.18 - klo:10:52
sanoisin että se on varusteista kiinni ajellaanhan sitä moottorikelkallakin ja ei se sen lämpimämpää hommaa ole. sairasta porukkaa noi kelkkailijat ja mönkijämiehetkin ilmeisesti. schwalben nastakumeilla pääsee varmasti syvemmässä lumessa mitä perusautolla kokeiltu on.

No mönkkärimiehet nyt on... Moottorikelkkailulle ei talviaikana taida olla muuta vaihtoehtoa kuin ajella latukoneella, vai mikä lumikissa lie. Onhan sitä monenlaista naparetkeilijää historiassa ollut ja ovathan nuo pärjänneet vaihtelevalla menestyksellä. Asiallisilla varusteissa pärjää missä kelissä tahansa, mutta siitä on helppous kaukana, mut jos on aivan pakko niin sitten. Mua ei kyllä kiinnosta kiskoa karmeita naparetkeilijän varusteita päälle ja lähteä lähikauppaan. Kesällä taas pitkät housut, takki ja hanskat ja kypärä ja sit vaan menoks on semmosta helppoo ja mukavaa.

Itse käytän moottorikelkkoja tai mönkijöitä korkeintaa työkäyttöön ja niissä hommissa keskinopeus jää aika pieneksi, enkä pidä kummastakaan noista ajoneuvoista lainkaan. Aina ne on jumissa jossain ja mönkijät nyt on viimetteen päälle paskahärveleitä. Ei siinä silleen kylmä edes tule kun 50m välein kiskot kelkutinta tai mönkkäriä irti jostain ;)
Liikennesika.

Coastside

Tavallisen talven keskimääräiset pakkaset rannikolla on luokkaa 3,5-5,5 astetta. Kun päällä on väljää tuulta pitävää ja välissä fleeseä, tarkenee hyvin. Kädet ja kaula on erityisesti suojattava.  Jalkasuoja ja tuulisuoja auttavat paljon. Jos olisi tasainen miinus 5 koko talven, olisin onnellinen kuin porsas. :)
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04


MORPA

Ei oo kyllä kallis päähine :)

Täällä rannikolla on just tommosta kosteaa keliä lähes koko talven ja sitten kun meri jäätyy iskee järjetön kylmyys.

Kyllä mää taidan tehdä talveksi tonne mopojen väliiin talvipesän öljyisistä räteistä ja strasselitukoista ja jäädä sinne horrostamaan. Tammikkuun ensimmäinen päivä Agility hörähtää, herään siihen ja käyn ulkoiluttamassa :)
Liikennesika.

joni_k

talvikumit alla. kyl se täytyy mankiin toiset vanteet hommata kesäksi. ei oikein oo tässä vanteelta toiselle mitään järkeä. tuhraantu aikaa  puoltoista tuntia verrattuna skootteriin 15min kun omat vanteet.

Coastside

#879
Ensimmäinen moottorin lämmitys kun ei muuten halunnut käynnistyä kuukausien ajotauon jälkeen. Kaasari oli ehkä tyhjä? Imin hanan auki.

Talviajosta. Se on sama kuin olisi kovassa pakkastuulessa, joka muuten on harvinaista. Luntakin voi sataa tai vettä. Ne jotka ajaa, etsivät keinot selvitä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Coastside

#880
Mittailin kulutusta nyt kun pleksi, tumput ja jalkasuoja on päällä. Huomasin heti että nopeus tasaisella nousi. Kulutus aiemmin oli 3 L/100. Nyt 2,2L/100. -25%

Toinen laskelma 2,44 L/100 km Lisä saattoi tulla talvirenkaista?
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Coastside

Talvipyörät alle ulkona pakkasessa. Tuli silti hiki.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Coastside

#882
Ostin skodeen peitteen. Sisältä alumiinia. Hengittävyys epäilyttää. Kokeilen samanlaisilla punnituilla märillä räteillä. Toinen peitteen alla ja toinen ulkopuolella. Onko kuivumisessa eroa. Sää on tihkuinen joten kuluu tovi nähdä tulos.

Mikään sadetta pitävä ei kuivata märkää skodea sadesäällä. Hengittävyys vaikuttaa kuivumiseen kun se on mahdollista.  UV suojana peite on tärkeä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Coastside

#883
Plexistä uusi piirre. Se pitää pisaroita pois viriiristä. Pyörre sattuu siihen ja pisarat liikkuu. Rainex vaikuttaa myös.

Talviaurauksen outouksia. Ne rikkovat postilaatikoita ja sotkevat liikeenemerkkejä ilman vastuuta! Poliisi ei sakottele niitä liikenteen häirinnästä tai vahingonteosta.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Coastside

Sytkälaitteet kannattaa siirtää koneen yläpuolelle jossa ne säilyy kuivempina. Johdotkin ovat lyhyempiä.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04