Uutiset:

Varsinaisen skootterini.com sivuston etusivulle pääsee takaisin tästä: www.skootterini.com
Osa keskustelualueista näkyy vain rekisteröityneille jäsenille.

Main Menu

Tuulisuoja on mukava mutta ruma?

Aloittaja Typhoon, 26.10.17 - klo:19:53

« edellinen - seuraava »

Typhoon

Ajattelin ennen niin että pleksi pilaa skootterin ulkonäön. Mutta kun olen ajanut korkealla tuulisuojalla vesisateessa ja 5 asteen lämpötilassa, ovat ajatukset vähän pehmenneet lisäsuojalle. On se vaan niiin mukava huonommilla ajokeleillä. Vasta kun lämpötila on 25 ja yli, alkaa tuulisuoja olla liian kuuma. Lisäksi avokypärälla ajettaessa eivät vaivaa poskiin osuvat kimalaiset ja muut ötökät.

Skootterin idea on selvitä kuivempana kuin moottoripyörällä, onhan siinä jo heti jalkasuojakin paikoillaan. Sitäpaitsi jos totta puhutaan, ei pienipyöräinen skode mielestäni koskaan voi olla niin kaunis kuin moottoripyörä, skootterilla mukavuus onkin se ykkösasia.
Keeway F-ACT 50 EVO
Vespa Cosa GS200
Baotian BT125T-2
Solifer SFR 139qma (Baotian) 50
Piaggio Typhoon 50

Coastside

Hieman ikäkysymys tuo ulkoasu. Nuorille ei kelpaa suojat eikä boxit puhtaasti ulkonäkösyistä. Itsellä on jopa kuraläppä ettei selkä kuraannu. Kun ajaa ympäri vuoden on suojilla suuri merkitys, ei kesäkuumilla.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04

Old School

Skootterin ulkonäkö on tietysti puhtaasti makuasia, samoin se mitä mahdollinen tuulisuoja vaikuttaa tyylikkyyteen. Minusta perusasetus on se, että Vespa (ja jotkut muutkin skootterit) ovat tyylikkäitä (vähintään) siinä missä prätkätkin. varmaankin ikäkysymys myös miten erilaiset kaksipyöräiset kutakin miellyttävät.

Tuulisuoja on varmasti pääosin mukava ja tuo lisäarvoa skootteriin. Hondassani oli isohko (Hondan alkuperäinen) tuulisuoja, joka kyllä kieltämättä teki ajamisesta vähän isommilla nopeuksilla ja tuulisella kelillä selvästi mukavampaa ja suojasi tietysti myös sateelta ja ötököiltä. Ulkonäkö häiritsi hiukan aluksi, mutta kaikkeen tottuu. Lopuksi en edes ajatellut asiaa ajellessani. Nykyisessä Vespassani ei vielä ole minkäänlaista tuulisuojaa, mutta olen kyllä sitä hankkimassa. Luultavasti kokeilen ensin jotain puolikorkeata mallia ja siitä sitten ehkä etenen johonkin muuhun ratkaisuun, jos se tuntuu tarpeelliselta.

Oikeastaan olisi hyvä, jos joidenkin toisten vespistien kanssa voisi suorittaa kokeiluita tuulisuojilla. Vaihtaa vähäksi aikaa päittäin ja tunnustella miten erilainen malli käytännössä pelittää. Nehän on helppo ruuvailla irti ja takaisin. 
BMW C 650 GT -14
Vespa 300 GTS -17
Honda SH 125  -14
Suzuki 500 2-tahti (70-luvulla)

Vespister

Jos täällä Turussa satut liikkumaan, niin tervetuloa vaan kokeilemaan.

Minulla tosin on korkea malli. Yleisin on matala tuulisuoja, keskikorkeaa en varmaan ole luonnossa bongannutkaan. Saati koettanut.


Sprident

Joskus, lievässä mielenhäiriössä varmaan, tuumailin GTV:n vakiopleksiä korkeampaa vaihtoehtoa, esimerkiksi Cuppinin valmistetta. jollainen on esim. ex-naapurini Vespassa. Jokin sen ulkonäköseikka sai minut perääntymään siitä. Toisena vaihtoehtona tuumailin Givin tarjoamaa lisätuulenohjainta eli spoileria orggispleksin yläreunaan. Sekin karsiutui, kun muutaman kerran tein ajon aikana kokeen, jossa aloin nostaa vasenta kämmentä orggispleksin yläreunasta hitaasti ylöspäin (käsi suorana eteen, rannetta taivuttaen kämmen poikkisuuntaan, eli pleksin suuntaisesti tuulta ohjaamaan ja sitten hitaasti nostaen). Havaitsin ettei noita em. vaihtoehtoja kannata ainakaan omaani asentaa, sillä ilmanvastus muuttui vasta sellaisella korkeudella, jota nuo korkeimmat tuulisuojat vastaavat, eli juuri ne, joiden ulkonäkö ei miellytä ollenkaan. Loppupäätelmänä siis säästin rahaa: pätkäajossa ja hyvällä kelillä avokypärä ja Aviatorit, sateella ja/tai kovemmassa kyydissä umpikypärä riittävät ajomukavuuden tuottoon. Kukin tietenkin tavallaan...

Old School

Lainaus käyttäjältä: Vespister - 27.10.17 - klo:16:32
Jos täällä Turussa satut liikkumaan, niin tervetuloa vaan kokeilemaan.

Minulla tosin on korkea malli. Yleisin on matala tuulisuoja, keskikorkeaa en varmaan ole luonnossa bongannutkaan. Saati koettanut.

Kiitos kutsusta. Täytyy katsoa kevään puolella minne suuntaan reissut johtavat.  :)

Sitä keskikorkeaa kehuvat monet ulkomaisilla nettisaiteilla. Olikohan Falco yksi valmistajista tjsp. Jotkut jenkkiskootteristit sanovat myös leikanneensa itse Cuppinin korkeasta tuulisuojasta hiukan pois ja sen jälkeen kuulemma pelittää. Tosin kaikki tuollainen on tietysti kiinni esim. kuskin pituudesta yms. seikoista. Minä olen varsin pitkä (191 cm), joten sekin vaikuttaa.   
BMW C 650 GT -14
Vespa 300 GTS -17
Honda SH 125  -14
Suzuki 500 2-tahti (70-luvulla)

PappaSkootteri

Itse kävin toissa kesänä kaksipuolikkaalla Vespalla Etelä euroopassa ja pleksi oli niin korkea (täyskorkea) että ei kertaakaan tarvinnut avopotassa laittaa visiiriä alas oli sitten helle tai kaatosade ja tykkäsin, paras juttu ikinä kun käy kahdessa viikossa heittämässä kuudentuhannen lenkin, suositten ainakin pitkälle matkalle, on se vaan sen verran huoleton juttu--- onhan tosia asia  että siihen lähi kioskille kun menee jäätelöä ostamaan niin on silloin ihan "eri arvot" kyseessä...
Dacia Duster 4WD 1,5D
Harley-Davidson Dyna
Vespa LX 50 2T
Vespa PX 150
Vespa Sprint
Piaggio Fly 50 4T
Peugeot Elystar 50 2T

Old School

Lainaus käyttäjältä: PappaSkootteri - 27.10.17 - klo:23:06
Itse kävin toissa kesänä kaksipuolikkaalla Vespalla Etelä euroopassa ja pleksi oli niin korkea (täyskorkea) että ei kertaakaan tarvinnut avopotassa laittaa visiiriä alas oli sitten helle tai kaatosade ja tykkäsin, paras juttu ikinä kun käy kahdessa viikossa heittämässä kuudentuhannen lenkin, suositten ainakin pitkälle matkalle, on se vaan sen verran huoleton juttu--- onhan tosia asia  että siihen lähi kioskille kun menee jäätelöä ostamaan niin on silloin ihan "eri arvot" kyseessä...

Joo, varmasti tuo on juuri noin. Pitkällä reissulla tulee käytännöllisyystekijät esiin ihan eri tavalla kuin esim. Stadissa pörrätessä. Ja eihän tuo muutenkaan siinä mielessä ole ongelma, että tarvittaessa pleksin saa ruuvattua helposti irti ja sitten taas takaisin.

Minkä pituinen olet? Se kun vaikuttaa myös asiaan. Meikäläisen "ongelma" on se, että siinä, kun keskimittainen saa lärvinsä suojaan, keikkuu oma pääni kuitenkin sen verran korkealla, että yleensä joudun vähintään kumartumaan selkeästi. Ja sellainen ei pidemmän päälle ole hyvä ajoasento. Näin oli ainakin vanhassa Hondassani.
BMW C 650 GT -14
Vespa 300 GTS -17
Honda SH 125  -14
Suzuki 500 2-tahti (70-luvulla)

oskuk

Toisaalta kuudentuhannen keikan heittää kaikkein mukavimmin lentokoneella ;-)

Typhoon

Ei taida olla monikaan edes kokeillut korkeaa pleksiä. Jos skooteristit ensi kesänä tulevat vaikkapa Mallinkaisten kylän torstai-iltaisiin motoristitapahtumiin, voin lainata Vespaani koeajoon. Kun korkean pleksin ulkonäköön ja mukavuuteen tottuu, ei siitä haluaisi luopua edes silloin kun käy kioskilla jätskillä.  ;)

Puolikorkea pleksi on mielestäni kaikkein huonoin. Se lisää kypärään kohdistuvaa ilmanpainetta, ja pahimmassa tapauksessa aiheuttaa sellaista pyörrettä että pää tärisee. Riittävä pleksin korkeus riippuu selän pituudesta, ei niinkään kuskin koko pituudesta.
Keeway F-ACT 50 EVO
Vespa Cosa GS200
Baotian BT125T-2
Solifer SFR 139qma (Baotian) 50
Piaggio Typhoon 50

Old School

#10
Lainaus käyttäjältä: Typhoon - 29.10.17 - klo:20:21
Ei taida olla monikaan edes kokeillut korkeaa pleksiä. Jos skooteristit ensi kesänä tulevat vaikkapa Mallinkaisten kylän torstai-iltaisiin motoristitapahtumiin, voin lainata Vespaani koeajoon. Kun korkean pleksin ulkonäköön ja mukavuuteen tottuu, ei siitä haluaisi luopua edes silloin kun käy kioskilla jätskillä.  ;)

Puolikorkea pleksi on mielestäni kaikkein huonoin. Se lisää kypärään kohdistuvaa ilmanpainetta, ja pahimmassa tapauksessa aiheuttaa sellaista pyörrettä että pää tärisee. Riittävä pleksin korkeus riippuu selän pituudesta, ei niinkään kuskin koko pituudesta.

Joo, näin varmasti on, että selän pituus on ratkaiseva, mutta jos mittaa on esim. 192 cm kontra 172 cm, niin kyllä se pää pidemmällä henkilöllä korkeammalla keikkuu joka tapauksessa. Ja vain muutamalla sentilläkin voi olla iso merkitys siihen miten tuuli ja suhinat ohjautuvat. Todennäköisesti asia selviää vain kokeilemalla.

Olen lukenut niin monia toisistaan eriäviä mielipiteitä plekseistä, että luultavasti omalla kohdallani homma selviää vasta sitten, kun pääsen näitä eri korkuisia tuulenohjaimia kokeilemaan käytännössä. Ehkä kaikesta huolimatta aloitan jostain aavistuksen matalammasta versiosta kuin siitä kaikkein korkeimmasta. Mutta tämä siis ensi keväänä, kun tämän kauden osalta alan pikkuhiljaa ajoja lopettelemaan ja laitan Vespani pian talvisäilöön.   

Miten paljon muuten vaikuttavat asiaan ne ylimääräiset tuulenohjaimen yläreunaan asennettavat jatkeet, joilla on tarkoitus suunnata ja säätää ilmavirran kohdistumista? Onko noista kokemuksia?

Huomasin myös, että Faco valmistaa sellaista tuulilasia (Faco Twin), joka on kaksiosainen ja säädettävä (ilmeisesti) useampaan korkeuteen, kuljettajan ja kulloisenkin kelin ja muiden mieltymysten mukaan. Hintakaan ei ollut paha.     
BMW C 650 GT -14
Vespa 300 GTS -17
Honda SH 125  -14
Suzuki 500 2-tahti (70-luvulla)

PappaSkootteri

Tuulilasin yläreunaan kiinnitettävä "lirpake" joka ohjaa ajoviiman ja kaiken muunkin yli kypärän tms niin tuli mieleen jotta pitää harkiten laittaa se kiinni koska se asennetaan keskelle jolloin tuulilasin korkeus sekä kuljettajan pituus vaikuttavat kovin kuinka paljon se tulee suoraan näkökentän keskelle... miettisin kahteen kertaan ennen kuin tilaan tai asennan sellaista
Dacia Duster 4WD 1,5D
Harley-Davidson Dyna
Vespa LX 50 2T
Vespa PX 150
Vespa Sprint
Piaggio Fly 50 4T
Peugeot Elystar 50 2T

viisnelonen

Minä olen ostanut kolmeen skoduun pisimmän mitä löytyy ja sitten lyhentänyt sen verran että näen yläreunan yli kun hiukan ryhdistän asentoani normaalista, tuolloin riittää kun näkee reunan yli n 10 metristä eteenpäin. Homma toiminut kaikissa.
Itsekin olen 190+ pitkä.
taisin lukea rivien välitkin..

Burgman650 ja Satelis 250

Typhoon

Lainaus käyttäjältä: viisnelonen - 01.11.17 - klo:09:33
Minä olen ostanut kolmeen skoduun pisimmän mitä löytyy ja sitten lyhentänyt sen
Tuo on varmaankin järkevin tapa toimia jos haluaa hakea sen matalimman mahdollisen tuulisuojan joka vielä itselle toimii. Suoja on yleensä polykarbonaattia, ja sen voi lyhentää pienihampaisella sahalla. Helpointa varmaankin jollain vannesahalla, mutta olen ihan käsisahaa joskus käyttänyt. Sitten vähän hiomanauhalla silittää. Vaarana on vain lyhentää liikaa ja todeta että nyt se meni vähän liian matalaksi.

Itse en lähtisi korkeaa lainkaan lyhentämään, se tulee vain huonommaksi. Minulle vaihtoehdot ovat korkea suoja tai jos on todellakin helle, niin sitten kokonaan ilman. Kaksi mutteria löysälle ja suoja on pois. Minuutin homma.

Erääseen moottoripyörään korotin suojaa erillisellä yläreunaan tulevalla 100mm korotuksella. Se on tehokas estämään suoraan kypärään tulevan ilmavirtauksen jos on tullut hankittua liian matala suoja. Kannattaa tosiaan katsoa että näkökenttä säilyy esteettömänä eikä lirvake aiheuta optisia vääristymiä.
Keeway F-ACT 50 EVO
Vespa Cosa GS200
Baotian BT125T-2
Solifer SFR 139qma (Baotian) 50
Piaggio Typhoon 50

Coastside

#14
Tuulisuojan asennolla on suuri vaikutus sen virtauksiin. Kannattaa kokeilla ennenkuin muuttaa mittoja. Jos on matala niin jatkamalla sitä jollakin levyllä voi kokeilla auttaako.  Tai tekee alusta alkaen koekappaleen ja joko hankkii valmiin tai ostaa levyä. 
Minä ostin nenän tasalle yltävän joka toimi vasta hyvin pystyssä asennossa. Suojasi käsiäkin vaikkei yltänyt kahvoihin saakka.
NIU M+Sport -22 Kymco Filly -04